Wat als eerste doen: gevel renovatie of kozijn vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-05 03:08
Wij hebben een jaren 70 woning waarbij de gevel niet in de goede staat is; voegwerk is slecht en zit los, scheuren,etc.
Het raamkozijn beneden in de woonkamer is ook in slechte staat waarvoor we een kunststofkozijn hebben besteld en dat kan over paar weken geplaatst worden. Nu spreken het voegbedrijf en het bedrijf wat het kozijn komt plaatsen elkaar tegen.

Voegbedrijf adviseert; eerst gevel renoveren en daarna kunststofkozijn plaatsen.
Kozijnleverancier adviseert; eerst kozijn plaatsen en daarna gevel laten renoveren.

Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-05 21:06
Ik ben hierin geen expert dus ik kan je dat advies niet geven helaas. Maar kan je het voegbedrijf en de kozijnleverancier niet met elkaar in contact brengen? Dan komen ze er samen wel uit en hoef jij niet als tussenpersoon te fungeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik heb eerst de gevel laten doen. De kans dat zandstralen etc. kozijnen of ruit beschadigt is significant groter. En als er een stukje voeg uitvalt dan lost een dot joint fix dat op.

Dat gezegd hebbende waren de gevelrenovatiewerklui de allernetste werklui die ik ooit mee heb gemaakt.

Als het planningswijs niet goed uitkomt: een kozijn/raam kan ook prima afgeplakt worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 05-05-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:46
Kozijnen eruit kan aardig wat sloop/breekwerk zijn. Best kans dat de voegen daar een opdonder van krijgen. Ik denk dat de kans kleiner is om je kozijnen te slopen bij de gevelrenovatie, dan je gevel bij kozijnen plaatsen.

Dit even met de ervaring die ik heb met kozijnen plaatsen door een 'normaal' bedrijf.

Als ik zelf deze keuze had, was ik eerst voor de kozijnen gegaan.

Edit: maar zoals je ziet met hierboven valt het ook makkelijk om te draaien. :+ En eens dat repareren van een kozijn/glas meer gedoe is. Wat houdt de gevelrenovatie in?

[ Voor 17% gewijzigd door LuisjeNL op 05-05-2023 09:44 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
LuisjeNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:41:
Kozijnen eruit kan aardig wat sloop/breekwerk zijn. Best kans dat de voegen daar een opdonder van krijgen. Ik denk dat de kans kleiner is om je kozijnen te slopen bij de gevelrenovatie, dan je gevel bij kozijnen plaatsen.

Dit even met de ervaring die ik heb met kozijnen plaatsen door een 'normaal' bedrijf.

Als ik zelf deze keuze had, was ik eerst voor de kozijnen gegaan.

Edit: maar zoals je ziet met hierboven valt het ook makkelijk om te draaien. :+ En eens dat repareren van een kozijn/glas meer gedoe is. Wat houdt de gevelrenovatie in?
Vorige maand hebben we het kozijn laten doen aan de voorkant op 1e verdieping en toen heb ik al gezien wat voor werk erbij kwam kijken om kozijn te vervangen.
Wat ik nog wil toevoegen is dat het voegbedrijf heeft gekeken naar de rollaag boven het kozijn op de begane grond en die is dusdanig slecht dat deze helemaal vervangen en opnieuw gemetseld zal moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
LuisjeNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:41:
Voegen uithakken.
Gevel zandstralen.
Opnieuw voegen.

De eerste 2 kunnen je net nieuwe kozijnen en glas beschadigen. De derde kan met wat pech cementsluier veroorzaken.

Vergelijk dat met paar voegen die prima lokaal hersteld kunnen worden zonder blijvende schade.

Overigens zou ik waar mogelijk zandstralen proberen te voorkomen en een mildere reinigingstechniek kiezen in verband met het beschadigen (verwijdseren) van de harde toplaag van de baksteen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 05-05-2023 09:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ze willen gewoon beiden als eerste komen omdat het hun werk makkelijker maakt.
'Och de voegen zijn wat beschadigd, niet erg toch? Ze komen vlg week de gevel herstellen.' of 'raam is wat beschadigd, niet erg toch, ze komen volgende week toch nieuwe ramen steken?'.

Beide partijen moeten gewoon correct werk leveren. Als ze iets beschadigen wat niet van hen is, moeten ze dat herstellen of betalen voor herstelling.

Het is niet dat het ene niet mogelijk is zonder het andere. Huis zetten voor de fundering bvb.

[ Voor 10% gewijzigd door Joindry op 05-05-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-05 15:16
Out of the box:

Kun je het niet combineren? Dan heb je al het sloopwerk tegelijk en daarna kan alles weer worden opgebouwd. Vergt wel enige planning:

- voegen uithakken
- zandstralen
- kozijnen vervangen
- opnieuw voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Los van wat voor wie handiger is: stel dat het misgaat, en je hebt discussie. Wat geeft het minste kopzorgen/kosten?
Ik zou dan eerder eerst de gevel laten renoveren, en daarna de ramen laten plaatsen. Is er dan een stukje voeg beschadigd, dan is dat voor 100€ gefixed (en je moest nog 30% van de ramen achteraf betalen, dus kan je aftrekken daarvan). Is een raam beschadigd, kost dat flink meer dan een stuk voeg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Joindry schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:58:
Ze willen gewoon beiden als eerste komen omdat het hun werk makkelijker maakt.
'Och de voegen zijn wat beschadigd, niet erg toch? Ze komen vlg week de gevel herstellen.' of 'raam is wat beschadigd, niet erg toch, ze komen volgende week toch nieuwe ramen steken?'.

Beide partijen moeten gewoon correct werk leveren. Als ze iets beschadigen wat niet van hen is, moeten ze dat herstellen of betalen voor herstelling.

Het is niet dat het ene niet mogelijk is zonder het andere. Huis zetten voor de fundering bvb.
Ja, dit vermoeden had ik ook. Nieuwe kozijn is duurder dan het voegwerk.
naftebakje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:09:
Los van wat voor wie handiger is: stel dat het misgaat, en je hebt discussie. Wat geeft het minste kopzorgen/kosten?
Ik zou dan eerder eerst de gevel laten renoveren, en daarna de ramen laten plaatsen. Is er dan een stukje voeg beschadigd, dan is dat voor 100€ gefixed (en je moest nog 30% van de ramen achteraf betalen, dus kan je aftrekken daarvan). Is een raam beschadigd, kost dat flink meer dan een stuk voeg.
Mee eens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
Update: Bij nader inzicht heeft de leverancier van kozijn laten weten dat eerst het voegwerk gedaan mag/moet worden voordat zij het kozijn gaan plaatsen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:18
Wel even opletten of je negge maat hetzelfde of kleiner word, mocht je kozijn meer naar binnen komen heb je dadelijk een stukje muur niet gestraald.
Pagina: 1