Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Mijn vraag:
We hebben een machine in onze fabriek waarvan de computer af en toe vastloopt (sinds een jaar of 2, daarvoor nooit).
Het is een simpele desktop (i3) met windows 7. Er zit 2GB ram in en twee 500gb harddisks (raid 1 volgens mij) waarop rond de 5gb gebruikt wordt. Het enige speciale is dat er 2 utp poorten op zitten.
Het gaat om 2 productiemachines en dus ook 2 desktops.

Het is echt een legacy productiemachine (25 jaar oud) die de computer aanstuurd. En de leverancier bestaat niet meer.
We hebben een partij gevraagd om een nieuwe pc en deze komen met een offerte van 20k !! voor twee xeon desktop met 24gb ram etc. Ook willen ze de software gaan omschrijven naar windows server.

Ik zoek naar een goedkoper alternatief, omdat we de productiemachine binnen 1.5 jaar niet meer gaan gebruiken.

Om zeker te zijn dat de huidige desktop gewoon blijft werken wilde ik een nieuwe desktop kopen waarop ik windows 7 kan draaien (met 1 ssd ipv raid sata). Ik wilde vervolgens de bestaande schijf backup-en en deze image weer op de nieuwe desktop schrijven.

Is dit een idee of raden jullie wat anders aan wat ik ook kan proberen?

Kan op de huidige i3/i5 desktops nog steeds windows 7 gedraaid worden?

Ps. Ik heb ook gedacht aan alleen een nieuwe ssd schijf in de bestaande configuratie, maar dit risico lijkt me groot en we hebben de machine wel nodig.
De productiemachine wordt trouwens via utp aangestuurd.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Windows 7 ontvangt geen security-updates meer dus ik zou er niet op gokken.

Alternatief: huidige PC P2V (physical to virtual) maken en als virtuele machine laten doordraaien op een (aanzienlijk goedkopere) PC dan €20K?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
MAX3400 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:05:
Windows 7 ontvangt geen security-updates meer dus ik zou er niet op gokken.
Pc zit standaard op een compleet afgesloten netwerk, dus niet gekoppeld aan internet.
Alleen als de leverancier er op afstand bij moet wordt de andere utp gebruikt voor teamviewer via internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

VivaAtloni schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Alleen als de leverancier er op afstand bij moet wordt de andere utp gebruikt voor teamviewer via internet.
+
En de leverancier bestaat niet meer.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
MAX3400 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:05:
Alternatief: huidige PC P2V (physical to virtual) maken en als virtuele machine laten doordraaien op een (aanzienlijk goedkopere) PC dan €20K?
Dit is inderdaad ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Haha, dat is inderdaad verwarrend. Dat is een leverancier die ons nog kan helpen met de speciale software die de machine aanstuurt. Deze heeft nog enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:52

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Worden beide UTP poorten gebruikt?
Wat MAX3400 zegt, P2V middels disk2vhd, dan een proxmox of ESXi optuigen, dat ding erin booten en klaar.
Haal jezelf zo'n degelijke Elitedesk G3 of G4 met 8GB of 16 GB en SSD (200-300€) en je weet niet wat je overkomt qua snelheid.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 22:17

artificial_sun

Mazda Rx7

In mijn industriële automatisering klantenkring is deze vraag orde van de dag.

Iets virtualiseren is wel een tijdelijke oplossing.

Als je niet zelf wil knutselen, en een professioneel bedrijf iets wil laten oplossen mag je wel een DM sturen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

artificial_sun schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:12:
Iets virtualiseren is wel een tijdelijke oplossing.
Het hoeft ook nog maar 18 maandjes te draaien.

Overigens, je zegt het wel negatief; ik denk dat 95% van mijn infra / klanten virtueel is. Het enige wat nog "hardware servers" is, zijn de hypervisors en twee hele zware database-machines. De andere 800 machines die ik beheer zijn allen virtueel (300 op Hyper-V en 500 op VMware).

Niets tijdelijks aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 22:17

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik bedoel niet dat virtualiseren iets tijdelijks of ongewenst is. Ik bedoel dat je software niet migreren, maar oude win7/xp (of oudere) machines even in een VM te hangen om het leven van je niet meer ondersteunde intallatie te verlengen, niet echt een weg naar de toekomst is. (Maar wel orde van de dag)

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Waarom niet een 'nieuwe' oude PC? Standaard kantoor bakken met oude i5 draaiden allemaal Windows 7, gaan bijna nooit kapot en koop je voor een appel en een ei. Kan je er ook nog 1 of 2 reserve op voorraad houden.

Als je dan 1 PC klaar maakt kopieer je de schijf of maak je een image. Gaat dan een keer een PC kapot toevallig is het omwisselen en gaan.

Alleen die 2e NIC is dan wellicht een issue, maar daarvoor zou je een insteek kaartje kunnen gebruiken.

Met 5% van het budget ben je dan wel klaar, inclusief uren...

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Wat voor tool gaat het uiteindelijk om op die machine? Soms draait dit soort oude spul ook gewoon nog op Windows 10 of Windows 11, zeker als het een beetje goed geprogrammeerd is. Microsoft steekt niet voor niets zoveel tijd en moeite in backwards compatibility.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Om daar nog een hele hoop tijd en geld in te steken lijkt me duidelijk overdreven zoals ook al eerder gezegd.
En een leverancier die dan met een offerte van 20 mille aankomt, dat is niet serieus naar jullie toe.

De machine moet nog 1.5 jaar draaien.
Je kunt ook eens kijken of je een goeie computerboer vind met flink wat verstand van die dingen. Kan goed zijn dat die de storing kan oplossen of tenminste kan aangeven wat het probleem is. Of, die kan je ook helpen met een herinstallatie op een andere PC. In ieder geval als je kennis wat tekort schiet bij dit soort dingen haal er dan iemand bij met verstand van zaken die je goed van dienst kan zijn.

