Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik zit al even met dit probleem, heel veel zelf zitten rondzoeken maar ik raak er niet aan uit, hopelijk heeft iemand hier wat inzicht.

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een nieuw mobo en CPU gekocht, en hij deed het prima, tot 2 weken geleden. Ik merkte dat tijdens het gamen het even zou vastzitten, dan uitvallen en volledig zelf rebooten, zonder BSOD. Na een of twee keertjes van dit was hij "gevoelig" en kon hij zo opnieuw uit het niets heropstarten.

Na wat hier en daar testen merk ik dat dit toch met load te maken kan hebben, langer dan een halfuur furmark kan hij niet aan, 10 minuten cinebench ook niet en al zeker niet gecombineerd. Uit voorzorg heb ik gisteren een nieuwe voeding gekocht, 750w ipv 650w maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Temperatuur lijkt me onwaarschijnlijk, meestal blijven CPU temps rond de 75 à 80 tijdens de stresstest, maar ik sluit het niet uit.

Andere testjes dat ik geprobeerd heb is wat met de ram shufflen, dan een keer 1 stick, uitwisselen, etc, clear CMOS, windows geupdate en gedowngrade, BIOS geupgrade, maar niets baadt. Event viewer laat ook enkel onder critical event types weten dat er een event ID 41 gebeurt, meer dan dat zie ik niet.

Specs zijn als volgt:

Mobo: MSI MPG X570S Carbon Max Wifi (Bios version 1.50)
CPU: AMD Ryzen 7 5800x3D, geen overclocks
CPU-cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
Ram: 2x8GB Corsair Vengeance RGB Pro (draait op 2133)
GPU: MSI RTX 3070 Gaming X Trio (stock)
Boot schijf: Samsung SSD 980 pro 2TB as a boot drive
bijkomende schijven: Samsung SSD 970 Evo 1TB and 850 EVO 250
PSU: Gigabyte UD750GM (750W 80+ gold)
Case: Sharkoon RGB Lit 200 met 3 intake ventilators en 3 uitlaatventilators (inclu radiator)

Hopelijk heeft iemand een idee of ervaring hiermee, ik vrees een beetje dat het aan de mobo of cpu zelf zou kunnen liggen, nu PSU uitgesloten is, maar jammer genoeg heb ik geen reserve-onderdelen om ze expliciet uit te sluiten.

Alvast bedankt voor het antwoord!

07/05/2023: kleine aanpassing aan specs & update met stappen dat al verder genomen zijn:
  • Nieuwe voeding gekocht, van een Corsair RM650 naar een Gigabyte UD750GM gegaan
  • Elke kabel van de oude voeding vervangen met die van de nieuwe en een paar keer gereseat
  • bios, windows, gpu en chipset drivers geupdate en CMOS gereset
  • Ram vervangen met 2 andere setjes, allemaal ook single-stick en de volledige set
  • GPU voor de zekerheid vervangen met een oude van een kameraad
  • Temperaturen bekeken tijdens stress-tests, nooit over 75 graden voor reboot
  • Stress-test gedaan met prime 95 via een USB bootable om windows factor uit te sluiten

[ Voor 29% gewijzigd door Slammich op 07-05-2023 23:56 . Reden: Aanpassing aan specs en update aan stappen die ondertussen genomen zijn ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Als hij crashed bij Furmark verdenk ik juist de videokaart? Dat doet verder niet zoveel behalve de GPU belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Welke gigabyte voeding exact? Van de explosieven reeks?
Ryzen en Corsair hebben soms ook geen geweldig huwelijk, maar dat zou meteen zichtbaar moeten zijn qua stabiliteit.

Hoe zit het met de temperatuur van je mobo? Want een x570s heeft geen actieve fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
@Dagion Ja, dacht ik ook eerst, maar verklaart niet onmiddelijk waarom CPU stresstests het ook triggeren, jammer genoeg, maar na het weekend kan ik hopelijk iemand z'n oude grafische kaart te pakken krijgen en zien of ie het daar ook mee doet.

@99ruud99 Gelukkig niet, nee :P.
Tijdens cinebench heb ik als volgende, net voor een crash:
CPU core temp: 75°C
System temperature: 35°C
MOS temperature: 34°C
Chipset temperature: 50°C
CPU socket temperature: 42°C
DRAM A2 temperature: 29°C
DRAM B2 temperature: 30°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
Zijn alle stekkers goed aangesloten.

Had ongeveer keer hetzelfde probleem toen was een stekker die scheef zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
Heb je op de videokaart 2 aparte voedingstekkers aangesloten?
Dus geen Daisy chain kabel gebruikt met 2 aansluitingen op 1 kabel?

