Schuiflade voor op een plank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
In onze keuken hebben we 1 lange keuken kast van ongeveer 120 cm met 1 horizontale plank in het midden. Daar donderen we alle pannen en deksels etc in en begin ik wel wat moe van te worden. Dus ook dacht via ikea een schuiflade ter kopen maar ik kan enkel lades vinden die je aan de zijkanten moet monteren. Maar omdat we dus enkel een horizontale plank hebben is dat niet mogelijk.

Daarom leek het mij wel een goed idee om schuiflade te kopen die ik dus gewoon op die plank kan installeren, dus aan de onderkant van de schuiflade maar die kan ik nergens vinden.

Is dat met een reden of zoek ik gewoon niet goed?

Opzich overweeg ik het ook wel om dat zelf te fixen maar liever gewoon een simpel ikea bouwpakket.

Het gaat hier om een schuiflade op de onderste plank en qua budget moet het gewoon niet duurder dan nodig is.

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 13:27 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:32

Shabbaman

Got love?

Je kan wel ladegeleiders voor bodemmontage vinden. Ik heb een plank in de keukenkast gemonteerd om het espressoapparaat in te monteren... voor de keukenboer was dat ingewikkeld en prijzig. Ik heb gewoon een plank gemonteerd, maar dat kan natuurlijk ook met een mand. Of met een lade. Als je geen zin hebt om zelf te knutselen kan je een passende lade bij de Ikea kopen en dan die geleiders aan de onderkant monteren. Of zoiets als dit: https://www.meubelbeslagc...close-zelfbouwpakket-80mm

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:33

Marc H

- - Is wakker - -

Hoe vaak denk jij dat er een plank is waarop je verder kan bouwen? Ik denk dat het minder dan 5 procent is.

Vaak ligt een plank op een paar plankdragers of een klein latje hout. dus die plank verwijderen en daar een schuiflade in de plaats zetten is de normale aanpak.

kan je eens een foto/schets plaatsen hoe de situatie precies is? Want waarom is een gewone schuiflade niet mogelijk is is mij een raadsel.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Marc H schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:42:
Hoe vaak denk jij dat er een plank is waarop je verder kan bouwen? Ik denk dat het minder dan 5 procent is.

Vaak ligt een plank op een paar plankdragers of een klein latje hout. dus die plank verwijderen en daar een schuiflade in de plaats zetten is de normale aanpak.

kan je eens een foto/schets plaatsen hoe de situatie precies is? Want waarom is een gewone schuiflade niet mogelijk is is mij een raadsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OHXOZ2DJFp-VfS-78XJ0oNUKkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLi8AE2AQRuJdhTUheUXSjGa.jpg?f=fotoalbum_large

Kast is aan de binnenkant 120 cm. Dus als daar een plank tussenkomt passen veel lades al niet.

Alhoewel dat probleem er waarschijnlijk ook is met een andere oplossing.

Dat middelste witte is een klein plankje. Gaat niet door tot achter in de kast. Daardoor kan er niet een gewone schuiflade in want ik kan die enkel aan 1 kant monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smk0djEssR9UC_-Rr1x68CciHuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmIrbEzU83whY2ePzeEo0Ph0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32Gl4fe9C9cwKP32ZwR21Xw27PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbhzu10lSLMH9lxvoXiNICx7.jpg?f=fotoalbum_large

Daar gaat nooit een plank verticaal in.

Maar ik zou dan een horizontale plank naar vanaf die verticale witte plank naar de achterkant kunnen monteren en daar de schuiflade aan monteren. Dat zie ik niet echt zitten qua stevigheid.

[ Voor 35% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 12:56 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Shabbaman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:42:
Je kan wel ladegeleiders voor bodemmontage vinden. Ik heb een plank in de keukenkast gemonteerd om het espressoapparaat in te monteren... voor de keukenboer was dat ingewikkeld en prijzig. Ik heb gewoon een plank gemonteerd, maar dat kan natuurlijk ook met een mand. Of met een lade. Als je geen zin hebt om zelf te knutselen kan je een passende lade bij de Ikea kopen en dan die geleiders aan de onderkant monteren. Of zoiets als dit: https://www.meubelbeslagc...close-zelfbouwpakket-80mm
Daar zat ik ook net te kijken, vond het beetje apart dat dingen niet te koop zijn in een bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
edit> deze oplossing is voor de onderste plank

met een plaat, 2 latten en 2 glij strookjes maak je zelf wat.

