Hey allemaal,
Ik zit erover na te denken om zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak, maar ik wil ook graag een dakterras hebben. Het dak heeft een breedte van 6,6 meter en een lengte van 9,50 meter. Ik ben op zoek naar een manier om een balans te vinden tussen de panelen en het dakterras.
Ik heb hieronder een paar foto's geplaatst van het dak en een legplan gemaakt. De bovenkant van het legplan is naar het zuid/zuidoosten gericht en de opgang van het dakterras bevindt zich aan de achterkant (dus noordkant). Voor het legplan heb ik berekend dat ik de panelen in "portrait" zou willen plaatsen en dat de beste hoek 35 graden zou moeten zijn. De panelen leggen horizontaal 113cm af bij een hoek van 35 graden. Daarom zijn ze in het legplan niet perfect recht. Ik wil het dakterras graag zo ver mogelijk aan de voorkant hebben, omdat ik het liefst zo ver mogelijk van de buren af zit. Zij hebben namelijk ook een dakterras, maar dan aan de achterkant.
Nu heb ik een paar vragen:
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen. Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/cAqX3jW01k4Sw5tUkNO3QVAx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X7dj3YvyqlLvThEfQEmXlAiV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/06rVKDcuLG6o4f2AGgrumACd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit erover na te denken om zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak, maar ik wil ook graag een dakterras hebben. Het dak heeft een breedte van 6,6 meter en een lengte van 9,50 meter. Ik ben op zoek naar een manier om een balans te vinden tussen de panelen en het dakterras.
Ik heb hieronder een paar foto's geplaatst van het dak en een legplan gemaakt. De bovenkant van het legplan is naar het zuid/zuidoosten gericht en de opgang van het dakterras bevindt zich aan de achterkant (dus noordkant). Voor het legplan heb ik berekend dat ik de panelen in "portrait" zou willen plaatsen en dat de beste hoek 35 graden zou moeten zijn. De panelen leggen horizontaal 113cm af bij een hoek van 35 graden. Daarom zijn ze in het legplan niet perfect recht. Ik wil het dakterras graag zo ver mogelijk aan de voorkant hebben, omdat ik het liefst zo ver mogelijk van de buren af zit. Zij hebben namelijk ook een dakterras, maar dan aan de achterkant.
Nu heb ik een paar vragen:
- Is het mogelijk om zonnepanelen te plaatsen en tegelijkertijd een dakterras te hebben zoals ik het inteken?
- Is een hoek van 35 graden haalbaar in “portrait”? Ik zie dit namelijk niet vaak, maar het wordt wel aanbevolen.
- Zou het beter zijn om micro-omvormers, optimizers of string omvormers te gebruiken voor deze opstelling?
Ik hoor graag jullie mening en ervaringen. Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/cAqX3jW01k4Sw5tUkNO3QVAx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X7dj3YvyqlLvThEfQEmXlAiV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/06rVKDcuLG6o4f2AGgrumACd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door the-hyrax op 04-05-2023 22:34 ]
:strip_exif()/f/image/PENz8NKLLblzT9raioO3sMS3.jpg?f=fotoalbum_large)