Schade aan schutting door nieuwe buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 10:01
Hi Tweakers,

Tussen mijn woning en die van mijn nieuwe buren staat een muur die is gemetseld van bakstenen en glasblokken. De buren vinden dit niet mooi en besluiten zonder overleg 2 Poolse jongens te betalen om de muur te stucen. De jongens boren gaten in de glasblokken om stucgaas te monteren waardoor veel glasblokken kapot zijn gegaan.

De buren hebben de werkzaamheden voortgezet, hun kant heeft nu een stuclaag. Mijn kant is lelijk nu de muur niet meer semi-transparant is en ik zit met de schade. De buren zeggen de muur te willen herstellen en willen de kosten verhalen op hun aansprakelijkheidsverzekering. Echter is er na 2 maanden nog niets gebeurt.

Wat kan ik doen?

De volledige muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjlFpGjNfUO9AZA2vZpyqPbIU_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo9oI5gMPlXJNEUATV2A4MJH.jpg?f=fotoalbum_large

Twee van de ongeveer 15 gebroken blokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrcxrRfUZ2Asjrg1-_TDfS8JD7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LgddCIztu6i3OnZeM7LXSI9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:06
Heb je het al gemeld bij je eigen woonhuisverzekering? 2 maanden wachten vinden ze misschien niet leuk, maar elke dag dat je langer wacht is onnodig.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:41
Offerte regelen voor het herstellen van de schade en doorgeven aan je buren.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Dat is ook een manier om kennis te maken met je nieuwe buren: binnen komen waggelen en de boel slopen. Fijn volk! @MOOS Sterkte de komende jaren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:15
Daar ben je mooi klaar mee. Maar idd, zou denk ik offerte laten maken en die doorgeven aan hen.

Komen wel een hoop vragen in me op; wat voor volk is dat? Waarom overleggen ze niet even van te voren? Wat dachten ze zelf toen men zomaar in glasblokken ging boren? Is toch vragen om ellende allemaal. Of ze hebben er complete schijt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:51
Ik zou vooral willen weten hoe ze denken de schade te gaan herstellen. Alleen al daarom zou ik zelf iemand laten komen die de schade kan taxeren en een voorstel voor herstel kan doen. En daarmee vervolgens naar de buren gaan. Anders gaan straks diezelfde prutsers op hun manier met jouw glasblokken aan de slag. Het lijkt me namelijk nog niet zo eenvoudig om kapotte blokken te vervangen, al is het maar omdat daarachter weer opnieuw gestuct moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-05 22:26
Ik vraag me trouwens of je afgezien van de defecte blokken hier wel iets aan kan doen. De kans bestaat mijn inziens mogelijk dat ze aan hun kant van de schutting best mogen stuccen als ze dat mooier vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MOOS schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:30:
Hi Tweakers,

Wat kan ik doen?

De volledige muur:
Nodig ze uit voor een bakje koffie en laat hen het zien. bespreek de situatie en hoe het ervoor staat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 23:50

Twhomp

Stayin' Alive

Hackus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
[...]

Nodig ze uit voor een bakje koffie en laat hen het zien. bespreek de situatie en hoe het ervoor staat.
Precies.
En ga vooral kennismaken. Dus niet snel de bak pleur er in en meetrekken naar de schutting. Maar eerst lekker elkaar leren kennen, wat doen ze, hebben ze hobbies, leuke vakanties?, kinderen?, honden/katten/cavia?
En dan pas aan het einde "Oh ja, minder leuk onderwerp, maar laten we even naar de schutting kijken".

Dat komt veel minder aggresief/aanvallend over. Want actie = reactie enzo.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat kan ik doen?
Wat dacht je van je eigen verzekering inschakelen? Na een bakje koffie uiteraard, maar dat zal wel niet nodig zijn na 2 maanden. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Een glasblokkenwand stucen... das uh... ja... anders

Zijn het trouwens alleen die twee blokken waar de hoeken vanaf zijn?
Ik zie dat ze wel in de voegen hebben geboord, alleen bij die twee niet recht.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

+
Twhomp schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Precies.
En ga vooral kennismaken.
...
Vaak aangehaald advies maar tegelijk oh zo krom.

Er komen nieuwe buren; zonder voorkennis (in de topicstart) stucen & beschadigen ze de muu; dan beloven ze te herstellen; echter het duurt al minstens 2 maanden; en nu moet/zou @MOOS met hangende pootjes soort van weer de deur open moeten zetten om tot een oplossing te komen?

Nee, mijn buren hoeven het niet te zijn; die waren meteen in aanraking gekomen met mijn verzekeraar.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

En hoe hadden ze gedacht die schade te gaan herstellen zonder hun kant weer opnieuw te moeten gaan stuccen dan? Als je glasblokken weg gaat halen om te vervangen, dan blijft er van dat stucwerk niets over. Enige zinnige idee is om ze aan de kant van TS ook af te dekken, op welke manier dan ook. Repareren lijkt mij gewoon onbegonnen werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Die muur zal ongetwijfeld mandelig zijn (?)
Gaat natuurlijk ook weer gedonder opleveren als jullie wat anders willen een keer en zij medewerking weigeren 'want het is net gestuct'

Een muur stucen zou ik in kunnen komen, maar glasblokken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mijn voorkeur zou het inderdaad ook niet hebben, maar als zij dit bijvoorbeeld echt niet mooi vinden, of bijvoorbeeld niet het 'half transparante' willen waar TS schijnbaar wel van houd, is het natuurlijk wel een oplossing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Mischien is gestuckt wel mooier dan deze glasblokken steen combi...
Ik zou hun kant eens bekijken en dan voorstellen om op hun kosten je eigen kant ook zo af te werken.
Repareren is kansloos zonder het stuck werk aan de andere kant ook weer te slopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:33:
[...]

