Wifi mesh zonder bekabeling, nogo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:52
Mijn zusje heeft een eengezinswoning waar het wifi niet goed is. Thuis heb ik de TP-Link Deco M4 bekabeld en dat werkt prima.

Als ik een soortgelijk systeem gebruik zonder bekabeling, gaat dat werken? Ze hoeft geen super internet te hebben maar wel gewoon een betrouwbaar systeem.

Ze heeft geen beton maar hout tussen de verdiepingen.

Budget rond de 100 euro om overal mesh netwerk te krijgen. Wat is handig?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
Ik typ dit op een pc die is aangesloten op een mesh-netwerk van Deco M5's zonder kabels tussen elkaar. Het werkt fantastisch. Geen merkbaar verschil t.o.v. een kabel door twee betonnen vloeren trekken (behalve dan dat het minder moeite kostte :P). Gewoon de volle 100Mb/s zonder merkbare latency.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ikverhaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:07:
Ik typ dit op een pc die is aangesloten op een mesh-netwerk van Deco M5's zonder kabels tussen elkaar. Het werkt fantastisch. Geen merkbaar verschil t.o.v. een kabel door twee betonnen vloeren trekken (behalve dan dat het minder moeite kostte :P). Gewoon de volle 100Mb/s zonder merkbare latency.
Top! Ga ik proberen :) dank

Heb je er 3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
Ja, inderdaad 3. De eerste beneden naast de router, tweede op de eerste verdieping en de derde hier op zolder. Directe wifi van de router was echt belabberd. Een wifi repeater was evenmin betrouwbaar. Sinds we een mesh netwerk hebben, is het super stabiel.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ikverhaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:15:
Ja, inderdaad 3. De eerste beneden naast de router, tweede op de eerste verdieping en de derde hier op zolder. Directe wifi van de router was echt belabberd. Een wifi repeater was evenmin betrouwbaar. Sinds we een mesh netwerk hebben, is het super stabiel.
Ik heb zelf de m4 maar dan bekabeld. Klinkt goed wat je schrijft :), ga het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ikverhaar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:07:
of JIJ het merkt is natuurlijk een simpel genoeg puntje, (dat weet alleen jij) en in de regel is een draadloze backhaul zeker mogelijk... maar 1 zwaluw maakt geen zomer en helaas is veelal gebleken (getuige ook de velle topics hierover) dat wifi -> wifi mesh lang geen kuur voor alle kwalen is gebleken

het grootste probleem is simpelweg dat dat je voor een fatsoenlijke verbinding tussen je verschillende nodes je eigenlijk aangewezen bent op 2.4ghz (met alle issue's die daar bijhoren)

in de ideale wereld zou dat betekenen dat je dus ook een hele dikke pijp hebt over 2,4 en relatief minder over 5ghz

helaas heeft de wet van de natuurkunde anders bepaald en lijkt het er soms net op alsof je in jouw straat en wijk 6 baans wegen hebt en dat de verbindingsweg eruit ziet als een woon-erf ;)

dat houdt min of meer in dat het prima werkt voor simpele dingen zoals email, whatsapp, webpagina's scrollen, al iets moeilijker wordt bij de filmpjes op facebook en ronduit lastig als je ook nog TV (of netflix) wilt kunnen kijken via zo'n verbinding. *niet onmogelijk, maar verre van gegarandeerd storingsvrij.

als je echt niet wilt (of kunt) boren kun je misschien ook eens kijken naar de plaats van je wifi apparatuur.
kun je eventueel ook nog powerline (ook geen geweldige oplossing) toepassingen overwegen, en kun je natuurlijk altijd nog kijken of je op bestaande plaatsen (bijvoorbeeld een oude ongebruikte coax kabel), kabels kunt leggen of vervangen.

mesh met een wifi backhaul zou ik in alle gevallen echt als laatste optie kiezen (als ik zeker weet dat een bekabeld alternatief niet haalbaar is).

[ Voor 5% gewijzigd door i-chat op 08-05-2023 01:33 . Reden: duidelijker verwoording ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mesh WIFI is voor de meeste mensen gewoon een fantastische (nee, niet perfecte) oplossing. Het geeft gewoon behoorlijk stabiel en snel internet door het hele huis en vergt vrijwel geen diepgaande tweaking kennis. Niet iedereen is een tweaker die bedraad 1 Gbps door het hele huis wil pompen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 01:31:
[...]
kun je eventueel ook nog powerline (ook geen geweldige oplossing) toepassingen overwegen
Ik vraag me hierbij af of je een mesh systeem met powerline kunt combineren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Ik heb hier vier Deco M5's staan. Locaties: Meterkast, woonkamer, eerste verdieping en zolder. Werkt perfect, sluit naadloos aan en alleen de M5 in de meterkast is bedraad aangesloten op de ISP router.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:28:
Mesh WIFI is voor de meeste mensen gewoon een fantastische (nee, niet perfecte) oplossing. Het geeft gewoon behoorlijk stabiel en snel internet door het hele huis en vergt vrijwel geen diepgaande tweaking kennis. Niet iedereen is een tweaker die bedraad 1 Gbps door het hele huis wil pompen :)
*knip* offtopic

mensen willen maar blijven consumeren, netflix, disney, hbo, en alles in minsten 4k dolby op een 75inc oled-tv (en dan heb ik het alleen maar over de slaapkamer).

