Ik zit al even met dit probleem, heel veel zelf zitten rondzoeken maar ik raak er niet aan uit, hopelijk heeft iemand hier wat inzicht.
Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een nieuw mobo en CPU gekocht, en hij deed het prima, tot 2 weken geleden. Ik merkte dat tijdens het gamen het even zou vastzitten, dan uitvallen en volledig zelf rebooten, zonder BSOD. Na een of twee keertjes van dit was hij "gevoelig" en kon hij zo opnieuw uit het niets heropstarten.
Na wat hier en daar testen merk ik dat dit toch met load te maken kan hebben, langer dan een halfuur furmark kan hij niet aan, 10 minuten cinebench ook niet en al zeker niet gecombineerd. Uit voorzorg heb ik gisteren een nieuwe voeding gekocht, 750w ipv 650w maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Temperatuur lijkt me onwaarschijnlijk, meestal blijven CPU temps rond de 75 à 80 tijdens de stresstest, maar ik sluit het niet uit.
Andere testjes dat ik geprobeerd heb is wat met de ram shufflen, dan een keer 1 stick, uitwisselen, etc, clear CMOS, windows geupdate en gedowngrade, BIOS geupgrade, maar niets baadt. Event viewer laat ook enkel onder critical event types weten dat er een event ID 41 gebeurt, meer dan dat zie ik niet.
Specs zijn als volgt:
Mobo: MSI MPG X570S Carbon Max Wifi (Bios version 1.50)
CPU: AMD Ryzen 7 5800x3D, geen overclocks
CPU-cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
Ram: 2x8GB Corsair Vengeance RGB Pro (draait op 2133)
GPU: MSI RTX 3070 Gaming X Trio (stock)
Boot schijf: Samsung SSD 980 pro 2TB as a boot drive
bijkomende schijven: Samsung SSD 970 Evo 1TB and 850 EVO 250
PSU: Gigabyte UD750GM (750W 80+ gold)
Case: Sharkoon RGB Lit 200 met 3 intake ventilators en 3 uitlaatventilators (inclu radiator)
Hopelijk heeft iemand een idee of ervaring hiermee, ik vrees een beetje dat het aan de mobo of cpu zelf zou kunnen liggen, nu PSU uitgesloten is, maar jammer genoeg heb ik geen reserve-onderdelen om ze expliciet uit te sluiten.
Alvast bedankt voor het antwoord!
07/05/2023: kleine aanpassing aan specs & update met stappen dat al verder genomen zijn:
Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een nieuw mobo en CPU gekocht, en hij deed het prima, tot 2 weken geleden. Ik merkte dat tijdens het gamen het even zou vastzitten, dan uitvallen en volledig zelf rebooten, zonder BSOD. Na een of twee keertjes van dit was hij "gevoelig" en kon hij zo opnieuw uit het niets heropstarten.
Na wat hier en daar testen merk ik dat dit toch met load te maken kan hebben, langer dan een halfuur furmark kan hij niet aan, 10 minuten cinebench ook niet en al zeker niet gecombineerd. Uit voorzorg heb ik gisteren een nieuwe voeding gekocht, 750w ipv 650w maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Temperatuur lijkt me onwaarschijnlijk, meestal blijven CPU temps rond de 75 à 80 tijdens de stresstest, maar ik sluit het niet uit.
Andere testjes dat ik geprobeerd heb is wat met de ram shufflen, dan een keer 1 stick, uitwisselen, etc, clear CMOS, windows geupdate en gedowngrade, BIOS geupgrade, maar niets baadt. Event viewer laat ook enkel onder critical event types weten dat er een event ID 41 gebeurt, meer dan dat zie ik niet.
Specs zijn als volgt:
Mobo: MSI MPG X570S Carbon Max Wifi (Bios version 1.50)
CPU: AMD Ryzen 7 5800x3D, geen overclocks
CPU-cooler: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
Ram: 2x8GB Corsair Vengeance RGB Pro (draait op 2133)
GPU: MSI RTX 3070 Gaming X Trio (stock)
Boot schijf: Samsung SSD 980 pro 2TB as a boot drive
bijkomende schijven: Samsung SSD 970 Evo 1TB and 850 EVO 250
PSU: Gigabyte UD750GM (750W 80+ gold)
Case: Sharkoon RGB Lit 200 met 3 intake ventilators en 3 uitlaatventilators (inclu radiator)
Hopelijk heeft iemand een idee of ervaring hiermee, ik vrees een beetje dat het aan de mobo of cpu zelf zou kunnen liggen, nu PSU uitgesloten is, maar jammer genoeg heb ik geen reserve-onderdelen om ze expliciet uit te sluiten.
Alvast bedankt voor het antwoord!
07/05/2023: kleine aanpassing aan specs & update met stappen dat al verder genomen zijn:
- Nieuwe voeding gekocht, van een Corsair RM650 naar een Gigabyte UD750GM gegaan
- Elke kabel van de oude voeding vervangen met die van de nieuwe en een paar keer gereseat
- bios, windows, gpu en chipset drivers geupdate en CMOS gereset
- Ram vervangen met 2 andere setjes, allemaal ook single-stick en de volledige set
- GPU voor de zekerheid vervangen met een oude van een kameraad
- Temperaturen bekeken tijdens stress-tests, nooit over 75 graden voor reboot
- Stress-test gedaan met prime 95 via een USB bootable om windows factor uit te sluiten
[ Voor 29% gewijzigd door Slammich op 07-05-2023 23:56 . Reden: Aanpassing aan specs en update aan stappen die ondertussen genomen zijn ]