Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming systeem rtx4090/7800x3D

Pagina: 1
Acties:

• Jan3500
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-09 20:08
.
Hallo,

Ik ben reeds een aantal jaar aan het kijken voor mijn pc te vernieuwen. Op dit moment is de setup als volgt: I5-4690 @ 3.50Ghz, een Gtx 970, 16 GGB ram.
Monitor: Dell U2515H. Als 2de scherm de iiyama x2377hds. (2de scherm staat meestal een ander programma open.)
Ik had in februari al een topic gemaakt, maar er werd toen aangeraden om te wachten op de 7800X3D. Ondertussen is er ook beslist om het budget ruim te verhogen en ook te gaan voor een RTX4090. De RTX4090 kan ik bij een eventuele upgrade in de toekomst altijd mee in de nieuwe build nemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: Anno 1800, GTA5, Cities skylines en tot een aantal maanden geleden World of warcraft. Enkel Wow was normaal speelbaar (lagere settings), de andere games en op dit moment anno 1800 speel ik op lage settings, maar hier zitten de processor en ram altijd boven de 80%.
Waarschijnlijk vanaf ik een nieuw systeem heb zullen hier andere genre's games bijkomen die ik met het huidige systeem niet speel omdat
Fotografie: Lightroom, photoshop, misschien in de toekomst wat videobewerking (maar geen grote producties)
Andere: Films kijken, browsen, youtube

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €4000 inclusief nieuwe monitor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
In mijn woning heb ik vrij veel last van stof, dus een case waar er minder stof in geraakt.
Ik heb geen bepaald kleurthema dat ik wil volgen.
Wifi & Bluetooth zijn handig, ik heb in mijn bureau geen aansluitingen voor internet.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Past alles samen, welk onderdeel beter zou zijn. Eventueel ook welke versie van de RTX4090 prijs/kwaliteit goed is. Op dit moment voor de MSI versie gekozen, mag altijd een andere worden.
Onderstaande lijst werd samengesteld met ideeën uit verschillende topics van andere.
Voor het scherm heb ik nog geen idee.
Opslag is 2TB, dit zou ook 4TB mogen zijn, maar dan 2x2 of 1x4?
Processorkoeling: aangeraden op een ander topic wegens 7800x3D die niet heel warm wordt.
Eventueel nog ideeën? build is niet voor het mooiste of duurste te zijn, maar een build die degelijk is en waar de minste problemen mee zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 324,95€ 324,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC€ 1.746,76€ 1.746,76
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-5600J2834F32GX2-TZ5RK€ 250,43€ 250,43
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 144,90€ 144,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 169,90€ 169,90
Totaal€ 3.246,84

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Twee puntjes:
Punt 1
Ik vind je redenatie voor de keuze voor een 4090 een beetje vreemd. Ik denk dat het veel vaker voorkomt dat je, voor gaming, je GPU een upgrade geeft dan je CPU. Ik vermoed dat je langer met CPU kan doen dan met je GPU. Helemaal als je een monitor neemt dat 1440p of groter is. Dat gezegd hebbend, als je er het budget ervoor over hebt, gewoon doen.

Punt 2
Als je dan voor een 4090 gaat waarom dan niet gelijk een ATX 3.0 voeding erin?

Als extra waarschuwing: Ik heb wat over problemen met het doorbranden/opblazen van 7800X3D en Asus moederborden gehoord. Misschien dat andere mensen er meer over weten of dit waar is en of het al opgelost is.

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 23:40
Stonehawk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:39:
Twee puntjes:
Punt 1
Ik vind je redenatie voor de keuze voor een 4090 een beetje vreemd. Ik denk dat het veel vaker voorkomt dat je, voor gaming, je GPU een upgrade geeft dan je CPU. Ik vermoed dat je langer met CPU kan doen dan met je GPU. Helemaal als je een monitor neemt dat 1440p of groter is. Dat gezegd hebbend, als je er het budget ervoor over hebt, gewoon doen.

Punt 2

Als extra waarschuwing: Ik heb wat over problemen met het doorbranden/opblazen van 7800X3D en Asus moederborden gehoord. Misschien dat andere mensen er meer over weten of dit waar is en of het al opgelost is.
Persoonlijk zou ik op het moment wegblijven bij AMD maar daar zeg ik bij dat ik gevoelig ben voor slecht nieuwsberichten zoals die van de afgelopen weken. Tegelijkertijd zijn die er van elk product te vinden.

Hier een video van Gamers Nexus met uileg: YouTube: We Exploded the AMD Ryzen 7 7800X3D & Melted the Motherboard

Het probleem schuilt in de BIOS van met name Asus en Gigabyte moederborden. De bios laat het toe dat er een te hoog voltage richting de cpu gaat. Overigens zijn er in kleinere getalen ook reports van andere moederbord fabrikanten te vinden.