- glij stroken op de bodem van de kast (zodat de plaat niet over de hele bodem schuift ivm wrijving)
- plaat is de bodem van de lade
- latten aan de zijkanten boven de plaat zodat de plaat niet kan kantelen

Voor de bovenste plank zou ik de plank verwijderen en 4 latten monteren: 2 dragers en e aan de bovenkant tegen kantelen

[ Voor 23% gewijzigd door Rrob op 05-05-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Ja, dat maakt een hoop duidelijk.

Googlen op ladegeleiders voor bodemmontage en je vind er een hoop meer.

Ik zou die plank niet zomaar gebruiken als basis voor een schuiflade vanwege de kleine plankdragers waar hij nu op ligt. Als de la voor meer dan de helft eruit is heb je een goede kans dat die plank gaat kantelen. Vervangen door plankdragers die je vast schroeft lijkt mij de eerste stap.

Ook zou ik, als ik toch bezig was, ook lades onderaan maken zodat je ook makkelijk bij de achterste pannen kan. Het kost wat ruimte, want de lades worden smaller vanwege de deur scharnieren, maar zoveel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Rrob schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:03:
met een plaat, 2 latten en 2 glij strookjes maak je zelf wat.

- glij stroken op de bodem van de kast (zodat de plaat niet over de hele bodem schuift ivm wrijving)
- plaat is de bodem van de lade
- latten aan de zijkanten boven de plaat zodat de plaat niet kan kantelen
Dat laatste begrijp ik niet. Welke plaat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Marc H schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:03:
Ja, dat maakt een hoop duidelijk.

Googlen op ladegeleiders voor bodemmontage en je vind er een hoop meer.

Ik zou die plank niet zomaar gebruiken als basis voor een schuiflade vanwege de kleine plankdragers waar hij nu op ligt. Als de la voor meer dan de helft eruit is heb je een goede kans dat die plank gaat kantelen. Vervangen door plankdragers die je vast schroeft lijkt mij de eerste stap.

Ook zou ik, als ik toch bezig was, ook lades onderaan maken zodat je ook makkelijk bij de achterste pannen kan. Het kost wat ruimte, want de lades worden smaller vanwege de deur scharnieren, maar zoveel makkelijker.
Op zich is het plan om enkel eerst op de bodem schuiflade te installeren.

Met kantelen van de plank bedoel je naar voren? Hmm ja dat is wel een goeie om rekening mee te houden als ik op de bovenste plank ook een lade wil installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:06:
[...]

plankje aan de zijkant, tussen e plank en de onderkant van de lades erboven, zodat die plank niet kan kantelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 15:36
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Op zich is het plan om enkel eerst op de bodem schuiflade te installeren.
Hou er rekening mee dat het deurtje in open toestand meer naar binnen staat dan de zijwand van het kastje. De lade moet dus ietsje smaller zijn dan de opening in het corpus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Marc H schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:07:
[...]

plankje aan de zijkant, tussen e plank en de onderkant van de lades erboven, zodat die plank niet kan kantelen.
Sorry, ik zal wel simpel zijn. Je bedoeld de lange horizontale plank waar de lade op zou komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 18:59
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:06:
[...]

De plaat die de bodem van de lade wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14

JanB

Het ken rotter !!!

Deurtjes verwijderen, plank in het kastje verwijderen en lades maken die je aan de zijwand bevestigd, met nieuwe frontjes die bij je keuken passen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Sorry, ik zal wel simpel zijn. Je bedoeld de lange horizontale plank waar de lade op zou komen?
We gingen er vanuit dat je lades op de losse plank in het midden van de kast wilde bevestigen.

