Isolatie dubbelwandig tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 00:06
Ik ben bezig met een houten tuinhuis (eigen ontwerp & 100% zelfbouw). Omdat we er ook in de winter gebruik van willen kunnen maken voorzien we het tuinhuis van isolatie en worden alle wanden dubbel uitgevoerd.

Mijn vraag gaat over het dak. We zetten er een zadeldak op, symmetrisch vormgegeven met een hellingshoek van 17 graden. Over de hele lengte hebben we dakbalken aangebracht, waarop dakbeschot komt (van grenen latten, we hebben wat mooi oud hout op de kop getikt daarvoor). Daarbovenop ga ik isoleren, ik heb reeds PIR platen van 4cm dik met aluminium cachering. Daarbovenop komen golfplaten van bitumen.

Nu is de vraag: heb ik nog ergens in dit alles iets van een dampopen, remmende of werende folie nodig? Ik lees nogal verschillende verhalen en de argumentatie waarom wel (of niet) foliën ontgaat me nogal. Mijn eerste gedachte was om tussen het dakbeschot (dat verre van luchtdicht is, gezien de verschillende planken) en de PIR platen een dampremmende folie te plaatsen, maar ik lees her en der dat dat bij PIR platen met aluminium niet hoeft.

Wie weet raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:26
https://www.mg-bouw.com/foliewijzer/start/
Check die voor advies, duidelijke uitleg erbij met afbeeldingen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:21
nee er hoeft geen folie om damp van binnenuit tegen te gaan. nee er hoeft niet per se folie van buiten m water wat onder je panen door kan komen tegen te gaan.
aan de andere kant, een stuk dampdichte folie op je dakbeschot en een stuk waterdichte folie op je pir platen kost de wereld niet en zou ooit wel eens een probleem kunnen voorkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:30

H-W

Het is wel aan te raden om nu vast een dampremmende folie (tussen dakbeschot en isolatiemateriaal) en dampopen, waterkerende folie (tussen isolatiemateriaal en golfplaten) aan te brengen. Je ziet er nu misschien het nut niet van in, maar je kan er nu wel uitstekend bij! Beter dan achteraf bedacht.
Maar 4 cm isolatiemateriaal, dat vind ik wel weinig. Waarom niet direct 8 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 00:06
Dank allen.

Ik ben overstag v.w.b. het gebruik van een folie - niet dat ik geheel overtuigd ben dat het echt moet, echter gezien de extreem lage kostprijs heb ik weinig van een reden dit geld er niet in te stoppen.

V.w.b. de dikte van het isolatiemateriaal: voor mijn gebruik zie ik de meerwaarde van dikkere platen niet zozeer in. Uiteindelijk is het een tuinhuis waar je een paar keer per jaar op een koude avond wilt kunnen zitten. Die paar avonden stook ik wel wat harder dan dat ik meer geld uitgeef en moeite moet doen met dikkere platen. End of the day is het ook maar een tuinhuis he...