Repareren Victoria NLD01 met TranzX apparatuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 22:18
Goedendag.

Ondanks dat ik met mijn 62 jaar mezelf te jong voor een E-bike heb ik onlangs een defecte Victoria NLD01 E-bike uit 2012 gekregen. En dat was een leuk moment om me in het E-bike fenomeen te verdiepen
Omdat ik mijn hele leven aan fietsen sleutel heb ik deze fiets eerst een kleine beurt gegeven en fietst nu als een normale fiets super met de Shimano "Nexus" met 7 versnellingen. Nu wil het elektrische gedeelte ook weer werkend krijgen.

Wat ik inmiddels heb ontdekt:
  • Het betreft een 24volt systeem van met merk Tranz-x. Dit systeem blijkt uit bij andere merken zoals Union gebruikt te zijn.
  • Aandrijving gebeurd met een Borstelloze DC wielnaafmotor / 24 V / 250 W in het voorwiel, type nummer heb ik nog niet achterhaald
  • DisplayUnit op het stuur is een Tranz-x DP03 HDQ 24V
  • De Accu Unit bevindt zich onder de bagagedrager en betreft een Tranz-X BL01 JDPST 24v 10ah
  • Oplader een Tranz-x 29,4 volt oplader met XLR 4 pin aansluiting.
Uiteraard gezocht naar een servicemanual en schema on-line, maar (nog) niet gevonden. Dus als tweaker zelf aan de slag gegaan.
Ik heb de contacten van de accu gereinigd met contactspray en de batterij geladen totdat het rode ledje op de oplader groen werd, dat duurde ca 4 uur. Wat ik zelf erg kort vond.
Aan de achterzijde van de batterij zit een 30A zekering en een 4 grote aansluitingen en 2 kleine die in contacten in de fiets geschoven wordt.
Ik heb de spanning gemeten en meet op 2 punten 11 volt. Ik heb geen idee of dit normaal is en dat de 24 volt wordt geactiveerd wanneer de fiets wordt aangezet op stuurunit. De accu kan na 10 jaar natuurlijk ook helemaal versleten zijn, gelukkig is deze voor een paar honderd euro te reviseren naar een hogere capaciteit, maar deze stap wil ik nog niet doen voor ik weet of er nog meer aan de elektronica mankeert. De optie om deze fiets tot normale fiets te degraderen schuif ik nu terzijde, leuker zou zijn om hem weer met minimale kosten weer aan de praat te krijgen.
Na het opladen bleef de fiets zo dood als een dodo.

Al zoekend zie ik dat deze 24volt Tranz-X set indertijd veel is ingezet bij veel merken. Ik zou erg geholpen zijn met meer technische informatie zoals een schema, en de plaats van de sensors. Of algemene info.
Onder in de accubehuizing zit een aluminium verdikking waar een kabelboom uitkomt die naar de stuurunit en de voorwiel gaat, mogelijk ook naar de trapas, maar dat heb ik nog niet kunnen ontdekken omdat de gesloten kettingkast er nog voor zit,
Op dit moment is het lastig troubleshooten gezien de staat van de accu.
Alle tips zijn op dit moment welkom.

[ Voor 1% gewijzigd door pandit op 05-05-2023 22:58 . Reden: aanvullende info ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 23:04
Ik heb ervaring met een 36V TranzX met BL03 accu, die accu geeft gewoon 36v op de + en -. Dus ik vermoed dat die bij de oudere BL01 ook zo is (op online foto's zie ik dat er een + en - op de behuizing staat, daar zou ik +- 24V op verwachten).

Ik gok dat de accu sowieso dood is.

Niet volledig risicoloos (je kan dingen verder kapot doen als er een defect is aan de fiets), maar wat je kan proberen is de fiets op een andere manier van 24V te voorzien, bv. een 24V stroomadapter of een 24V accu pack met zekering. Neem uiteraard wel een stroomadapter die beschermd is tegen overload en probeer enkel of je er leven in krijgt (test of het display werkt) want de gemiddelde stroomadapter gaat geen e-bike motor aandrijven .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 22:18
Bedankt GoldenBE voor deze waardevolle informatie. Ik heb zojuist de hele accubehuizing en controller gedemonteerd en visueel gecheckt op evt corrosie, maar ziet er picobello uit. Voor de zekerheid alle connectors met contactspray ingespoten en een schema gemaakt van de route van de accu naar decontroller. Van de 6 pinnen worden er 4 gebruikt met dikke kabels in de kleuren ROOD en ZWART wat me logisch de 24volt power zou moeten zijn, hier staat nu 2,5 volt op. en de overige 2 kabels zijn dunner met de kleuren wit en blauw. Ik zou graag dd functie willen weten van deze 2 aansluitingen, batterijcapaciteit doorgeven? Activeren van de batterij?
Ikzelf dacht aan het lenen van een accu want ik denk niet dat ik 24 volt voeding in huis heb, max is 19volt van een laptopvoeding. De Tranz-x voeding is bijna 30 volt en dat is geen goed idee. Ik denk even verder.

Ik zie zowaar dat ik een 24volt 6A adapter heb liggen :-). vanmiddag even proberen.

Vanmiddag is nu, ondanks dat het een nieuwe adapter is, ooit als reserve gekocht voor mijn beeldscherm staat er 0,0 volt spanning op, dus een kleine vertraging

[ Voor 13% gewijzigd door pandit op 06-05-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 23:04
De dunnere witte en blauwe gaan waarschijnlijk voor communicatie zijn, dus inderdaad SoC (state of charge) van de accu en mogelijks andere dingen.

Hier een video van een BL03 waar ze bij het refurbishen die verkeerd hebben aangesloten (om accu level indicatie op het display werkende te houden) en waar dat problemen veroorzaakt.
YouTube: Our biggest mistake so far - TranzX BL03 battery recall - We did som...

De oplossing was de communicatie gewoon loskoppelen (de fiets werkt dan nog maar toont niet meer op het schermpje hoe vol de accu nog is)

Ik vrees dat er geen (onofficiële) documentatie beschikbaar gaat zijn hoe die communicatie nu echt werkt, dus je zult een werkende accu nodig hebben om die zelf te kunnen reverse engineeren en ik denk niet dat het de tijd/moeite waard is voor 1 fiets. Als de fiets zelf nog werkt: gewoon hopen dat de electronica van de accu nog goed is en je enkel de cellen kan (laten) vervangen, ofwel heel de internals laten vervangen met een ander BMS (battery management system) en in de behuizing van de accu een SoC indicator (laten) inbouwen zodat je de lading op de accu zelf kan zien.