Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Johan192
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-11 17:14
Ik ben vorig jaar verhuisd en na wat verbouwingen ben ik nu toe aan zonnepanelen. Op mijn vorige woning had ik SolarEdge met 14 panelen met een klein beetje schaduw. Dat voldeed prima. Maar op mijn nieuwe woning heb ik meer ruimte en geen schaduw. Wat ik van de gelezen forums heb geleerd is dat ik nu waarschijnlijk geen SolarEdge nodig heb aangezien ik geen schaduw heb. Dus momenteel gaat mijn voorkeur uit naar optie 2(8800wp met growatt omvormer). Maar ik heb geen verstand van het merk panelen en omvormers. Alle tips en advies is welkom.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oVRgvMoRxxK6YLiMMhL2WrUizI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqQeTy6ALgo92FUa72Vl4pRJ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
+-30m2 op achterkant van de woning
+-20m2 op de zonnige kant van de garage(met 1 dakruitje
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3000kwh
In de toekomst meer want ik heb nog geen warmtepomp en elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A(zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk 3 fase worden)
Budget en doel
Goede prijs kwaliteit verhouding. Dak vol is het idee.
Wie gaat het project uitvoeren
Het liefst laat ik het uitvoeren.
Bijhouden van data
Standaard inzicht is prima
Reeds verkregen offertes
Zie eerste afbeelding met 2 opties(8800wp).

Offerte 2(zelf leggen)
Goodwe 5K DT 3 fase omvormer
15 x Jinko Mono Zonnepaneel All Black 415 Wp(6225 wp)
Prijs 4.489,39

Hebben jullie nog bedrijven die jullie aanraden?
Regio
Friesland

Alle reacties

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-11 11:50
Heb je last van schaduw? De exacte meerwaarde van optimizers weet ik niet en toch zou ik gevoelsmatig ook voor offerte 2 kiezen.

Maar het zijn naar mijn mening prima offertes. Als ik dat vergelijk met mijn prijs per wattpiek zou ik gelijk tekenen. Ik had denk ik beter niet in januari de boel kunnen aanschaffen.

Edit: geen schaduw lees ik nu. Ik moet naar bed denk ik. Neemt niet weg dat er soms bewolking op een deel van je panelen kan vallen. Het zal dan wat meer opleveren zoals de offerte ook aangeeft, dus dat haal je er dan vanzelf wel uit. Als je die 1936 euro kunt missen dan zou ik dat doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Zenomyscus op 05-05-2023 23:19 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Misschien wat offertes opvragen, vaak is het makkelijker een bedrijf te vinden als ze zelf panelen kopen ipv dat jij ze levert.

Weet je zeker dat dit de prijs incl montage is? Het is ZEER laag

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 09:35
Johan192 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:09:

1x35A(zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk 3 fase worden)
Die beide offertes kunnen en mogen op dit moment dan niet op je huisinstallatie worden aangesloten.
Voor die beide offertes zul je een 3-fase omvormer, en dus een 3-fase hoofdaansluiting moeten hebben.
(En los daarvan moet je dit technisch gezien ook absoluut willen met zo’n installatie natuurlijk).

Je zult dus éérst nu een 3fase aansluiting moeten gaan regelen, en niet “hoogstwaarschijnlijk ergens in de toekomst”

Als ze omvormers van 7-8kW gebruiken, (en dat lijkt me wel bij 8800Wp), dan zijn het zowiezo al 3 fase omvormers, want die bestaan niet in enkelfase.

[ Voor 10% gewijzigd door BrainCrash op 06-05-2023 00:04 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
8kW en meer enkelfase omvormers bestaan wel degelijk... Alleen worden ze niet aangeboden in NL, meer dan 5kW voldoet niet aan netcode.

In het VK is het hoogst ongebruikelijk dat woningen überhaupt 3 fase kunnen krijgen... Het ligt vaak niet eens in de straat.

Gezien de situatie met netspanning/congestie in NL zou ik het ook pertinent niet willen...

@99ruud99 waarom zou @Johan192 meer offertes op moeten vragen? Deze offertes zijn echt helemaal prima... Wat je zelf ook al noemt :?

SolarEdge 3 fase en 10 panelen op een dakvlak komt met wat risico... Met s500b optimizers gaat het met goed maar kost ook meer. In deze situatie is geen hogere verwachten dus ga gewoon voor de Growatt.

Geld over? Er lijkt een derde rij te passen op het ZZO dak. Dat levert altijd meer op dan SolarEdge.

Bij zelf doen zou ik ook niet stoppen bij 15.... Dat is onzin.

