Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 02:06
Ik zoek een monitor
Ik gebruik al enkele jaren een triple monitor setup en dat werkt prima. Het "probleem" is dat het 3 verschillende merken van schermen zijn, en waarbij er dan ook nog eens 2 verschillende resoluties worden gebruikt (links en rechts 1080p, midden 1440p), kortom een pijn voor het oog.

Paar dagen geleden besloot ik om hier een einde aan te maken en om een ultrawide aan te schaffen. Al snel kwam ik uit bij de Samsung Odyssey Neo G9. Op papier ziet het er uit als de perfecte oplossing, maar blijkbaar is het in de praktijk toch niet zo'n "goede" monitor. Ik moet wel zeggen, veel komt neer indien een gebruiker al dan niet een "defect" toestel had van Samsung. Nu vroeg ik me af, is dit anno 2023 nog steeds het geval of hebben ze hun QA toch wel verbeterd? Dit scherm is nu wel te verkrijgen voor €1.394, dus misschien is het in dat geval de beste koop?

Ik heb reeds naar andere schermen gekeken, voornamelijk van LG dan aangezien die er toch ook behoorlijk wat hebben. Zo ziet de LG UltraGear 38GN950 er niet slecht uit.

Op vlak van andere merken heb ik ook de ASUS ProArt PA348CGV in mijn lijstje staan.

Verder is het wel zo dat 4K ook zeker mag om het verschil te compenseren tussen 32:9 en 21:9. Bij voorkeur dus ofwel één 32:9 1440p scherm, ofwel één 21:9 4K scherm. Ik weet dat er een 4K-versie van de G9 op komst is, maar die zal hoogstwaarschijnlijk buiten mijn budget vallen.

Bottomline: is er eigenlijk een alternatief voor de G9 indien ik van 3 aparte schermen naar één ultrawide wil gaan?

Wat is je budget?
Mag toch wel rond de €1500 zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, ik ben een beetje biased naar LG omdat dit mijn main monitor is, alsook omdat mijn TV een LG OLED is, maar dat is het.

Naar specs toe, liefst 21:9 tot 32:9, met een minimum van 144Hz refresh en WQHD of hoger. Ik ben verwend met OLED door mijn TV, en in eerste instantie wou ik dit ook voor een monitor, maar aangezien ik ook nog redelijk wat tekst lees en/of schrijf is dit blijkbaar toch niet de beste keuze (subpixel shift). Ik zal dus eerder een klassiek IPS of VA verkiezen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PC na upgrade zal gebruik maken van een 7800X3D en 2080 Ti. Er is een venster net naast mijn bureau, maar dit is naar het westen gericht, dus enkel in de namiddag/avond heb ik zonlicht (er is wel een gordijn aanwezig).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
Aangezien je nu al gewend bent om 3 schermen te gebruiken zou je ook kunnen gaan voor 3x dezelfde 1440p 120+ Hz monitor (=7680x1440); bijv. 3x de LG UltraGear 27GP850P-B Zwart of de Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart.

De Neo G9 is eerder 2 schermen in 1 (maar wel mooi hoor).

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Laatst online: 05-09 13:08
Ik heb een oorspronkelijke Samsung odessey g9 (geen neo). Ook toen waren er vrij veel problemen met de kwaliteit. Maar de gok gewaagd, want ik kon hem tenslotte terugsturen bij problemen. Ik had geluk. En het bevalt mij nog steeds uitstekend.

Of er nog steeds problemen mee zijn weet ik niet. Niet veel over gehoord de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
PCBaas schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:20:
Aangezien je nu al gewend bent om 3 schermen te gebruiken zou je ook kunnen gaan voor 3x dezelfde 1440p 120+ Hz monitor (=7680x1440); bijv. 3x de LG UltraGear 27GP850P-B Zwart of de Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart.

De Neo G9 is eerder 2 schermen in 1 (maar wel mooi hoor).
Bedankt voor de tip. Ik heb inderdaad zitten twijfelen om gewoon 3 dezelfde schermen te kopen, maar als ik zie hoe de G9 er uitziet op een desk... cleaner dan dat ga je het niet krijgen denk ik.

