Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

game PC - max 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een game pc met een aantal voorkeuren: de kast moet relatief klein zijn, het ding mag niet te veel lawaai maken en het budget is 2000 euro.

Een extra belemmering voor mezelf is dat ik graag een geassembleerd systeem bestel, want de laatste die ik in elkaar heb gezet is 12.5 jaar geleden en ik heb daar gewoon geen zin meer in. De meerprijs van bestellen bij 1 webshop is het me waard. Die meerkost valt buiten het 2000 euro budget trouwens.

Tot zover ben ik na doorspitten van een aantal topics op het volgende uitgekomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 175,96€ 175,96
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti X3 OC€ 919,-€ 919,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 137,90€ 137,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 110,01€ 110,01
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 115,81€ 115,81
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 112,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.945,19

De redenering achter deze keuze:
  • Gamen op 4k of 1440p (resolutie inleveren voor bling is niet zo'n issue, scherm wordt aparte aankoop)
  • toekomstbestendig met AM5, optie om cpu in eco te zetten (nog researchen of dat loont)
  • relatief kleine kast zonder poespas zoals rgb
  • 4070 Ti is qua verbruik, geluid en warmte redelijk efficient. scheelt weer in de kleinere kast, Inno3D model is net wat minder lang, al is dat misschien niet nodig en kan ik een iets langer maar ook stiller model kwijt.
  • SSD is gevalletje "goed genoeg". Kan sneller, lijkt me niet direct nodig.
Vragen waar ik mee zit:
  • Gaat deze config wel passen in deze behuizing? De cpu koeling is geen kleintje, de kast en het moederbord zijn dat wel. Ik heb ook geen idee hoe ik daar achter kom.
  • Is het geheugen (gekopieerd uit een andere build, ik heb er de ballen verstand van) een logische optie?
  • Heeft het zin om casefans, zoals de Noctua NF-A12x25 toe te voegen en/of de bijgeleverde fans te vervangen om het geheel stiller te krijgen bij gelijke temps? Hoeveel is dan verstandig?

Alle reacties

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
De afmetingen van de kast en welke beperkingen er zijn kwa videokaart en voeding staan gewoon bij de technische details op de website van de fabrikant. ATX voedingen hebben een standaard hoogte en breedte. En dus is de enige afmeting de diepte die gegeven wordt. Google is je vriend. En anders kun je Bing Chat gewoon even vragen of je kaart in kast past :-)

Let ook even op hoeveel PCIe slots de kaart in beslag neemt. Dit zijn er al gauw drie. Dan werkt die insteekkaart misschien niet meer die nog plant voor later.

En gooi er ff een ATX 3.0 voeding in. Maakt voor deze videokaart wel een klein verschilletje.

Er zijn goedkopere kasten. Kijk eens bij de NR400 van Cooler Master.

[ Voor 13% gewijzigd door pepsiblik op 05-05-2023 14:22 ]

• Bundin
  • Niet online
Deze voeding is ATX 3.0, dus das gecoverd, blijkt inderdaad een wat langere kaart in te passen dus dat biedt opties. Al is deze relatief betaalbaar en daarom wellicht al een goede keuze. Lijkt erop dat de verschillen relatief klein zijn tussen de verschillende modellen bij niet overklokken, terwijk de prijzen nog wel wat schelen.

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-11 16:22
Ik zou toch voor een iets degelijkere SSD gaan. De uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB kost 6 euro meer, en is qua betrouwbaarheid en snelheid toch enorm superieur aan de Lexar die je gekozen hebt.

Verder zou ik in plaats van de Inno3D deze RTX 4070 Ti nemen: uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti 12GB GDDR6X. Deze kost minder en is veel beter gekoeld. Je kan de pc zonder videokaart laten assembleren, en dan vervolgens zelf de videokaart erin prikken (dat is echt een fluitje van een cent).

• Bundin
  • Niet online
Goed advies aangaande de ssd. Over de gpu: heb me ingelezen over de hoeveelheid vram die nodig is om een beetje toekomstbestendig te zijn. 12 GB wordt veel genoemd als eigenlijk niet genoeg. De recente kaarten met 8 GB worden als voorbeeld aangehaald.

Ff doorsparen is het punt niet, maar nog duurder is voor mij een beetje te gortig. Misschien maar ff aankijken of er nog iets met ee prijzen gebeurt de komende paar maanden...