Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen + Dakterras, wat is de juiste balans?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-11 11:25
Hey allemaal,

Ik zit erover na te denken om zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak, maar ik wil ook graag een dakterras hebben. Het dak heeft een breedte van 6,6 meter en een lengte van 9,50 meter. Ik ben op zoek naar een manier om een balans te vinden tussen de panelen en het dakterras.

Ik heb hieronder een paar foto's geplaatst van het dak en een legplan gemaakt. De bovenkant van het legplan is naar het zuid/zuidoosten gericht en de opgang van het dakterras bevindt zich aan de achterkant (dus noordkant). Voor het legplan heb ik berekend dat ik de panelen in "portrait" zou willen plaatsen en dat de beste hoek 35 graden zou moeten zijn. De panelen leggen horizontaal 113cm af bij een hoek van 35 graden. Daarom zijn ze in het legplan niet perfect recht. Ik wil het dakterras graag zo ver mogelijk aan de voorkant hebben, omdat ik het liefst zo ver mogelijk van de buren af zit. Zij hebben namelijk ook een dakterras, maar dan aan de achterkant.

Nu heb ik een paar vragen:
  • Is het mogelijk om zonnepanelen te plaatsen en tegelijkertijd een dakterras te hebben zoals ik het inteken?
  • Is een hoek van 35 graden haalbaar in “portrait”? Ik zie dit namelijk niet vaak, maar het wordt wel aanbevolen.
  • Zou het beter zijn om micro-omvormers, optimizers of string omvormers te gebruiken voor deze opstelling?
Wellicht nog relevant: het gebouw is vier bouwlagen hoog. Daarnaast is de reden van de rij vooraan dat je, als je een dakterras aanlegt, deze 1m van de rand moet leggen en op deze manier kan ik die ruimte ook gelijk benutten

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen. Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zlwp-9CMtEpn86U7k4540Ww-e48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAqX3jW01k4Sw5tUkNO3QVAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95GJ00PPq10O4LlLL43RgSi4Iow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7dj3YvyqlLvThEfQEmXlAiV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKqhD-lWC3hw90voDJu9BCWl_AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06rVKDcuLG6o4f2AGgrumACd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2z_1Kq8dIVvE-pvt6U1uuQv-2Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ai5zns0AOrWozV3ogwN0aQnK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door the-hyrax op 04-05-2023 22:34 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:57
Hoe ga je de valbeveiliging regelen van je dakterras?
Waar komt de trap naar boven ? want ik neem aan dat je niet je brandtrap blijft gebruiken?
Wat wil je allemaal met dakterras gaan doen? Want bruikbare ruimte is zonde om vol te leggen met zonnepanelen...
Zoals je het nu hebt ingetekend krijg je wel veel last van schaduw van schoorsteenpijpje bij het 2e paneel - dan zou ik eerder daar een "gat" in de rij laten vallen oid...
Ga je betonnen staanders gebruiken voor je panelen? want je dakrand is toch snel 30 cm hoger dan je dakleer als ik het zo bekijk...

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22
1. Zijn alle woonlagen van jou? Is er een VVE? Die staan meestal geen dakterras toe.
2. Zijn er meerdere in je straat met een dakterras? Anders is de kans klein dat de gemeente je vergunning toestaat. Ik zie dat je buren wel een dakterras hebben, is die vergunning akkoord?

[ Voor 15% gewijzigd door evleerdam op 04-05-2023 22:42 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• the-hyrax
@99ruud99 Thanks voor het snelle antwoord!
  • Ik ben van plan het terras te omheinen met een hek, behalve op het punt van de achterste zonnepanelen i.v.m. schaduw. Daarnaast zou dat ook niet nodig zijn omdat de zonnepanelen in feite kunnen dienen als valbeveiliging.
  • De trap komt op dezelfde locatie als de huidige trap. Dit is nu een soort brandtrap inderdaad maar die gaat weg en wordt een wenteltrap, deze gaat namelijk naar een ondergelegen dak-balkon (wat ik te klein vind, vandaar het extra dakterras)
  • Dat pijpje waar je naar verwijst bestaat niet, lijkt zo op de foto maar deze foto is gemaakt d.m.v. zo’n LiDAR app en daar lag toevallig wat
  • Dakterras is vooral bedoeld voor wat er nu staat, dus eettafel, loungebank…
  • Betonnen staanders? Daar moet je me even mee op weg helpen want ik weet niet wat je precies bedoelt

