If you can't take the heat, don't tickle the dragon.
Vraag
Alle reacties
Ik plak mijn bookmark er even in: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Tl;dr: optimizer niet nuttig
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Je kan gewoon een optimizer (HoneyBee kan ook) er op aansluiten. Weet je gelijk wat de exacte impact was van de schaduw
Goodwe Goodwe 1-fase Omvormer GW5000T-DSMaaark schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:31:
Welke omvormer?
Er is naast het veld met het schaduw probleem nog een veld met 6 dezelfde Jinko 410WP panelen. Oost west opstelling schuine daken.
Nuttige verwijzing! Jij hebt dus een Solar Edge optimizer gebruikt voor alleen dat paneel wat het slecht deed door schaduw (groene lijn in de grafiek). En normaal zou het de rode lijn zijn omdat het paneel dan zelf delen uitschakelt. Helder.Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:34:
Ik plak mijn bookmark er even in: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Maar is het niet zo dat bij een string zonder optimizers het hele veld naar beneden wordt getrokken door dat ene slecht werkende paneel? Dat is namelijk wat begrepen heb. Het hele veld gaat dus die rode lijn achterna. Of klopt dat niet?
M.a.w. ik zou graag dat schaduw paneel willen omzeilen zodat het overige veld goed blijft werken. Dat het ene paneel met schaduw niet lekker werkt vindt ik niet zo erg. Als de rest maar niet naar beneden getrokken wordt qua performance.
Solaredge is alles of niets. Er waren bij mijn andere redenen om solaredge te gebruiken dan schaduw.FloydRaalte schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:20:
[...]
Goodwe Goodwe 1-fase Omvormer GW5000T-DS
Er is naast het veld met het schaduw probleem nog een veld met 6 dezelfde Jinko 410WP panelen. Oost west opstelling schuine daken.
[...]
Nuttige verwijzing! Jij hebt dus een Solar Edge optimizer gebruikt voor alleen dat paneel wat het slecht deed door schaduw (groene lijn in de grafiek). En normaal zou het de rode lijn zijn omdat het paneel dan zelf delen uitschakelt. Helder.
Sinds 1999 achterhaaldMaar is het niet zo dat bij een string zonder optimizers het hele veld naar beneden wordt getrokken door dat ene slecht werkende paneel? Dat is namelijk wat begrepen heb. Het hele veld gaat dus die rode lijn achterna. Of klopt dat niet?
Dat was het jaar dat SMA optitrac introduceerde waarmee bypass via diodes ging werken zoals beschreven.
Dat gebeurd dusM.a.w. ik zou graag dat schaduw paneel willen omzeilen zodat het overige veld goed blijft werken. Dat het ene paneel met schaduw niet lekker werkt vindt ik niet zo erg. Als de rest maar niet naar beneden getrokken wordt qua performance.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ok helemaal duidelijk en thx voor de uitleg! Dan laat ik de boel zo als het nu is, zonder optimizers.Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:35:
[...]
Solaredge is alles of niets. Er waren bij mijn andere redenen om solaredge te gebruiken dan schaduw.
[...]
Sinds 1999 achterhaald![]()
Dat was het jaar dat SMA optitrac introduceerde waarmee bypass via diodes ging werken zoals beschreven.
[...]
Dat gebeurd dus
Pagina: 1