+

[...]

Vaak aangehaald advies maar tegelijk oh zo krom.

Er komen nieuwe buren; zonder voorkennis (in de topicstart) stucen & beschadigen ze de muu; dan beloven ze te herstellen; echter het duurt al minstens 2 maanden; en nu moet/zou @MOOS met hangende pootjes soort van weer de deur open moeten zetten om tot een oplossing te komen?

Nee, mijn buren hoeven het niet te zijn; die waren meteen in aanraking gekomen met mijn verzekeraar.
Ik had al gelijk bezwaar gemaakt als de muur mandelig is, dus was het sowieso niet zover gekomen.(ik woon trouwens vrij)
Maar ik ben TS niet en hij vraagt wat nu te doen !

aanvulling Mandeligheid:
Als een buur bepaalde veranderingen wil aanbrengen aan een muur, heg of schutting, is uitgangspunt dat de andere buur daar bezwaar tegen kan maken, als die ook aan zijn kant van de muur, schutting of heg zichtbaar zijn. De buur kan zich verzetten tegen wijzigingen door een buurman, die voor de ander zichtbaar zijn aan zijn kant van de schuttingmuur of heg. Of een buurman dat moet toestaan, omdat de andere buurman daarbij belang heeft, is een kwestie van belangenafweging: de buren moeten zich tegenover elkaar redelijk gedragen en mogen geen misbruik maken van hun rechten, en geen schade veroorzaken. Komt het voor een rechter, zul je eerst gevraagd worden of er gezamenlijk een poging is gedaan om het geschil op te lossen.

[ Voor 33% gewijzigd door Hackus op 05-05-2023 17:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

paQ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:35:
Die muur zal ongetwijfeld mandelig zijn (?)
Gaat natuurlijk ook weer gedonder opleveren als jullie wat anders willen een keer en zij medewerking weigeren 'want het is net gestuct'

Een muur stucen zou ik in kunnen komen, maar glasblokken? :?
Kan natuurlijk gewoon, maar dit is gewoon niet verder denken dan jezelf en de rest in het grotere plaatje gemakshalve even negeren. Iedereen had zich vooraf kunnen bedenken, dat dit niet zou gaan werken met een gedeelde muur.

Geen idee hoeveel van die blokken er stuk zijn, maar ik ben echt heel erg benieuwd naar de manier waarop ze dit willen gaan oplossen zonder groot risico hun eigen kant weer te beschadigen.

Dat de blokken nu niet meer doorzichtig zijn, daarvan betwijfel ik of je daar iets mee zou kunnen. De buren hadden er natuurlijk ook gewoon privacy-doek voor kunnen hangen. Dan kun je er ook niet meer doorheen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dennism schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:37:
Mijn voorkeur zou het inderdaad ook niet hebben, maar als zij dit bijvoorbeeld echt niet mooi vinden, of bijvoorbeeld niet het 'half transparante' willen waar TS schijnbaar wel van houd, is het natuurlijk wel een oplossing.
Zover ik weet overleg je altijd even over een mandelige erfafscheiding. Dit is niet even het hout in een andere kleur beitsen, maar het geheel afdekken.
Als we nu op de foto noordwaards kijken, en het zonnetje gaat straks op dat glas staan en kan de hitte niet kwijt aan de andere kant. Misschien zie ik beren op de weg, maar er zijn zo allerlei redenen aan te dragen waarom dit niet een heel goed plan is/lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-05-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
paQ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Zover ik weet overleg je altijd even over een mandelige erfafscheiding. Dit is niet even het hout in een andere kleur beitsen, maar het geheel afdekken.
Als we nu op de foto noordwaards kijken, en het zonnetje gaat straks op dat glas staan en kan de hitte niet kwijt aan de andere kant. Misschien zie ik beren op de weg, maar er zijn zo allerlei redenen aan te dragen waarom dit niet een heel goed plan is/lijkt.
In een normale situatie zou je overleg wel verwachten uiteraard. Maar of het verplicht is? Het zou mij weinig verbazen als blijkt dat de buren dit gewoon zonder overleg mogen doen aan hun kant van de erfgrens (er even vanuit gaande dat het midden van het muurtje exact op de erfgrens staan niet bijvoorbeeld volledig op grond TS), behalve dan natuurlijk het schade veroorzaken aan de zijde van TS.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 05-05-2023 16:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 15:35
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:40:
[...]

Geen idee hoeveel van die blokken er stuk zijn,
Staat in de TS, 15 blokken die stuk zijn.

Misschien denk ik te simpel, maar ik zou toch even opnieuw aanbellen, misschien dat ze het vergeten zijn.

Als het kenbaar gemaakt wordt dat ze er toch niets aan willen doen, zou ik rechtsbijstand contacteren. Als ze er wel werk van willen maken, gelijk even op papier zetten zodat de verwachtingen gelijk blijven tussen jou en je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Duke of Savage schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Staat in de TS, 15 blokken die stuk zijn.

Misschien denk ik te simpel, maar ik zou toch even opnieuw aanbellen, misschien dat ze het vergeten zijn.

