Welke apparatuur nodig voor buitenfestival?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchmus
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 13:56
Dag mede-tweakers,

Komende zomer organiseer ik met een aantal vrienden een buitenfestival ergens op een grasveld. Er zullen zo’n 3000, max 3500 mensen op het terrein aanwezig zijn. Vorig jaar hadden we één mobiel punt waar munten via pinnen aangeschaft konden worden, waarbij de bezoekers die munten dus konden gebruiken om eten of drinken te kopen. Dit jaar willen we echter bij de twee beide barren meerdere pinapparaten plaatsen, zodat we geen muntjes meer hoeven te gebruiken.

Vorig jaar gebruikten we bij de muntverkoop een 4G router waarbij de verkopers met iZettles of sumups de betalingen deden. Dit jaar dienen er echter dus 14 pinapparaten allen voorzien te worden van een internetverbinding. We hadden afgelopen jaar 2300 bezoekers en richten ons dit jaar dus op 3500 mensen. Ik ben bang dat op een gegeven moment bij zo’n aantal mensen, de 4G/5G router geen verbinding meer heeft vanwege storing en er dus geen betalingen gedaan kunnen worden.

Mijn vraag dus: hoe kunnen we dit het beste opzetten betreft internetverbinding?

Hier nog wat context dat van belang kan zijn:
  • Er zijn 2 aparte barren, eentje met 8 pinapparaten en eentje met 6 pinapparaten
  • We zijn in een buitengebied en hebben geen internet aansluitpunt waarbij we een vaste verbinding zouden kunnen opzetten.
  • Het buitengebied is opzich wel erg dichtbij de stad, dus er is een goede 4G/5G verbinding qua bereik
  • We verwachten 3000/3500 bezoekers, die geen verbinding kunnen maken met ons netwerk, maar mogelijk wel kunnen zorgen voor ‘storing’, iets wat je vaker ziet bij drukke festivals of evenementen.
  • We zijn op zoek naar een zo goedkoop mogelijke oplossing waarbij het wel stabiel werkt. Dit is dus niet een opmerking waarbij we voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, stabiliteit staat voor ons zeker op één, maar we zoeken wel naar betaalbare oplossingen aangezien we maar een kleinschalig festival zijn en geen mega budget hebben.
Zelf zat ik te denken aan twee 4G/5G routers, twee unmanaged switches en 14 ethernet kabels. Ben alleen niet helemaal thuis in de netwerktechnologie en weet dus niet of we met deze setup dus een groot risico zouden lopen of niet.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Jeh, deh is

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
Leuke challenge! Starlink netwerkje opzetten als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is het met zo'n bezoekersaantal niet interessant om met een lokale provider samen te werken? Als sponsor kunnen ze dan de internetverbinding en benodigde netwerkapparatuur regelen, en krijgen zij er een mooie banner 'gesponsord door <x>' voor terug.

Die partijen hebben vaak ook ervaring met evenementen in huis en kunnen je dus vertellen hoe het zit vwb storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Starlink is een leuke backup inderdaad. Afhankelijk van hoe ver een wel vaste verbinding is, kun je ook overwegen een p2p straalverbinding op te zetten, bijvoorbeeld met de Ubiquiti airFiber 60 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen iSettles of sumup gebruiken hoge transactie kosten maar pin automaten huren. Muntjes hebben echt wel zo hun voordeel. bedenk ook dat pinautomaten en bier heel erg slecht samengaan. Met muntjes heb je minder transacties en iedere transactie kost geld. Met Scouting zitten we bij easypayments.nl goede ervaring mee.

Bedenk wel dat je voor het geheel een nette rechtsvorm maakt zodat je niet persoonlijk aansprakelijk bent. 3000 bezoekers is niet meer een klein overzichtelijk feestje.

[ Voor 21% gewijzigd door Frogmen op 06-05-2023 13:37 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Frogmen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:34:
Geen iSettles of sumup gebruiken hoge transactie kosten maar pin automaten huren. Muntjes hebben echt wel zo hun voordeel. bedenk ook dat pinautomaten en bier heel erg slecht samengaan. Met muntjes heb je minder transacties en iedere transactie kost geld. Met Scouting zitten we bij easypayments.nl goede ervaring mee.

