Nieuwe familiewagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 17:07
We zijn in blijde verwachting van ons 3e kindje en gaan voor de vrouw op zoek naar een nieuwe gezinswagen.
Gezien haar huidige wagen geen 3 volwaardige zitplaatsen (liefst 3x isofix) heeft achteraan om 3 grote kinderstoelen te plaatsen, zijn we genoodzaakt een andere wagen te zoeken. De oudste zoon is namelijk nog maar 4j en mag nog niet op een verhoogje zitten.

De zaken die we zeker wensen:
* 7 zitter met 3 volwaardige zitplaatsen ( 3x isofix) achterbank.
* Relatief recent model (max 4 jaar oud) en liefst +/- < 50.000 km
* Future proof. Benzine of diesel met EURO 6d , maar hier hebben we onze twijfels. Betrouwbaar.
* We zoeken geen "bus" maar een wagen dat er toch nog mooi, ietwat "sportief" uitziet
* Behoorlijk uitgerust: sensoren voor- achter, graag een camera, airco, manueel of auto maakt niet uit, apple car play, eventueel wat folietjes zoals panoramisch dak, lederen zetels,.. maar is geen must have
* Budget 25-30k

De lijst van wagens die aan deze criteria voldoen zijn niet bijster groot en je komt al snel bij een peugeot 5008, Citroen C4, Skoda kodiaq, renault espace, VW tiguan allspace.
Voor ons budget en eisen zijn er maar weinig skoda's en tiguans te vinden. We vinden de 5008 persoonlijk het mooiste en bij het lezen van reviews scoort hij alvast niet slecht. De 1.2 benzine zou blijkbaar echt te mijden zijn?
Een dacia jogger en citroen zijn goedkoper maar vinden we echt niet mooi.

Zijn er mensen die tips of advies kunnen geven omtrent deze keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:19
@mysticwizard Wij hebben recent een S-Max occassion gekocht, de 7 zitter variant.
Erg schaars, maar voldoet wel aan je eisen.
Ga er wel vanuit dat je zeker richting de 30k gaat voor de wensen die je hebt.
Zuinig is hij niet echt, maar het is ook 1500+ kilo wat van zijn plek mort blijven :+.

Ik wilde namelijk ook 3 volwaardige stoelen, en dan is je keuze erg beperkt.
Renault Scenic (of Grand scenic als je een langere kont wilt), Ford S-Max (sportiever en Ford.), Peugeot 5008 (maar geen kofferbak bij 7 zitter).

Edit: Skoda en VW vallen af, die hebben een arm-steun zitting zonder isofix

[ Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 05-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Er zijn niet veel 7 zits auto's helaas. Een aantal heb je zelf al gevonden.

De VW Touran is er ook als 7-sits, BMW heeft de Grand Tourer (218i), Renault heeft naast de Espace nog een Grand Scenic als 7-zits, Seat Tarraco, Opel Zafira, Ford S-Max (even oppassen met de 1.5 Ecoboost motoren)

Of je neemt een ruime 5-zits. Je bent immers met zijn vijfen. Ik kom ook uit een gezin van 5 en wij hadden een Opel E Kadett 3-deurs...

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 05-05-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Die 5008 1.2 heeft die niet de natte distrbutie riem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:19
Aanvulling op @FastFred: BMW en Tarraco hebben ook geen volwaardige plek in het midden.
De wat zuinigere Outlander valt ook af met de midden’stoel’

Zafira is inderdaad ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:40
Klopt en die motoren zijn absoluut probleemloos, tenzij garages/eigenaren er de verkeerde olie in gooien, dan wordt die riem aangevreten door de motorolie. Maar daar lees je amper wat over in die kassa artikelen.

De 82pk versie mag deze oliespecs hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM:05W30 B71 2290
05W30 B71 2290 (C2)
EM:05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)

En de 110 en 130pk mag deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)

Die olies hebben een toevoeging die samenwerkt met een beschermend stofje in de distributieriem zodat deze niet uit elkaar valt.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 05-05-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 16:19
je kan ook nog kijken naar een seat tarraco

https://www.autoscout24.n...istpage_suggested-results

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mysticwizard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:37:
Zijn er mensen die tips of advies kunnen geven omtrent deze keuze?
Het is even de vraag of je nog concessies wilt doen aan die max 50K km op de klok en jammer dat de 2dehands markt een verkopersmarkt is, ik weet niet hoeveel onderhandelingsruimte je tegenwoordig hebt als koper....

BMW 2 serie Grand Tourer?

Daar zijn er niet veel van te vinden...maar wel een mooie bak IMHO.

