Ik ben op zoek naar een game pc met een aantal voorkeuren: de kast moet relatief klein zijn, het ding mag niet te veel lawaai maken en het budget is 2000 euro.
Een extra belemmering voor mezelf is dat ik graag een geassembleerd systeem bestel, want de laatste die ik in elkaar heb gezet is 12.5 jaar geleden en ik heb daar gewoon geen zin meer in. De meerprijs van bestellen bij 1 webshop is het me waard. Die meerkost valt buiten het 2000 euro budget trouwens.
Tot zover ben ik na doorspitten van een aantal topics op het volgende uitgekomen:
De redenering achter deze keuze:
Een extra belemmering voor mezelf is dat ik graag een geassembleerd systeem bestel, want de laatste die ik in elkaar heb gezet is 12.5 jaar geleden en ik heb daar gewoon geen zin meer in. De meerprijs van bestellen bij 1 webshop is het me waard. Die meerkost valt buiten het 2000 euro budget trouwens.
Tot zover ben ik na doorspitten van een aantal topics op het volgende uitgekomen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B650M PG Riptide | € 175,96 | € 175,96 |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC | € 919,- | € 919,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Mini Black Solid | € 137,90 | € 137,90 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 110,01 | € 110,01 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 750W | € 115,81 | € 115,81 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 112,89 | € 112,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.945,19 | ||
De redenering achter deze keuze:
- Gamen op 4k of 1440p (resolutie inleveren voor bling is niet zo'n issue, scherm wordt aparte aankoop)
- toekomstbestendig met AM5, optie om cpu in eco te zetten (nog researchen of dat loont)
- relatief kleine kast zonder poespas zoals rgb
- 4070 Ti is qua verbruik, geluid en warmte redelijk efficient. scheelt weer in de kleinere kast, Inno3D model is net wat minder lang, al is dat misschien niet nodig en kan ik een iets langer maar ook stiller model kwijt.
- SSD is gevalletje "goed genoeg". Kan sneller, lijkt me niet direct nodig.
- Gaat deze config wel passen in deze behuizing? De cpu koeling is geen kleintje, de kast en het moederbord zijn dat wel. Ik heb ook geen idee hoe ik daar achter kom.
- Is het geheugen (gekopieerd uit een andere build, ik heb er de ballen verstand van) een logische optie?
- Heeft het zin om casefans, zoals de Noctua NF-A12x25 toe te voegen en/of de bijgeleverde fans te vervangen om het geheel stiller te krijgen bij gelijke temps? Hoeveel is dan verstandig?