Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Desktop upgrade voeding voldoende en config juist.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 19:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Farmingsimulator met veel uitbreidingen. Opstarten duurt nu 15 minuten voor alles geladen is met een i5 4670K en sata ssd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Rond de 900 euro ex voeding case en videokaart

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Voeding en case en videokaart zie lijst hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Intel heeft de voorkeur tenzij AMD echt veel beter is onderbouwd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Hij moet wel een beetje stil zijn. energieverbruik vind ik niet belangrijk.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? In

In de toekomst als het systeem te traag wordt niet gelijk

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Zijn de componenten de juiste keuze of zijn er betere opties.

De vraag is of de voeding voldoende is. Heeft hij genoeg aansluitingen om alles aan te sluiten en is het W genoeg.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF Boxed€ 306,-€ 306,-
1MoederbordenMSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI€ 287,-€ 287,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 115,-€ 115,-
1VoedingenCooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 1TB€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 882,52

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Alleen al om de leeftijd moet je de voeding willen vervangen. Ding is niet betrouwbaar meer gezien de matige kwaliteit en 10 jaar geleden al geen beste koop. Daarnaast een sterk verouderd intern design dat niet geschikt is voor welk recent systeem dan ook.

Een K cpu neem je voor overklokken maar aangezien er tegenwoordig weinig rek meer in de kloksnelheid zit is dat een nutteloze uitgave. Neem een i5-13500 en B760 bord.

• niels_vlaar
Welke voeding zouden jullie adviseren voor dit systeem?

Bij de vergelijking van de cpu zie ik een lagere memory snelheid ondersteuning en minder cache en het prijsverschil is ook klein. Is de K versie toch niet sneller met deze extra specs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odI33ppgr8tKataFyAXc2mnu6rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgaQKDiz13zCTpx2fMY0FquB.jpg?f=fotoalbum_large

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:10
Farmingsimulator is niet een van de meest veeleisende games, heb je al eens gekeken waar de vertraging zit bij het starten? Is je RAM (hoeveel heb je?) continue volledig in gebruik? Of is je SSD disk te traag? Voor deze game is een enigzins moderne hexcore processor, 16GB RAM, een GTX 1060 en een SSD in principe al voldoende.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

niels_vlaar schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:58:
.. het prijsverschil is ook klein.
Met de KF versie wel, de normale K is wel groter maar nog steeds niet heel veel.

Voor het geheugen zou ik zelf wel voor de K(F) gaan, het zal niet echt veel uitmaken maar voor die +€35,- wil ik daar achteraf geen spijt van krijgen. Net als dat ik ook de iGPU zou willen hebben (dus niet de F versie), al is het alleen maar voor offload van taken van mijn GPU.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 06-05-2023 21:27 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• niels_vlaar
De ssd van nu is een samsung 850 evo 500gb.
Maar ik wil nieuw en voor de komende jaren goed zitten daarom een snellere processor als nu nodig.

Welke voeding adviseren jullie voor dit systeem.?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

niels_vlaar schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:58:
Welke voeding zouden jullie adviseren voor dit systeem?
uitvoering: NZXT C650 Gold v2

Kun je na upgrade ook nog RTX4070/RX6800XT mee voeden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

niels_vlaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:10:
De ssd van nu is een samsung 850 evo 500gb.
Maar ik wil nieuw en voor de komende jaren goed zitten daarom een snellere processor als nu nodig.

Welke voeding adviseren jullie voor dit systeem.?
Waarom geen AMD 7700X op AM5 ?
De LGA1700 van Intel zal nog 1x uitgemelkt worden met waarschijnlijk 13650K en dan houd het op qua upgrades. of je moet echt alleen Intel willen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 234,99€ 234,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,01€ 115,01
Totaal€ 639,-

[ Voor 55% gewijzigd door Hackus op 07-05-2023 11:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• niels_vlaar
Nee Intel is niet heilig maar heeft wel een beetje de voorkeur.
Maar bij goede argumenten wil ik ook wel AMD kopen.

De keuze is op de Intel gevallen omdat hij in de prijs/prestatie scoren boven de AMD komt.
Bij gamen is de Intel ook iets sneller. Ik koop een PC met overkill zodat ik er weer 5 jaar+ mee vooruit kan.
Heb geen zin om elke keer een nieuwe pc uit te zoeken. Tegen die tijd moet ik bij AMD waarschijnlijk ook alles weer nieuw kopen dus dat heeft geen voordeel.
Pagina: 1