• the-hyrax
evleerdam schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:41:
1. Zijn alle woonlagen van jou? Is er een VVE? Die staan meestal geen dakterras toe.
2. Zijn er meerdere in je straat met een dakterras? Anders is de kans klein dat de gemeente je vergunning toestaat. Ik zie dat je buren wel een dakterras hebben, is die vergunning akkoord?
Mijn VVE is niet zo moeilijk :), heb hele fijne (onder) buren gelukkig. Toestemming moet nog wel gevraagd worden, maar moet natuurlijk eerst ook een plan kunnen laten zien, vandaar de vraag. Ook zijn er in de omgeving ook diverse dakterrassen. Maar goed, daarnaast was dit ook niet echt mijn vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door the-hyrax op 04-05-2023 22:45 ]

• 99ruud99
Betonnen staanders: je moet de zonnepanelen bevestigen, of op alluminium frame of betonnen "voeten". De dakrand op zuid steekt erg hoog uit , dus werpt een schaduw over je panelen. Als je nu zorgt dat onderkant van panelen hoger blijft dan 30 graden naar beneden vanaf dakrand (schuine lijn trekken vanaf dakrand, horizontaal = 0*), dan voorkom je dat dit een probleem wordt.

ps valbescherming vroeg ik inderdaad wegens schaduwwerping, en omdat het niet ingetekend was.
Maar help me even, waar op de tekening is de trap, want je foto's hebben weinig schaduw (moeilijk windrichting bepalen).

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 04-05-2023 22:48 ]

• the-hyrax
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:46:
Betonnen staanders: je moet de zonnepanelen bevestigen, of op alluminium frame of betonnen "voeten". De dakrand op zuid steekt erg hoog uit , dus werpt een schaduw over je panelen. Als je nu zorgt dat onderkant van panelen hoger blijft dan 30 graden naar beneden vanaf dakrand (schuine lijn trekken vanaf dakrand, horizontaal = 0*), dan voorkom je dat dit een probleem wordt.

ps valbescherming vroeg ik inderdaad wegens schaduwwerping, en omdat het niet ingetekend was.
Maar help me even, waar op de tekening is de trap, want je foto's hebben weinig schaduw (moeilijk windrichting bepalen).
Ah op die manier! Wilde ze zo’n 30cm vanaf de rand plaatsen, maar als ik het zo begrijp werkt dat niet?

• 99ruud99
Sowieso moet je ze beetje ervanaf plaatsen - maar kijk eens morgenvroeg / avond tot hoe laat er schaduw is op 30 cm , en vanaf hoe laat er schaduw komt op 30 cm. (en dan is het nu al vrij ver zomer).

• the-hyrax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXdQeSVlG0_qb5Lpl_rBwtn97kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PENz8NKLLblzT9raioO3sMS3.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen deze offertes gehad. Ligt het aan mij of is het flink? Want lees hier op het forum mensen met het dubbele aantal panelen voor deze prijs…

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Voor SE en micro's vrij normaal voor slechts 8 panelen op plat dak maar jij hebt niet van die dure hardware nodig. Een simpele stringomvormer van 3kW voldoet.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 22:48
Prijzen is gekkenwerk tegenwoordig. Als je niet hapt hapt een ander wel. Zoiezo met een plat dak zou ik het zelf leggen.

Er zit al een dak doorvoer dus is recht toe recht aan werkt wat dat betreft. En zelf zou ik bovenin 2 rijen van 5 pakken en daaronder het daktarras. Mischien kijken voor aps of SolarEdge vanwege die irritante schoorsteen.