Persoonlijk zou ik naar de Kodiaq kijken......maar dat komt doordat ik blij ben met mijn Fabia <3 :+

ps: ik vond deze site nog : https://www.7zitter.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 05-05-2023 13:02 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:52
Vanuit ongeveer dezelfde afwegingen zijn wij uitgekomen bij een 2021 Citroën Grand C4 Spacetourer, benzine automaat. Heerlijke bak om met de hele meute plus zut op pad te gaan, een ritje naar de Intratuin/bouwmarkt te maken of solo de voor mij zeldzame zakelijke kilometers op de snelweg te maken.

Oogt het sexy? Absoluut niet, meer grijze muis wordt het niet 😋 Voor het sportieve keek ik ook naar de 5008, maar geen seconde spijt van deze keuze. Ik kijk niet naar mijn eigen auto als ik er in rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:58
Fraggert schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:01:
BMW 2 serie Grand Tourer?

Daar zijn er niet veel van te vinden...maar wel een mooie bak IMHO.
Er is al eerder in het topic aangegeven dat deze geen 3 volwaardige zitplaatsen heeft als achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:41
Volgens mij heeft de grand scenic ook 3 volwaardige stoelen op de achterbank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 17:17
Je zou ook naar de Toyota Prius Wagon of de Verso of de Avensis Wagon kunnen kijken. Ik weet alleen niet of deze modellen zeker 3 isofix punten op de achterbank hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11
Hij is hierboven al aangegeven, maar de S-MAX. Heb jij ook nog wat leuks om mee te sturen. Van alle busjes verreweg de minst afzichtelijke.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Waarom eigenlijk die eis van niet meer dan 50k op de teller? Ik heb onlangs ook een gezinsauto gekocht van 4 jaar oud, waarbij de auto al 171k gelopen had. Wel een EV hoor en die staan ook bekend, om moeiteloos hoge km-standen te halen zonder gebreken.

Maar ook bij een ICE is een hoge km-stand niet perse negatief: dan heeft zo'n auto voornamelijk veel snelweg km's gereden, wat veel minder slijtage oploopt dan wanneer er voornamelijk kleine stukjes gereden worden. Het scheelt ook nog een hoop geld bij de aanschaf.

Mijn auto heeft trouwens drie ISOFIX punten: twee op de achterbank en eentje op de voorstoel. Best handig, mocht je ooit met een kind alleen onderweg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 05-05-2023 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Zoek wat ouders, een mooie Volvo V70 en je wil nooit meer anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 17:10
Waarom die 7-zits? 3 kinderen op de achterbank. Wat moet dan nog op die extra zitplaatsen die ten koste van je laadruimte gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
3x isofix op de achterbank is (bijna) niet te vinden, dat zijn wellicht maar een paar modellen.
Tesla heeft overigens ook 7-zitters, maar die zijn boven budget.
De VW Tiguan is ook al snel boven budget, voor dat model vragen ze nog best veel.

Overigens snap ik dan weer wel dat je onder de 50k-kilometer iets zoekt. Ik koop tegenwoordig ook tussen de 15 en 30k en dat bevalt mij qua onderhoud heel goed. Destijds hebben wij voor de 2-serie GT gekozen omdat ik best een beetje waarde hecht aan wegligging en rijgedrag. Daarnaast zit je in de BMW niet extreem hoog, in andere 7-zitters zit je soms echt op de bok. Nadeel: het is niet een hele grote auto en voor BMW-begrippen niet het mooiste model. Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel.

Edit:
Plaatje gevonden die ik ooit gemaakt heb. Middelste stoel past net. De buitenste stoelen zitten in de Isofix en hebben daarom nog wat ruimte tot de deur. Als ze allemaal in de gordel zouden zitten dan past het beter.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9q4Sc5D/IMG-8946.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Cheesy op 05-05-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
mjax schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:27:
Waarom die 7-zits? 3 kinderen op de achterbank. Wat moet dan nog op die extra zitplaatsen die ten koste van je laadruimte gaan?
Als de buitenste 2 zitjes in isofix zitten, past er in de meeste auto's geen zitje meer tussen.
Bij 7-zitters is hier over het algemeen wat beter rekening mee gehouden. Ik heb het destijds gemeten bij de Active Tourer en Gran Tourer. De buitenste zitplaatsen van de AC zaten dichter op elkaar dan bij de GT.
Maar als jij een goed voorbeeld hebt van een 5-zitter met vlakke / brede achterbank dan lijkt mij dat ook interessant!

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 05-05-2023 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 17:17
Ander alternatief is de Opel Insignia Sports Tourer. Deze heeft 3x isofix op de achterbank.