Als het kenbaar gemaakt wordt dat ze er toch niets aan willen doen, zou ik rechtsbijstand contacteren. Als ze er wel werk van willen maken, gelijk even op papier zetten zodat de verwachtingen gelijk blijven tussen jou en je buren.
inderdaad. Glad over heen gelezen!

Sja... dat wordt dan 15 blokken vervangen, en graag dezelfde })
En als dat een probleem is, dan is het een mooi moment om het geheel te vervangen op kosten van (de verzekering van) de buren.

Nu kun je je afvragen of "de Polen" zakelijk verzekerd zijn.
Bij de opstal hoef je niet snel aan te kloppen lijkt me (installatiefout)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-05-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:42
Als de glasblokken vervangen worden, flikkert bij de buren de stuclaag eraf.
Dat wordt nog wat. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 15:22
fmrama schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:56:
Als de glasblokken vervangen worden, flikkert bij de buren de stuclaag eraf.
Dat wordt nog wat. Succes ermee.
Precies

En hoe zit het met bewijslast als je 2 maanden verder bent? Heb je foto's gemaakt.

Hopelijk werken je buren netjes mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Unknown Alien schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:57:
[...]

Precies

En hoe zit het met bewijslast als je 2 maanden verder bent? Heb je foto's gemaakt.

Je ziet de boorgaten duidelijk zitten. Dat zal het probleem niet zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik zou zelf de glasblokken laten zitten. Losse stukken verwijderen en vullen met iets van hars.
Als je de blokken schutting wilt behouden. (Zie opm @DexterDee )

[ Voor 26% gewijzigd door fmrama op 05-05-2023 17:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Aan de kant van TS stucen lijkt me ook niet direct een oplossing. Want blijkbaar áls je boort, schieten de scherven er aan de andere kant af. En dus het verse stucwerk.

Het is een kwestie van smaak, maar ik vind die blokken foeilelijk. En eroverheen stucen lijkt me óók heel lelijk. In plaats van herstellen zou ik me inspannen om alleen de glasblokken eruit te tikken en er een mooie houten schutting voor in de plaats te monteren. Uiteraard voor de helft op kosten van de buurman. Ziet 'ie dat niet nu zitten, dan wel over een half jaar als de helft van het stucwerk is losgelaten van de glasblokken onder invloed van weer en wind.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 23:16
Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf of de afscheiding op de erfgrens is geplaatst (mandelig) of op het terrein van de buren of op het terrein van de TS.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
En als je het zonder medewerking van de buren wilt doen….U profielen op de muur monteren en houten of kunststof planken ertussen. Flikkert bij de buren de zaak inelkaar, dan blijf jij met een mooie schutting achter,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Jeetje, wat was er mis geweest als de buren even bij JOU langs waren geweest om zoiets even in de groep te gooien.

Van een dichte schutting kan ik me nog voorstellen dat je er aan je eigen kant een kleurtje op gooit als het je niet bevalt. Maar glas is doorschijnend, aanpassingen raken dus ook de buur aan de andere kant.

De pappen en nathouden bezoekjes zou ik achterwege laten, daarnaast speelt dit al een tijd. Verzekeraar laten komen en op hun expertise de schade laten vaststellen en oplossen.

Maar de toon lijkt me hier wel gezet.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:21
Inevitable schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:24:
De pappen en nathouden bezoekjes zou ik achterwege laten, daarnaast speelt dit al een tijd. Verzekeraar laten komen en op hun expertise de schade laten vaststellen en oplossen.

Maar de toon lijkt me hier wel gezet.....
Maar zeg even dat je nog de komende 10 jaar naast deze mensen woont. Dan wil je toch wel dat vanuit een goede basis doen? Tuurlijk, die buren hebben niet de beste start, maar dat zegt toch niet dat TS in ieder geval die relatie goed kan proberen op te bouwen? Dat is op lange termijn veel waardevoller. En als die relatie goed is, dan lost dit probleem zich ook wel op.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Aangezien het eenzijdig wijzigen van de schutting blijkbaar geaccepteerd is door de buren: glazen blokken eruit bikken en vervangen door een planken schutting. Hoe ze het aan hun kant dan weer strak krijgen is niet aan de orde. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:51
Firestorm schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:25:
Aangezien het eenzijdig wijzigen van de schutting blijkbaar geaccepteerd is door de buren: glazen blokken eruit bikken en vervangen door een planken schutting. Hoe ze het aan hun kant dan weer strak krijgen is niet aan de orde. /s
En dan zitten ze over een paar jaar bij de rijdende rechter. Ik neem aan dat TS er wel meteen planken in had gemaakt als hij/zij dat mooier had gevonden. Eerst maar eens zien of en hoe het weer gefixt kan worden, denk dat TS dat het liefste heeft, gezien zijn OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 20:30
Als je de verzekeraar inschakelt, maakt die een opsomming van schade. Hiervoor moet een expertise komen. Hopelijk komt hij met een schadepost van enkele duizenden euro's (ga dit maar eens repareren). Daarmee kan jij ook jouw muur laten stuccen/iets anders van maken.

