Elektrische radiator 'smart' maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-08 17:39
Beste Tweakers,

Op mijn badkamer heb ik een Zehnder Aura elektrische radiator hangen. Deze staat nu zo ingesteld dat hij 's ochtends en 's avonds op een bepaalde tijd verwarmt. Omdat ik op de energierekening zag dat dit toch best wel wat kost, en het ingestelde programma niet helemaal aansluit op ons ritme (i.v.m. beiden onregelmatig werk), wil ik de radiator graag wat slimmer maken.

Ik heb in de rest van het huis al wat lampen e.d. voorzien van simpele Tuya wifi-switches en was benieuwd of dit bij de radiator ook zou werken. De radiator is naast de fase- en nuldraad voorzien van een stuurdraad waarmee je 5 verschillende programma's zou moeten kunnen kiezen.

Ik heb zoiets nog nooit eerder ingesteld, en ook een beetje zoeken op het internet maakt me niet echt wijzer. Mijn vraag is dan ook of iemand me kan vertellen of mijn idee überhaupt mogelijk is en zo, welke hardware ik hiervoor moet bestellen. Ik weet dat er heel veel verschillende Tuya/Sonoff/Hue/Shelly schakelaars beschikbaar zijn, maar weet echt niet welke ik moet hebben.

Een simpele aan/uit schakelaar zal niet werken omdat het erop lijkt dat het geheugen dan gewist wordt en bijvoorbeeld de temperatuur opnieuw ingesteld moet worden.

Beste antwoord (via bluesh4rk op 05-02-2024 17:14)

• Forage
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De stuurdraad is een Franse standaard uit de jaren 70. Sinds 1995 is het zo'n beetje de gewoonte radiatoren met deze stuurdraad te installeren in nieuwe huizen, maar het is geen verplichting.

Het is een simpele methode die toegepast wordt, en daarmee zijn de mogelijkheden ook beperkt.
Via de draad is het mogelijk te schakelen tussen 6 verschillende modi:
  1. Comfort, de standaard temperatuur, welke op elke radiator met het handje ingesteld moet worden als basistemperatuur.
  2. Eco, basistemperatuur -3 graden
  3. Antivries, 7 graden
  4. Uit, geen verwarming
  5. Comfort -1, basistemperatuur -1 graad
  6. Comfort -2, basistemperatuur -2 graden
Er zijn ook, hoofdzakelijk oudere, apparaten die alleen de eerste 4 modi ondersteunen.

Er wordt met het voltage op de draad gespeeld om tussen de verschillende modi te schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMGIToIf5zZMxmbfWBf8dEQZjk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voMVn4Aw6GLmjJzKuNbAUOCq.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dus op afstand maar weinig. Geen temperatuur uitlezen, noch een specifieke temperatuur instellen. Ook geen zaken als tijd of programma's instellen, maar dat heb je na de automatisering toch niet meer nodig.

In plaats van een draad door het huis te trekken bestaan er ook kleine kastjes die op de stuurdraad aangesloten kunnen worden om de boel vervolgens draadloos te bedienen.

Generieke oplossingen:Oplossingen die controle box van het betreffende merk vereisen:Tegelijkertijd lijkt de Equation een rebrand van NodOn.

Sinds enige tijd is er in Frankrijk zelfs het programma Voltalis, waarbij er kastjes voor het draadloos maken van de aansturing gratis uitgedeeld worden: https://www.voltalis.com/
Het idee hier achter is dat de kastjes onder het excuus "energie besparing voor jou" bij jou in huis geïnstalleerd worden. In ruil voor de gratis kastjes geef je hiermee de energieleverancier de controle over jouw verwarming. Zij kunnen op die manier de boel tijdelijk en/of deels bij jouw uitschakelen om op deze manier piekbelastingen op het netwerk op te kunnen vangen.

Gezien de simpliciteit van het protocol zou je zelf ook aan de slag kunnen met relatief weinig elementen.
Wanneer 4 modi, zonder de -1 en -2 graden, voor jou al voldoende zijn, dan red je het al met:In een tutorial elders wordt over de 1N4007 (1000 V) gesproken, maar volgens mij is de 1N4004 (400 V) al ruim voldoende. De module beschrijving lijkt dit te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtJCCc4xyexlDetB0yjDGzdhTa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rekvOHqpny79oGCpaFCUigoy.webp?f=user_large

Enkele opties voor een schakelaar, afhankelijk van jouw wensen:
  • De Shelly Plus 2PM heeft WiFi en Bluetooth ondersteuning.
  • De Fibaro FGS-222 werkt, maar dan hebben we het over Z-Wave.
  • De MHCOZY 2 Channel Smart Relay Switch lijkt interessant en komt in de review goed naar voren, maar ik ben altijd een beetje huiverig voor apparaatjes van merken die al niet eens een eigen website hebben.
Iemand anders nog meer suggesties?

Voor wat meer info (in het Frans):

[ Voor 36% gewijzigd door Forage op 25-01-2024 10:13 . Reden: Meer producten ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kun je eens beginnen met het noemen van het precieze type radiator dat je hebt? Het liefst natuurlijk direct met een linkje naar een technische handleiding met meer informatie over de stuurdraad :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
bluesh4rk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:05:
Beste Tweakers,

Op mijn badkamer heb ik een Zehnder elektrische radiator hangen. Deze staat nu zo ingesteld dat hij 's ochtends en 's avonds op een bepaalde tijd verwarmt. Omdat ik op de energierekening zag dat dit toch best wel wat kost
Je een infrarood paneel kunnen gebruiken, deze zijn een stuk efficiënter met energie en hoeven niet continu de hele ruimte op temperatuur te houden.