En dus eerst 3 fase regelen. Groepenkast zal aangepast of vervangen moeten worden. ABB SN lijn van Sander Vunderink is de uitgesproken beste keuze in laatste geval.
Foto's van bestaande?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Johan192
Mijn meterkast is al een 3 fase kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLK0GnzJy_nOB2vjEE-FTk43udM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bL8I4dGHZDll5LLuO3bQwKSr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal dus mijn aansluiting laten aanpassen. Maar welke moet ik dan kiezen? 3x25 of 3x35 of nog hoger?

Ik zal vandaag even na meten of het allemaal wat past. En dat er nog een 3de rij bij past.

• Ronald
3x25 is vrijwel altijd voldoende. PV ontlast de aansluiting(!!)

Enige aanpassing die aan te raden is is de fornuis groep. Die komt nu via 1 fase… gaat vrijwel altijd goed door gigantische marge op zekeringen… maar 32A(2x16A) zekeren bij een 25A is raar.

Je zal een uitbreiding kast nodig hebben. Een 2x12 kast kost vaak weinig meer dan 1x12 of 2x6 tenzij je de echt goedkope merkloze spullen pakt.

Daarin zou ik dan 2 3 fase groepen maken (aardlekautomaten, maar losse aardlekschakelaar en installatie automaten mag, al is PV op gedeelde aardlekschakelaar ongebruikelijk). 1 voor fornuis, een voor omvormer.

De fornuis groep kan dan gesplitst worden voor toekomstig gebruik. Wel moet groep 5 dan naar de rode aardlekschakelaar, max 4 groepen per aardlekschakelaar

Verder even kijken of je niet stiekem heel veel gelijktijdig op 1 aardlekschakelaar hebt. 3x25 is natuurlijk meer dan 1x35, maar 25 is 25 per fase

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 06-05-2023 10:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:45
Johan192 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:51:
Mijn meterkast is al een 3 fase kast.
[Afbeelding]

Ik zal dus mijn aansluiting laten aanpassen. Maar welke moet ik dan kiezen? 3x25 of 3x35 of nog hoger?

Ik zal vandaag even na meten of het allemaal wat past. En dat er nog een 3de rij bij past.
Ik zou in de begroting toch wel een nieuwe meterkast regelen, ze hebben kema keur prima, maar een kast van een kwalitatief merk zoals hager of ABB of Eaton zijn wel wat betrouwbaarder.

Verwijderd

Hij heeft al een Eaton...

Als het huidige allemaal vervangen wordt door alamat en alleen de PV 3 fasen wordt, past het ook in de huidige kast. En dan budgetmerken vermijden.

... Totdat je een 3fase laadpaal wil gaan aansluiten...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2023 10:51 ]

• Ronald
@Verwijderd kast is Eaton, componenten emat…

Niet mijn keuze, maar vervangen is ook overkill

• Johan192
Ok bedankt voor de info. Ik heb een 3 fase aangevraagd.

Ik heb mijn dak opgemeten en ik kan volgens mij toch wat meer panelen kwijt.

Op de woning(6m bij 7,6m) kan ik in horizontale ligging 5x4 panelen kwijt.
Op de garage(4.1m bij 7.95m) kan ik in horizontale ligging 3x4(-1 voor dakruit) kwijt.
Dat samen komt dan op 31 panelen(12400wp).
Dit zal ik even terugkoppelen met het bedrijf.

• Ronald
Dan is er wel genoeg per dak om solaredge goed te laten werken, maar ik zou het gewoon op een string omvormer houden. Opbrengst gaat niet noemenswaardig verschillen in deze situatie

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:15
Ik zou voor de solar edge gaan puur voor monitoring per paneel en mogelijke defecten die je kan herkennen wat je bij de reguliere string nooit gaat merken. Het is dan wel belangrijk dat ze dit in 1 string leggen want je zit onder het minimaal aantal optimizers per string. Je hebt geen schaduw dus eventueel verlies van verschillende dakhelften door clipping heb je niet verder kan je makkelijker bij leggen in de toekomst al is dit afhankelijk van welke omvormer van growatt ze plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Puddi Puddin op 06-05-2023 21:33 ]

• Ronald
Voor de kosten van solaredge plemp je nu gewoon je dak vol. En dat zonder verschillend ogende panelen… want panelen die het nu legt, zijn er over 2 jaar niet meer.

Nu vol leggen scheelt ook nog eens de 1000 euro die een installateur rekend om langs te komen met zijn hele hebben en houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 06-05-2023 21:37 ]

• Johan192
Ik heb een aangepaste offerte binnen gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGazylbkpaYtvzfwhXN6ipnxyRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2i1DL3hQPlN9XhpgMSLSaFi.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is wel echt het dak vol. Optie 1 heeft mijn voorkeur.

Daarnaast hebben ze ook nog een optie voor dagelijkse check voor 10 jaar voor 125 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UZfb4WufvYwiKEnjnnJYe_c0GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKocUaQ9xkezPai6hITMbnzo.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Johan192 klap geven op die eerste optie en gaan. Prijs is vrijwel iedereen die voor advies hier komt jaloers op gaat zijn.