Voor meer inspiratie:
https://www.vaartland.nl/...ende-soorten-kinderzitjes
(Even naar beneden scrollen voor lijstje)

https://www.anwb.nl/binar...htdef20102012batch2.3.pdf
(Wel verouderd)

[ Voor 23% gewijzigd door Rudi01 op 05-05-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mysticwizard
Een 7-zits zouden we voornamelijk opteren omdat we dan eventueel nog een vriendje of extra passagier kunnen mee vervoeren. Indien we deze niet nodig hebben zouden we de zetels kunnen wegklappen voor extra laadruimte (bv. bij de peugeot 5008 kan dit). Het wegklappen is uiteraard wel een vereiste.
Er is uiteraard wel wat marge op de km stand maar we zoeken alleszins geen wagen die 100k km+ heeft aangezien ons idee is om lang met de wagen verder te kunnen en hopen dat de onderhoudskosten de eerste jaren nog meevallen.
Een Ford S-max lijkt zeker ook nog een mooie aanvulling aan het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
mysticwizard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:07:
Er is uiteraard wel wat marge op de km stand maar we zoeken alleszins geen wagen die 100k km+ heeft aangezien ons idee is om lang met de wagen verder te kunnen en hopen dat de onderhoudskosten de eerste jaren nog meevallen.
Een Ford S-max lijkt zeker ook nog een mooie aanvulling aan het lijstje.
Dat is begrijpbaar: maar als de auto gewoon netjes is onderhouden, wat ik met mijn vorige auto tot op het laatste moment gedaan heb. Ookal heb ik dat niet terugverdiend bij de inruil :-(

Dan zou het toch eigenlijk geen probleem moeten zijn? Het is wat anders, wanneer het onderhoud niet aantoonbaar is en het onderboekje op mysterieuze wijze kwijt gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:46
Je zoekt 3 volwaardige zitplaatsen voor 3 kinderen ?
Er even van uitgaande dat het geen tweeling is met nu een 3e op komst zal er leeftijd verschil tussen zitten en dus ook de (korte) noodzaak maar van die isofix kinderstoeltjes.
Als je jezelf deze beperking oplegt die hooguit 2 jaar duurt dan vallen er een hoop auto's af inderdaad. Ik zou ook gewoon kijken naar 3 brede plekken waarvan er 2 met een isofix zijn en de middelste plek ook gewoon een verhogertje past. Dat zal dan de plek van de oudste worden namelijk.

Hier ook 3 kinderen en de auto heeft 2 isofix plekken achterin en in het midden zit de oudste. Welliswaar op een luxe wagen buiten je zoekgebied maar het gaat om het idee.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Het ding is inderdaad dat onze oudste eigenlijk wettelijk verplicht is van nog een 2 a 3-tal jaar in een grote kinderstoel te zitten (wettelijk verplicht tot 1m25 tenzij hele korte ritjes) en vanaf 1m35 hoeft geen verhoogkussen meer.
Aangezien dit echt onze daily zal worden voor grotere uitstappen zoeken we dus eigenlijk wel een wagen waar 3 kinderzitjes naast elkaar kunnen op de achterbank met voorkeur elk isofix. Het is vervelend maar we zijn geen voorstander om hem nu al op een verhoogkussen te plaatsen.
En 3 grote kinderstoelen op de achterbank krijg je enkel bij de vernoemde modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:30
Volvo xc90 heeft ook 7-zit variant. Middelste stoel van tweede zitrij geen isofix, wel verhoogbaar zitje waar ons kind van vier ook wel op kan. Superfijne en sportieve wagen. Stond laatst nog ergens geparkeerd en liep wat mensen tegemoet die mooie auto zeiden 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
mysticwizard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:31:
Het ding is inderdaad dat onze oudste eigenlijk wettelijk verplicht is van nog een 2 a 3-tal jaar in een grote kinderstoel te zitten (wettelijk verplicht tot 1m25 tenzij hele korte ritjes) en vanaf 1m35 hoeft geen verhoogkussen meer.
Aangezien dit echt onze daily zal worden voor grotere uitstappen zoeken we dus eigenlijk wel een wagen waar 3 kinderzitjes naast elkaar kunnen op de achterbank met voorkeur elk isofix. Het is vervelend maar we zijn geen voorstander om hem nu al op een verhoogkussen te plaatsen.
En 3 grote kinderstoelen op de achterbank krijg je enkel bij de vernoemde modellen.
Als er slechts plek is voor 2 stoeltjes hoeft een 3e kind niet per se in een stoeltje.
Zie deze website van veiligheid.nl
https://www.kinderveiligh...-van-kinderen-in-een-auto.