Waarschijnlijk kan je je radiator dan ook een stuk lager instellen en nog steeds een comfortabele temperatuur ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluesh4rk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-08 17:39
Gizz schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:12:
Kun je eens beginnen met het noemen van het precieze type radiator dat je hebt? Het liefst natuurlijk direct met een linkje naar een technische handleiding met meer informatie over de stuurdraad :)
Natuurlijk, het betreft de Zehnder Aura. Met hier de instructie. Helaas staat er niets in over hoe of wat de stuurdraad aan te sluiten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Forage
  • Niet online
De stuurdraad is een Franse standaard uit de jaren 70. Sinds 1995 is het zo'n beetje de gewoonte radiatoren met deze stuurdraad te installeren in nieuwe huizen, maar het is geen verplichting.

Het is een simpele methode die toegepast wordt, en daarmee zijn de mogelijkheden ook beperkt.
Via de draad is het mogelijk te schakelen tussen 6 verschillende modi:
  1. Comfort, de standaard temperatuur, welke op elke radiator met het handje ingesteld moet worden als basistemperatuur.
  2. Eco, basistemperatuur -3 graden
  3. Antivries, 7 graden
  4. Uit, geen verwarming
  5. Comfort -1, basistemperatuur -1 graad
  6. Comfort -2, basistemperatuur -2 graden
Er zijn ook, hoofdzakelijk oudere, apparaten die alleen de eerste 4 modi ondersteunen.

Er wordt met het voltage op de draad gespeeld om tussen de verschillende modi te schakelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMGIToIf5zZMxmbfWBf8dEQZjk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/voMVn4Aw6GLmjJzKuNbAUOCq.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dus op afstand maar weinig. Geen temperatuur uitlezen, noch een specifieke temperatuur instellen. Ook geen zaken als tijd of programma's instellen, maar dat heb je na de automatisering toch niet meer nodig.

In plaats van een draad door het huis te trekken bestaan er ook kleine kastjes die op de stuurdraad aangesloten kunnen worden om de boel vervolgens draadloos te bedienen.

Generieke oplossingen:Oplossingen die controle box van het betreffende merk vereisen:Tegelijkertijd lijkt de Equation een rebrand van NodOn.

Sinds enige tijd is er in Frankrijk zelfs het programma Voltalis, waarbij er kastjes voor het draadloos maken van de aansturing gratis uitgedeeld worden: https://www.voltalis.com/
Het idee hier achter is dat de kastjes onder het excuus "energie besparing voor jou" bij jou in huis geïnstalleerd worden. In ruil voor de gratis kastjes geef je hiermee de energieleverancier de controle over jouw verwarming. Zij kunnen op die manier de boel tijdelijk en/of deels bij jouw uitschakelen om op deze manier piekbelastingen op het netwerk op te kunnen vangen.

Gezien de simpliciteit van het protocol zou je zelf ook aan de slag kunnen met relatief weinig elementen.
Wanneer 4 modi, zonder de -1 en -2 graden, voor jou al voldoende zijn, dan red je het al met:In een tutorial elders wordt over de 1N4007 (1000 V) gesproken, maar volgens mij is de 1N4004 (400 V) al ruim voldoende. De module beschrijving lijkt dit te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtJCCc4xyexlDetB0yjDGzdhTa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rekvOHqpny79oGCpaFCUigoy.webp?f=user_large

Enkele opties voor een schakelaar, afhankelijk van jouw wensen:
  • De Shelly Plus 2PM heeft WiFi en Bluetooth ondersteuning.
  • De Fibaro FGS-222 werkt, maar dan hebben we het over Z-Wave.
  • De MHCOZY 2 Channel Smart Relay Switch lijkt interessant en komt in de review goed naar voren, maar ik ben altijd een beetje huiverig voor apparaatjes van merken die al niet eens een eigen website hebben.
Iemand anders nog meer suggesties?

Voor wat meer info (in het Frans):

[ Voor 36% gewijzigd door Forage op 25-01-2024 10:13 . Reden: Meer producten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forage
  • Niet online
...en ik bedacht me nog, wanneer alleen eco en comfort modi al voldoende zijn en je hebt geen behoefte aan een optie om de radiateur bijvoorbeeld compleet uit te schakelen, dan ben je er al met alleen een enkele schakelaar die op afstand bedienbaar is, zonder ook maar één diode.

O.a. Shelly heeft hier verschillende opties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Even een schopje. Ik wil ook mijn Zehner Aura radiator "slim" maken. Als mijn afzuiging in de badkamer aangaat, dan de radiator ook voor een x tijd aan.

Ik lees overal dingen over een stuurdraad of pilotwire; maar nergens over hoe het aan te sluiten. Ik heb zojuist even het aansturingskastje opengemaakt. Ik heb een "FP" aansluiting over. Is FP voor de stuurdraad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLF7yFH0Umz9yOku6y_C8S7ZTCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2aa85ag3oPQjIaZA6t8AhWa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:27
Mocht er een keer iemand langs komen met dezelfde vraag: FP is inderdaad de aansluiting voor de stuurdraad. Op FP heb ik een draad gesoldeerd en aangesloten aan een "NODON - Zigbee Pilot Wire Heating Module", direct compatible met HomeAssistant via Zigbee2Mqtt: https://www.zigbee2mqtt.i...20.html#nodon-sin-4-fp-20
Pagina: 1