Maar je wil de la op de bodem hebben, dus dat speelt niet.

Wat ik zou doen, misschien wat rigoreus, is de deurkastjes loshalen en die gebruiken als de voorkant van de la gebruiken.

Zoiets, als dit, maar dan alleen de onderste la:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/metod-maximera-onderkast-met-3-lades-wit-veddinge-wit__0318451_pe515158_s5.jpg?f=m
Tweede voordeel is dan dat je ook meteen de scharnieren van de deur kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JanB schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:15:
Deurtjes verwijderen, plank in het kastje verwijderen en lades maken die je aan de zijwand bevestigd, met nieuwe frontjes die bij je keuken passen.
Je doelt dan op 120cm brede lades? Wel even de vraag of je dat verticale latje zomaar straffeloos kan verwijderen, of dat dan de stevigheid van de hele constructie om zeep geholpen wordt (en het blad gaat doorhangen)...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ja jonges dat zijn allemaal mooie oplossingen maar ik ga hier geen honderden euros aan uitgeven haha.

Daar middelste plankje ga ik er iig niet uithalen. Die zullen ze vast niet voor de lol hebben gemonteerd.

Het gaat een simpele oplossing worden. Lagebegeleiders op de bodem, plankje er op een klaar. Misschien nog een nette la van maken zodat de pannen niet verschuiven.

[ Voor 57% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Maak dan 4 lades en zet een dragende plaat achter het balkje in het midden
Dan kun je de lades aan beide kanten op een geleider laten lopen
Het middelste balkje is dragend, haal je die weg dan is een deel van de stijfheid van het aanrechtblad weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ladegeleiders voor in de keuken zijn niet goedkoop. Ze houden natuurlijk rekening mee dat je zware pannen op lades gaat plaatsen.

Wat is je budget?
En wil je het zelf doen of laten doen?

[ Voor 22% gewijzigd door MedionAkoya op 05-05-2023 13:22 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:18:
Ja jonges dat zijn allemaal mooie oplossingen maar ik ga hier geen honderden euros aan uitgeven haha.
Waarom wordt het duurder? Als je een la gaat plaasen met zelfbouw plankdragers, heb je al een bodem en zijplaten nodig. Het deurtje gebruiken als voorpaneel kost dan niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 20:06
Ladegeleiders voor bodem-montage zijn typisch veel duurder dan voor zij-montage omdat ze krachten moeten opvangen in een richting waar ze heel weinig hoogte hebben.

Ik zou achterin middenin het kastje nog een verticaal balkje monteren, of over de gehele diepte en hoogte een plaat in het midden. Dan naar de IKEA om wat 60cm lades te halen. Of in een andere volgorde zodat je de juiste breedte balk in het midden kan bepalen. Je kan ook in de IKEA eens meten hoe breedt een la voor een 60cm kastje exact qua ruimte nodig heeft.

Wat @Zatervan zegt dus.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Marc H schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Waarom wordt het duurder? Als je een la gaat plaasen met zelfbouw plankdragers, heb je al een bodem en zijplaten nodig. Het deurtje gebruiken als voorpaneel kost dan niet veel meer.
Ik kan niet zomaar dat deurtje met een handzaag gaan bewerken. Overigens moet ik dan ook op de bovenste plank lades gaan plaatsen terwijl ik waarschijnlijk enkel op de onderste plank dat ga doen. Maar dat was niet duidelijk uit mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
OnTracK schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:23:
Ladegeleiders voor bodem-montage zijn typisch veel duurder dan voor zij-montage omdat ze krachten moeten opvangen in een richting waar ze heel weinig hoogte hebben.

Ik zou achterin middenin het kastje nog een verticaal balkje monteren, of over de gehele diepte en hoogte een plaat in het midden. Dan naar de IKEA om wat 60cm lades te halen. (Of in een andere volgorde zodat je de juiste breedte balk in het midden kan bepalen. Je kan ook in de IKEA eens meten hoe breedt een la voor een 60cm kastje exact qua ruimte nodig heeft.