Komt er overigens nog een airco ? Gezien dakdoorvoer en zo te zien airco leidingen die eruit steken ?.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-man op 06-05-2023 00:17 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
the-hyrax schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:43:
[...]

Mijn VVE is niet zo moeilijk :), heb hele fijne (onder) buren gelukkig. Toestemming moet nog wel gevraagd worden, maar moet natuurlijk eerst ook een plan kunnen laten zien, vandaar de vraag. Ook zijn er in de omgeving ook diverse dakterrassen. Maar goed, daarnaast was dit ook niet echt mijn vraag.
Je buren willen misschien ook zonnepanelen en zo niet dan zal de volgende koper dit gewoon kunnen eisen als jij ze hebt gelegd.

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:45
Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Je buren willen misschien ook zonnepanelen en zo niet dan zal de volgende koper dit gewoon kunnen eisen als jij ze hebt gelegd.
Wat bedoel je hiermee? Dat hij de zonnenpanelen moet leggen voor de buren voor gratis?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
runeazn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:56:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat hij de zonnenpanelen moet leggen voor de buren voor gratis?
Waarschijnlijk is het niet zijn dak omdat er een VVE is, dus hebben de onderburen net zoveel recht op zonnepanelen daar als hem.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Wolly
  • Niet online
runeazn schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:56:
[...]

Dat een buurman, nu of in de toekomst, net zoveel recht heeft op panelen. Dat gaat dan dus ten koste van zijn dakterras.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
De juiste oplossing is om dit samen met de rest van de vve te doen, dus ruimte houden voor panelen voor elke eigenaar.

Anders zal je terecht gedwongen worden om ruimte beschikbaar te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:50

Just_I

What did you just say?

Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:46:
[...]

Dat een buurman, nu of in de toekomst, net zoveel recht heeft op panelen. Dat gaat dan dus ten koste van zijn dakterras.
Daarnaast kan je je natuurlijk afvragen of de TS het alleen recht heeft voor het gebruik van het dak.

@the-hyrax Aangezien er een VvE in het spel is heb je waarschijnlijk een appartement, is het dak onderdeel van je appartement of woon je nu direct onder het dak en vind je dat het jou dak is?
Of is het plan om hier een gezamelijk terras en zonnepanelen van te maken?

Voor zover ik weet is er bij een VvE enkel een gebruiksrecht voor je eigen ruimte maar zijn overige ruimten die niet behoren tot de specifieke appartmenten voor gezamelijk gebruik en alles van funderingen tot muren en dak van de VvE. Als het dak lekt word de reparatie vanuit de VvE geregeld en komt dit niet voor rekening van enkel de bewoner(s) recht onder het dak.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

_eLMo_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Waarschijnlijk is het niet zijn dak omdat er een VVE is, dus hebben de onderburen net zoveel recht op zonnepanelen daar als hem.
Als het zijn dakterras is niet toch? Als hij gewoon het dak claimt dan inderdaad, dan is het van de VVE.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:20:
[...]

Natuurlijk moet de TS hiervoor wel iets op papier zetten. Als in de VVE vergadering gewoon is vastgelegd dat de TS het dak als dakterras mag gebruiken voor x jaar dan weet een nieuwe koper dat deze regeling bestaat voordat hij het koopt. Het is natuurlijk niet zo dat alle afspraken in een VVE ongedaan gemaakt kunnen worden door een nieuwe eigenaar (als die geen meerderheid van de stemmen heeft).

