Eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-09 07:57
Ik ben op zoek naar de juiste oplossing om niet telkens bij het wisselen van provider, het wifi voor al mijn apparaten opnieuw te moeten koppelen.

Randvoorwaarden:
- grote range in relatief grote woning.
- budget tot ca 400 euro
- kunnen switchen tussen Ziggo en DeltaFiber netwerk

Ik gebruik nu de modem router ineen, geleverd bij het Caiway glasvezel abonnement. Ik ben een leek op IT gebied, maar het liefst zou ik hiervan het wifi uitzetten, een eigen router bekabeld aansluiten op de Caiway modem router en dan de eigen router voor het wifi in huis gebruiken. Is dit mogelijk en valt die dan door het simpelweg los en aankoppelen over te zetten bij een nieuw abonnement bij een andere provider? Of valt een andere optie aan te raden?

Bij voorbaat dank!

...

...

[ Voor 8% gewijzigd door bn12 op 05-05-2023 20:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02

mrc4nl

Procrastinatie expert

Als het je alleen om wifi gaat zou ik gewoon voor een losse accespoint gaan.

Ben zelf erg fan van ubiquity spul, en heb het thuis naar volle tevredenheid draaien. :)
uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range

Wil je het netter doen, dan kan je twee accespoints kiezen en en eentje bijv op zolder hangen zodat je op meerdere verdiepingen goede ontvangst hebt. 2x uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Mooie van unifi is dat je met een controller zodat naadloos kan wisselen, heb je wel een servertje nodig die altijd draait. Heb je dat niet dan is er de:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus helaas wel duur ding :/

Edit, ik vergeet dat deze alles-in-een ook nog bestaat
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine
edit2, maar de reviews zijn niet erg te spreken over dit ding.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 05-05-2023 20:59 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ja dit kan gewoon, in de meeste huishoudens heb je wel meerdere accesspoints nodig dus ik zou dan wel multi-ap set nemen, het liefst onderling bedraad.

Aangezien je zegt dat je een leek bent zou ik iets consumer achtig nemen zoals een deco x50 en niet kiezen voor iets als ubiquiti, dat is meer iets voor de echte tweaker en is denk ik te (onnodig) complex voor jou als leek

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt ook gewoon dezelfde naam geven aan je modem / accesspoint. Voor veel apparaten gaat dat zonder problemen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:23:
Als het je alleen om wifi gaat zou ik gewoon voor een losse accespoint gaan.

Ben zelf erg fan van ubiquity spul, en heb het thuis naar volle tevredenheid draaien. :)
uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range

Wil je het netter doen, dan kan je twee accespoints kiezen en en eentje bijv op zolder hangen zodat je op meerdere verdiepingen goede ontvangst hebt. 2x uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite

Mooie van unifi is dat je met een controller zodat naadloos kan wisselen, heb je wel een servertje nodig die altijd draait. Heb je dat niet dan is er de:
uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus helaas wel duur ding :/

Edit, ik vergeet dat deze alles-in-een ook nog bestaat
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine
edit2, maar de reviews zijn niet erg te spreken over dit ding.
Ik zou toch gaan voor een eigen router :)

Anders zit je weer te prutsen met veranderende interne IP ranges, de ene leverancier gebruikt 192.168.1.x en de andere weer 192.168.178.x.

met je eigen router stel je hem in op 192.168.50.x en heb je er nooit last van en geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Als je al je devices gewoon op dhcp hebt staan dan hoeft je bij provider wisseling enkel voor wifi enkel het SSID aan te passing in de router van je nieuwe provider.

Ik snap het argument dus niet waarom je geld uit zou willen geven aan een router die je al van je provider krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Anders zit je weer te prutsen met veranderende interne IP ranges, de ene leverancier gebruikt 192.168.1.x en de andere weer 192.168.178.x.

met je eigen router stel je hem in op 192.168.50.x en heb je er nooit last van en geen omkijken naar.
De meeste access points hebben wel DHCP functionaliteit, er wel om denken dat je die uitschakelt in het modem van ISP

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

en kies dan inderdaad een netwerk dat niet door de providers wordt gebruikt.

[ Voor 206% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:17:
Als je al je devices gewoon op dhcp hebt staan dan hoeft je bij provider wisseling enkel voor wifi enkel het SSID aan te passing in de router van je nieuwe provider.

Ik snap het argument dus niet waarom je geld uit zou willen geven aan een router die je al van je provider krijgt.
vanwege de reden die @Vorkie geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En wat voor last heb je van een veranderende ip-range?
Daar merk je alleen iets van als je aan port forwarding doet of als je fixed ipadressen gebruikt.

En mij persoonlijk lijkt me dat als je dat gebruikt je meer dan voldoende kennis hebt om dat even opnieuw in te stellen wat een kwestie van een paar minuten is.
Dat zijn dan heel goed betaalde 10 minuten ( dat is een uurtarief van 2,400 euro als je een router van 400 euro aanschaft 8)7)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ImNotnoa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:19:
[...]

De meeste access points hebben wel DHCP functionaliteit, er wel om denken dat je die uitschakelt in het modem van ISP
Access Points met DHCP-functionaliteit?

Kan je me een losstaand access point aanwijzen waarmee ik wel een IP krijg toegewezen als ik DHCP-server uitschakel op mijn ISP-modem/router?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

bn12 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:00:

- grote range in relatief grote woning.
Het klinkt alsof je naar een enkel apparaat op zoek bent en dan moet je deze eis direct laten vallen. Er zijn wel routers/APs die op hoog vermogen kunnen uitzenden en zelfs ook hoger dan toegestaan, waardoor het op je telefoon leuk eruit ziet met overal in huis alle streepjes. Maar daar blijft het ook bij want je telefoon kan niet op datzelfde vermogen terugzenden naar het AP en dan heb je uiteindelijk nog steeds geen (betrouwbare) verbinding. Je zal meerdere APs (met "normale" range) neer moeten zetten in een groot huis waardoor je gewoon overal dekking hebt. Is nog energiezuiniger voor je batterijgevoede apparaten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Access Points met DHCP-functionaliteit?