Dit is een website van Rijksoverheid, o.a. deze pagina verwijst hierheen.
https://www.rijksoverheid...een-kinderzitje-vervoeren

(Uiteraard niet wenselijk, gaat even over de verplichting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit en betrouwbaarheid van een grand scenic? Scheelt het veel in binnenruimte, afwerking.. met een espace,..? Is de espace zijn meerprijs waard,…? 2e hands vind ik namelijk al mooie grand espace voor ongeveer 25.000. De espace gaat toch direct een stukje boven 30k…

[ Voor 39% gewijzigd door mysticwizard op 05-05-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

mysticwizard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:54:
Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit en betrouwbaarheid van een grand scenic? Scheelt het veel in binnenruimte, afwerking.. met een espace,..? Is de espace zijn meerprijs waard,…? 2e hands vind ik namelijk al mooie grand espace voor ongeveer 25.000. De espace gaat toch direct een stukje boven 30k…
Qua kwaliteit en betrouwbaarheid zijn de renault scenics toch wel erg betrouwbaar naar wat had ik heb begrepen. Kijk ook op autoweek voor gebruikers ervaringen. De Espace is gewoon een mooiere, grotere en luxere auto dan de GS. Ben zelf ook gecharmeerd van de espace, enkel zijn hiervan de onderhoudskosten wat hoger en is die net wat duurder dan de GS in aankoop. Ik neig persoonlijk meer naar de Espace en deze staat bij mij op de shortlist. Alleen als ik een erg mooi geprijsde GS met de juiste opties tegenkom zou ik nog daarvoor kunnen gaan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 15:06

AzzKickah

06-CENSORED

Ford Focus Station van >2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14
mysticwizard schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:54:
Ik begrijp heel goed dat je een zevenzitter wilt met je 3 kinderen. Vijf plekken is voldoende, maar het gebeurde ons te vaak dat we iemand wilden meenemen (opa of oma, of een vriendje van een van de kinderen). Een zevenzitter is dan wel zo comfortabel.

Ik heb al 2 jaar een Espace uit 2018, in 7-persoons Initiale Paris uitvoering. Op de 2e zitrij zijn alledrie kinderzitjes Isofix-compatible. Dat zie je niet zo vaak. De Grand Scenic heeft dit bijvoorbeeld niet, daar zijn alleen de buitenste 2 plekken Isofix. Daarin is echter de passagierstoel voorin weer wel Isofix compatible. De plekken op de 3e rij zijn in beide modellen niet geschikt voor Isofix, maar wel voor een universeel kinderzitje.

Ik ben bijzonder tevreden over de Espace. De wagen is ongelooflijk comfortabel en rijdt zeer prettig. De ruimte op de 2e zitrij is zeer goed. De 3e zitrij wat minder. Je kunt als volwassen man op de 3e zitrij zitten, maar dan moet je wel de stoelen van de 2e rij wat vooruit zetten. De beenruimte is echter zodanig groot dat daar wel ruimte voor is, zeker met kleine kinderen. Een tip is de Bose audioinstallatie (ook leverbaar op Grand Scenic), die klinkt werkelijk fantastisch. En hij kan LUID, zonder te gaan vervormen. Je kunt daarmee alle joelende of krijsende kinderen makkelijk overstemmen. Voor 't geval dat ;)

Wat betreft de betrouwbaarheid en kosten. Ik ben het vorige model Espace gewend (ik had er eentje uit 2005), daarmee waren regelmatig kosten. Het huidige model is een stuk betrouwbaarder. Het platform en motorblok zijn van Nissan, dus daar hoef je geen problemen mee te verwachten. Het wordt met deze modelserie aangeraden om niet de eerste jaren te kopen, daar zitten wel eens kinderziektes in. Vooral de 1.6 dCi motor is berucht vanwege de problemen. Als je een benzine-uitvoering met de 1.8TCe of diesel met 2.0dCi neemt, hoef je motorisch geen problemen te verwachten.

De Grand Scenic met de 1.3TCe staat ook te boek als betrouwbaar. Dit motorblok is ontworpen met Mercedes en wordt ook gebruikt in een aantal Mercedes modellen. De 1.2TCe had nog wel es een probleempje, dus probeer die te vermijden. Voor alle Renault motorblokken die ik genoemd heb geldt, dat ze zijn uitgerust met een distributieketting, dus nooit meer zorgen om een riem. Wel geldt voor alle autos dat je niet moet besparen op het onderhoud. Bij downsize-motoren komt dat wat nauwkeuriger. Stop het juiste type olie erin en doe het op tijd.

Voor zowel Espace als Grand Scenic geldt, dat dit vrij forse auto's zijn. Houd er rekening mee, dat een grote zware auto wat meer kost aan onderhoud. Je banden zijn duurder, je remmen slijten sneller. En uiteraard verbruik je ook meer brandstof.

