[3D Printer] Sterke onderdelen laten printen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Em88
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-12-2024
Hoi,

Ik heb een onderdeel in een product die ik verkoop geprint in PLA (zelf geprint met een Ender 3D). Nu krijg ik af en toe terug dat het onderdeel breekt.

Daarom ben ik zoek naar een bedrijf die mijn onderdelen kan printen. Weet iemand wat hiervoor een (langdurig) sterk materiaal (iets flexibel zou nog beter zijn denk ik ivm schokken)?
En welk website/bedrijf ik dit zou kunnen doen?

Wat ik zelf heb gevonden: Nylon bijvoorbeeld (€5,- per onderdeel via xometry.eu) Vind ik een fijn bedrag. Igus.nl met €32 euro per onderdeel is veel te duur voor mij.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Waarom print je het zelf niet met een ander filament, met een paar aanpassingen aan je ender kun je flink wat materialen printen.

Maar waarom breekt het onderdeel? Is dat vanwege de laaghechting die niet optimaal is of is het op die plaatsen niet sterk genoeg? Je zou PETG eens kunnen proberen, afhankelijk van het merk hoef je niks aan te passen aan je ender behalve wat instellingen in de slicer.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 16:00
Of je ontwerp aanpassen. Als je een foto dropt met specificaties kan men mogelijk je hier ook verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Laatst online: 17-02 13:14
ontwerp van het onderdeel en printorientatie kan vaak meer doen als wisselen van materiaal maar lastig te zeggen zonder te weten waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PETG is sowieso taaier dan PLA, en verder eens met de tips hierboven. Oriëntatie, infill, perimeters, afgeronde hoeken, en nog wat factoren spelen allemaal mee in de eindtsterkte. En volgens mij kun je zelfs onderdelen "afbakken" om ze extra sterk te maken. Waarbij wel overigens wel wat krimp kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Em88 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:26:
Hoi,

Ik heb een onderdeel in een product die ik verkoop geprint in PLA (zelf geprint met een Ender 3D). Nu krijg ik af en toe terug dat het onderdeel breekt.

Daarom ben ik zoek naar een bedrijf die mijn onderdelen kan printen. Weet iemand wat hiervoor een (langdurig) sterk materiaal (iets flexibel zou nog beter zijn denk ik ivm schokken)?
En welk website/bedrijf ik dit zou kunnen doen?

Wat ik zelf heb gevonden: Nylon bijvoorbeeld (€5,- per onderdeel via xometry.eu) Vind ik een fijn bedrag. Igus.nl met €32 euro per onderdeel is veel te duur voor mij.

Alvast bedankt
Ik heb zelf met Nylon een aantal tandwielen geprint. Ik moet wel zeggen dat Nylon lastig hecht op de baseplate, daarom heb ik daar een epoxy printplaat voor gebruikt waar de koperlaag van verwijderd is. Met een vlies pad kan je de epoxy plaat heelm licht opruwen zodat de Nylon gegarandeerd vast blijft zitten.

Het printen van onderdelen groter dan 3cm heb je wel.altijd last van warping,.ook al.heb je de printer in een temperatuurkast staan.

Als je dit ziet zitten dan heb je wel een full-metal hotend nodig: alleen het buisje met schroefdraad waar het filament doorheen gaat. Printen moet namelijk rond de.240°C.

Nylon breekt echt niet zomaar en is veel elastischer en geeft minder wrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

PETG is vooral iets meer ductiel/minder broos (afhankelijk van fabrikant ook nog eens) waardoor het impact wat beter kan vertragen, of het sterker is valt te betwisten.

Wil je een goeie materiaalkeuze kunnen doen moet je eigenlijk de reden weten waarom het kapot gaat. Voor hetzelfde geld is het iets wat sommige mensen in de vensterbank of buiten leggen en heeft het last van UV degradatie en moet je juist naar iets als ASA kijken..

[ Voor 13% gewijzigd door Rmg op 06-05-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:10
Ik weet niet welke onderdeel het is en wat de functie is.

PLA is mooi product maar kan niet tegen vocht of UV straling.

Misschien is ABS een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:00
Aan de andere kant ; ik hier een vogelvoer houder geprint van 123d wit PLA en dat ding hangt al jaren in weer en wind buiten aan een struik en is nog steeds gewoon intact en bruikbaar (er zit een geprinte schroefdraad op zodat hij open kan). Inmiddels is het ding wel groen gekleurd en ziet er ronduit smerig uit. Elke winter poets ik het even en vul het met vetbollen.

Ironisch genoeg heb ik dit ooit geprint op mijn velleman k8400. Op de printer die ik nu heb is het me nog nooit gelukt om vergelijkbare sterke prints te printen (creality).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Em88
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-12-2024
Dank voor de vele reacties! Dat helpt al enorm.

Hieronder een afbeelding van het model. Hij is 20 x 92 x 4mm.

In de twee rechthoekige 'gaten' lijm ik een magneet. Hierdoor blijft hij zitten tussen twee metalen lippen. De opstaande randen (die er voor zorgen dat hij niet schuift) breken snel af. Hij hangt in een vochtige ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJlLcON5vjVrRb99H_iVppnwAUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJ9rCMbVllxWTQx5bMF8qfur.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Em88 op 07-05-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:27
Laten printen in metaal: aluminium, rvs of titanium. Wel een andere prijsklasse dan kunststof.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik neem aan dat je de opstaande randen aan de uiteinden bedoeld? Ik weet vrijwel zeker dat je het object vlak print en dan breekt ie af op de laaghechting. De laaghechting kun je verbeteren door de temperatuur omhoog te zetten en mindere koeling, maar daar zitten ook nadelen aan.

Materialen als Nylon en ik denk ook ASA hebben een betere laaghechting, maar je kan er alleen achter komen door te proberen want Nylon en ASA printen moeilijker dan PLA.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 16:00
Wat voor krachten komen erop ? Of in welke oriëntatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hoeveel heb je er nodig? Wellicht kun je kijken bij Hubs.com of injection molding een optie is.
Anders kunnen ze daar ook printen in ABS, ASA of fiber reinforced spul.

Of compleet anders, wat als je het van metaal maakt? Kun je het fabriceren van simpel gesneden plaatstaal? Laten frezen uit aluminium?

Je zou eerst ook nog even naar je design kunnen kijken, waar faalt hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Je zou ook een kunnen informeren bij een FabLab bij je in de buurt:
https://www.makerscene.io/cat/3d-printer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:47
Voor 3d print werk uit te besteden gebruik ik regelmatig jlcpcb.com . Vooral bekend van het maken van pcb's maar doen tegenwoordig ook 3D print werk. En qua prijs zitten ze ook nog eens zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:30
Met PETG heb ik goede ervaring om stevige producten te maken, ook in vochtige ruimtes.
Dit print ik zonder problemen op mijn Creality CR-10.

qua ontwerp zou ik de gleuf iets breder maken, om er in de scherpe hoeken een kleine radius in te tekenen.
Scherpe hoeken hebben nou eenmaal de eigenschap sneller in te scheuren dan wanneer er een kleine radius is.
Bijvoorbeeld 2mm breder, en aan alle zijde R1 intekenen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Met wat voor nozzle print je? 0,6 zou wat sterker kunnen zijn dan de standaard 0,4 omdat je minder lucht tussen je laagjes hebt en dus beter hecht.
Pagina: 1