Bedenk wel dat je voor het geheel een nette rechtsvorm maakt zodat je niet persoonlijk aansprakelijk bent. 3000 bezoekers is niet meer een klein overzichtelijk feestje.
Daar komt bij dat iedereen een paar muntjes overhoudt dus dat is gewoon extra omzet.

Als je met 4g danwel 5g gaat werken zou ik in iedergeval 2 providers nemen zodat je een soort van fall back hebt. Nog een voordeel van muntjes, mocht je even een storing hebben dan kan je bar gewoon doordraaien en voor muntjes kan je ook nog een presale doen zodat als het begint niet iedereen in de rij hoeft te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Brilsmurfffje Nog een voordeel van een pin automaat mocht de 4G uitvallen kan je altijd nog via wifi en een telefoon hotspot (met andere provider) verder gaan. Maar even reeel hoe vaak gebeurt dat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@mitchmus met zo'n toename van bezoekersaantallen is het inderdaad verstandig om er niet zomaar vanuit te gaan dat de 4G router opstelling van vorig jaar net zo goed werkt. Probleem is ook dat het niet vooraf te testen is. Enige wat je kan doen is een soort best effort.

Waar ik mee zou beginnen als setup: een multi sim 4G/5G router met externe antennes, met daarin tenminste 3 simkaarten van de 3 providers in NL met eigen netwerken: KPN, Vodafone, T-Mobile. Check vooraf of die 3 netwerken ter plekke dekking hebben.
Zorg ervoor dat die router zelf die datakanalen kan bundelen en als er eentje platligt of traag is niet meer gebruikt.
Dit soort dingen worden verhuurd door sommige broadcast rental bedrijven, al heb ik niet echt een adres of kant en klare oplossing voor je.

Mocht er enigszins in de buurt een woning of vast adres zijn waar internet aanwezig is (of aangevraagd kan worden), dan zou ik die proberen aan te spreken en gewoon een lange UTP kabel leggen. Denk aan max lengte, ik dacht 100m uit mijn hoofd, daarna kan je evt met een switch ertussen nog een keer 100m.

Als ik kijk naar hoe mediabedrijven dit soort dingen doen (b.v. radio stations die ergens een live uitzending doen waar de continuiteit van deze verbinding nog veel belangrijker is dan voor die periodieke paar bytes van pinautomaten) dan wordt er vaak één van deze 4 opties gekozen:
  • Er wordt een reeds aanwezige vaste internet aansluiting gebruikt, overige gebrijkers daarvan wordt gevraagd zo min mogelijk die verbinding nog te gebruiken. Maar dat laatste zal voor jouw niet perse nodig zijn.
  • Er wordt een tijdelijke internet aansluiting terplekke aangevraagt en aangelegt. Flinke kosten.
  • Multi sim 4G/5G router
  • Satelliet verbinding

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 06-05-2023 14:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ergens op een bestaande internetverbinding meeliften is de goedkoopste dat bij teveel festivalgangers nog werkt. Desnoods zet je een Point to Point wireless verbinding van paar km ertussen.

Multi-sim 4G/5G router en via de verschillende operatoren die over een eigen netwerk beschikken tegelijkertijd gaan is hoe een rijdende commandopost het doet. Met externe antennes die je op GSM-masten paar km verder op mikt.

