Beltrafo vervangen door een nieuwe groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm152
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 10:58
Goedemiddag allen,

Onlangs ben ik verhuisd en door de aanschaf van een Quooker Pro3, loop ik nu tegen het volgende probleem aan. Vorige bewoners hebben een aparte wandcontactdoos in de keuken geplaatst waarvan de bedrading nog niet is aangesloten op de groepenkast. De groepenkast zit vol, maar aangezien er nog wel een beltrafo inzit, zie ik mogelijkheden
.. mijn vraag luidt dan ook; kan ik de beltrafo verwijderen en hier een extra groep van maken en is er e.v.t. een mogelijkheid om een kleinere beltrafo aan te sluiten waarbij er nog wel een installatieautomaat naast past? Mocht dit niet lukken, kan ik denk ik altijd nog voor een video deurbel gaan.
Hoor graag jullie ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bedoel je dat van je bijv. 24DIN (standaard unit voor ruimte in een groepenkast, meestal 2 rijen van 12 stuks) je geen plekken meer hebt voor een extra installatieautomaat en/of aardlekautomaat?
Je de beltrafo wilt verwijderen zodat je 2DIN (2 plekken) ruimte creëert en deze gebruikt voor je aansluiting voor de Quooker?

Dat kan, je kunt een beltrafo ook buiten je groepenkast aansluiten. Met bijv: https://www.conrad.nl/nl/...r-montageset-1226493.html of met 'beltrafo opbouw' welke gemaakt is om buiten je groepenkast te plaatsen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 08:56

Managelorian

“This is the workflow.”

Ja, je beltrafo kan eruit gehaald worden en naast je groepenkast worden geplaatst. De manier waarop dat vaak gedaan wordt is met een aparte groepenkastje welke geschikt is voor bijv. 2 standaardbreedtes, maar eigenlijk is het setje van True nog mooier, want die neemt nog minder ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm152
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 10:58
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het inderdaad in Picobello bv taal uitgelegd, maar ben blij dat er begrepen wordt wat ik bedoelde. Heb de montageset ondertussen besteld en ga er gelijk mee aan de slag wanneer die binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat er een aardlekschakelaar beschikbaar is waar nu 3 of minder groepen op zitten? 4 is het maximum namelijk.
Wellicht ook hier even kijken:
onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
BounceMeister schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:16:
Ik neem aan dat er een aardlekschakelaar beschikbaar is waar nu 3 of minder groepen op zitten? 4 is het maximum namelijk.
Wellicht ook hier even kijken:
onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
4 is niet langer het maximum. Dat is de oude NEN1010. Het is nu 1 per fase, en de ALS moet geschikt zijn om het vermogen op de gezamenlijke groepen uit te schakelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:24:
[...]

4 is niet langer het maximum. Dat is de oude NEN1010. Het is nu 1 per fase, en de ALS moet geschikt zijn om het vermogen op de gezamenlijke groepen uit te schakelen.
Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? En de "oude NEN1010"? Is dat sinds 1 januari 2023 veranderd?

In 2022 mochten er voor zover ik gelezen heb maximaal 4 groepen (installatieautomaten) op 1 ALS (aardlekschakelaar). Verder mochten er in 2022 ook meerdere ALS per fase, ik heb sowieso al een een-fase ALS op elk van de drie fasen en daarnaast nog twee 3-fase ALS voor zaken zoals kookplaat en een onderverdeler. Dat zijn dus meerdere ALS per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
BounceMeister schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? En de "oude NEN1010"? Is dat sinds 1 januari 2023 veranderd?

In 2022 mochten er voor zover ik gelezen heb maximaal 4 groepen (installatieautomaten) op 1 ALS (aardlekschakelaar). Verder mochten er in 2022 ook meerdere ALS per fase, ik heb sowieso al een een-fase ALS op elk van de drie fasen en daarnaast nog twee 3-fase ALS voor zaken zoals kookplaat en een onderverdeler. Dat zijn dus meerdere ALS per fase.
Minimaal 1 per fase. Meer mag natuurlijk ook.
Staat in de NEN1010:2020
Klein detail is dat de 2020 versie nog niet verplicht is (in het bouwbesluit staat nog 2015). Een installateur mag dus dus ook nog volgens de 2015 norm leveren. En aangezien je bij de oude regel niet hoeft te rekenen aan de installatie doen de meesten dat zo lang als dat mag.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1