Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca78
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-05-2023
Mijn vraag
Mijn partner is in juni 2011 verongelukt. Nu kreeg ik gisteren een brief voor nabestaandenpensioen/wezenpensioen voor onze zoon van 14. Wie heeft daar verstand van? Ik kan niet zoeken op zijn abp omdat ik zijn inloggegevens niet heb. En ze vertellen niks als ik er heen bel vandaar. Hopelijk weet iemand wat groetjes bianca
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56
Digid aanvragen voor je kind en daarmee proberen in te loggen bij ABP.

Voor de rest is je vraag/probleem niet duidelijk. Wij weten niet wat voor brief je hebt ontvangen.

Ook weten we niet of je het alleen over een nabestaandenpensioen van de pensioenfonds van je overleden partner hebt of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hier worden wat begrippen toegelicht.
https://www.cnv.nl/themas...anden-en-partnerpensioen/
Voor de rest sluit ik me aan bij @Rukapul.

Succes er mee, het is inderdaad erg belangrijk om te weten wat de regels zijn en welke rechten en plichten er aan vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:14
Rukapul schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:18:
Digid aanvragen voor je kind en daarmee proberen in te loggen bij ABP.
Vanaf 14 jaar moet het kind dat zelf doen; tot dan kun je het als ouder doen (en mocht je dat hebben gedaan, raak je als ze 14 worden die toegang klaarblijkelijk dus ook kwijt).

https://www.digid.nl/aanvragen-en-activeren/digid-aanvragen/

En dan (met DigiD van/samen met het kind) inderdaad inloggen bij "mijn abp".

Voor topicstarter, jij hebt recht op nabestaandenpensioen, als je (officieel vastgelegde) overleden partner bij het ABP zat (dus ergens werkte dat bij ABP pensioen opbouwt op moment van overlijden). Maar dat weet je hopelijk al wel als het 12 jaar geleden is, want dat zal haast wel om een relevant jaarlijks bedrag gaan. Kinderen hebben onder die penisoenregeling ook recht op een wezenpensioen tot ze 16 worden. Het bedrag zal kleiner zijn maar zeker wel de moeite om dit uit te zoeken. Vooral als hij/zij daar eigenlijk dus al de afgelopen 12 jaar lang recht op had.

[ Voor 36% gewijzigd door Wilke op 06-05-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dkameraman
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb vorig week zo'n brief ontvangen. Mijn ouder overleed 23 jaar geleden toen ik nog 7 was. In de brief van ABP staat er dat ik over de jaren heen blijkbaar recht had op deze uitkering. Ik heb inmiddels ABP 3x keer aan de lijn gehad met de vraag of ze mij uitleg konden geven van hoe, wat en waarom dit nu allemaal gebeurd. Helemaal niets krijg je uit ze. Op Google vindt je ook weinig tot geen relevante artikelen.

Het belangrijkste wat ik heb gevonden (gerelateerd aan mijn situatie dan) is dat de nabestaande pensioen wordt uitgekeerd tot de 21ste, en voor studerende kinderen tot 25 jaar oud. En dat het om 14% gaat van het
bruto ouderdomspensioen per maand. Maar buiten dat om heel weinig informatie te vinden.
Het wordt afwachten. Binnen 6 weken krijg ik volgens ABP een officiële berekening wat dit bedrag zou moeten zijn. In de tussentijd heb ik alvast juridisch advies opgevraagd.

Hoe dan ook, heel veel sterkte hiermee. Indien ik meer informatie heb ontvangen deel ik dit heel graag door.

[ Voor 18% gewijzigd door Dkameraman op 06-05-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Met het aankomende nieuwe pensioenstelsel verwacht ik dat verschillende pensioenuitvoerders nog eens extra goed door hun administratie zijn gegaan en hier en daar gevallen hebben ontdekt waar er toch iets uitgekeerd had moeten worden. Bijvoorbeeld omdat het niet (goed) in het systeem stond dat er een kind was.

Het is afwachten op meer informatie (aan jullie, niet voor het topic zelf natuurlijk) waarmee ze de situatie duidelijk kunnen maken. Aan de andere kant heeft het ABP ook regelmatig missers in communicatie.
https://www.rijksoverheid...eter-nabestaandenpensioen
https://www.ombudsmanpens...-in-fout-bij-communicatie

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:59

Barrycade

Through the...

Ik denk dat 12 jaar terug nog geen uniform pensioenoverzichten zijn uitgegeven. Maar op de huidige communicatie staat heel duidelijk wat mijn kinderen en partner zullen krijgen en tot wanneer. Maar huidige is geen ABP pensioen.

Bij ABP heb ik ook nog pensioen staan dus even gekeken, ligt een beetje tot wanneer is opgebouwd maar je kind heeft recht tot minimaal zijn /haar 25 e 14% of bij eerdere jaren wisselde delen van het ouderdoms pensioen.

Nu ze er zelf achter zijn gekomen zullen ze het wel doorrekenen en meedelen. Maar raar is het wel dat ze je kind vergeten zijn.

Want ik zie mijn kinderen er ook niet bij staan (wel mijn partner), maar als ik dat wil wijzigen zeggen ze zelf dat dit bij overlijden automatisch goed zal gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 06-05-2023 19:53 ]

Pagina: 1