stin00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:28:
Mesh WIFI is voor de meeste mensen gewoon een fantastische (nee, niet perfecte) oplossing. Het geeft gewoon behoorlijk stabiel en snel internet door het hele huis en vergt vrijwel geen diepgaande tweaking kennis.
Niet iedereen is een tweaker die bedraad 1 Gbps door het hele huis wil pompen 
*knip* offtopic
mensen willen maar blijven consumeren, netflix, disney, hbo, en alles in minsten 4k dolby op een 75inc oled-tv (en dan heb ik het alleen maar over de slaapkamer).
hoe in de zeven lagere hellen dat mogelijk gaat zijn als in de slaapkamer ernaast je 9-jarig zoonje LoL zit te spelen over je fantastische echt wel goed genoeg zijnde wifi mesh.
ja zoals ik eerder al zijn, wifi mesh KAN in optimale omstandigheden inderdaad goed werken... maar de kans dat het verrot slecht werkt is tientallen malen groter dan dat het subliem goed werkt... en dan zit daar nog dat hele stuk tussen waarbij het meestal wel aardig tot ok werkt maar soms (vooral als ik voetbal zit te kijken, of een romantische film met de 'andere helft') ook gewoon totaal ruk is.
als je dat kunt oplossen door in een trapgat of door een ongebruikte koker 1 kabeltje te trekken (dan is PoE ineens een geweldig uitvinding want dan hoef je ook nog eens niet naar een stroompunt te zoeken).
mijn vriendin heeft een oude rijtjes woning hier heb ik in totaal 1 (door een gipswant bij de meterkast zelf), gaatje hoeven boren en 2 plintjes tijdelijk moeten loshalen om een netwerk kabel naar boven te halen die hang nu boven het trapgat in een donker hoekje kabels netjes uit zicht. 1 kabel van ongeveer 6 meter. sterker nog ik heb momenteel niet eens een betonboor sterk genoeg om (zoals jij zegt) het hele huis vol te gooien met 1gbit (of 10gbit) kabel.
1 gaatje,
20 kabelspijkertjes,
2 eindes kabelgoot (hout) al aanwezig.
10m kabel (heb ik nog van over)
PoE wifi punt, en PoE injector.
totale kosten 130 euro, totale tijd om aan te sluiten +/- een uur (2 als je alleen linker handen hebt).
let op, ik zeg niet dat wifi mesh nooit kan of dat je altijd kabels moet kiezen... maar wie niet eerst onderzoekt of kabels ECHT niet kunnen ook niet met een beetje creativiteit gaat daar meestal later een keer spijt van hebben. bovendien heb je met kabel ook minder punten nodig immers bij kabel kun je de punten minimaal laten overlappen, bij wifi mehs moeten je AP's ruim dicht genoeg bij elkaar in de buurt zijn voor een goede en stabiele onderlinge verbinding. meestal is het dus 3 wifi APs tegen 2 wired AP's
[
Voor 14% gewijzigd door
br00ky op 08-05-2023 18:30
]