Deurbel doorlussen zonder gevolgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag jullie kennis over dit ogenschijnlijk eenvoudige stroomvraagstuk.

In mijn huis zit een deurbel met een eenvoudige ouderwetse bel aangesloten op de trafo in de groepenkast.

Na het aansluiten van de smart deurbel (aqara g4) blijft de oude bel hummen. Ik begrijp dat dit kan gebeuren nav lekstroom en dat het hamertje constant signaal ontvangt. Het advies is het plaatsen van een weerstandje.

Nu mag de oude bel er van mij volledig tussenuit - is het dan veilig om deze twee draadjes direct aan elkaar te knopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJNQoD-JhbeZNrR9wFXH_jeksDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHfwQwAr6fyZPGC96oZISjAz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyBHOq1FgTcZuMGPW8c-O4zkR3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrpBkyZCfy9EzUdTj8dZ2dAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWMrBclSQPgCjX8cMHUNcXDLwRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOWvGETrMgjEUJc9F4AUn2QJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Eagle Creek op 06-05-2023 19:26 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Beste antwoord (via Eagle Creek op 10-05-2023 22:32)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tegen elkaar houden? als je volken ziet en het wordt warm dan zit je fout. das het snelst :P

Uiteraard als je het netjes wil doen pak je een multimeter. Als je tussen de draden 0V meet (let wel ff op AC/DC instelling) dan kun je de draden veilig verbinden.

ora et labora

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ligt eraan waar deze draadjes op aangesloten zijn. Komen deze direct uit de voeding dan maak je kortsluiting.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:23:
Ligt eraan waar deze draadjes op aangesloten zijn. Komen deze direct uit de voeding dan maak je kortsluiting.
Wanneer ze direct uit de voeding zouden komen, hoe loopt 't belcircuit dan?

En hoe kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik begrijp het niet zo goed. heb nu nu twee drukknoppen of èèn? en gaat de aquarea het oude systeem helemaal vervangen of wil je m parrallel?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kan 100 knoppen naast elkaar zetten, als je wilt.

Of je 1 of 70 knoppen tegelijk indrukt, maakt dan ook niks uit.

Het enige punt is dat alle knoppen dan hetzelfde geluid veroorzaken. In jou voorbeeld heeft de een een 'buzzer' en de andere een 'bel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
mrc4nl schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:07:
Ik begrijp het niet zo goed. heb nu nu twee drukknoppen of èèn? en gaat de aquarea het oude systeem helemaal vervangen of wil je m parrallel?
Er is één drukknop.
Ik wil het systeem vervangen met behoud van de trafo in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Accretion schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:11:
Je kan 100 knoppen naast elkaar zetten, als je wilt.

Of je 1 of 70 knoppen tegelijk indrukt, maakt dan ook niks uit.

Het enige punt is dat alle knoppen dan hetzelfde geluid veroorzaken. In jou voorbeeld heeft de een een 'buzzer' en de andere een 'bel'.
Ik snap niet wat je wil zeggen of hoe het gerelateerd is aan mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eagle Creek schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:25:
[...]

Ik snap niet wat je wil zeggen of hoe het gerelateerd is aan mijn vraag.
O, ja excuus, maar hij blijft dus 'hummen'?
Dan is d'r iets mis met de knop, als je de knop loshaalt houdt het immers op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kun je niet gewoon beter dan het hele oude systeem loskoppelen/verwijderen :?
hoeft je niets door te lussen, en sluit je alleen de aquara aan. (neem aan op de trafo)

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 06-05-2023 19:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Zo te zien gebruikt je nieuwe bel de 5V van de beltrafo als voeding.
Als er dan nog een bel op zit dan loop de stroom die de nieuwe smart bel gebruikt door de oude bel, en klinkt het alsof je deurbel altijd een klein beetje is ingedrukt.

Oplossing. Oude bel eraf halen en de 2 draadjes met elkaar verbinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Accretion schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:30:
[...]