Hoe ziet de andere kant van je schutting uit? Zeker ook glasblokken. Dan heb je straks 1 mooie kant gestucte muur en de andere...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vind je die glasblokken zelf wel mooi ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MOOS
remmstein schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:32:
Heb je het al gemeld bij je eigen woonhuisverzekering? 2 maanden wachten vinden ze misschien niet leuk, maar elke dag dat je langer wacht is onnodig.
Nee, ik dacht niet dat ik mijn verzekeraar moest contacteren gezien ik de schade niet heb veroorzaakt. Ik zal ze maandag eens bellen.
Ze zijn hier bij ons geweest en hebben beloofd de boel te herstellen echter doen ze dat niet. Ze hebben een huis in Frankrijk en zijn vaak weken weg, contact gaat daarom meestal via WhatsApp.
Unknown Alien schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:57:
Precies
Ik heb foto's en WhatsApp berichten van de buurman.
Sport_Life schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:07:
Vind je die glasblokken zelf wel mooi ?
De muur stond er al toen ik het huis kocht. Ik zou er zelf niet voor gekozen hebben maar kon er prima mee leven echter nu de andere kant een laag pleister heeft ziet er niet meer uit.
Inevitable schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:24:
Jeetje, wat was er mis geweest als de buren even bij JOU langs waren geweest om zoiets even in de groep te gooien.
Precies dit, gemiste kans. Nu hebben we ellende en een slechte relatie.
fmrama schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:08:
En als je het zonder medewerking van de buren wilt doen….U profielen op de muur monteren en houten of kunststof planken ertussen. Flikkert bij de buren de zaak inelkaar, dan blijf jij met een mooie schutting achter,
Goed idee echter wil ik er geen of heel minimaal geld aan uitgeven. Ik was tevreden met de "schutting" (erfafscheiding) zoals hij was en wil niet door dit incident een hoop kosten maken.

Vanmiddag komen de buren terug uit Frankrijk. Ik zal ze nog eens aanspreken en mocht daar niets uitkomen laat ik 2 offertes maken voor het herstellen van de schade. Met een advocaat zal ik dan een bodemprocedure starten bij de kantonrechter. Wat een gedoe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Lees dit eerst even door, want het is geen uitgemaakte zaak dat je buren aansprakelijk zijn.

https://www.das.nl/wonen/...n,die%20hij%20veroorzaakt

Zie verder ook:

https://www.problemenmetjeburen.nl/tips

https://www.rechtspraak.n...ge-civiele-procedure.aspx

Let op dat je bij een art. 96 Rv procedure standaard niet in hoger beroep kunt tenzij dat vooraf wordt aangegeven en dat niet alle gerechten een procesreglement hebben. Verder geldt voor de mogelijkheid van hoger beroep altijd dat de optelsom van vorderingen over en weer meer dan €1750 moeten bedragen. In hoger beroep is het stellen van een advocaat verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 23:16
MOOS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:54:
De muur stond er al toen ik het huis kocht. Ik zou er zelf niet voor gekozen hebben maar kon er prima mee leven echter nu de andere kant een laag pleister heeft ziet er niet meer uit.
Ik was tevreden met de "schutting" (erfafscheiding) zoals hij was en wil niet door dit incident een hoop kosten maken.
Maar heb je toen je het huis kocht ook nauwkeurig bekeken (of na laten meten door het kadaster) waar de muur precies staat?
Het maakt namelijk nogal wat uit of deze op of naast de erfafscheiding staat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 22:12
Yaksa schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Maar heb je toen je het huis kocht ook nauwkeurig bekeken (of na laten meten door het kadaster) waar de muur precies staat?
Het maakt namelijk nogal wat uit of deze op of naast de erfafscheiding staat.
Maakt toch in deze situatie toch niet uit of hij op naast de erfafscheiding staat.
Als hij mandalig is, dan nog steeds mag er geen schade ontstaan aan de "andere" kant.
Als hij naast de erfafscheiding staat is het nog een tikkeltje erger.

Zou leuk zijn, zou ik een schutting met mijn buurman delen (op de erfgrens), hij doet er te lange schroeven door waardoor ik nu iedere keer mijn huid aan zou open kunnen halen ...
YakuzA schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:21:
[...]

En als die helemaal op de grond van de buren staat is er helemaal niks aan de hand?
Sorry! |:( Situatie compleet vergeten.

|:( (tegen de schutting!)

[ Voor 15% gewijzigd door Ryur op 06-05-2023 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ryur schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:06:
[...]

Maakt toch in deze situatie toch niet uit of hij op naast de erfafscheiding staat.
Als hij mandalig is, dan nog steeds mag er geen schade ontstaan aan de "andere" kant.

Zou leuk zijn, zou ik een schutting met mijn buurman delen (op de erfgrens), hij doet er te lange schroeven door waardoor ik nu iedere keer mijn huid aan zou open kunnen halen ...
En als die helemaal op de grond van de buren staat is er helemaal niks aan de hand?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:17

LankHoar

Langharig tuig

Real schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Lees dit eerst even door, want het is geen uitgemaakte zaak dat je buren aansprakelijk zijn.

https://www.das.nl/wonen/...n,die%20hij%20veroorzaakt

Zie verder ook:

https://www.problemenmetjeburen.nl/tips

https://www.rechtspraak.n...ge-civiele-procedure.aspx

Let op dat je bij een art. 96 Rv procedure standaard niet in hoger beroep kunt tenzij dat vooraf wordt aangegeven en dat niet alle gerechten een procesreglement hebben. Verder geldt voor de mogelijkheid van hoger beroep altijd dat de optelsom van vorderingen over en weer meer dan €1750 moeten bedragen. In hoger beroep is het stellen van een advocaat verplicht.
1750 euro zit je zo aan wanneer je op herstel naar oorspronkelijke staat mikt. Dan mag het zo'n beetje opnieuw, zou niet weten hoe je dat stucwerk netjes van het glas af krijgt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:51

