Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HobbyPC/Digital Audio Workstation voor vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem betreft een computer voor mijn vader. Mijn pa wil een PC met als voornaamste doel 'm te gebruiken als Digital Audio Workstation als hobbyist. Voor zover ik kan beoordelen levert dat geen bijzonder eisen op wat betreft de PC. De lijst onderaan is gebaseerd op Best Buy Guides en andere topics die ik hier gelezen heb. Er zal niet op gegamed worden. Misschien wat licht videobewerken in de toekomst.
De software die hij iig gaat gebruiken is cubase:
https://www.steinberg.net/cubase/

Wat mag het systeem gaan kosten?
We zijn niet gebonden aan een budget, gewoon een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Het hoeft geen high-end PC te zijn, daar is onderstaande lijst ook op uitgekozen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Alesis iO2 is een externe geluidskaart die hij gebruikt om externe apparatuur te verbinden met z'n PC:
https://www.alesis.com/products/legacy/io2
Dit ding is redelijk oud al, maar voor zover ik begreep volstaat het voor zijn gebruik, maar als iemand hier iets over weet en suggesties heeft voor een moderner alternatief, dan hoor ik dat graag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merken. Beste prijs/kwaliteit. Persoonlijk kies ik nog wel graag voor merken die Linux ondersteunen (of iig niet dwarsbomen), maar dat zal voor hem niet uitmaken. Daar heb ik bij onderstaande lijst nog niet naar gekeken, dus als iemand daar een mening over heeft waardeer ik dat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte van de PC maakt niet uit. Hoe stiller en zuiniger hoe beter en een goede prijs/kwaliteit-verhouding.
We hebben wat naar schermen gekeken in een winkel in de buurt en 31 inch en 2560x1440 is een minimum. Groter mag ook, maar dit leek een goed scherm wat betreft prijs/kwaliteit.
Ik kon hem niet overtuigen dat een optische drive niet nodig was.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een check op compatibiliteit. Een blik op onderstaande lijst om te kijken of ergens niet onnodig dure componenten in zitten en dus geld bespaard kan worden of juist met wat extra kosten de levensduur verlengd wordt of hij stiller of zuiniger wordt.
Als iemand verder kennis heeft over DAWs, dan waarderen wij elke input wat betreft dingen waar we rekening mee moeten houden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 262,01€ 262,01
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 105,70€ 105,70
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Audigy Fx€ 37,79€ 37,79
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 88,80€ 88,80
1MonitorsAOC Q32E2N Zwart€ 241,21€ 241,21
1PC speakersetsEdifier R2000DB€ 235,-€ 235,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 65,90€ 65,90
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 17,79€ 17,79
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,95€ 99,95
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 1.283,05

Alle reacties

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:23
Je zou ook een externe DVD brander kunnen nemen via met USB aangesloten kan worden bij sporadisch gebruik (categorie: Optische drives) of de brander die in z'n huidige PC zit transplanteren. Plus als hij al een externe geluidskaart heeft om externe apparatuur aan te sluiten dan lijkt me die Audigy Fx overbodig.

Ook zou je nog kunnen opteren om er een zwaardere CPU koeler op te zetten in deze dichte computerkast (bijv. de uitvoering: DeepCool AG620) en als ik zo kijk naar de layout van cubase wil je volgens mij het liefste zoveel mogelijk op je scherm zien om het overzicht te houden en dan zou ik eerder voor een 4K scherm gaan boven 1440p.

5700X | RX 6600

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Thanks voor het antwoord. Ik heb 'm kunnen overtuigen dat een externe DVD brander een betere optie was. Goed punt over de geluidskaart. Dat had ik moeten noemen in de beginpost. Die ingebouwde geluidskaart is om de speakers aan te sturen. Die externe heeft een andere functionaliteit en zal meer verplaatst worden.

Wat betreft de cpu-koeler had ik die gekozen op basis van deze vergelijking: review: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
Lijkt me het prijsverschil niet waard?
Wat betreft het scherm heb je gelijk, maar om wat te hebben aan 4k, dan moet je ook de scaling lager zetten en de afgelopen jaren is hij de scaling van z'n beeldschermen juist hoger gaan zetten :) Dus ik denk niet dat hij veel heeft aan 4k tov 2560x1440p.

Bedankt voor de input iig. We hebben besteld, dus we hoeven geen suggesties meer voor kleine aanpassingen. Enkel suggesties waarvoor het de moeite is iets terug te sturen of bij te plaatsen.