Kan je me een losstaand access point aanwijzen waarmee ik wel een IP krijg toegewezen als ik DHCP-server uitschakel op mijn ISP-modem/router?
DWL-7100AP

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Beetje realistisch blijven natuurlijk, in de begintijd was alles nog niet zo lean en mean en zag je heel veel van dit soort houwtjetouwtje AP's.
This product was phased out on: 29/04/2012
This product's last date of support is on: 29/04/2014
Goeie eigen router met ditto AP's, zoals al aangegeven van Ubiquiti en je zit snor met je eigen netwerk. Ongeacht welke ISP je neemt, je interne netwerk zal altijd blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:28:
...
Goeie eigen router met ditto AP's... en je zit snor met je eigen netwerk. Ongeacht welke ISP je neemt, je interne netwerk zal altijd blijven werken.
En wanneer het modem even niet werkt heb je intern wel nog verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

W1ck1e schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:41:
[...]
En wanneer het modem even niet werkt heb je intern wel nog verkeer.
Vroegah, met inbelverbindingen, had je toch ook "gewoon" een intern netwerk als er geen internet (ingebeld) was.

Laten we nou niet doen alsof een netwerk zo lastig is of afhankelijk is van een modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Vroegah, met inbelverbindingen, had je toch ook "gewoon" een intern netwerk als er geen internet (ingebeld) was.

Laten we nou niet doen alsof een netwerk zo lastig is of afhankelijk is van een modem.
Ik bedoel dat wanneer je de modem/router van je isp niet werkt (up is) dat je met een eigen router wel nog je netwerkspullen kunt gebruiken (en nog steeds ip adressen krijgen van je eigen dhcp server).
En naar je gedownloade content kunt kijken, om de tijd door te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@W1ck1e als je lijn down is, dan werkt je interne netwerk gewoon nog, ook met provider router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:04:
@W1ck1e als je lijn down is, dan werkt je interne netwerk gewoon nog, ook met provider router
Ik heb het niet over wanneer de lijn down is (hoe wel dat ook een oorzaak zou kunnen zijn van het niet werken van de modem/router).
Dus: indien je geen eigen router hebt en je modem/router van de isp doet het niet (bijvoorbeeld door een defect of kapotte voeding) krijgt je apparatuur geen ip adres als die er via dhcp om vraagt. En dan "werkt je interne netwerk" dus niet (gewoon).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
W1ck1e schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb het niet over wanneer de lijn down is (hoe wel dat ook een oorzaak zou kunnen zijn van het niet werken van de modem/router).
Dus: indien je geen eigen router hebt en je modem/router van de isp doet het niet (bijvoorbeeld door een defect of kapotte voeding) krijgt je apparatuur geen ip adres als die er via dhcp om vraagt. En dan "werkt je interne netwerk" dus niet (gewoon).
Maar de kans dat een eigen router uitvalt is toch net zo groot als dat een provider router uitvalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@W1ck1e en daarom niet alles in je router prikken. Gewoon een mooie switch "erbij" in de meterkast en je DHCP-lease opschroeven naar 691.200.

Kan je "interne netwerk" gewoon 8 dagen doordraaien als de router (ISP of niet) uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Laatst online: 26-09 19:36

Managelorian

“This is the workflow.”

MAX3400 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:48:
@W1ck1e en daarom niet alles in je router prikken. Gewoon een mooie switch "erbij" in de meterkast en je DHCP-lease opschroeven naar 691.200.

Kan je "interne netwerk" gewoon 8 dagen doordraaien als de router (ISP of niet) uitvalt.
*Tot* 8 dagen. Kan in theorie ook een half uur zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
laurens0619 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:43:
[...]

Maar de kans dat een eigen router uitvalt is toch net zo groot als dat een provider router uitvalt?
Uitvallen wellicht, maar de isp kan niet mijn eigen router herstarten maar wel de modem/router. Als de isp dat doet is dat voor mij vaak onverwacht en als ik het doe is dat een bewuste / geplande aktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:48:

En waar is je dns server dan (voor de lokale zaken) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
W1ck1e schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:52:
[...]
Uitvallen wellicht, maar de isp kan niet mijn eigen router herstarten maar wel de modem/router. Als de isp dat doet is dat voor mij vaak onverwacht en als ik het doe is dat een bewuste / geplande aktie.
Het aantal keren in de afgelopen 20 jaar dat dit bij mij is voorgekomen is precies 0. Een ubiquiti router (of diens voeding) die crasht is veel aannemelijker… (of igmp proxy die crasht, igmp routes die stuk gaan in het geval van iptv)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 06-05-2023 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je ISP je router herstart merk je daar meestal helemaal niets van, het gebeurt maar heel zelden en als ze het doen is dat midden in de nacht.
Alleen als je op dat moment het op internet surft merk je dat, al het andere blijft gewoon werken.

En DNS voor lokaal gebruik is geen functionaliteit van een ISP router en als je dat gebruikt/nodig hebt, heb je ook niets aan de DNS die in consumenten router zit en heb je een eigen DNS server nodig.

En een defecte voeding van je ISP router heb ik ook meegemaakt, kon hem ofwel een opgestuurd krijgen zodat ik hem de volgende dag in huis had of hem lokaal even zelf ophalen.
Probeer dat maar eens in de garantie periode van je consumenten router voor elkaar te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 06-05-2023 18:34 ]

Pagina: 1