SeatRider

Hips don't lie

MOOS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:54:
Vanmiddag komen de buren terug uit Frankrijk. Ik zal ze nog eens aanspreken en mocht daar niets uitkomen laat ik 2 offertes maken voor het herstellen van de schade. Met een advocaat zal ik dan een bodemprocedure starten bij de kantonrechter. Wat een gedoe...
Ben heel benieuwd hoe dit is afgelopen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOOS
SeatRider schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Ben heel benieuwd hoe dit is afgelopen?
Het schadebedrag is bekend en doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij. Om te beoordelen of de schade verzekerd is heeft de verzekeringsmaatschappij informatie opgevraagd bij de buurman.

De buurman zegt niets te hebben gehoord van de verzekeringsmaatschappij en beloofd daarom zelf contact op te nemen. Echter doet hij dat niet, de verzekeringsmaatschappij wacht al ongeveer een maand op reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

maar, wat is de schade dan?
Het vervangen van de kapotte blokken voor dezelfde?

Bouw/installatiefouten zijn als het goed is niet verzekerd in je eigen polis. Dus dan zouden de klussers al een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben, anders wordt die route een lastig verhaal vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOOS
paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:09:

Bouw/installatiefouten zijn als het goed is niet verzekerd in je eigen polis. Dus dan zouden de klussers al een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben, anders wordt die route een lastig verhaal vrees ik.
De schade is gebaseerd op het slopen van het glazen deel van de muur + afvoeren puin en het opnieuw metselen van de muur met vergelijkbare glasblokken.

De schade is veroorzaakt door een Poolse "aannemer" maar de buurman probeert dit via zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering vergoed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:09:

TS heeft verder niks te maken met het bouwbedrijf dat zijn buurman ingehuurd heeft.
Ik neem aan dat deze erfafscheiding een mandelige is, dus gezamelijk bezit van beiden.

dat betekent dat buurman er in theorie aan zijn zijde mee mag doen wat hij wil, (ook afdekken, schilderen of iets aan ophangen) ... mits de erfafscheiding zelf niet structureel beschadigd wordt.
de betreffende schade is dat en buurman is verantwoordelijk ervoor dit op te lossen.

tegen het ondoorzichtig worden is niks te doen, wel kan TS eisen dat de buurman zijn deel in oorspronkelijke staat hersteld... ik denk echter dat hij sowieso ontevreden is met deze 'look'en dan kun je misschien kijken of de buurman een deel financieel kan bijdragen aan een 'oplossing' voor de zijde van TS (ik denk dat het vervangen van de stenen TS ook niet echt veel verder helpt)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

RM-rf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:43:
[...]

TS heeft verder niks te maken met het bouwbedrijf dat zijn buurman ingehuurd heeft.
Ik neem aan dat deze erfafscheiding een mandelige is, dus gezamelijk bezit van beiden.

dat betekent dat buurman er in theorie aan zijn zijde mee mag doen wat hij wil, (ook afdekken, schilderen of iets aan ophangen) ... mits de erfafscheiding zelf niet structureel beschadigd wordt.
de betreffende schade is dat en buurman is verantwoordelijk ervoor dit op te lossen.

tegen het ondoorzichtig worden is niks te doen, wel kan TS eisen dat de buurman zijn deel in oorspronkelijke staat hersteld... ik denk echter dat hij sowieso ontevreden is met deze 'look'en dan kun je misschien kijken of de buurman een deel financieel kan bijdragen aan een 'oplossing' voor de zijde van TS (ik denk dat het vervangen van de stenen TS ook niet echt veel verder helpt)
uh... ja, maar dat is natuurlijk niet waar mijn vraag over gaat.
Ik doelde op hoe de schade is gedefinieerd.
antwoord: afbreken en herbouwen met vergelijkbare blokken

Het gaat me niet om OF er schade is (dat is wel duidelijk) en de hoogte is ook nog niet zo van belang bij verzekeringswerk. Ik denk alleen dat de buurman moet liegen tegen zijn aansprakelijkheidsverzekering om schade vergoed te krijgen. Het gaat om best wat geld hoor.
(en wellicht kunnen jullie dan kijken naar een heel andere erfafscheiding als die route 'lukt'?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MOOS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:27:
[...]

De schade is gebaseerd op het slopen van het glazen deel van de muur + afvoeren puin en het opnieuw metselen van de muur met vergelijkbare glasblokken.

