KVM-switch advies en uitleg gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBtweakers
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik zoek een?
KVM-switch denk ik. Ik ben op zoek naar een switch die het volgende doet:
  • Ik heb een vaste computer waarop ik een muis en toetsenbord (en overige randapparatuur: boxen, microfoon, ps4 controller) en twee beeldschermen (zie hieronder) heb aangesloten.
  • Ik heb een werklaptop zonder randapparatuur.
  • Ik wil mijn werklaptop makkelijk kunnen aansluiten op mijn muis en toetsenbord en de twee beeldschermen en zeer makkelijk tussen beide kunnen switchen. Met één druk op de knop. De werklaptop hoeft geen gebruik te maken van de boxen, microfoon of ps4 controller.
Wat is je budget?
Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteitsverhouding en weet niet goed aan welke prijs ik moet denken.
€ 200 - € 300 lijkt me maximaal.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar goed werkt en betrouwbaar is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga de volgende twee monitoren gebruiken:
- AOC CU34G2X/BK Zwart 34" • 3440x1440 • 144Hz • VA • 1ms (hoofdscherm)
- HP Omen 27 Zwart 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • TN • 1ms (tweede scherm om streams te kijken of dingen op te zoeken)

Mijn huidig systeem ziet er als volgt uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 333,80€ 333,80
1MoederbordenGigabyte Z790 GAMING X AX€ 244,-€ 244,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 Ti Gaming OC 12G€ 969,-€ 969,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,-€ 139,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 109,20€ 109,20
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
4VentilatorsNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 16,24€ 64,96
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 148,90€ 148,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 112,89
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.476,17

Wat is je vraag
  1. Doet een KVM-switch hetgeen waar ik naar op zoek ben en zo ja hoe werkt het dan? (Hoe kan ik mijn muis en toetsenbord van de switch aansluiten op mijn computer en laptop; heb ik dan 2 [computer] + 2 [laptop] usb-to-usb-kabels nodig?)
  2. Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van een KVM-switch? (Ik wil bijvoorbeeld mijn QHD [1440p], refresh rate [144 Hz en 165 Hz] en reactietijd [1ms] niet verliezen) (Maakt het uit dat monitor 1 VA is en monitor 2 TN?)
  3. Welke KVM-switch raden jullie mij aan?

Beste antwoord (via TBtweakers op 12-05-2023 13:42)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een K(V)M switch is exact wat je bedoelt: je kan dezelfde muis en hetzelfde toetsenbord op meerdere PC's gebruiken. Met een druk op de knop kan je dan switchen tussen je PC en vaste PC.

Je kan het eigenlijk zien als een USB hub waar je je USB apparaten op aansluit, en dan gaat er een USB kabel van je switch naar elke PC. De kabels om je hub met meerdere PC's te verbinden zitten normaal gezien bij de switch.

Je moet letten op het aantal poorten, en wat deze poorten ondersteunen. Er zijn ook heel goedkope switches die enkel USB doen voor randapparaten, je kan als je monitor(s) genoeg poorten hebben dan gewoon de input op je monitor wijzigen en de switch enkel gebruiken voor randapparaten. Voordelen: veel goedkoper, en je moet geen rekening houden met allerlei limitaties qua video output.

Als je voor een volwaardige KVM switch gaat, moet je opletten dat je switch de juiste refresh rate en resolutie ondersteunt. Het paneeltype van je monitor maakt niets uit. Of een KVM switch de reactietijd vertraagt weet ik eigenlijk niet, dat ga je bij de fabrikant van de switch moeten opzoeken. Maar in mijn hoofd doet een echte switch geen signaalverwerking.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Goedemorgen,

Eigenlijk heb ik exact dezelfde vraag, met veel interesse lees ik dan ook mee.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 18:18

Thomg

Aww yiss

Staat jullie vaste computer altijd aan?
Ik gebruik barrier https://github.com/debauchee/barrier en schakel schermen door op de main PC het 2e scherm uit te schakelen, dan schakelt scherm automatisch naar laptop en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
Thomg schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:45:
Staat jullie vaste computer altijd aan?
Ik gebruik barrier https://github.com/debauchee/barrier en schakel schermen door op de main PC het 2e scherm uit te schakelen, dan schakelt scherm automatisch naar laptop en vice versa.
Hele interessante optie, wist niet dat deze optie ook softwarematig beschikbaar was.
Echter in mijn geval staat de PC niet standaard aan als de laptop aan staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een K(V)M switch is exact wat je bedoelt: je kan dezelfde muis en hetzelfde toetsenbord op meerdere PC's gebruiken. Met een druk op de knop kan je dan switchen tussen je PC en vaste PC.

Je kan het eigenlijk zien als een USB hub waar je je USB apparaten op aansluit, en dan gaat er een USB kabel van je switch naar elke PC. De kabels om je hub met meerdere PC's te verbinden zitten normaal gezien bij de switch.