Ja, is de Espace de meerprijs waard? Je krijgt meer ruimte, meer comfort, meer opties, een luxere uitstraling en meer power. Het is in alle opzichten een prettiger auto. Maar ook een hogere aanschafprijs, een zwaardere auto (hogere wegenbelasting), iets meer onderhoudskosten en iets meer verzekering. Of je dat ervoor over hebt moet je zelf beslissen, hangt ook van je budget af natuurlijk. De Grand Scenic is een prachtige wagen. Maar ik zou niet meer voor minder dan de Espace gaan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-07 20:07
Wij zijn laatst toch voor de dacia jogger gegaan. Best tevreden over. Uiterlijk is ook weer niet zo slecht als de logan of lodgy was.

Binnen je budget kan je dan een nieuwe kopen en de lpg uitvoering is erg voordelig rijden, momenteel 7 cent per km.

Je 4 jarige mag zeer snel over naar de zitverhoger met rugsteun. Of als je een zitje met riembevestiging neemt kan dat ook. Zo tussen twee isofixstoeltje kan die toch nergens heen bij een botsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 22:47
Cheesy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Als er slechts plek is voor 2 stoeltjes hoeft een 3e kind niet per se in een stoeltje.
Zie deze website van veiligheid.nl
https://www.kinderveiligh...-van-kinderen-in-een-auto.

Dit is een website van Rijksoverheid, o.a. deze pagina verwijst hierheen.
https://www.rijksoverheid...een-kinderzitje-vervoeren

(Uiteraard niet wenselijk, gaat even over de verplichting)
Toen ik het topic begin te lezen wilde ik bovenstaand bericht zelf al inbrengen. Wij hebben een tweeling met een oudere broer. Ze zitten prima achterin. Toen hij 3,5 was met een zitverhoger + (gecertificeerde) gordelverlenger. Twee maxi cosi’s met basenparen zijn echt lomp(!) maar dat ging prima.

Inmiddels zijn we vier jaar verder, in onze VW polo was de ruimte met de vervolgstoelen (Maxi Cosi Titan) wat beperkt maar in Golf zit hij in bovenstaande setup nog steeds prima.

Door de zitverhoger zit onze oudste prima en veilig in de gordel. Misschien niet het ideaalbeeld als je denkt alles moet ISOfix, zo dachten wij namelijk eerst ook. Maar wel een stuk praktischer in jullie zoektocht. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:40

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Iets meer dan een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze: van 1 naar 3 kinderen.
Nu met en VW Touran 1.2 benzine uit 2016 dik en jaar ervaring en geen spijt. (Nou ja, de Passat reed toch lekkerder).
7 volwaardige zitplaatsen (geschikt voor volwassenen), waarvan de middelste en achterste rij alle vijf voorzien van Isofix punten.
Deze rijdt ook nog erg zuinig: 1:19 (ik draag wel fluwelen sloffen) maar is door de koffiemolen geen winnaar bij het stoplicht.
Nu dus 3 volwaardige kinderstoelen op rij 2 naar elkaar en dat gaat prima. Met Maxi Cosi's was het voor de oudste eerst gaan zitten en daarna de Maxi Cosi er naast zetten.
Ik zou m aanraden als het betaalbaar is voor jou.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:57
Koop een Toyota Rav4. Heerlijke probleemloze auto, ruimte zat en je onderhoudskosten onder controle.
Een aantal (Europese) merken die je in de TS noemt gaan je gegarandeerd op kosten jagen, zo blijkt uit verschillende Europese duurzaamheidstesten. Ik rijd 1:18 gemiddeld en als ik eens sportief wil rijden dan biedt de overgedimensioneerde 2,5 liter motor daar ruimschoots de mogelijkheid toe.

Importeer hem uit Duitsland voor nog meer ‘bang for the buck’. Klusje van niks, meer keuze, rijker uitgerust met extra’s aan boord en een lagere prijs. Maakt voor de garantie niets uit zo weet ik uit eigen ervaring.
Maar misschien laat ik me meeslepen door mijn enthousiasme.

[ Voor 26% gewijzigd door peacelord op 06-05-2023 11:53 . Reden: Aanvulling import ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Die heeft toch geen 3de zitrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Thx allemaal voor de reacties. We gaan de komende weken enkele garages doen om extra inlichtingen in te winnen en men al eens kan uitkijken voor een geschikt model.