De schade is veroorzaakt door een Poolse "aannemer" maar de buurman probeert dit via zijn persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering vergoed te krijgen.
Maar dan is ook het stucwerk van de buren met het puin mee...? Dan begint het verhaal opnieuw, want dan kijken ze weer tegen die lelijke glasblokken aan

Sowieso worden de buren hier wel erg aangevallen, het zou ook zomaar kunnen, zelfs waarschijnlijk, dat ze er niet vanuit gingen dat de glasblokken zouden springen. In hun optiek was het waarschijnlijk alleen een stucklusje en zaten ze hier ook niet op te wachten. Neemt niet weg dat ze wat proactieve zouden kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:31
TS gaf al aan niet gehecht te zijn aan de blokken. Dat de kosteninschatting daar op gebaseerd is wil niet zeggen dat er straks exact zo'n muur geplaatst moet worden, dus of toekomstig stucwerk een probleem gaat zijn is pure speculatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 12:07
damn :( als je beetje pech hebt moeten ze dus muur afbreken tot de beschadigde blokken en dan weer opnieuw opbouwen.
Met nog meer pech "ploffen" er nog meer blokken als de zomer er echt is en de zon er vol op staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:08
42erik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Maar dan is ook het stucwerk van de buren met het puin mee...? Dan begint het verhaal opnieuw, want dan kijken ze weer tegen die lelijke glasblokken aan

Sowieso worden de buren hier wel erg aangevallen, het zou ook zomaar kunnen, zelfs waarschijnlijk, dat ze er niet vanuit gingen dat de glasblokken zouden springen. In hun optiek was het waarschijnlijk alleen een stucklusje en zaten ze hier ook niet op te wachten. Neemt niet weg dat ze wat proactieve zouden kunnen zijn
Los van de beschadigingen. Doordat de buren aan hun kant de glasblokken ondoorzichtig hebben gemaakt is de muur hierdoor lelijk geworden aan de kant van TS en is het voordeel van zo'n muur met glasblokken (dat er licht doorheen schijnt) teniet gedaan. De buren hebben TS daardoor opgezadeld met een lelijke muur. Dit is gewoon asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
KcRp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Los van de beschadigingen. Doordat de buren aan hun kant de glasblokken ondoorzichtig hebben gemaakt is de muur hierdoor lelijk geworden aan de kant van TS en is het voordeel van zo'n muur met glasblokken (dat er licht doorheen schijnt) teniet gedaan. De buren hebben TS daardoor opgezadeld met een lelijke muur. Dit is gewoon asociaal.
Zulke glasblokken laten voor zover ik weet amper licht door, dus of het zicht nu zo anders is...? Maar dat kan ik verkeerd hebben

Is er al geantwoord op de vraag wiens muur het eigenlijk is? Als ie namelijk op hun grond staat is het namelijk gewoon hun muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

42erik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Zulke glasblokken laten voor zover ik weet amper licht door, dus of het zicht nu zo anders is...? Maar dat kan ik verkeerd hebben

Is er al geantwoord op de vraag wiens muur het eigenlijk is? Als ie namelijk op hun grond staat is het namelijk gewoon hun muur
die laten prima licht door. En met wat fantasie kun je er deels doorheen kijken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:52
[...]

Maar dat was toch niet anders geweest indien zij er een eigen schutting tegenaan hadden gezet of een rij coniferen tegen aan hadden gezet?

Het feit dat de wand aan de kant van de TS beschadigd is geraakt, dat is een probleem ja.

Maar het feit dat deze aan de kant van de buren op een manier wordt afgeschermd, dat is natuurlijk geen probleem. Over smaak valt tenslotte gewoon te twisten. Persoonlijk vind ik die glasblokken in ieder geval foeilelijk. Ik had er ook iets voorgezet waarmee het doorlaten van licht dus zou komen te vervallen. Noem mij dan ook maar asociaal. Maar heb ik om eerlijk te zijn in dat geval weinig mee van doen. Ook mijn erfgrens, ook mijn keuze waar ik tegen aan kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:15:
[...]

die laten prima licht door. En met wat fantasie kun je er deels doorheen kijken
Ah ok, weer wat geleerd dank je wel.

Verklaard dan ook misschien wel meteen waarom de buren dit deden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 13:31

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Precies.
En ga vooral kennismaken. Dus niet snel de bak pleur er in en meetrekken naar de schutting. Maar eerst lekker elkaar leren kennen, wat doen ze, hebben ze hobbies, leuke vakanties?, kinderen?, honden/katten/cavia?
En dan pas aan het einde "Oh ja, minder leuk onderwerp, maar laten we even naar de schutting kijken".

kijk, heel eerlijk en ik snap van waar het komt: een poging om het ijs te breken, je moet tenslotte x of zelfs xx jaar naast elkaar leven...

Maar als mijn buur zo zou afkomen zou ik 'm -correct en beleefd maar toch- onderbreken en vragen "Ok buur, zeg nou maar gewoon wat er op je lever ligt"...*

*ik heb echt een hekel aan rond de pot gedraai en koetjes-en-kalfjes-gebrabbel wanneer er iets moet besrproken worden.

Nu staat of valt alles met wat voor mensen dat zijn natuurlijk, ik heb makkelijk spreken: leuke buren, goeie verstandhouding en drinken af en toe een pintje op elkaars terras. (wel steeds ontsnappingsroute klaarhebben voor wanneer buur thuiskomt zodat ie me niet betrapt met z'n bier op z'n terras)

...maar deze situatie (indien TS alles vertelt, ik ga er niet van uit dat ie liegt): buren komen toe, vragen NIKS, doen impactvolle werken aan een afscheiding die vermoedelijk? gemeenschappelijke eigendom is, richten schade aan, beloven te repareren... maar laten dan maanden niks meer horen.

