Waterleiding geraakt of vocht van grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jetlje
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs3st4boc556PwkMK0sejSiyNmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpao9fN7PtAlRvGG9isCGXAV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
Waterleiding geraakt of regenvocht?

Voor het aanleggen van een stroomkabel en loze leidingen naar de aanbouw heb ik vandaag een gat vanuit de meterkast naar buiten geboort. Schuin naar beneden. Dit met een waterboormachine. Ik ben iets verder doorgeschoten naar de fundering. Ongeveer 6cm. Op de gat van de fundering zie ik nu terugkerend een laagje water. Kan ik iets geraakt hebben of is het gewoon regenvocht van de zand. Die het laagje voorziet van water?

Alle reacties

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:16

Telefooncal

Tring tring!

Dit lijkt gewoon grondwater, bij drinkwater verwacht je druk en zou het gat vol lopen denk ik.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:25

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dit lijkt inderdaad gewoon op grond water. Voorzichtig uitgegraven en kijken of het weer heel snel volloopt? Vergeet niet het heeft veel geregend de laatste tijd het grond water staat best hoog.

Usenet handleidingen

• Jetlje
Ik heb het enkele keer droog gemaakt. Een half uur later zit er een klein laagje zoals op de afbeelding erop. Is het misschien verstandiger om het gat opnieuw te vullen met betonmortel.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zorg dat alles wat water vraagt uit/dicht staat en check je watermeter. Als die draait heb je lekkage. Je kunt even een foto maken en een tijdje later nog eens kijken.

• Jetlje
Ik zal eens morgen idd naar de watermeter kijken. Ik zie m nu op 1.9 staan.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jetlje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:41:
Ik zal eens morgen idd naar de watermeter kijken. Ik zie m nu op 1.9 staan.
In de watermeter zit een supergevoelig wieltje (met een pijltje er op), als die een paar minuten stil staat dan lekt er niks.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2023 22:11 ]

• Jetlje
Meter staat nog steeds op 1.9 na 24 uur. Ik zie geen wieltje. Bedoel je gewoon de zwart lijn?

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Op sommige watermeters zit een wieltje als indicatie dat er water gebruikt word, maar het lijkt erop dat andere moderne watermeters dat niet hebben. Zie bijvoorbeeld de M120 Elster op Brabant Water.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:21
En als de leiding voor de watermeter is geraakt, hoeveel draaiing van het wieltje mag ts dan verwachten???

Hij is uit de meterkast naar de buitenmuur toe gaan boren, zou hij misschien de aanvoerleiding naar zijn watermeter geraakt kunnen hebben? (Geschampt, klein mini gaatje).

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jetlje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:02:
Meter staat nog steeds op 1.9 na 24 uur. Ik zie geen wieltje. Bedoel je gewoon de zwart lijn?
Ik heb het idee dat jij het over de druk van je CV-ketel hebt en je hier 1.9 bar noemt. Daar wil je niet naar kijken, maar naar je watermeter.

Dat wieltje (meestal rood) is zo gevoelig dat 'ie zelf al draait bij een langzaam druppelende kraan.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:08
Als je je waterleiding hebt geraakt of geschampt dan loopt het gat zo vol. er staat redelijk wat druk op je waterleiding. Dit lijkt op grondwater vooral omdat het ongeveer 30 minuten duurt voor dat het weer zichtbaar is.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:30

_Apache_

For life.

Als je naar buiten hebt geboort, van binnen hoog, naar buiten laag en dit komt eruit, zou ik er geen zorgen over maken.

Vocht moet juist weg kunnen, je helpt het ;-). En je eigen waterleiding had meer druk gehad.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Jetlje
Ik zal straks is idd naar de warmtemeter kijken ipv warmtepomp. Ik heb idd van hoog naar laag geboort.wanddikte opening is 51cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T34zCUGqGlgeTdrM_SyPcA57pfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62BRW9IPqCYphYjokrd0msAL.jpg?f=fotoalbum_large

• Jetlje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8xCkea0tj2dqHDNiwBeLDYOb-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvUcW6661f1oW1VJqJGtgut2.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er op dit meter ook een draaiwiel? Zal vanavond als ik thuis ben is gaan kijken

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:52
Nieuwbouw?
Had ik ook, er lekte een beetje bouwvocht uit de muur. Weekje later was het weg en heb ik het dicht gekit.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:31
sOid schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Ik heb het idee dat jij het over de druk van je CV-ketel hebt en je hier 1.9 bar noemt. Daar wil je niet naar kijken, maar naar je watermeter.

Dat wieltje (meestal rood) is zo gevoelig dat 'ie zelf al draait bij een langzaam druppelende kraan.
Hier heeft dat wieltje de vorm van een ster en is zwart.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jetlje schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:17:
[Afbeelding]

Zit er op dit meter ook een draaiwiel? Zal vanavond als ik thuis ben is gaan kijken
Als je ergens een kraan een klein stukje open zet zie je vanzelf een wieltje draaien op de meter.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

inhico

pw

Ik zal straks is idd naar de warmtemeter kijken ipv warmtepomp. Ik heb idd van hoog naar laag geboort.wanddikte opening is 51cm
waarom zou je naar de warmtemeter of warmtepomp kijken als je je afvraagt of je een waterleiding hebt geraakt???

...

Pagina: 1