Denk ook commercieel: Muntjes is omzet op voorhand binnenhalen, het aantal transacties en bijhorende kosten verlagen. Aan het einde van de festival heeft iedereen wel paar muntjes over en de kraampjes zijn meestal al gesloten/afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mitchmus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:35:
Zelf zat ik te denken aan twee 4G/5G routers, twee unmanaged switches en 14 ethernet kabels. Ben alleen niet helemaal thuis in de netwerktechnologie en weet dus niet of we met deze setup dus een groot risico zouden lopen of niet.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Peplink heeft multi-wan routers die via sim, ethernet of wifi contact kunnen maken met internet. Daar bovenop heb je de speedfusion optie. Dat is simpel gezegd een feature die al het verkeer via een server van Peplink route. Je kan daarmee verbindingen bundelen voor meer snelheid of voor redundancy zonder dat je WAN ip wisselt. Ongeacht welke van de beschikbare verbindingen gebruikt wordt, je blijft 1.2.3.4 als WAN ip houden. Dit is vooral handig als de router frequent wisselt tussen de beschikbare verbindingen en de betaalprovider daar nerveus van wordt.
Een BR2 heeft vier sim slots (twee actief/twee backup), twee ethernet WAN poorten en je kan wifi als WAN verbinding gebruiken mocht je de wifi van een aardige buurvrouw kunnen misbruiken. :P
Combineer dit met een Starlink pakket en je hebt de beste kans dat jouw pin-bitjes aankomen bij de betaalprovider. Buiten een vaste verbinding natuurlijk, gebruik een draad als dat gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Advies aan de LAN zijde is om sowieso met een SD-WAN / loadbalance apparaat te werken. Bijv een oude Fortigate 60E kan deze job meer dan goed uitvoeren.
Aan de WAN zijde zou je dan met verschillende 4G/5G providers kunnen werken. Ik heb bedrijfsmatig goede ervaringen met Geuzenet.nl die ook tijdelijke/kortlopende evenementenkoffers leveren. Hun model is een 4G oplossing wat met een richtantenne direct op een mast wordt gericht en daarmee een stabiele verbinding levert.
Succes en veel plezier!

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Uit eigen ervaring?

PIN automaten huren via bijvoorbeeld rent-a-pin, dan heb je alles compleet incl. extra accu's en hoef je zelf nergens over na te denken. Die automaten werken via m2m/gprs data-sims (inbegrepen) en hebben qua verbinding niet veel nodig om toch af te kunnen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
Ik heb geen idee hoe het zit in NL, maar in Belgie kan je via Telenet-Events een tijdelijke coax-lijn krijgen .. (mits er coax binnen acceptabele afstand zit offc, het moet binnen aansluitbaar gebied liggen)
Telenet zorgt dan voor een werkende coax modem (en eventueel binnenhuis ook nog opstellingen)

Dan zijn er firma's die daarop inspelen en het binnenhuistraject doen voor je , of een eigen 5G mast opzetten voor jouw event .

Kijk maar eens rond, of Ziggo bijvoorbeeld ook zo geen afdeling heeft .. 3500 mensen is al geen "kleinigheid" meer inderdaad
Ik heb ook al events geweten die tijdelijk het internet van de buurman mogen gebruiken , mits een aardige sponseringetje ofzo :)

een 4G/5G router blijft leuk als idee, maar eenmaal er daar 50 mensen hun instagram-live opstarten is de totale bandbreedte van de mast vaak opgesoepeerd ... sta je dan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

gastje01 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:56:
Uit eigen ervaring?

PIN automaten huren via bijvoorbeeld rent-a-pin, dan heb je alles compleet incl. extra accu's en hoef je zelf nergens over na te denken. Die automaten werken via m2m/gprs data-sims (inbegrepen) en hebben qua verbinding niet veel nodig om toch af te kunnen rekenen.
Het voordeel hiervan is dat als je netwerk hikt, dat meestal maar 1 pin betreft en niet alle 14 tegelijk.

Ik heb jarenlang een setup gefaciliteerd op een festival (10k bezoekers/dag) met 10 - 20 pinapparaten, over een 60 Ghz straalverbinding aan glasvezel. Verbinding superstabiel maar toch af en toe een hickup (1-2 keer per dag) en als er dan 10 man tegelijk staan te betalen is dat erg frustrerend. Maar, zolang het wel werkt heb je wel bizar snelle transacties wat ook wel weer erg prettig is.

De glasverbinding lieten we overigens sponsoren, dichtbij de locatie stond een PoP dus was redelijk makkelijk in te pluggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 07-05-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 16:40

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

De reden dat festivals munten gebruiken is dat een pintransactie aan de bar domweg teveel tijd kost. Overgebleven munten is een goede tweede reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het totale gebrek aan besef van waarde helpt ook wel. 1.5 munt voor een biertje klinkt niet veel, tot je beseft dat een munt 3 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Firestorm schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:04:
De reden dat festivals munten gebruiken is dat een pintransactie aan de bar domweg teveel tijd kost. Overgebleven munten is een goede tweede reden.
Inmiddels stappen steeds meer organisaties over op gelijk pinnen. De kosten van meer pinapparaten is relatief laag en men heeft door contactloos dat gevoel met waarde ook al aardig verloren. Met de juiste systemen kost het ook niet meer tijd, eerder minder (barmedewerker hoeft alleen wat drankjes aan te tikken en niet meer te rekenen etc. Is ook minder fout- en fraudegevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Inmiddels stappen steeds meer organisaties over op gelijk pinnen

daar zijn 2 redenen voor.