O, ja excuus, maar hij blijft dus 'hummen'?
Dan is d'r iets mis met de knop, als je de knop loshaalt houdt het immers op?
Ik denk niet dat er iets mis is met de knop, het schijnt nogal een veel voorkomend probleem te zijn met smart deurbellen. Het hummen is constant, niet als de knop is ingedrukt.
mrc4nl schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:35:
Kun je niet gewoon beter dan het hele oude systeem loskoppelen/verwijderen :?
hoeft je niets door te lussen, en sluit je alleen de aquara aan. (neem aan op de trafo)
Dan moet ik de hele beltrafo uit mijn groepenkast gaan slopen en een losse trafo kopen? 8)7 Waarom zou ik dat doen?
RocketKoen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:36:
Zo te zien gebruikt je nieuwe bel de 5V van de beltrafo als voeding.
Als er dan nog een bel op zit dan loop de stroom die de nieuwe smart bel gebruikt door de oude bel, en klinkt het alsof je deurbel altijd een klein beetje is ingedrukt.

Oplossing. Oude bel eraf halen en de 2 draadjes met elkaar verbinden.
De trafo geeft 12v, maar maakt voor je advies wellicht niet uit.
Jouw oplossing is exact mijn suggestie en vraag. Maar daarvan wordt hierboven door iemand gesuggereerd dat ik dan mogelijk kortsluiting krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Eagle Creek schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:28:
[...]
Dan moet ik de hele beltrafo uit mijn groepenkast gaan slopen en een losse trafo kopen? 8)7 Waarom zou ik dat doen?
:? dat bedoel ik ook helemaal niet :?

alleen die trafo laat je zitten, rest gaat weg. Dus deurknop weg, want je hebt de aquara, ding dat belgeleuid maakt weg, want je hebt de aquara, bedrading van de trafo naar het beldinges weg, want die gaan we niet gebruiken. en dan een nieuwe kabel van de trafo naar de aquara drukknop. of denk ik te moeilijk?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
mrc4nl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:59:
[...]

:? dat bedoel ik ook helemaal niet :?

alleen die trafo laat je zitten, rest gaat weg. Dus deurknop weg, want je hebt de aquara, ding dat belgeleuid maakt weg, want je hebt de aquara, bedrading van de trafo naar het beldinges weg, want die gaan we niet gebruiken. en dan een nieuwe kabel van de trafo naar de aquara drukknop. of denk ik te moeilijk?
Deurknop is weg, want smart.
Belgeluid weg, want niet nodig.
Bedrading van trafo naar belding: verdwijnt in buizen achter de groepenkast - is dus niet direct weg te halen.

Dus mijn hoop ligt erop om die draadjes aan elkaar te kunnen knopen, zoals hierboven ook wordt voorgesteld. Maar waarvan iemand anders opmerkt dat ik dan mogelijk kortsluiting krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klopt. Die bel zit gewoon (in serie) in een circuit waar nu altijd stroom loopt om de slimme bel te voeden. Omdat dat maar een heel klein beetje stroom is, doet hij niet meer dan zoemen. Ik heb mijn ouderwetse bel ooit slim gemaakt en heb dat toen met een slim relais gedaan op een eigen voeding. Dat relais zorgt er dan voor dat er 0 stroom loopt op het circuit van de bel, tot iemand op het knopje drukt en dat relais de stroom erop zet.

Je kunt dus inderdaad gewoon de bel weghalen en de 2 draadjes die nu op de bel zitten met elkaar verbinden. Een weerstandje kan ook helpen, maar als je van die bel af wil dan is dat een oplossing in de verkeerde richting.

Je krijgt geen kortsluiting. Je slimme bel zit aan de trafo. Je verbindt dus niet de + van de trafo met de - van de trafo. Je verbind de + van de trafo met de slimme bel en de - van de trafo ook.

