Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Midrange gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moitjuh
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik wil mijn huidige systeem van 9jaar oud upgraden. Ik heb al tweemaal een computer in elkaar gezet, maar nog nooit voor mezelf de onderdelen uitgezocht, dat deed mijn toenmalige partner. Zouden jullie je mening kunnen geven over mijn huidige set up?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (Guild Wars2, Cyberpunk 2077, Horizon Zero Dawn en in de toekomst wellicht Elden Ring), foto bewerkingen en data analyse.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Behalve 2 beeldschermen, muis en mechanisch toestenbord:
- Samsung SSD 870 QVO 1TB
- WDC WD10EZEX-22BN5A0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Huidige samenstelling die ik had bedacht
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400F Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenGigabyte Z790 UD€ 205,80€ 205,80
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 434,-€ 434,-
1BehuizingenSharkoon REV220€ 49,90€ 49,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 53,55€ 53,55
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenDelta GPS-850HBA A22€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.122,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef niet te gamen op de hoogste instellingen. Ik wil een pc die beetje 'toekomst bestendig' is.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies/mening over de combinatie videokaart / CPU / moederbord, is dit een goede combinatie qua waarde voor je geld?
Advies/mening over aanschaf nieuwe harde schijf. Ik twijfel om er een 4TB HDD in te zetten voor mijn foto's (geschoten in RAW dus nemen veel ruimte in), maar zet ik dan daar Windows op of juist om mijn 1TB SSD?

Alle reacties

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58
Ik zou denk ik eerder een goedkoper B760 moederbord nemen, aangezien de 13400F toch niet overgeklokt kan worden (is enkel met "K" chips), en dan misschien opteren om voor 50 euro extra de 13500 te nemen met 4 meer E-cores die wat helpen met fotobewerking en de "toekomstbestendigheid".

De NH-U12S redux is prima, maar wel iets prijziger dan de directe concurrentie zoals bijv. de uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 of de uitvoering: DeepCool AK400.

Windows zet je op je snelste schijf die je veel gebruikt en het liefst zo responsief mogelijk is (SSD) en de fotos op de langzaamste schijf die dient als opslag en af en toe geraadpleegd wordt (HDD).

Ik neem aan dat je nu ong. 1 TB fotos hebt geschoten (in hoeveel tijd?) en je moet ook wat aan groei denken in de tijd dat je de PC gaat gebruiken. Misschien is het dan zelfs beter om een 8TB HDD aan te schaffen zodat je de komende ~4 jaar genoeg vrije ruimte hebt daarvoor. Ook zou ik nadenken om dan ook gelijk een externe USB HDD (minimaal zelfde grootte als de interne HDD) te nemen zodat je daar een kopie van al je fotos op kan zetten (dan heb je 2 kopieen: 1tje op je interne HDD en 1tje op je externe HDD). Mocht je PC dan *poef* doen dan heb je alsnog een backup van al je fotos op je externe HDD (of andersom). Je zou ipv een externe HDD ook bijv. een 1-bay NAS als de uitvoering: Synology DiskStation DS120j (zonder harde schijven) kunnen nemen met daarbij een HDD.

[ Voor 3% gewijzigd door PCBaas op 06-05-2023 10:00 ]

5700X | RX 6600

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:10
Je behuizing is een reversed versie. In dit geval met een 90 graden gedraaid moederbord en een vertikale videokaart? Is dit bewust zo gekozen?
Je zou voor een vergelijkbaar bedrag ook al een meer toekomstbestendig AM5 platform kunnen nemen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 175,96€ 175,96
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30€ 34,29€ 34,29
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,01€ 115,01
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 86,53€ 86,53
Totaal€ 1.070,79

• Moitjuh
Super bedankt voor beide reacties! De tips die gegeven worden over de koeling was exact waar ik eigenlijk een beetje bang voor was, dat ik iets zou kiezen waarvoor er eigenlijk een minder prijzige variant voor te krijgen is :).

De behuizing was geen bewuste keuze, dus erg bedankt om daar op te wijzen! Een snelle google verteld me dat men verwacht dat je als je de CPU wilt upgraden je voor AM5 minder snel het moederbord hoeft te vervangen dan bij intel. Is dat de reden dat Boris1986 aangeeft dat het meer toekomstbestendig is? Met het weinig ik mijn systeem upgrade (op dit moment 1x per 10 jaar ongeveer) vraag ik me af of dit voor mij van toepassing is, want over die tijd is er al weer zoveel veranderd dat ik dan misschien toch wel een nieuw moederbord wil.