1 vooral aan het eind wil je niet dat mensen niet meer in de rij willen staan terwijl de muntjes op zijn,
2 grote organisaties hebben een groot budget dus dan is het gemak van direct pinnen een grotere waarde dan - de zekerheid dat het blijft werken.

-> let wel op, direct pinnen verijst een continue betrouwbare verbinding (vaste verbinding dus),
op festifals zoals lowlands of zelfs op kleine festifals zoals bijvoorbeeld castlefest zul je dan extra netwerk capaciteit zien doordat er tijdelijke (steunzenders) worden geplaatst.

maar stel je nu een groot boeren grasveld voor ergens een stukje buiten dorp of stad, vermoedlijk is er inderdaag 4 of 5g aanwezig, maar bijna zeker niet met een cappaciteit of op een frequentie die geschikt is voor 3000 bezoekers. de kans op een over-belast netwerk (euh zendmast) is dus zeerzeker aanwezig.

probleem daarbij is dat je daar geen zak aan kunt doen... - ja je kunt zorgen dat jij een router hebt die verbinding maakt via alle 3 netwerken (kpn tmobile en vodafone) maar in principe is jouw verbinding vanuit het netwerk gezien net zo 'onbelangrijk' als dat van al je bezoekers. als je vervolgens een constructie wilt waarbij je met 10+ automaten wilt pinnen dan praten we dus over wat... elke 10 tot 20 seconde een transachtig uitgaande van +/- 30seconde per biertje

hoe wil je dat dan oplossen?

één mogelijkheid is om toch te zoeken naar een vast verbindingspunt, vraag bijvoorbeeld aan een nabij gelegen pand of je gebruik zou mogen maken van de daan aanwezige verbinding.. met dus je 4g verbinding(en) als backup.

of zorg dat je veel minder pin transacties nodig hebt omdat je simpelweg op een andere manier afrekent. (waardoor je minder snel in de problemen komt als een transactie even niet lekker wil)

wil je daarbij geen muntjes, dan kan het wellicht middels een QR-code oplossing (daar valt wel een kant-en-klaar oplossing voor te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:46
ijske schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:20:
Ik heb geen idee hoe het zit in NL, maar in Belgie kan je via Telenet-Events een tijdelijke coax-lijn krijgen .. (mits er coax binnen acceptabele afstand zit offc, het moet binnen aansluitbaar gebied liggen)
Telenet zorgt dan voor een werkende coax modem (en eventueel binnenhuis ook nog opstellingen)
Alle operatoren zullen dat wel kunnen, Proximus kan dat ook doen, maar vergis je niet want dit kost behoorlijk wat centjes...
3000 of 3500 personen op een veld is niet exceptioneel veel.
Op echt grote festivals zetten we vb mobiele BTS en regelen we de nodige backhauling.

Een optie is ook met bandjes/tokens werken die opgeladen kunnen worden. Da's slechts 1 "pin" transactie om er geld op te zetten en bij betaling dus geen connectivity nodig. Dat scheel héél wat 4G/LTE/5G "verkeer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11
Is het niet gewoon een optie om meerdere 5g routers in te zetten?
Ik ga even van Nederland uit, maar België geldt zelfde principe:
2x Vodafone
2x tmonile
2x kpn

De kans dat alle netwerken tegelijk uitvallen is stuk kleiner :)
En laten we nu eerlijk zijn, hoeveel koste een maandabbo nu :) (bovendien, pintransactie zit inde kbs, dus je hoeft niet eens unlimited te gaan, als je 3 transacties pp rekent, zit je met 10.000 transacties... Dat is 10 gb...
Verdeeld over 2 simkaarten is 5gb per simkaart .. je zou zelfs prepaid kunnen pakken :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 12:57
Als er een woning met vaste aansluiting binnen een redelijke afstand ligt kan je ook een glasvezel leggen. Je kan vooraf op lengte gemaakte glasvezel met twee media converters bestellen, kost hooguit 250 euro voor 200meter. Dan heb je een goede backup, mocht je primaire netwerk wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchmus
Bedankt voor alle reacties!