Heb je nog geluk dat die slimme bel het gewoon goed doet overigens. Als je 2 verbruikers in serie op een voeding zet, dan gaat de weerstand van die verbruikers bepalen wat het voltage voor een bepaalde verbruiker zal zijn. Je slimme deurbel krijg nu dus niet het voltage wat vermeld wordt op je trafo. Een deel daarvan gaat naar de gong. Maar de slimme deurbel zal ook in dat opzicht wel zo slim zijn om dat elektronisch op te lossen binnen ruime marges.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-05-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eagle Creek schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:54:
[...]

Wanneer ze direct uit de voeding zouden komen, hoe loopt 't belcircuit dan?

En hoe kan ik dit controleren?
Denk je niet te lastig? Er gaat nu een draadje in de bel en er komt een draadje uit de bel. Die moet je met elkaar verbinden. In de foto die jij plaatst is dat voor ons niet te controleren of dat inderdaad die draadjes zijn :P

Om even je eigen voorbeeld erbij te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TctEM6DiIDZBVb_-HtPVCZPx6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoG9fyfOOsZr6bad9imA6B9A.png?f=fotoalbum_large

De bel gaat weg en die twee draden worden nu aan elkaar gekoppeld tot één. Wat ik rood heb getekend.
Maar als de foto die jij deelde van de draden de twee draden zijn die direct uit de voeding komen en je verbindt die (de kleur rose) , dan heb je gewoon kortsluiting van je voeding.

Dus nogmaals, er gaat een draad de bel in en er komt er 1 uit. Haal de bel weg en verbindt die met elkaar.
Eagle Creek schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:28:
De trafo geeft 12v, maar maakt voor je advies wellicht niet uit.
Ik zie toch echt 8V staan, maar dat maakt verder voor het aansluiten van de draden niet uit :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 08-05-2023 10:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

in plaats van aan elkaar koppelen zou je ook de draden ieder individueel kunnen afdoppen, kan er ook geen kortsluiting komen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mrc4nl maar dan heeft de deurbel geen voeding? :P Die zit in dit schema op de plek van de button.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 08-05-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gizz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Denk je niet te lastig? Er gaat nu een draadje in de bel en er komt een draadje uit de bel. Die moet je met elkaar verbinden. In de foto die jij plaatst is dat voor ons niet te controleren of dat inderdaad die draadjes zijn :P

Om even je eigen voorbeeld erbij te pakken:
[Afbeelding]

De bel gaat weg en die twee draden worden nu aan elkaar gekoppeld tot één. Wat ik rood heb getekend.
Maar als de foto die jij deelde van de draden de twee draden zijn die direct uit de voeding komen en je verbindt die (de kleur rose) , dan heb je gewoon kortsluiting van je voeding.

Dus nogmaals, er gaat een draad de bel in en er komt er 1 uit. Haal de bel weg en verbindt die met elkaar.
Het probleem is dat dat plaatje de oude situatie beschrijgt.
En als je daarin de rode verbind, dan maakt hij kortsluiting op het moment dat je de bel indrukt. Dus ik denk dat TS beter even kan tekenen wat nu precies de nieuwe situatie is :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@heuveltje op de plek van de button heeft @Eagle Creek nu een Aqara G4 videodeurbel hangen die permanent gevoed moet worden.

Volgens mij is de situatie niet zo lastig :) Een transformator en een videodeurbel en daartussen twee draden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZecAFm3hUR2crgg86ZYOtzw6I3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vd0kfW0vPbeJmZGUTvcdNFJc.png?f=fotoalbum_large

Simpeler dan dit wordt het niet?

[ Voor 59% gewijzigd door Gizz op 08-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:47:
@heuveltje op de plek van de button heeft @Eagle Creek nu een Aqara G4 videodeurbel hangen die permanent gevoed moet worden.

Volgens mij is de situatie niet zo lastig :) Een transformator en een videodeurbel en daartussen twee draden.