Wat @Zatervan zegt dus.
Kan qua afmetingen niet. De breedte is minder dan 60 cm. Ook ivm de deuren. 50 x 50 x 30 , breedte diepe hoogte gaat het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
MedionAkoya schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:21:
Ladegeleiders voor in de keuken zijn niet goedkoop. Ze houden natuurlijk rekening mee dat je zware pannen op lades gaat plaatsen.

Wat is je budget?
En wil je het zelf doen of laten doen?
Hoeft ook niet goedkoop, maar niet duurder dan nodig is.

Dit lijkt me een klusje dat ik nog wel zelf kan. Die geleiders vast zetten. La vastzetten en klaar.

Bedankt voor alle inzichten, toch het een en ander opgestoken.

[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 19:18
Zatervan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:20:
Maak dan 4 lades en zet een dragende plaat achter het balkje in het midden
Dan kun je de lades aan beide kanten op een geleider laten lopen
Het middelste balkje is dragend, haal je die weg dan is een deel van de stijfheid van het aanrechtblad weg
Dit zou ook mijn oplossing zijn. Neem die tussenplaat dik genoeg zodat je tussen de wanden 564 mm overhoudt. Dan passen de kant en klaar lades van de Ikea er in. Dat is veel goedkoper dan losse ladegeleiders en zelf gemaakte lades. En ze zijn sterk zat. Ik heb ze zelfs gebruikt voor gereedschapkasten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 20:06
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Kan qua afmetingen niet. De breedte is minder dan 60 cm. Ook ivm de deuren. 50 x 50 x 30 , breedte diepe hoogte gaat het worden.
Hoezo is de breedte 50cm als de totale binnenbreedte 120cm is? Let op dat IKEA 60cm lades niet 60cm breed zijn. Ze passen ín een kastje van 60cm breed inclusief zijwanden. Maar als je kastje echt maar 50cm diep is dan is het wel lastig. De standaard lade van IKEA is 54cm diep. Ze hebben ook nog ondiepe lades voor onder een wasbak met afvoer, maar dan verlies je gelijk wel heel veel ruimte.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:28:
In onze keuken hebben we 1 lange keuken kast van ongeveer 120 cm met 1 horizontale plank in het midden. Daar donderen we alle pannen en deksels etc in en begin ik wel wat moe van te worden.
even buiten de doos gedacht......kun je niet eens beginnen met wat zaken in kunststof opbergers samen bewaren. Ik zie een hoop spul dat je ook echt niet dagelijks pakt.

Ik heb bijv laatst een hele zwik bakblikken gesaneerd en wat zaken gekocht die in elkaar passen, zelfde voor ovenschalen.

Zware glazen deksels heb ik ook weggedaan en gebruik alleen de lichte metalen nog maar.
Ik zie verder een hoop dingen die je het ook niet makkelijk maken om iets te pakken, vershouddoosjes, vuilniszakken, keukenrol.

Dan kun je zonder een hoop fratsen al een hoop winst boeken, zonder gek geld te hoeven uitgeven en je krijgt een werkbaar resultaat :)

Dat zou ik persoonlijk eerst eens proberen, ik vrees dat je met binnenlades een (te) grote bak ruimte gaat verliezen door de constructie.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 05-05-2023 13:43 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

edit: je hebt ook nog uittrekmanden

https://www.kast-inrichting.nl/binnenlade-kessebohmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

die manden hebben ze ook van PAX bij IKEA voor een heel stuk minder, kun je misschien zelf mee aan de knutsel.

https://www.ikea.com/nl/n...ittrekrail-wit-s59010988/

Pax kasten heb je ook in een ondiepe variant, dus allicht zit er een maat tussen waar je mee uit de voeten kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 05-05-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14

JanB

Het ken rotter !!!