We gaan waarschijnlijk voor de Starlink optie met als back-up de 4g/5g router(s).
Straalverbinding hebben we eerder ook naar gekeken, maar we kregen het idee dat dit toch wat meer expertise vereist dan dat er bij ons in het team aanwezig is. Dat zou opgelost kunnen worden met het inhuren van een externe partij, maar dan zullen de kosten denk ik ook wel flink oplopen. Correct me if I'm wrong overigens hoor.

Met Starlink kunnen we nu een investering doen waarbij we hopelijk meerdere jaren vooruit kunnen, mits Elon niet te gek gaat lopen doen komende jaren ;). Uiteraard begrijp ik dat we bij een nog grotere groei uiteindelijk wel over zullen moeten naar een professionelere set-up, echter gaat zulke groei ook gepaard met een grotere inkomstenbron en dus is het dan wat gemakkelijker te realiseren voor ons om een externe partij ervoor in te huren.

Jeh, deh is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Ben in ieder geval voorzichtig. Het kan een grote kostenpost opleveren:
https://www.entertainment...kers-sterren-muziekfeest/

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 16:01
mitchmus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:57:
Bedankt voor alle reacties!

We gaan waarschijnlijk voor de Starlink optie met als back-up de 4g/5g router(s).
Straalverbinding hebben we eerder ook naar gekeken, maar we kregen het idee dat dit toch wat meer expertise vereist dan dat er bij ons in het team aanwezig is. Dat zou opgelost kunnen worden met het inhuren van een externe partij, maar dan zullen de kosten denk ik ook wel flink oplopen. Correct me if I'm wrong overigens hoor.

Met Starlink kunnen we nu een investering doen waarbij we hopelijk meerdere jaren vooruit kunnen, mits Elon niet te gek gaat lopen doen komende jaren ;). Uiteraard begrijp ik dat we bij een nog grotere groei uiteindelijk wel over zullen moeten naar een professionelere set-up, echter gaat zulke groei ook gepaard met een grotere inkomstenbron en dus is het dan wat gemakkelijker te realiseren voor ons om een externe partij ervoor in te huren.
Een straalverbinding is niet heel bijzonder moeilijk, met de Ubiquiti AirMax serie kan je vanaf zo'n 100 á 150 euro excl. btw voor 2 zenders al wat opzetten met een redelijk bereik. Je bent dan natuurlijk wel afhankelijk van de internetverbinding van een ander (privé of een bedrijf) en er mag niks tussen de 2 punten staan qua gebouwen of bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zit evenementen internet niet in het assortiment van de diverse verhuurpartijen in nederland?
Of doet iedereen dat zelf?

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 09-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchmus
Gertjuhjan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:01:
Ben in ieder geval voorzichtig. Het kan een grote kostenpost opleveren:
https://www.entertainment...kers-sterren-muziekfeest/
Daar zijn we ons zeker van bewust! Gelukkig gebruiken we meerdere POS-systemen die doorgaan wanneer de stroom en/of de internetverbinding wegvalt :)

Jeh, deh is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik weet zeker dat 14 echte pin automaten zeker achter de bar goedkoper is dan je Starlink optie en in ieder geval een veel snellere transactie kunnen verzorgen. Maar goed ik merk dat je keuze gemaakt is voor Starlink.
Overigens je hebt ook routers met dubbele 4G zoals een Teltonika RUT XR1 heb er liggen, hebben we gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchmus
Frogmen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:13:
Ik weet zeker dat 14 echte pin automaten zeker achter de bar goedkoper is dan je Starlink optie en in ieder geval een veel snellere transactie kunnen verzorgen. Maar goed ik merk dat je keuze gemaakt is voor Starlink.
Overigens je hebt ook routers met dubbele 4G zoals een Teltonika RUT XR1 heb er liggen, hebben we gekregen.
Wat bedoel je precies met 14 echte pinautomaten? We gaan gebruik maken van de pinautomaten/POS van Sjef. Deze apparaten dienen echter bekabeld aangesloten te worden aan een netwerk. Als back-up kunnen deze apparaten een tijdje doorgaan wanneer de verbinding wegvalt.

Jeh, deh is

Pagina: 1