Je kunt voor rond € 100 / 150 hier in V&A allerlei machines krijgen waarop je prima Win7 kunt draaien. Hele partijen staan hier te koop van die kantoor PCs en elke dag komt daar wel wat bij. Waarmee je nog twee jaar vooruit kunt.
bv: v&a aangeboden: HP 400 G3 2.5 SFF pc met Intel i3-6100, 4gb DDR4, 128gb SSD, ...
Daar eventueel nog een nieuwe A-merk SSD in voor de zekerheid.

Zoiets zou je kunnen proberen terwijl je aan de bestaande PC niets hoeft aan te passen. Als je alles aan de praat hebt kun je de switch maken.

Zijn er installatie schijven/bestanden van de software die op die PC staat, zodat je deze kunt herinstalleren?

Hebben jullie nu een merk PC / bepaald type?
Dan zou je eens kunnen kijken of er nog zo een tweedehands te krijgen is.

[ Voor 17% gewijzigd door eheijnen op 06-05-2023 08:13 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
VivaAtloni schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:00:
Om zeker te zijn dat de huidige desktop gewoon blijft werken wilde ik een nieuwe desktop kopen waarop ik windows 7 kan draaien (met 1 ssd ipv raid sata). Ik wilde vervolgens de bestaande schijf backup-en en deze image weer op de nieuwe desktop schrijven.
Dat is wel de meest praktische optie inderdaad.
Ook natuurlijk om dan een backup image te hebben, als dat al niet gedaan was?
Ik zou wel eerst eens goed inventariseren wat de configuraties van de bestaande systemen nu precies zijn?
Raid (wat precies?) of niet, 64bit of 32bit misschien voor oudere legacy systemen/drivers?
Licenties/speciale drivers nodig bij gebruik op andere hardware?
Het migreren van RAID naar SSD kan vrij eenvoudig met image software waarmee je ook vanuit Windows zelf een image backup kan maken.

Wat nog van pas kan komen bij migreren naar andere hardware:
SevenForums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap, or bootable after swapping hard drive to new machine. Software described Paragon P2P Adjust OS.

Voor Windows 7 OEM activatie van (refurbished) PC's:
Raymond.cc’s Windows 7 OEM License Installer

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 06-05-2023 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:13
Heb je enig idee waarom de machine af en toe vastloopt? Misschien zit het wel in de software en heb je straks precies hetzelfde op een ‘nieuwe’ machine.

Daarnaast kan je heel wat zaken nog proberen voordat je ‘m gaat vervangen.

Stof ‘m af, doe nieuwe koelpasta op de CPU, prik er nog eens 2GB RAM bij. Dat soort dingen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
3 jaar geleden ben ik een soortgelijke situatie tegen gekomen bij een machine bouwer. Alleen draaide de software enkelt op WinXP.

We hadden een Win10 desktop neergezet, van de oude computer een image getrokken. Op de Win10 bak een VM gezet met WinXP erin en daar de image ingeladen, dit werkte prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Koop een refurbished of NewOldStock Windows 7 computer.
Ik heb zelf een HP ProDesk 600 G2 Mini en deze heeft jaren op Windows 7 gedraaid. Via BypassESU kun nog tot januari 2023 updates installeren. Inmiddels ben ik naar Windows 11.

Bekijk voordat je een PC koopt welke poorten en slots deze heeft voor je industriële machine en verifieer bij de verkoper dat er Windows 7 op zit. (Of downgrade een Windows 7 compatible PC van Windows 10 naar Windows 7.)

Het is makkelijk als de PC een DVD-ROM heeft, want Windows 7 ondersteunt standaard geen USB3. En dan kun je een kip-en-ei probleem krijgen als je Windows 7 wilt installeren op een PC met enkel USB3 slots. Als de PC ook USB2 slots heeft dan is dit geen probleem. Installeer Windows 7 vanuit een USB2 slot en installeer daarna de chipset software voor USB3 support.

[ Voor 28% gewijzigd door Tyrian op 23-05-2023 15:31 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:52
Je kunt ook een kleine industrial box pc aanvragen bij een van de vele industie-pc shops. Die zijn ook nog passief gekoeld, minder risico.
Ze hebben eigenlijk altijd twee ethernet poorten, vaak ook nog echte rs-232.
Het enige is dat raid-1 voor disks er vaak niet in zit vanwege plek.

Met windows 7 bestellen is geen probleem, doen we nog wel eens voor oude meuk.
Wellicht krijg je de embedded versie (tot okt 2023 in support), heb ik eigenlijk niet zo op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:23
Het is helaas niet altijd even simpel dan het lijkt.
Probeer daarom een zo gelijk mogelijke pc te vinden.
Soms gebeuren er gekke dingen als je inneens van 100mbit naar een 1000gbit ethernet aansluiting upgrade.
Of dat de software zo geschreven is dat het specifieke hardware verwacht te hebben maar toch net anders blijkt te zijn.
Been there done that, met een machine hier.
Moest persee een usb->ethernet dongle tussen van fabrikant x , anders werd er geen verbinding door de HMI gemaakt met de CNC module.

Puur uit interesse, wat voor machine gaat het om?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:21

sus

is druk :+

Ik zou net als alle anderen gewoon een pc’tje op de kop tikken, 2e NIC er in en gaan.

Alleen, in een productieomgeving zou ik wel die 2 hdd’s in raid houden (of 2 ssd’s). En vergeet TRIM niet aan te zetten.
Pagina: 1