Orion84 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Je doelt dan op 120cm brede lades? Wel even de vraag of je dat verticale latje zomaar straffeloos kan verwijderen, of dat dan de stevigheid van de hele constructie om zeep geholpen wordt (en het blad gaat doorhangen)...
Nee, gewoon 4 lades. Links 2 en rechts 2. Misschien kun je bij Ikea wel 4 kant en klare lades halen. Met een beetje geluk met frontjes op de juiste hoogte. Als je bang bent voor kleurverschil, kun je ook een afwijkende kleur nemen die bij je interieur past.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Zou je eens de precieze maten van de kast kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://fotostek.nl/zooi/keuken.jpg

A= balkje tot zijwand
B=balkje tot scharnier
c, d = lijkt mij logisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
https://www.ikea.com/nl/n...ring-lichtgrijs-20422853/

Zo'n ding misschien? Kan je ook iets anders in zetten dan een afvalbak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
OnTracK schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Hoezo is de breedte 50cm als de totale binnenbreedte 120cm is? Let op dat IKEA 60cm lades niet 60cm breed zijn. Ze passen ín een kastje van 60cm breed inclusief zijwanden. Maar als je kastje echt maar 50cm diep is dan is het wel lastig. De standaard lade van IKEA is 54cm diep. Ze hebben ook nog ondiepe lades voor onder een wasbak met afvoer, maar dan verlies je gelijk wel heel veel ruimte.
Moet ook rekening houden met de deur scharnieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Deze lade van Ikea Metod zou kunnen.

https://www.ikea.com/nl/n...a-lade-laag-wit-70319354/
Afmetingen
Breedte: 56.4 cm
Basiselement, breedte: 60.0 cm
Diepte: 54.2 cm
Hoogte: 7.8 cm
Basiselement, diepte: 60.0 cm

Max. belasting: 25 kg
of

https://www.ikea.com/nl/n...lade-middel-wit-90319348/
Afmetingen
Hoogte: 14.4 cm

[ Voor 48% gewijzigd door MedionAkoya op 05-05-2023 15:09 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
MedionAkoya schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:08:
Deze lade van Ikea Metod zou kunnen.

https://www.ikea.com/nl/n...a-lade-laag-wit-70319354/
Afmetingen
Hoogte: 7.8 cm

of

https://www.ikea.com/nl/n...lade-middel-wit-90319348/
Afmetingen
Hoogte: 14.4 cm
toon volledige bericht
Hmm ja, behalve dat die dus enkel aan de zijkanten gemonteerd kan worden. Denk dat ik via gamma wat planken fix en zelf een la maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:20:
[...]

Hmm ja, behalve dat die dus enkel aan de zijkanten gemonteerd kan worden. Denk dat ik via gamma wat planken fix en zelf een la maak.
Ik zie wel dat de front 60 cm breed is. Er moet dus heel misschien een ander frontje op komen.

Deze moet je hebben.
middel
https://www.ikea.com/nl/n...ront-middel-wit-80204654/

laag
https://www.ikea.com/nl/n...efront-laag-wit-40204651/

[ Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 05-05-2023 15:29 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:58
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:43:
[...]
Moet ook rekening houden met de deur scharnieren.
Edit: maar eigenlijk zoek je dus zoiets: https://www.ijzerwarenwin...keuzehulp/uitschuif-plank. Waar je vervolgens je pannen en bakken of manden op zet, al dan niet vastgemaakt.
En vervolgens ga je bij Ikea shoppen om die kastindeling te verfijnen. Een rekje voor pannendeksels, een bak voor losse dingen en een mand voor kleine apparaten en hulpstukken om maar wat handigheidjes te noemen. Heb je iets nodig, haal je dat mandje eruit en klaar.

Eerdere reactie op weglaten scharnieren:

Je kunt de scharnieren verwijderen en het front op de onderste la monteren. Vervolgens maak je de bovenste lades als binnenlade. Kwestie van de maten van verschillende Ikea-kasten vergelijken en een iets kortere (5cm minder diep) maat kiezen voor de binnenla.

Ik denk dat dit de enige optie is om niet heel veel ruimte aan de scharnieren/deur te verliezen. Immers, om de lade uit te kunnen schuiven moet het deurtje echt ver voorbij 90graden open kunnen. Als scharnieren weg kunnen en het front onderdeel wordt van de la ben je dat probleem helemaal kwijt. Dan hoef je alleen een plank in het midden van je kast aan te brengen voor de geleiders (achter het smalle plankje dat daar nu al zit. Dat is prima te doen.