Wat betreft motorisaties, zijn er daar adviezen die jullie nog kunnen geven?
Dat de 1.2 puretech benzine best gemeden wordt is duidelijk. Wat met de 1.6 benzine van Peugeot?
Zijn er redenen om niet voor een diesel te kiezen? Indien we voor een diesel kiezen zouden we sowieso voor een euro 6d gaan zodat we toch voor lange tijd in de lage emissie zones mogen. Naar mijn weten is er op vandaag nog geen datum gekend waarbij de 6d verboden worden in deze zones.
Motoren om te mijden bij Renault, skoda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:57
Twardt schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Die heeft toch geen 3de zitrij?
Dat klopt, maar zoveel ruimte dat je daar makkelijk met vijf volwassenen in gaat.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mysticwizard
Zouden jullie het trouwens nog overwegen om een diesel (euro 6d) aan te kopen vandaag met het idee deze nog 10+ jaren te houden? Een euro 6d zal normaal nog niet snel geband worden uit LEZ zones maar de kans dat hij amper nog iets zal waard zijn is wel groter zeker..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:17
Als het voor jullie uit kan om diesel te rijden, dan rijdt je waarschijnlijk wel meer dan 30dkm per jaar. Als je over 10 jaar een auto met bijna 4 ton op de teller gaat verkopen, dan denk ik dat je zowel met een benzine als een diesel niet meer dan 5K Euro er voor zal krijgen. Oftewel, maakt het dan uit of je weinig of erg weinig er voor krijgt?
Misschien rijden jullie veel minder, dan zou ik sowieso voor een benzine gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Meer dan 25.000 km gaan we normaal niet rijden op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:23
Volvo CX90 zou ik aanraden. Tweedehands goed te krijgen, uitermate veilig, overall een uitstekende auto, en tja... Volvo, wie wil dat nou niet?

[ Voor 23% gewijzigd door SCIxX op 07-05-2023 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zou een Dacia Jogger toch serieus overwegen. Met LPG een financieel aantrekkelijke optie. Een nieuwe auto met 5j garantie binnen je budget. 'Lichtgewicht' in vergelijking met de concurrentie en dus lagere vaste lasten.

Alleen geen Isofix x3 op de achterbank (die zijn zeldzaam). Maar wel 7 zitplaatsen en toch wel 3 ruime plaatsen op de achterbank. Verder wel alle opties die je zoekt.

Niet de meest aantrekkelijke naam maar neem het mee in je overweging en ga ook gewoon eens kijken bij een dealer. Ik vind hem niet lelijk, maar ik geef ook verder niets om merk en uiterlijk. Zal mij weinig uitmaken wat iemand anders er van vindt.

Hier staat ie dus voor de deur ;)

[ Voor 6% gewijzigd door tuinïnen op 07-05-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:30
Bij omslagpunt diesel wordt vaak ook
Afschrijving meegenomen maar zoals hierboven gemeld is een auto na 10 jaar met 4 ton geen klap waard, diesel of benzine.

Door het diesel gedoe kun je echter wel echt hele dikke autos kopen voor een prikkie. Ik heb het gedaan met een bmw 3 serie euro6 die bij 22.000/jaar het omslagpunt had (mede omdat de benzine versie zuipt)

Dat ik ergens straks niet in kom ben ik niet zo bang voor. Enige nadeel is wel dat de euro6
Diesel systemen storingsgevoelig zijn en daarom extra kosten (egr gedoe). Ik zou iets met 50dkm niet kopen met diesel, te duur met te groot risico. Dan zou ik benzine/hybrid kopen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
tuinïnen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:57:
Zou een Dacia Jogger toch serieus overwegen. Met LPG een financieel aantrekkelijke optie. Een nieuwe auto met 5j garantie binnen je budget. 'Lichtgewicht' in vergelijking met de concurrentie en dus lagere vaste lasten.

Alleen geen Isofix x3 op de achterbank (die zijn zeldzaam). Maar wel 7 zitplaatsen en toch wel 3 ruime plaatsen op de achterbank. Verder wel alle opties die je zoekt.

Niet de meest aantrekkelijke naam maar neem het mee in je overweging en ga ook gewoon eens kijken bij een dealer. Ik vind hem niet lelijk, maar ik geef ook verder niets om merk en uiterlijk. Zal mij weinig uitmaken wat iemand anders er van vindt.

Ik geef je groot gelijk. Een nieuwe auto voor de prijs van misschien wel minder dan een occasion.
En ik vind 'm niet eens lelijk. Pas reed ik erachter en dacht even in een flits achter een Volvo te rijden. Ze hebben ook best leuke kleurtjes, bijvoorbeeld dit groen. Fris maar niet opvallend.

Interieur is (denk ik?) wel wat minder afgewerkt dan de Duitse merken.