hoe in de zeven lagere hellen dat mogelijk gaat zijn als in de slaapkamer ernaast je 9-jarig zoonje LoL zit te spelen over je fantastische echt wel goed genoeg zijnde wifi mesh.

ja zoals ik eerder al zijn, wifi mesh KAN in optimale omstandigheden inderdaad goed werken... maar de kans dat het verrot slecht werkt is tientallen malen groter dan dat het subliem goed werkt... en dan zit daar nog dat hele stuk tussen waarbij het meestal wel aardig tot ok werkt maar soms (vooral als ik voetbal zit te kijken, of een romantische film met de 'andere helft') ook gewoon totaal ruk is.

als je dat kunt oplossen door in een trapgat of door een ongebruikte koker 1 kabeltje te trekken (dan is PoE ineens een geweldig uitvinding want dan hoef je ook nog eens niet naar een stroompunt te zoeken).

mijn vriendin heeft een oude rijtjes woning hier heb ik in totaal 1 (door een gipswant bij de meterkast zelf), gaatje hoeven boren en 2 plintjes tijdelijk moeten loshalen om een netwerk kabel naar boven te halen die hang nu boven het trapgat in een donker hoekje kabels netjes uit zicht. 1 kabel van ongeveer 6 meter. sterker nog ik heb momenteel niet eens een betonboor sterk genoeg om (zoals jij zegt) het hele huis vol te gooien met 1gbit (of 10gbit) kabel.

1 gaatje,
20 kabelspijkertjes,
2 eindes kabelgoot (hout) al aanwezig.
10m kabel (heb ik nog van over)
PoE wifi punt, en PoE injector.

totale kosten 130 euro, totale tijd om aan te sluiten +/- een uur (2 als je alleen linker handen hebt).

let op, ik zeg niet dat wifi mesh nooit kan of dat je altijd kabels moet kiezen... maar wie niet eerst onderzoekt of kabels ECHT niet kunnen ook niet met een beetje creativiteit gaat daar meestal later een keer spijt van hebben. bovendien heb je met kabel ook minder punten nodig immers bij kabel kun je de punten minimaal laten overlappen, bij wifi mehs moeten je AP's ruim dicht genoeg bij elkaar in de buurt zijn voor een goede en stabiele onderlinge verbinding. meestal is het dus 3 wifi APs tegen 2 wired AP's

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 08-05-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat een verhaal joh. Zoals ik het begrijp hoeft TS z'n zus helemaal geen super internet maar wil ze gewoon een makkelijke, draadloze mesh oplossing. Dit heb ik ook bij m'n moeder zo geinstalleerd (ook Deco's) en dat werkt al 5+ jaar in 99,9% van de gevallen stabiel voor internet op telefoons/tablets/laptops.

Bekabeld is inderdaad altijd stabieler en zeker aan te raden indien (makkelijk) realiseerbaar of lage latency nodig (gamen). Voor het gros van de mensen is WIFI vandaag de dag prima voor smartphone, tablet en laptop gebruik.

Maar misschien kan @TweakerVincent het gewenste gebruik verder toelichten :+

[ Voor 22% gewijzigd door stin00 op 08-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
stin00 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:22:
Wat een verhaal joh. Zoals ik het begrijp hoeft TS z'n zus helemaal geen super internet maar wil ze gewoon een makkelijke, draadloze mesh oplossing. Dit heb ik ook bij m'n moeder zo geinstalleerd (ook Deco's) en dat werkt al 5+ jaar in 99,9% van de gevallen stabiel voor internet op telefoons/tablets/laptops.

Bekabeld is inderdaad altijd stabieler en zeker aan te raden indien (makkelijk) realiseerbaar of lage latency nodig (gamen). Voor het gros van de mensen is WIFI vandaag de dag prima voor smartphone, tablet en laptop gebruik.

Maar misschien kan @TweakerVincent het gewenste gebruik verder toelichten :+
Precies wat jij hier beschrijft, absoluut geen tweaker niveau dus is al blij met welke snelheid dan ook.

*knip* offtopic

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 08-05-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
*knip* niet doen

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 08-05-2023 21:07 ]

Pagina: 1