M'n eerste deel van deze reactie zal je misschien al een idee geven maar ik zou al meteen geen zin hebben om eens even de nieuwsgierige buur uit te hangen die zo graag zou weten of buren hobby's, goudvissen of cavia's hebben. Zoiets zou er bij mij dan ook compleet onnatuurlijk uitkomen dus sowieso beter dat ik dat niet doe, ik kàn dat simpelweg niet. :D

Ik zeg niet dat ik brutaal zou zijn, maar gezien de situatie die TS uitlegt, zou ik gewoon correct en beleefd op m'n strepen staan en zonder rond de pot te draaien laten weten wat het me zou kosten om hun schade te repareren wanneer ze zelf maar niet over de brug komen, die offerte waarvan iemand hier spreekt, was ik ondertussen al lang aan hun voordeur, met een beleefde glimlach edoch duidelijke boodschap komen afgeven.

Maar goed, sommige mensen houden er idd. van om met fluwelen handschoentjes aangepakt te worden... ik niet.
En ik ben er i.i.g. zeker van dat mijn buurman ook iets zou hebben van "kerel, waar wil je heen, komaan voor de raap ermee!" in het geval ik zou beginnen vissen naar wat z'n hobby's en z'n lievelings-pokémons zijn ofzo. :D

[ Voor 30% gewijzigd door PinusRigida op 24-05-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01:08
psychodude schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Maar dat was toch niet anders geweest indien zij er een eigen schutting tegenaan hadden gezet of een rij coniferen tegen aan hadden gezet?
Dan was het denk ik wel minder lelijk geworden dan nu mits de hoogte niet overschreden wordt. En ook waren de glasblokken niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
[...]

Precies.

Ik snap best allemaal dat het zo werkt, maar het is eigenlijk toch van de zotte. De buren doen iets wat niet hoort, niet netjes is en laten vervolgens de TS lekker met de ellende zitten (Getuige dat het inmiddels 2 maand stil ligt) en dan moet de TS "netjes" gaan doen voor de goede vrede?

al vaker aangehaald hier in het topic zie ik, excuus

[ Voor 4% gewijzigd door Robbie T op 23-05-2023 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:54
Als je de glazen blokken zelf toch al niet had gekozen... waarom vraag je dan niet of die Poolse bouwvakkers jou kant ook stucen? Op kosten van de aannemer/buurman...

(ipv. schadeherstel aan jou zijde, wat nu toch al vrijwel onmogelijk is zonder deels te slopen...)

Geen idee, maar mn gevoel zegt dat dit allicht mooier en misschien zelfs goedkoper gaat zijn voor alle partijen!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Ik mis een beetje of de muur op eigen grond staat of dat het een gedeelde erfafscheiding is.

Als de muur op eigen grond staat dan zijn de buren volledig aansprakelijk voor de geleden schade. Als het een gedeelde muur is dan wordt het anders.

Meh ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MOOS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Het schadebedrag is bekend en doorgegeven aan de verzekeringsmaatschappij. Om te beoordelen of de schade verzekerd is heeft de verzekeringsmaatschappij informatie opgevraagd bij de buurman.

De buurman zegt niets te hebben gehoord van de verzekeringsmaatschappij en beloofd daarom zelf contact op te nemen. Echter doet hij dat niet, de verzekeringsmaatschappij wacht al ongeveer een maand op reactie.
als je het zo wilt spelen, moet je je buren aansprakelijk stellen. of zij verzekerd zijn heb jij niets mee te maken.
Je veroorzaakt schade, dus moet je betalen. schade verhalen op je buren dus !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Twarp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:07:
Ik mis een beetje of de muur op eigen grond staat of dat het een gedeelde erfafscheiding is.
Ja, dat dat uitmaakt is al vaker opgemerkt maar TS heeft er nog steeds geen duidelijkheid over om de één of andere reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
KcRp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Dan was het denk ik wel minder lelijk geworden dan nu mits de hoogte niet overschreden wordt. En ook waren de glasblokken niet beschadigd.
Of er nu een schutting tegenaan staat of stucwerk maakt voor de lichtval toch niks uit? Dus hoe kan dat er dan minder lelijk uitzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

42erik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:43:
[...]

Ja, dat dat uitmaakt is al vaker opgemerkt maar TS heeft er nog steeds geen duidelijkheid over om de één of andere reden
Daar staat en valt het mee.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:07
Het zou mij niets verbazen als de Poolse stukadoors zwart aan het werk zijn geweest en de buur nu dus met een probleem zit, de verzekering zal ook een factuur willen zien vermoed ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Mania-92 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:41:
Het zou mij niets verbazen als de Poolse stukadoors zwart aan het werk zijn geweest en de buur nu dus met een probleem zit, de verzekering zal ook een factuur willen zien vermoed ik zo
Ik denk juist niet. Als er een factuur is, dan denk ik dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van de buur zegt: klop maar bij je stukadoors aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Twarp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Daar staat en valt het mee.
Ga er maar van uit dat het de gezamenlijk erfascheiding is. Die muur is niet van 2 jaar geleden zeg maar.

Maar wordt het dan anders?
"buurman ik heb onze schutting geruïneerd, maar uh... goed nieuws voor mij: we moeten samen opdraaien voor mijn geklooi! :) "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:07
paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Ik denk juist niet. Als er een factuur is, dan denk ik dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van de buur zegt: klop maar bij je stukadoors aan.
Idd, maar bij geen factuur zal een verzekeraar ook de schade niet vergoeden verwacht ik. Dus in het geval van zwart werk zal buur bij zowel de stukadoor als de eigen verzekering bakzeil halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Ga er maar van uit dat het de gezamenlijk erfascheiding is. Die muur is niet van 2 jaar geleden zeg maar.