Je moet letten op het aantal poorten, en wat deze poorten ondersteunen. Er zijn ook heel goedkope switches die enkel USB doen voor randapparaten, je kan als je monitor(s) genoeg poorten hebben dan gewoon de input op je monitor wijzigen en de switch enkel gebruiken voor randapparaten. Voordelen: veel goedkoper, en je moet geen rekening houden met allerlei limitaties qua video output.

Als je voor een volwaardige KVM switch gaat, moet je opletten dat je switch de juiste refresh rate en resolutie ondersteunt. Het paneeltype van je monitor maakt niets uit. Of een KVM switch de reactietijd vertraagt weet ik eigenlijk niet, dat ga je bij de fabrikant van de switch moeten opzoeken. Maar in mijn hoofd doet een echte switch geen signaalverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 06:51
Ik ben echt heel lang met deze zoektocht bezig geweest, en heb uiteindelijk deze gekocht: https://store.level1techs...ch-dual-monitor-2computer

Stuk duurder dan je budget (vergeet BTW en inklaring niet), maar is echt 1 van de weinige KVM's die 2 monitoren op hoge resolutite EN hoge refresh rate kan switchen.

Er zijn steeds meer DisplayPort 1.4 KVM's die dit kunnen, maar veel blijven steken bij 75Hz.

Ik heb vrijwel dezelfde setup 1x3440x1440@144Hz en 1x2560x1440@60Hz.
Ik heb een Lenovo Thunderbolt 4 Docking station welke ik weer op de KVM aangesloten heb. Het Dockingstation zit met 1 Thunderbolt 4 kabel in mijn Lenovo Thinkpad X1 Carbon.

Ik kan met 1 knop of met een sneltoets wisselen.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Amstellovich schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Hele interessante optie, wist niet dat deze optie ook softwarematig beschikbaar was.
Echter in mijn geval staat de PC niet standaard aan als de laptop aan staat.
Als de main PC dus juist nooit aan staat met de werk laptop en vice versa kan je zeer waarschijnlijk een super goedkope USB KVM kopen en het daarbij laten. Schermen detecteren automatisch een signaal en schakelen dan ook.

Ook geen gezeur met hoge kwaliteit KVM nodig voor video zoals @Mavamaarten aanhaalt.

Een luxe video KVM is echt nodig als je on the spot moet kunnen switchen EN ze allebei aan staan EN je alle schermen moet kunnen toekennen aan 1 PC.

uitvoering: UGreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 09-05-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
Thomg schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Als de main PC dus juist nooit aan staat met de werk laptop en vice versa kan je zeer waarschijnlijk een super goedkope USB KVM kopen en het daarbij laten. Schermen detecteren automatisch een signaal en schakelen dan ook.

Ook geen gezeur met hoge kwaliteit KVM nodig voor video zoals @Mavamaarten aanhaalt.

Een luxe video KVM is echt nodig als je on the spot moet kunnen switchen EN ze allebei aan staan EN je alle schermen moet kunnen toekennen aan 1 PC.

uitvoering: UGreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box
Thanks Thomg!
Hele goede punten die je aandraagt om rekening mee te houden, dank je.
Het is in mijn geval niet zo dat het een of het ander aan staat, het kan ook zijn dat ik beide tegelijk aan heb. Het moet echter niet zo zijn dat mijn desktop aan zou moeten staan om de randapparatuur te kunnen gebruiken op de laptop. Vandaar dat ik zei dat softwarematig niet klinkt als de oplossing voor deze situatie.

Ik zou erg graag de mogelijkheid hebben om verschillende scenario's te kunnen toepassen met dezelfde setup. Misschien wil ik dan teveel en is dit niet haalbaar, maar ik zou bijvoorbeeld het volgende willen kunnen:

1. Desktop aan, PC aan = Main Display Laptop scherm 1, Main display PC scherm 2. (Laptop eigen scherm is extended display in dit geval).
2. Laptop aan, PC uit = Main Display Laptop scherm 1, Extended Laptop scherm 2. (Laptop eigen scherm uit of extended 3).
3. Laptop uit, PC aan = Main Display PC scherm 1, Extended PC scherm 2. (Huidige situatie).

Is dit een haalbare kaart? Moet ik dan alsnog met je voorgestelde software aan de slag icm hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
FireDrunk schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:01:
Ik ben echt heel lang met deze zoektocht bezig geweest, en heb uiteindelijk deze gekocht: https://store.level1techs...ch-dual-monitor-2computer

Stuk duurder dan je budget (vergeet BTW en inklaring niet), maar is echt 1 van de weinige KVM's die 2 monitoren op hoge resolutite EN hoge refresh rate kan switchen.

Er zijn steeds meer DisplayPort 1.4 KVM's die dit kunnen, maar veel blijven steken bij 75Hz.