Ik zou werken met standaardladen (onder) en draadmanden (boven) van Ikea (voor kasten van 60 breed). Die zijn zelf 56,4 cm breed en die zouden prima moeten passen in jouw kast van 120.

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 05-05-2023 15:48 . Reden: Aanvulling aan begin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 19:24
Voor de deurtjes heb je twee opties:
1. Bovenin binnenlades gebruiken, onderin lades waarop de deurtjes gemonteerd worden (scharnieren gaan dan weg). De onderste lades gaan dan open als je de deur open doet;
2. Boven én onderin binnenlade gebruiken en de deurscharnieren vervangen door varianten die zodanig opendraaien dat ze niet in de weg van de lades zitten, deze bijv: https://www.ikea.com/nl/n...demper-v-keuken-10427262/ (deze zijn zo te zien van Blum, beter krijg je niet)

[ Voor 5% gewijzigd door CJ_Latitude op 05-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:20:
[...]
Je hebt het al afgedaan als optie, maar het geheel is echt eenvoudiger als je de binnenkant gewoon opdeelt met een verticale plank. Dus gewoon die op maat (laten) zagen en erin zetten en dan zijlades erin zetten. Steviger en goedkoper dan het alternatief qua lades.
Verder met bovenstaande eens. Gewoon de hele deur als front op de onderste lade zetten en dan een binnenlade halen. Heel veel ikea keukens zitten ook zo in elkaar (heb er zelf ook 1 zo) en dat maakt het makkelijk, want kan je standaard spul gebruiken.

Dus wat @Toke_gt al zei :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Edit: maar eigenlijk zoek je dus zoiets: https://www.ijzerwarenwin...keuzehulp/uitschuif-plank. Waar je vervolgens je pannen en bakken of manden op zet, al dan niet vastgemaakt.
En vervolgens ga je bij Ikea shoppen om die kastindeling te verfijnen. Een rekje voor pannendeksels, een bak voor losse dingen en een mand voor kleine apparaten en hulpstukken om maar wat handigheidjes te noemen. Heb je iets nodig, haal je dat mandje eruit en klaar.

Eerdere reactie op weglaten scharnieren:

Je kunt de scharnieren verwijderen en het front op de onderste la monteren. Vervolgens maak je de bovenste lades als binnenlade. Kwestie van de maten van verschillende Ikea-kasten vergelijken en een iets kortere (5cm minder diep) maat kiezen voor de binnenla.

Ik denk dat dit de enige optie is om niet heel veel ruimte aan de scharnieren/deur te verliezen. Immers, om de lade uit te kunnen schuiven moet het deurtje echt ver voorbij 90graden open kunnen. Als scharnieren weg kunnen en het front onderdeel wordt van de la ben je dat probleem helemaal kwijt. Dan hoef je alleen een plank in het midden van je kast aan te brengen voor de geleiders (achter het smalle plankje dat daar nu al zit. Dat is prima te doen.

Ik zou werken met standaardladen (onder) en draadmanden (boven) van Ikea (voor kasten van 60 breed). Die zijn zelf 56,4 cm breed en die zouden prima moeten passen in jouw kast van 120.
toon volledige bericht
Waarom zou de deur veel verder dan 90 graden moeten kunnen draaien? De schuiflade staat toch gewoon parallel aan de kast? Zelfde als de geopende deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-04 16:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Waarom zou de deur veel verder dan 90 graden moeten kunnen draaien? De schuiflade staat toch gewoon parallel aan de kast? Zelfde als de geopende deur.
Je scharnieren op de deur zitten dan in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:56:
[...]

Je scharnieren op de deur zitten dan in de weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUfAtO40-YV7dr_XO785Ijiks1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlFwHpq85Fg4Y7CBCVe4RzlX.jpg?f=fotoalbum_large

De scharnier in de kast is breder dan die van de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rSp-r0URP9euUGPIY4U9h__RVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1y3jSVlkKvj1qnl3VrDpPMA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de precieze afmetingen. En 53 cm diep.