Verder alles up2date? Chipset drivers, GPU drivers, Windows etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
@Evertt @Wylana jammer genoeg ja op alle beide vragen.

Ik heb voor de zekerheid nog eens goed geduwd op de CPU, mobo en GPU voedingstekkers en bij het vervangen van de PSU ben ik van daisychaining naar 2 aparte voedingstekkers gegaan.

Ik heb ook ergens iets soortgelijks gelezen over dat iemand hun reset-switch kortsluiting gaf, heb ik voor de zekerheid ook uitgetrokken maar no dice.

Een kennis komt vanavond even langs met een oude grafische kaart en ram om beiden hopelijk uit te sluiten, maar ik ben een beetje bang dat het aan de mobo (hopelijk) of cpu zou kunnen liggen. Beiden zijn wel maar 5 maanden oud maar ik weet niet hoeveel gehoor Alternate zal geven aan garantierecht, laat staan hoe lang het zou duren voor ze tot een conclusie zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
Kleine update, geen prettige jammer genoeg.

Kennis is net langsgekomen met wat Hyper X ram en een oude grafische kaart, blijft hetzelfde vertonen jammer genoeg, dus dat kan volgens mij uitgesloten worden. Blijft in mijn ogen alleen nog maar moederbord en processor over? Tenzij ik verschrikkelijke pech heb en een gloednieuwe PSU ook niet goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-05 23:53
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:40:
Welke gigabyte voeding exact? Van de explosieven reeks?
Ryzen en Corsair hebben soms ook geen geweldig huwelijk, maar dat zou meteen zichtbaar moeten zijn qua stabiliteit.

Hoe zit het met de temperatuur van je mobo? Want een x570s heeft geen actieve fan.
Ik denk dat je hier even op moet in gaan en het volledige type nr van je oude en nieuwe voeding hier laten weten. Dit kun je vinden op de labels van de voedingen. Foto's van de labels werkt ook als je niet zeker weet wat het type nr is. Dan zitten hier een aantal voeding experts die je een stuk meer kunnen vertellen over je voedingen en of die al dan niet problematisch zijn.

In mijn ervaring gaan mobo en CPU niet zomaar stuk als ze het al een paar maanden gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Wordt de CPU/het systeem misschien gewoon te heet? Waarmee monitor je, en welke koeler heb je? En welke case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Inderdaad, welke voeding is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
@Vandaahl666 @99ruud99 @WEBGAMING Ja inderdaad, ik zou er niet te snel over moeten kijken, ik was nog beetje overstuur dat de meest voor de hand liggende vervanging niet werkte.

De voedingen zijn als volgt:
Oud: Corsair RM Series™ RM650 — 650 Watt 80 PLUS Gold Fully Modular ATX PSU (EU), modelnummer CP-9020233-EU.
Nieuw: Gigabyte Ultra Durable Gold 750 Watt, modelnummer GP-UD750GM

Ik update nog even het originele post met wat extra specs zoals koeling en case etc, nogmaals bedankt allemaal voor de reacties (en geduld :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:25
Je moederbord heeft zo'n post code display, kan je daar misschien wat uit afleiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slammich
Anton.net schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:50:
Je moederbord heeft zo'n post code display, kan je daar misschien wat uit afleiden?
Niet onmiddelijk, hij gaat gewoon door zijn standaard bootje, door vermoedelijk alle juiste cijfers en codes tot windows. Het enige wat een tikkeltje buiten de normen is is dat er "EZ debug LEDs" zijn en VGA wel lang op een wit lichtje blijft, maar ik heb er nooit iets van ondervonden en die valt ook uit eens ik in mijn OS zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-04 16:56
Ik heb hetzelfde probleem en inmiddels ook een topic geopend, dus probeer ook mee te lezen in dit topic.
Begon bij mij ook met gamen en inmiddels mag ik blij zijn als ik überhaupt op mn bureaublad kom na het opstarten. Weet niet of je ook al hebt geprobeerd om je ssd eruit te halen en Windows te installeren op een oude/alternatieve SSD? Dit had ik zelf ook gedaan , echter bij mij hielp het helaas niet. Zelf vermoed ik een mobo, cpu of voeding probleem. Ondanks dat je voeding wel genoeg capaciteit heeft kan er wellicht wat kapot zijn.. Wellicht kan je bij je kennis ook een oude voeding lenen om te testen?

Edit: sorry volledig gemist dat je de voeding al vervangen had...

[ Voor 5% gewijzigd door Vincedf op 09-05-2023 14:22 ]

Pagina: 1