Ik heb vrijwel dezelfde setup 1x3440x1440@144Hz en 1x2560x1440@60Hz.
Ik heb een Lenovo Thunderbolt 4 Docking station welke ik weer op de KVM aangesloten heb. Het Dockingstation zit met 1 Thunderbolt 4 kabel in mijn Lenovo Thinkpad X1 Carbon.

Ik kan met 1 knop of met een sneltoets wisselen.
Hartelijk dank, deze ziet er goed uit! Als mijn conclussie KVM is dan zal ik deze zeer zeker mee nemen in de overweging (Budget van 600EU vanuit werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
Mavamaarten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:56:

Dank je Maarten!
Als zowel Laptop als Desktop aan staan, kan dit dan? Zijn dan bijvoorbeeld de invoerapparaten tegelijk te gebruiken op beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
@TBtweakers excuses voor het kapen van je topic/vraag. Hopelijk stel ik vragen waar jij ook wat aan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Amstellovich schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:36:
[...]

1. Desktop aan, PC aan = Main Display Laptop scherm 1, Main display PC scherm 2. (Laptop eigen scherm is extended display in dit geval).
2. Laptop aan, PC uit = Main Display Laptop scherm 1, Extended Laptop scherm 2. (Laptop eigen scherm uit of extended 3).
3. Laptop uit, PC aan = Main Display PC scherm 1, Extended PC scherm 2. (Huidige situatie).

Is dit een haalbare kaart? Moet ik dan alsnog met je voorgestelde software aan de slag icm hardware?
Doorgaans doen KVM alles aan één van de apparaten hangen. Dus alle apparatuur en dus ook beiden schermen hangen aan de PC of aan de laptop. Per monitor los kiezen is er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Amstellovich schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Dank je Maarten!
Als zowel Laptop als Desktop aan staan, kan dit dan? Zijn dan bijvoorbeeld de invoerapparaten tegelijk te gebruiken op beide?
Je kan beide PC's laten aanstaan zonder conflict. Maar de apparaten zijn maar op 1 apparaat tegelijk aangesloten. De switch werkt alsof je een USB hub zou lostrekken uit het ene apparaat, en zou inpluggen in het andere. Maar dan via een druk op de knop ipv het moeten wisselen van kabels.

Apparaten gebruiken op beiden gaat je nooit lukken, ook niet met een dure/speciale switch. Daarvoor blijven er enkel software-oplossingen over.

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 09-05-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstellovich
Mavamaarten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Je kan beide PC's laten aanstaan zonder conflict. Maar de apparaten zijn maar op 1 apparaat tegelijk aangesloten. De switch werkt alsof je een USB hub zou lostrekken uit het ene apparaat, en zou inpluggen in het andere. Maar dan via een druk op de knop ipv het moeten wisselen van kabels.

Apparaten gebruiken op beiden gaat je nooit lukken, ook niet met een dure/speciale switch. Daarvoor blijven er enkel software-oplossingen over.
Duidelijk, hartelijk dank!
Dan misschien toch nog de software suggestie van @Thomg in acht nemen.. @Thomg kan ik ergens nog meer uitleg hierover vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Amstellovich schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Duidelijk, hartelijk dank!
Dan misschien toch nog de software suggestie van @Thomg in acht nemen.. @Thomg kan ik ergens nog meer uitleg hierover vinden?
Tsja, wat valt er over te zeggen. Kwestie van barrier installeren op beide computers en 1 instellen als server en de ander als client. Afhankelijk waar je dan van kiest gaat het verder dan helemaal automatisch of is het wat handwerk.

Iets als dit geeft een prima uitleg.
https://fedoramagazine.org/barrier-an-introduction/

Of anders kan je altijd kijken naar een youtube video.

Als je er echt niet uit komt kan je altijd nog een vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-06 23:25
En dan toch nog even deze:
uitvoering: i-tec USB-C/Thunderbolt KVM Docking station Dual Display + Power ...

Dit is een dock en kvm in één. Precies zoals ts vraagt. Ik overweeg hem zelf, maar loop nog tegen de beperkte bandbreedte en het ontbreken van dsc compressie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBtweakers
Mavamaarten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:56:

Heel erg bedankt en heel erg slim. Mijn ultra wide monitor heeft gewoon twee HDMI-aansluitingen dus ik sluit één HDMI-kabel aan op mijn laptop en één op mijn vaste PC. Mijn tweede monitor sluit ik alleen aan op mijn vaste PC, die heb ik niet nodig voor mijn laptop/werk.

Ik ga een USB-switch kopen waarmee ik mijn muis en toetsenbord kan switchen tussen laptop/vaste PC.

Bedankt voor deze tip! @Thomg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBtweakers
Het werkt goed, heel fijn! Ik kan mijn monitor makkelijk via de fysieke knopjes omzetten naar laptop of vaste pc.
Pagina: 1