Wat ik zou kunnen doen is de horizontale plank in 2 stukken van 50cm laten zagen en dan tegen elkaar aan zetten. Dan is dat even breed als het witte plankje wat in het midden staat.

Dan hou ik 57cm over om lades te plaatsen. Het idee om het deurtje aan de onderste lade te monteren vind ik erg goed.

Helaas is het dan qua diepte weer onmogelijk. Ugh. Al die ikea lades zijn 60cm of 37 maar dan ben ik veel ruimte kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrVegeta op 05-05-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:04:
[...]
Dan hou ik 57cm over om lades te plaatsen. Het idee om het deurtje aan de onderste lade te monteren vind ik erg goed.

Helaas is het dan qua diepte weer onmogelijk. Ugh. Al die ikea lades zijn 60cm of 37 maar dan ben ik veel ruimte kwijt.
Je wint nog een centimeter of twee door de achterkant eruit te tikken 8) (achterwand zit vrijwel zeker een stuk van de muur)

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 05-05-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Even goed naar de detailafmetingen kijken. De meeste lades zijn 54 cm diep (ook al staat er in de hoofdomschrijving 60 aangegeven). Het frontje valt buiten de kast, dus dat past juist wel.
Als je een lade neemt, is het overigens niet zo moeilijk die aan de achterkant op maat te maken.

Edit: oeps, ik moet zelf beter naar jouw post kijken. 53 cm, schrijf je. Ik zou dan de lade iets inkorten.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 05-05-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Toke_gt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Even goed naar de detailafmetingen kijken. De meeste lades zijn 54 cm diep (ook al staat er in de hoofdomschrijving 60 aangegeven). Het frontje valt buiten de kast, dus dat past juist wel.
Als je een lade neemt, is het overigens niet zo moeilijk die aan de achterkant op maat te maken.
Waarom ze een basiselement van 60 x 60 dan vermelden snap ik weer niet. Maar is ook de moeilijkste niet met retourneren. Dat kan ik wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Toke_gt schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:15:
[...]

Dus bijv.
Hoogte: 21.2 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Is het basiselement niet de onderste plank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:17:
[...]
Waarom ze een basiselement van 60 x 60 dan vermelden snap ik weer niet. Maar is ook de moeilijkste niet met retourneren. Dat kan ik wel proberen.
Omdat je als klant wilt weten in welk basiselement van de Ikea je het kan stoppen en die worden aan de hand van de buitenmaten verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ah, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Is het basiselement niet de onderste plank?
Het basiselement bij Ikea is de kast minus de frontjes en de scharnieren en planken. Bijv. https://www.ikea.com/nl/n...asiselement-wit-50205626/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Vanaf het middelste verticale witte plankje tot de achterkant van de kast is 48 cm diep en 56 cm hoog en 3.4 cm breed. Daar moet ik dus een plaat tussen plaatsten waar de geleiders op kunnen.