Maar wordt het dan anders?
"buurman ik heb onze schutting geruïneerd, maar uh... goed nieuws voor mij: we moeten samen opdraaien voor mijn geklooi! :) "
Assumption is the mother of all...

En ja dat maakt het wel degelijk anders.
"buurman, mijn stukadoor heeft het onhandig gedaan, daardoor ziet het er aan jou kant minder mooi uit. Maar wist je dat de muur volledig op mijn erf staat en dus volledig van mij is. Dus ja, ik heb geen enkele reden om hier iets aan te doen. Je mag een eigen schutting neerzetten als je wilt "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

42erik schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Assumption is the mother of all...

En ja dat maakt het wel degelijk anders.
"buurman, mijn stukadoor heeft het onhandig gedaan, daardoor ziet het er aan jou kant minder mooi uit. Maar wist je dat de muur volledig op mijn erf staat en dus volledig van mij is. Dus ja, ik heb geen enkele reden om hier iets aan te doen. Je mag een eigen schutting neerzetten als je wilt "
vooruit, alleen dat dan ;)
Er is vooralsnog niets wat er op wijst om dat aan te nemen.
Simpelweg omdat dat helemaal niet gebruikelijk is (was).

ik reageerde overigens op deze opmerking:
Als de muur op eigen grond staat dan zijn de buren volledig aansprakelijk voor de geleden schade. Als het een gedeelde muur is dan wordt het anders.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 23-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cookenzopy
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 18:58
Interressant juridisch gevalletje. Rechtsbijstand verzekering raadplegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Maar dit is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je verantwoordelijk ervoor bent dat er voldoende licht door de doorzichtige schutting heen gaat voor je buren. En dan de vraag of stucken een kwestie is van wat op de schutting doen, en als ik aan mijn kant van de schutting bijvoorbeeld een foto hang, heeft de buurman daar ook weinig mee te maken zolang het de schutting zelf niet beschadigd. (Wat hier uiteraard wel het geval is, en misschien heeft daardoor TS nog 'geluk', dan is er iig geen vraag of het fout is gedaan bij de buurman of niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 11:47
[...]

Precies.

Niet dat ik ooit zoiets zou flikken bij mijn buren, maar na zo'n ontmoeting waarna men begint over de schutting zou ik zelf een "aha daarom hebben jullie ons uitgenodigd" moment hebben. Lijkt wel kantoor, heb je even tijd voor een bakkie? Zucht, ok wat moet je van mij?
Ik snap de gedachte natuurlijk, samen communiceren over een evt oplossing ipv de rekening op tafel leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dus de buren beloven van alles maar komen dat steeds niet na? Die hebben geen zin om jouw probleem te verhelpen. Ik ben bang dat het niet het laatste akkefietje gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mania-92 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:41:
Zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
We zijn ondertussen 24 dagen verder van de de topicstart en ik ben benieuwt hoe het gesprek met de buren of je rechtsbijstandsverzekering is gelopen.
*knip*

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 31-05-2023 21:27 . Reden: Dat is nergens voor nodig. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MOOS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:00:
[...]

D.deJong schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:11:
We zijn ondertussen 24 dagen verder van de de topicstart en ik ben benieuwt hoe het gesprek met de buren of je rechtsbijstandsverzekering is gelopen.
Draai niet om de hete brij heen en wees een vent, je heb tijd zat gehad om wel of niet tot een oplossing te komen.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jdewit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik snap ze wel, het is ook echt geen gezicht. Maat het kapot maken is weer een andere uiterste

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MOOS
Twarp schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:07:

De erfafscheiding staat op de erfgrens.

Ik heb bij 4 bedrijven offertes opgevraagd en 0 ontvangen. Twee bedrijven hebben niet gereageerd, 1 bedrijf zegt niets met glasblokken te doen en de laatste partij vindt de klus te klein. Ik heb daarom zelf een schatting gedaan en doorgegeven aan de verzekering.

Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht van de verzekering:
  • Binnen 5 werkdagen neemt een schade expert contact op om een afspraak te maken, hij beoordeelt de schadeomvang.
  • De verzekeringsmaatschappij betaald 50% van de schade, het overige deel is niet verzekerd.
Hoe we het verder oplossen is afhankelijk van de hoogte van het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ryur schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:06:
[...]

dat is natuurlijk niet waar...

Als hij OP de erfgrens staat is hij mandelig en dan mogen beide partijen in beginsel doen wat ze willen zolang de ander geen schade heeft (die te lange schroeven van jou) of in zekere mate misschien ook wel, dat iets afzichtelijk wordt, (maar dat wordt al een grensgevalletje).

staat ie nu niet op de erfgrens dan bepaald de persoon op wiens grond hij staat, dus een schutting die precies tegen de erfgrens op grond van de buren staat mag hij knalroze-paars-en-lila verven dan zit er niets anders op dan er een schutting tegenaan te zetten.

staat de schutting nu toevallig net 2 centimeter aan jouw kant van de erfgrens dan heeft de buurman jouw eigendom beschadigd en mag je herstel of schadevergoeding verlangen.

kortom het maakt wel degelijk uit hoe de zaken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:12

ep667

It doesn't hurt to help

MOOS schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:31:
De verzekeringsmaatschappij betaald 50% van de schade, het overige deel is niet verzekerd.
Maar dit is dus jouw verzekering en dus jouw 50 procent (minus eigen risico)? Dan zou het logisch zijn als de buren de overige schade betalen.

EP

Pagina: 1