En klopt. Ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat het 3e scherm misschien maar 15% van de tijd aanligt, dus misschien valt het dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
ZatarraNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:48:
Ik heb een oorspronkelijke Samsung odessey g9 (geen neo). Ook toen waren er vrij veel problemen met de kwaliteit. Maar de gok gewaagd, want ik kon hem tenslotte terugsturen bij problemen. Ik had geluk. En het bevalt mij nog steeds uitstekend.

Of er nog steeds problemen mee zijn weet ik niet. Niet veel over gehoord de laatste tijd.
Hmm, misschien moet ik maar gewoon de gok wagen en er één bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
Goedkopere en nieuwere versie: uitvoering: Samsung Odyssey G9 (G94TSSP) 49" Zwart

Gevonden via: categorie: Monitors 5120x1440, 120+ Hz, gesorteerd op datum

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simtom
Ik had die ook gevonden, maar ben niet helemaal zeker of dat echt wel een nieuw model is, deze heeft namelijk HDR 1000, terwijl de Neo op 2000 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
Ik heb zelf geen G9, maar een Samsung LC43J890. Qua QA vanuit Samsung met deze ultrawide in ieder geval geen enkel probleem met deze monitor tot nu toe. Draait inmiddels al weer bijna 5 jaar zonder problemen. Op basis van mijn ervaringen hierin zou ik Samsung als merk persoonlijk in ieder geval niet afschieten, ook al zoek je een net ander model.

Een groot voordeel van super ultrawide boven een triple setup vind ik persoonlijk ook gewoon dat het cleaner is en naar mijn mening ook gewoon fijner werkt dan een triple monitor setup. Je hebt gewoon veel real estate op 1 scherm, geen bezels tussenin. Ik heb nog wel losse schermen er naast, maar gebruik deze eigenlijk nauwelijks voor productiviteit. Meer voor entertainment, web browsing, etc.

Qua de keuze OLED vs non-OLED is het denk ik voor dit budget verstandig om nog niet op OLED in te stappen. Ik denk dat voor wat betreft productiviteit met name, OLED zich nog redelijk moet bewijzen ten aanzien van problemen als burn-in. De eerste generatie monitors zijn hier tenslotte niet volledig vrij van. En zeker gezien we het met super ultrawide OLED over extreme prijzen hebben, is dit een punt van zorgen. Ook is veel anti-burn-in tech voor wat betreft monitor gebruik in productivity tasks vaak vrij agressief en wordt het al snel als vervelend ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simtom
@psychodude bedankt voor jouw uitvoerige reactie!

Ik ben sinds vandaag eigenaar van een Neo G9, dus we zien wel hoe het loopt😁. Eerste indruk is toch wel.. wow. Heb wel nog wat last van misselijkheid, maar blijkbaar is dit normaal gedurende de eerste paar dagen.

Mocht er toch iets foutlopen of dergelijke, dan update ik zeker mijn thread hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 12:04
simtom schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:09:
@psychodude bedankt voor jouw uitvoerige reactie!

Ik ben sinds vandaag eigenaar van een Neo G9, dus we zien wel hoe het loopt😁. Eerste indruk is toch wel.. wow. Heb wel nog wat last van misselijkheid, maar blijkbaar is dit normaal gedurende de eerste paar dagen.

Mocht er toch iets foutlopen of dergelijke, dan update ik zeker mijn thread hier.
Mag ik je vragen welk model van de neo je hebt aangeschaft vanuit de pricewatch?

Ik overweeg hem ook te kopen dus een update aangaande eventuele issues zou ik enorm waarderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simtom
JDdeV1992 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:53:
[...]

Mag ik je vragen welk model van de neo je hebt aangeschaft vanuit de pricewatch?

Ik overweeg hem ook te kopen dus een update aangaande eventuele issues zou ik enorm waarderen!
Ik heb dit model gekocht bij Art & Craft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 12:04
simtom schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:55:
[...]

Ik heb dit model gekocht bij Art & Craft.
Thanks! Ben benieuwd hoe hij je met een aantal dagen bevalt. Veel plezier ermee in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:05
Hi all,

Ik lees veel wisselende verhalen over het werken met Word en Excel etc op de samsung odyssey neo g9. De een is positief en de ander negatief.
Ook ik wil een clean setup en af en toe de PS4 er aan koppelen, zodat de kids kunnen gamen en ik af en toe. Daarvoor is deze monitor perfect.
Welk model van de samsung odyssey neo g9 is nu het beste voor werk?

Thansk
Pagina: 1