Jimbodiah schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:20:
De data is is niet zo belangrijk.
Overigens gaat het hier juist om een backup HDD die ik op de plank had liggen en niet meer op wil starten toen ik hem nodig had. Dus die "zorg voor een goede backup" opmerking is weer zo'n loze kreet.
Heb hier zo'n 10 sets HDDs waarvan 1 origineel en 1 backup steeds. Echter blijken voornamelijk Seagates enorm last te hebben van die "no spin" kwaal, zelfs bij <100 uur gebruik. Dit is denk ik al de derde seagate die de kliko in gaat in de laatste 4-5 jaar. Was bezig om de kleine oude 1-4TB schijven over te zetten naar 8/16TB schijven en liep toen tegen die ene 8TB aan die niet meer wil draaien.
Het is een 100802503 revA pcb voor de 8TB Seagate Barracuda ST8000DM004 (2CX188-300).
Sorry dat ik toch de opmerking maak, maar 1 is geen als het om backups gaat imo.
Dat ervaar je nu zelf: die ene backup is mogelijk naar zijn grootje en de originele data is iets mee (anders zou je niet deze backup willen gebruiken). Met een tweede backup zou je minder risico hebben dat de beide schijven falen. Nadeel: het kost wat meer.
Tevens zou je ook (minimaal) een backup offsite willen hebben (tuinhuisje, ouders, mogelijk is cloud een overweging) voor het geval dat je huis er niet meer is (brand oid).
m.b.t. waar de reparaties mogelijk te doen zijn zou je kunnen kijken naar een doe het zelf lab. Daar kom je nog wel eens mensen tegen die veel ervaring hebben maar geen eigen werkruimte, en die willen zo iets nog wel eens doen voor een sixpack of big mac. Tevens heeft zo'n lab dus alle benodigde apparatuur voor het doormeten en uitvoeren van de reparatie.