[Afbeelding]

Simpeler dan dit wordt het niet?
Exact! Dat is wat ik wil. En dan is dus nu de vraag uit de startpost: de draad die aan de bel (niet de knop, de bel) vastzit, kan ik die doorlussen zodat ik bovenstaande situatie krijg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOGbomy3gS5S4VhkP9DZtWAMBZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4y3PwV4AMarOjcwLGsAYqhTq.png?f=fotoalbum_large

Als dat deze draden zijn kun je die inderdaad samen in een lasklem steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:09:
[Afbeelding]

Als dat deze draden zijn kun je die inderdaad samen in een lasklem steken.
Yes! Die zijn het.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Hoe kom ik hier achter?
Ik zie toch echt 8V staan, maar dat maakt verder voor het aansluiten van de draden niet uit :)
Waarempel! :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tegen elkaar houden? als je volken ziet en het wordt warm dan zit je fout. das het snelst :P

Uiteraard als je het netjes wil doen pak je een multimeter. Als je tussen de draden 0V meet (let wel ff op AC/DC instelling) dan kun je de draden veilig verbinden.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hadden hier zo'n zelfde situatie; trafo -> gong -> drukknop. De oude gong gingen we niet meer gebruiken met onze Ring deurbel, dus die kon er eigenlijk tussenuit, maar even een kabel trekken was geen optie (zit een WC tussen de meterkast en de voordeur waar de kabel ongemakkelijk omheen loopt) en niet nodig (trafo was sterk genoeg voor de Ring en de gong had genoeg extra ruimte).

Ik heb toen eerst geprobeerd of ik niet stiekem toch de gong kon houden, maar kreeg ook een situatie waar die constant afging op een laag volume, want de nieuwe deurbel heeft natuurlijk constant stroom nodig ipv alleen wanneer de knop wordt ingedrukt.

Dus toen heb ik de gong laten hangen, een label met de oude aansluiting aan de binnenkant geplakt (en ik heb ook foto's voor als we ooit verhuizen en de gong herstellen), en met een kroonsteentje alles doorgelust. De gong is nu dus meer een decoratieve centraaldoos, en de deurbel zit direct op de trafo alleen loopt de kabel door de gong heen.

Let er wel even op dat je trafo zwaar genoeg is voor je deurbel, veel ouderwetse deurbellen hebben een lager vermogen nodig dan een slimme videodeurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
mrc4nl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Dank. Ik zal eens een multimeter aanschaffen.
Wat bedoel je met AC/DC? Uit de trafo zal AC komen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Eagle Creek schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Dank. Ik zal eens een multimeter aanschaffen.
Wat bedoel je met AC/DC? Uit de trafo zal AC komen neem ik aan?
zo te zien AC aan het ~teken te zien (Dus 8V~)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Aah nooit geweten! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

De methode met de multimeter werkt trouwens het beste met de oude deurknop.
Dat komt omdat je aqura anders onderdeel is van een "gesloten" kring, en dan is het wat moeilijk te meten of je nu de spanning rechtstreeks over de transformator meet ( wat kortsluiting geeft als je ze verbind) of over de aqura (normale stroomkring, zoals het hoort)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Eeh tja.. Maar dan moet ik de bel er weer vanaf slopen 🙈.

Als ik de draadjes nu uit lees, dus met de Aqara eraan, meet hij 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
He de Aqara losgemaakt en de bel gemeten, oude bel aangesloten. Er staat 0V op en de trilling is weg.

Kan ik hieruit concluderen dat 't okay is?

[ Voor 7% gewijzigd door Eagle Creek op 10-05-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Nou.. Succesje! Met de nieuwe multimeter bovenstaand dus geconcludeerd, besloten lasklem erop te zetten en ja hoor :). Alles lijkt te werken naar behoren!

Overigens grappig omdat de bell volgens spec 12v nodig heeft maar een mede-Tweaker zei dat deze bij hem ook prima onder 8v draait. Mocht ik problemen ondervinden kan ik altijd nog switchen.

Dank voor de assistentie!

Pagina: 1