Ik heb inderdaad een externe harde schijf (6TB) voor de foto's. Daarnaast staat kleinere JPG versies van de fotos zijn ook gebackupt op een andere externe schijf bij mijn ouders. Ik heb er 6jaar over gedaan om de 1TB vol te krijgen. Als ik vorig jaar niet ruim 10k foto's in tiff had ingescand had ik er langer over gedaan. Maar het is wel een goed punt om rekening te houden met de toekomst, zeker omdat de HDD zo duur niet zijn.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-11 17:01

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Mocht er een klein beetje budget beschikbaar zijn, dan zou ik eventueel nog een snellere M.2 SSD aanbevelen. Een starter zoals de WD Blue van 500GB of (nog beter) 1TB is niet zo heel duur meer.

Had zelf the Witcher 3 op een sata SSD (Samsung 860 qvo) staan, maar die voelde soms nog wat choppy aan. Nadat ik deze vanuit steam had verplaatst naar mijn NVMe schijf speelde dit spel een stuk soepeler.

https://tweakers.net/pric.../1750096;1750098;1574604/.

Wat betreft AM5 opmerking:

Klopt, AMD maakt wat langer gebruik van hetzelfde socket en heeft dus een beter pad voor CPU upgrades. Intel voert meestal na twee generaties een nieuw socket toe, waardoor je dan effectief niet meer kan upgraden naar een nieuwe generatie. Als je het echter weer 9 jaar volhoud met het systeem, dan maakt het inderdaad vrij weinig uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Wolvganger op 07-05-2023 11:16 . Reden: AM5 opmerking toegevoegd ]

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Wolvganger

Wolvganger

Boris1986 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:36:

Je zou voor een vergelijkbaar bedrag ook al een meer toekomstbestendig AM5 platform kunnen nemen:
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT 12GB OC€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30€ 34,29€ 34,29
Uh, past die videokaart wel in die behuizing? Volgens specs kan er max een kaart van 250mm in, dan zou er een stukkie vanaf moeten.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:10
Wolvganger schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Uh, past die videokaart wel in die behuizing? Volgens specs kan er max een kaart van 250mm in, dan zou er een stukkie vanaf moeten.
Je hebt gelijk. Met een snelle blik ging ik ervan uit dat die HDD cage demontabel was en een grotere GPU geen probleem zou zijn. Bij nader inzien lijkt deze toch vastgenageld te zitten dus dan zit je helaas vast aan 250mm...

• Moitjuh
@Wolvganger & @Boris1986 Is de behuizing het enige 'probleem'? Dat lijkt me namelijk makkelijk op te lossen met een andere kast?

• Wolvganger

Wolvganger

Genoemde kasten zijn inderdaad het enige wat echt afwijkt/een probleem is.

Ben zelf laatste jaren meer met AMD machines bezig geweest, dus daar neig ik zelf ook wat naar. Het lijstje van Boris zou ik zelf dan ook als uitgangspunt kiezen.

Het lijstje met de i5 en een Z790 moederbord kan ook, maar je zou misschien nog naar een moederbord met een B760 chipset kunnen kijken. Wel moet ik erbij zeggen dat veel B760 moederborden in de pricewatch nog vrij prijzig zijn. Dan is die Gigabyte Z790 eigenlijk geeneens zo raar.

• Moitjuh
Oke top. Ik heb inderdaad toch voor AMD gekozen. Want het idee dat ik 10 jaar doe met een pc is eigenlijk niet waar. Ik heb al 2 jaar games in steam staan die ik al die tijd niet kan spelen. In plaats van 1x per 10 jaar een geheel nieuwe pc te kopen klinkt het toch wel duurzamer om zo af en toe wat te vervangen zodat het geheel langer mee gaat.

Heb even met alternate gebeld en het formaat van de videokaart en CPU koeler doorgegeven. De meneer aan de telefoon zei dat een DeepCool MACUBE 110 midi tower dan zonder problemen moet lukken, dus ga ik daar maar even vanuit.

[ Voor 24% gewijzigd door Moitjuh op 08-05-2023 21:34 ]

Pagina: 1