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:50

Just_I

What did you just say?

fsfikke schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Natuurlijk moet de TS hiervoor wel iets op papier zetten. Als in de VVE vergadering gewoon is vastgelegd dat de TS het dak als dakterras mag gebruiken voor x jaar dan weet een nieuwe koper dat deze regeling bestaat voordat hij het koopt. Het is natuurlijk niet zo dat alle afspraken in een VVE ongedaan gemaakt kunnen worden door een nieuwe eigenaar (als die geen meerderheid van de stemmen heeft).
Als er zo’n regeling word afgesproken kan het dus ook zo zijn dat er aan de verdeelsleutel gesleuteld moeten worden en de VvE bedragen herzien moeten worden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Wolly
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Het is inderdaad niet zo dat afspraken zomaar ongedaan kunnen worden gemaakt, maar aan scheve blikken heb je ook niets. Zeker nu we weten dat de toekomst qua energie lig in electriciteit kan je op je vingers natellen dat de kwestie ooit gaat spelen.

Gezien de topictitel het heeft over balans is ook balans met de verdeling van het dak in overleg met de VVE van belang.

• the-hyrax
Ik denk dat we een beetje afwijken van de vraag, welke praktisch over zonnepanelen gaat. Dat er met een VVE het een en ander geregeld moet worden is bekend bij mij. Zo lijkt het me gek dat ik het dak niet zou mogen gebruiken maar mijn onderbuurvrouw wel alleenrecht op de tuin heeft. Maar goed: not the point.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 02:49
Ongeacht het VVE e.d.

Zou ik persoonlijk gaan voor een soort Veranda op het dak, met Bifacial Zonnepanelen. Heb je ook nog eens veel meer opbrengst, en schaduw en kan je eronder zitten:
(Ik heb van alles gezocht op internet, maar blijkbaar hebben nog niet echt veel mensen dit gedaan? Wat raar is eigenlijk.....)

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://st.hzcdn.com/simgs/pictures/decks/albert-park-roof-top-garden-paal-grant-designs-in-landscaping-img~8d917bbb0715c224_4-6436-1-9c4b2b8.jpg

Met zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/1200x/4e/2e/6d/4e2e6dcd2c27a5920975268fc210c4c2.jpg

• the-hyrax
Immutable schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:34:
Ongeacht het VVE e.d.

Zou ik persoonlijk gaan voor een soort Veranda op het dak, met Bifacial Zonnepanelen. Heb je ook nog eens veel meer opbrengst, en schaduw en kan je eronder zitten:
(Ik heb van alles gezocht op internet, maar blijkbaar hebben nog niet echt veel mensen dit gedaan? Wat raar is eigenlijk.....)

Dit:
[Afbeelding]

Met zoiets:
[Afbeelding]
Oh dit is wel interessant. Dank. Vraag me wel af hoe dat met wind/storm zit

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:07
Omdat je een VVE hebt zul je dit toch goed moeten regelen. het dak is van de VVE, vervangen van het dakleer en verhelpen lekkages is ook voor VVE. Door gebruik kan het dak eerder beschadigen. Neem jij nu onderhoud van het dak over?
Als er een pot naar beneden waait (van het dak van de VVE), dan is normaal de VVE verantwoordelijk, moet je ook iets voor regelen.

Dan sta je nog voor wat technische uitdagingen. Het huidige dak zal niet sterk genoeg zijn voor een terras, dus versteviging of een nieuwe vloer. Een leuning deugdelijk bevestigen is ook niet zo eenvoudig. Een stukje niet van leuning voorzien omdat daar niemand komt is geen optie.

En dan nog de vergunning, vaak wil men niet dat het vanaf de straat zichtbaar is. Hoge overkappingen zie je daarom ook weinig.

Een dakterras is natuurlijk erg leuk, maar het heeft meer voeten in aarde dan een weekendje klussen. Ik zou me daar drukker over maken dan over de paar PV panelen.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:11
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:36:
Hoe ga je de valbeveiliging regelen van je dakterras?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzZPouxE6fV2thNYMwRlF6VBvr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bZMfhUnKtncB7VIxwF17NOTP.jpg?f=user_large

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

the-hyrax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Oh dit is wel interessant. Dank. Vraag me wel af hoe dat met wind/storm zit
Niet veel anders dan met een normale overkapping.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1