Afbeeldingslocatie: https://abddacia.nl/sites/default/files/styles/half_width/public/2023-04/PANA9943edit-min.jpg?itok=IMyPdzLz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Knappel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:39:
Volvo xc90 heeft ook 7-zit variant. Middelste stoel van tweede zitrij geen isofix, wel verhoogbaar zitje waar ons kind van vier ook wel op kan. Superfijne en sportieve wagen. Stond laatst nog ergens geparkeerd en liep wat mensen tegemoet die mooie auto zeiden 🥳
Klopt, en ook de door mij gememoreerde V70 is in 7 zits uitvoering te koop
Plek zat voor kids en schoonmoeders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-07 15:53
Ik heb de indruk dat de OP Belg is en daar geen rekening mee wordt gehouden in omslagpunten en dergelijke.

Waarom zo'n lange gebruiksduur?
Is het niet logischer om na een jaar of 5 een auto te kopen voor 3 kinderen (of misschien zijn er dan wel meer) die zonder grote hulpmiddelen kunnen zitten.
En vervolgens over 10 jaar een auto met ruimte voor pubers.
Dat geeft ook ruimte een auto met max 100k kilometer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozothebozo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-07 11:30
peacelord schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:13:
Koop een Toyota Rav4. Heerlijke probleemloze auto, ruimte zat en je onderhoudskosten onder controle.
Een aantal (Europese) merken die je in de TS noemt gaan je gegarandeerd op kosten jagen, zo blijkt uit verschillende Europese duurzaamheidstesten. Ik rijd 1:18 gemiddeld en als ik eens sportief wil rijden dan biedt de overgedimensioneerde 2,5 liter motor daar ruimschoots de mogelijkheid toe.

Importeer hem uit Duitsland voor nog meer ‘bang for the buck’. Klusje van niks, meer keuze, rijker uitgerust met extra’s aan boord en een lagere prijs. Maakt voor de garantie niets uit zo weet ik uit eigen ervaring.
Maar misschien laat ik me meeslepen door mijn enthousiasme.
Peacelord, zou je mij in een PB kort op weg kunnen helpen hoe/waar je dit hebt gedaan? Ik ben namelijk op zoek naar een RAV4 hybrid maar budgetwise kom ik er in NL niet uit met de nieuwste modellen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
FastFred schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Klopt en die motoren zijn absoluut probleemloos, tenzij garages/eigenaren er de verkeerde olie in gooien, dan wordt die riem aangevreten door de motorolie. Maar daar lees je amper wat over in die kassa artikelen.

De 82pk versie mag deze oliespecs hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM:05W30 B71 2290
05W30 B71 2290 (C2)
EM:05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)

En de 110 en 130pk mag deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)

Die olies hebben een toevoeging die samenwerkt met een beschermend stofje in de distributieriem zodat deze niet uit elkaar valt.
Wij zijn ook op zoek naar een 5008, over een paar maanden. Het lijkt ons een hele fijne, complete auto. Qua budget zou het dan een 2017/2018 model worden.

Als ik bovenstaande zo lees lijkt het verstandig om de zwaardere GT-line te nemen en niet de 1.2 (of 1.4?) modellen, of niet? Bij occasions weet je namelijk nooit wat er in is gegooid voor olie en zou niet graag na een paar maanden een kapotte riem willen hebben.
Kan natuurlijk ook een jonger model kiezen, maar is het issue daar dan niet van op toepassing?
De 1.8 motor wordt ook niet genoemd, die is dan ook 'probleemvrij', voor zover daar iets over is te garanderen natuurlijk.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ondertussen hebben we al enkele garages in de buurt gedaan (ford, peugeot,..) en we zullen blijven zoeken in de pool van de P5008, Ford S max of galaxy (al vinden we die laatste echt een bus en minder mooi), renault espace.. Het wordt ook al duidelijk dat we voor +/- €25.000 niet makkelijk een jong exemplaar (2j) met behoorlijk wat opties gaan vinden. De P5008 vinden we vanbuiten en vanbinnen het mooiste maar een S max kan ons zeker ook bekoren ondanks het iets minder "modern" interieur.
Nu hebben we nog wel wat maanden tijd dus er zal wel iets op ons pad komen.

Als ik onze zoekcriteria iets ruimer instel kom ik bv. onderstaande wagen tegen:

Ford van € 24.950,-
https://www.autoscout24.b...ults&order_bucket=unknown
Vind uw Ford € 24.950,- - Op de grootste online automarkt, Europawijd.

Een S max van 2016 benzine met 78.000km. Wat ons aanspreekt is dat het een vignale model is met behoorlijk wat opties en de ecoboost met 160pk. Wat ons wat afschrikt is dat de wagen wel 6j oud is en een particulier waardoor we geen garantie hebben. Prijs is mogelijks nog wat onderhandelbaar als ik het zo zie.

Het alternatief dat sneller te vinden is is bv. zo'n type: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...bucket=unknown
P5008 van 2021 en 35k km.