Dagelijkse check ?
Ik kan voor 125 euro niet 10 jaar dagelijks een zin lezen.

Koppel je systeem aan PV output en je kunt volgens mij waarschuwingen instellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 08-05-2023 08:49 ]

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 21:28
Puddi Puddin schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:30:
Ik zou voor de solar edge gaan puur voor monitoring per paneel en mogelijke defecten die je kan herkennen wat je bij de reguliere string nooit gaat merken.
Meer apparaatjes == meer points of failure. Ook nog eens in de buitenlucht, onder flink opwarmende panelen. Als je geen schaduw hebt, lekker een stringomvormer pakken. Hoef je ook het dak niet op als er iets stukgaat.
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:46:
@Johan192Prijs is vrijwel iedereen die voor advies hier komt jaloers op gaat zijn.
Ja, die prijs is echt scherp (Chinese omvormer helpt daarbij natuurlijk). Ben nu zelf een uitbreiding aan het uitrekenen, en met alles zelf installeren is het al moeilijk om zo laag uit te komen als €0,96/Wp, wow...

• Puddi Puddin
TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:12:
[...]
Meer apparaatjes == meer points of failure. Ook nog eens in de buitenlucht, onder flink opwarmende panelen. Als je geen schaduw hebt, lekker een stringomvormer pakken. Hoef je ook het dak niet op als er iets stukgaat.
Wellis waar meer points of failure maar als het mis is dan weet je ook dat het daadwerkelijk mis is. Met een reguliere string en omvormer ga je dit nooit weten tenzij je regelmatig de totale string voltage in de app bekijkt en dan nog mag je gokken welk van je 30 paneeltjes kapot is. Heb je een paneel wat half functioneert dan ga je het al helemaal nooit kunnen achterhalen.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:49
Ronald schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:46:
@Johan192 klap geven op die eerste optie en gaan. Prijs is vrijwel iedereen die voor advies hier komt jaloers op gaat zijn.

Dagelijkse check ?
Ik kan voor 125 euro niet 10 jaar dagelijks een zin lezen.

Koppel je systeem aan PV output en je kunt volgens mij waarschuwingen instellen.
Bizar laag bijna zelfs zou ik durven zeggen.
Ken de partij niet die ze gaat leggen, maar met zulke lage marges vraag ik me toch af wie je over de vloer haalt.

• Puddi Puddin
Zinloos1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Ken de partij niet die ze gaat leggen, maar met zulke lage marges vraag ik me toch af wie je over de vloer haalt.
De prijzen van tegenwoordig zijn through the roof en worden als normaal gezien. Klik voor de gein eens zo'n installatie bij elkaar via een webshop voor particulier dan pakken ze ook op deze installatie flink wat geld voor de uren die erin gaan.

• Johan192
Zinloos1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Dit bedrijf werdt me aangeraden via een collega. Hij had al meerdere projecten van dit bedrijf goed afgeleverd zien worden.

• Ronald
De materialen kosten vanaf 8200 ex. Solar bouwmarkt vraagt ~2600 om dit te installeren.

Deze installateur is scherp, maar niet van de zotte

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Overigens zag ik al sets van 34 zonnepanelen + omvormer voor 7500 euro ex.(natuurlijk.)

Je ziet echt dat nu de supply lines echt op gang zijn de prijzen als een baksteen naar beneden aan het vallen zijn.

• busybee
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-07 10:52
Johan192 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Dit bedrijf werdt me aangeraden via een collega. Hij had al meerdere projecten van dit bedrijf goed afgeleverd zien worden.
Mag ik vragen welk bedrijf dit is?

• Johan192
busybee schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Mag ik vragen welk bedrijf dit is?
Jazeker. https://chargeup-noord.nl

• busybee
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-07 10:52
Dankjewel, ga ik daar ook eens een offerte opvragen :)

• Johan192
Even een update. Van Liander voor 3 fase aansluiting heb ik een planning doorgekregen van week 12 2024 voor het starten met de aanvraag. En het uitvoeren rond week 34 2024. Nu zal dit een schatting zijn en hopelijk kan het eerder.

Nu heb ik 3 opties.

Panelen bestellen en laten leggen, maar nog niet aansluiten.

Panelen bestellen en wachten op 3 fase aansluiting en dan het leggen inplannen(ze zitten voor 3 maand vol)

Wachten op 3 fase en dan opnieuw een offerte aanvragen. Met de kans dat het duurder of goedkoper wordt. En misschien betere panelen komen. Maar ik weet niet of er nog veel beweging zit in de prijs en kwaliteit van de panelen in 6-12 maanden. @Ronald Heb jij enig idee of er nog veel beweging in zit?

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Johan192 op 15-05-2023 14:08 ]

Pagina: 1