Fabrikanten hebben inmiddels beta bios updates uitgerold die het probleem zouden moeten verhelpen. Vanaf vandaag volgen vermoedelijk non beta bios updates.

Zou er dus in ieder geval verdacht op zijn en het nieuws goed volgen. Ik ben namelijk ook geen expert.

• Jan3500
Stonehawk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:39:
Twee puntjes:
Punt 1

Punt 2

p1: Mezelf kennnende zal er maar een kleine kans zijn dat ik dit systeem ooit upgrade. Het huidige had al jaren geleden een update moeten krijgen. Ik heb met het huidige systeem ook niet echt problemen met de Gtx 970, wel de CPU die "problemen geeft".
p2: ATX3.0 voeding had ik al aan gedacht. 850w voldoende of meer?

• Jan3500
JDdeV1992 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:08:
[...]

Persoonlijk zou ik op het moment wegblijven bij AMD maar daar zeg ik bij dat ik gevoelig ben voor slecht nieuwsberichten zoals die van de afgelopen weken. Tegelijkertijd zijn die er van elk product te vinden.

Hier een video van Gamers Nexus met uileg: YouTube: We Exploded the AMD Ryzen 7 7800X3D & Melted the Motherboard

Het probleem schuilt in de BIOS van met name Asus en Gigabyte moederborden. De bios laat het toe dat er een te hoog voltage richting de cpu gaat. Overigens zijn er in kleinere getalen ook reports van andere moederbord fabrikanten te vinden.

Fabrikanten hebben inmiddels beta bios updates uitgerold die het probleem zouden moeten verhelpen. Vanaf vandaag volgen vermoedelijk non beta bios updates.

Zou er dus in ieder geval verdacht op zijn en het nieuws goed volgen. Ik ben namelijk ook geen expert.
Ik neem aan dat AMD wel met een oplossing zal komen, er kan altijd een slechtere tussenzitten. Los van de problemen wordt de 7800x3d veel aangeraden voor gaming. Ondertussen ook al gelezen dat ze bezig zijn met het uitrollen van bios updates.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Als je zelf de BIOS kan upgraden is het geen probleem. Ik verwacht ook dat AMD en de moederbordfabrikanten in dit geval wat strenger zijn op de winkels om de BIOS te upgraden van de borden voor ze weer verkocht worden.

De 7800X3D en 4090 zijn op dit moment gewoon het snelste en het beste. Als je niet een lager budget probeert te halen is dat dus inderdaad ook de beste keuze.

Voor je huidige build heb je het over de CPU die het zwaar heeft en dat je lage settings gebruikt. In principe gaan de meeste settings alleen op voor de GPU, lagere settings in de game zorgen dus dat de GPU meer frames van de CPU opvraagt en deze dus zwaarder belast. (ik zeg niet dat dit het probleem is met je huidige build aangezien alles nu wel redelijk oud is). Als je dus ziet dat je CPU het lastig begint te vinden kan je beter de resolutie hoger zetten en de settings hoger instellen, dan gaat de framerate achteruit maar wordt het beeld mooier en de CPU minder zwaar belast.

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Je koeler gaat het niet redden. YouTube: Almost Everyone is Wasting Their Money On CPU Coolers

Aanbeveling is minimaal een dual-tower design. (voor context, de 7800X3D is qua design een 7700X en dus moet je die bekijken in de video)

[ Voor 18% gewijzigd door pepsiblik op 05-05-2023 14:13 ]

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 23:40
Jan3500 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Ik neem aan dat AMD wel met een oplossing zal komen, er kan altijd een slechtere tussenzitten. Los van de problemen wordt de 7800x3d veel aangeraden voor gaming. Ondertussen ook al gelezen dat ze bezig zijn met het uitrollen van bios updates.
Correct overal zitten slechtere tussen echter was dat hier niet een enkel gevalletje. Er zijn behoorlijk wat reports van deze issues. En vermoedelijk zijn er ook een hoop gevallen waarbij de schade (in mindere mate) nog niet tot uitting is gekomen.

Tegelijkertijd zit de oplossing in de bios update. Zolang je weet hoe je dat doet zit het wel goed.

De 7800x3d is inderdaad de snelste gaming cpu op het moment. Echter, zodra je ook maar enige productiviteitsdoeleinden heb zoals bewerking videos of fotos zal hij te kort schieten vergeleken met andere amd en intel opties.

Ik zeg niet "niet doen" het is wel iets om je bewust van te zijn.

Edit: hou er ook rekening mee dat de winst in fps door 3D V-cache zijn flink verminderd vanaf 1440p en hogere resoluties.

[ Voor 6% gewijzigd door JDdeV1992 op 05-05-2023 14:36 ]

Pagina: 1