Moet de leeftijd van de S max ons “afschrikken”, wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-07 22:57
een Smax is van heel andere klasse dan die peugeots en andere fransosen die genoemd worden . Hij is op basis van een mondeo en kost een dikke 60k nieuw en is geen een of ander C segment platform hok met 2 plekken meer . Dus nee staar je niet blind op leeftijd en km stand het niveau ligt bij de smax hoger als de rest en omdat de aanschaf 20k meer was betaal je nog altijd meer .

Mpv is uitgestorven ras helaas maar heeft wel de meest praktische ruimte . Eigenlijk is de Smax de enige juiste keuze als je nog sportief voor de dag wil komen , wellicht eentje in duitsland scoren daar zijn ze wel populair.

Blijft grappig dat mensen denken dat hoge ( suv ) auto's ook groter zijn .... alleen zijn vaak de opgehoogde varianten kleiner dan een normale hatchback/station .
kodiac is hoge superb station
grandland is hoge astra hatchback
captur is hoge clio
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
lekker kleurtje tussen al dat zwart grijs wit ;
https://www.marktplaats.n...laatsen-sportpakket-leder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Dat de S max een degelijke en betrouwbaare wagen is die goed rijdt lijkt overal wel terug te komen.
De vraag die we ons nu stellen is als een S max van bv. 2017 met 70k km een betere aankoop is dan een 5008 van bv. 2021 met 40k km op de teller. De S max zullen we voor een iets lager bedrag kunnen kopen maar is dan wel enkele jaren ouder en het is onze insteek om de wagen op te rijden (10j+ te gaan).

Rest ons een volgende vraag: diesel of benzine. Diesel wordt wat zwaarder belast in België maar het verschil in verbruik zorgt met onze km op jaarbasis (25k) ervoor dat benzine toch een stukje duurder wordt.
Vroeger was het altijd zo dat diesels het wat langer konden uitzingen dan benzine motoren. Specifiek voor de ecoboost 1.5 benzine van Ford versus een 1.4 diesel van Peugeot van een 2 tal jaar oud, hoe zitten de kaarten daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
mysticwizard schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:11:
Dat de S max een degelijke en betrouwbaare wagen is die goed rijdt lijkt overal wel terug te komen.
De vraag die we ons nu stellen is als een S max van bv. 2017 met 70k km een betere aankoop is dan een 5008 van bv. 2021 met 40k km op de teller.
Dat zei ik reeds in de vorige post , ja dat is een betere aankoop want die auto is in alles van hogere (bouw)klasse . Bouwjaar en kmstand zijn slechts getallen die tellen alleen op een verjaardag = borrelpraat . Dat een auto veel km's loopt in korte tijd is juist gunstig voor de motor , ondanks dat willen mensen toch liever zo min mogelijk maar je onderstel rubbers slijten gewoon door bij stilstand en die korte ritjes maken inwendig meer slijtage dan lange ritten omdat het bij langere ritten goed op temp. komt . Plak de km tellerstand af en ga rijden bijvoorbeeld 😉
Liever een passat van 8 jaar oud dan een nieuwe polo voort zelfde geld .
Rest ons een volgende vraag: diesel of benzine. Diesel wordt wat zwaarder belast in België maar het verschil in verbruik zorgt met onze km op jaarbasis (25k) ervoor dat benzine toch een stukje duurder wordt.
Vroeger was het altijd zo dat diesels het wat langer konden uitzingen dan benzine motoren. Specifiek voor de ecoboost 1.5 benzine van Ford versus een 1.4 diesel van Peugeot van een 2 tal jaar oud, hoe zitten de kaarten daar?
Peugeot zal een 1.6 zijn ? qua uitzingen maakt het weinig uit tegenwoordig alleen valt en staat wel met goed onderhoud ( olie tijdig vv !)
Motoren en aanbouwdelen gaan tegenwoordig eerdee kapot aan de idioot bedachte constructie die voor de fabrikant goedkoper is of iets voor het milieu wat je motor intern vervuild en om zeep helpt.
Een diesel heeft exotischer techniek aan boord en als je niet genoeg rijd ( <20K ) KAN je ellende krijgen wat je voordeel ( slechts 500€ p jaar ? ) in 1x teniet doet .
Dit zal je dus naast mekaar moeten leggen en even vergelijken zal in belgie iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:49
tuinïnen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:57:

Als garantie een ding is kan je een 5 jaar oude Toyota of Lexus nemen en nog 5 jaar over houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
Slijtage dingen vallen toch niet onder garantie en als iets vernieuwd word dan is het weer 0 jaar en 0km oud zo zie ik het .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mysticwizard
Het is de S-max geworden van 2017, de vignale uitvoering. Deze stond ons erg aan en was zeer goed onderhouden. Komend weekend gaan we deze ophalen 🥳
Pagina: 1