Om die plaat vast te zetten zat ik te denken aan een aantal verstekhoeken van 90 graden. 4 aan de onderkant (2 aan beide zijden) en 2 aan beide zijden aan de achterkant. Aan de bovenkant kan het niet, daar zitten de bestekla etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Ik zou de kastjes een keer goed opruimen en opnieuw indelen. De helft van de zooi die er nu in staat kan volgens mij wel elders geplaatst worden.
Mijn regel: Wanneer ik het niet minstens een keer per week nodig heb gaat het helemaal achter in de kast, alles wat achter in de kast staat en ik langer dan een jaar niet gebruikt hebt gaat naar de kringloop.
Pannen die je elke dag gebruikt vooraan zetten en nesten. Deksels op het plankje boven de pannen. Apparaten die je elke dag gebruikt op het aanrecht laten staan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:28:
Ik zou de kastjes een keer goed opruimen en opnieuw indelen. De helft van de zooi die er nu in staat kan volgens mij wel elders geplaatst worden.
Mijn regel: Wanneer ik het niet minstens een keer per week nodig heb gaat het helemaal achter in de kast, alles wat achter in de kast staat en ik langer dan een jaar niet gebruikt hebt gaat naar de kringloop.
Pannen die je elke dag gebruikt vooraan zetten en nesten. Deksels op het plankje boven de pannen. Apparaten die je elke dag gebruikt op het aanrecht laten staan.
Ja en dan op een gegeven moment komt de chaos terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Je kunt online bij onze zweedse vrienden ook de montagehandleiding bekijken. Zo kun je nagaan of je een lade kiest die eventueel makkelijk is in te korten. De kastindeling voor keukens (Maxera) is dat bijvoorbeeld niet (frame is van metaal), voor Pax (Komplement) wel (geheel van hout). Die van Komplement zijn 50x58, als je die een kwartslag draait heb je een mooi passende diepte. Moet je alleen wat extra gaatjes boren om je laden in de geleiders te kunnen klikken.

Ik zou overigens toch ook kijken of je met bakken en manden los op huidige planken niet ook al een heel eind geholpen bent. Wat je in je kast hebt staan, kun je daar makkelijk over verdelen en een bak met vier pannen erin schuif je makkelijk in en uit.
(Maar ik wil je geen leuke zaterdagmiddagklus ontnemen 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:27:
Vanaf het middelste verticale witte plankje tot de achterkant van de kast is 48 cm diep en 56 cm hoog en 3.4 cm breed. Daar moet ik dus een plaat tussen plaatsten waar de geleiders op kunnen.

Om die plaat vast te zetten zat ik te denken aan een aantal verstekhoeken van 90 graden. 4 aan de onderkant (2 aan beide zijden) en 2 aan beide zijden aan de achterkant. Aan de bovenkant kan het niet, daar zitten de bestekla etc
Het middensegment hoeft niet perse tot bovenaan, een paar cm boven de bovenste geleider is voldoende. Dat geeft ruimte om de planken met drevels (de kleine houten pinnetjes) vast te zetten aan de onderkant, en met de verstekhoeken aan de achterkant (boven en onder). Aan de voorkant kun je het met een smalle verstekhoek vastzetten aan de achterkant van het witte plankje dat er al zit. Heeft maar heel weinig nodig, want de laden houden het zelf ook allemaal op hun plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
MrVegeta schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:29:
[...]Ja en dan op een gegeven moment komt de chaos terug.
Sterker nog, wanneer je een lade in de bestaande kast plaatst dan zal jouw chaos nog eerder dan verwacht terug keren. Immers, die te plaatsen plank met geleiders neemt ook ruimte in beslag, ruimte die je nu al tekort lijkt te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Yaksa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Sterker nog, wanneer je een lade in de bestaande kast plaatst dan zal jouw chaos nog eerder dan verwacht terug keren. Immers, die te plaatsen plank met geleiders neemt ook ruimte in beslag, ruimte die je nu al tekort lijkt te komen.
Wij komen niet zozeer ruimte te kort, maar er is een gebrek aan orde. Iets wat de schuiflade oplost. Nu kunnen gewoon netjes de pannen stapelen in plaats van alles er in te gooien omdat we niet bij de achterste pan kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7GlNS9MIMY1LTCCI8g7OvKY-Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lVIatraCwW4ifzFVbuZ5qnn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2GIKBry8qU3JRIR_fZIqDb0luQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FS269r7awGoFXJ0vGwYjtpYB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scjfhd6iYyU2SwClSjtCR8fxMRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkkCoJa5exYdzbCSdvswaJpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXdy39Rllb4UvW4pJaL3Talwj7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqf32mJIR7CTNvNpxmQx1Hdx.jpg?f=fotoalbum_large

Was nog een hele klus zo zonder alle voor geboorde gaatjes maar aardig tevreden met het resultaat.

[ Voor 59% gewijzigd door MrVegeta op 06-05-2023 21:47 ]

Pagina: 1