ASUS Smart Connect Rule...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik heb een Asus RT-AX92U router, in bridge mode met mijn Ziggo GigaNet modem (Sagemcom).
Tevens een iPhone 6 Plus en een HP Envy laptop met een Intel AX201 WiFi6 adapter.

En voor de duidelijkheid; ik heb geen hogere vorm van differentiële wiskunde gestudeerd.
Wellicht word ik dáárom totáál gestoord van deze zgn. "Smart connect Rule" van ASUS.

Welnu, ZONDER Smart Connect Rule ingeschakeld gaat het als volgt;
- Ik reset de router, wacht 10 minuutjes voor de DFS-kanalen worden vrijgegeven
- iPhone 6 Plus gaat direct naar 5G-2 op 702-866gbps, 80MHz, met -65dBm
- HP laptop gaat direct naar 5G-1 op 866gbps, 80Mhz, met -56dBm en gaat nooit meer naar 5G-2

Dus ik mijn Smart Connect Rule ingesteld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhvsOyYzbtmY13u5IpRinJvnNuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BKxQlVdHbR905wuGyw8n3eU.jpg?f=fotoalbum_large

Met als doel:
- Als verbinding op 2.4Ghz beter is dan -70 dBm en sneller dan 72mbps, stuur dan naar 5G-2, zolang belasting op 5G-2 lager is dan 75%
- Als verbinding op 5Ghz-2 beter is dan -60dBm, de belasting op 5Ghz-2 hoger is dan 75% en de PHY lager dan 1500mbps, terugsturen naar 5Ghz-1
- Als verbinding op 5Ghz-1 beter is dan -60dBm en sneller is dan 433mbps en de belasting op 5G-2 lager is dan 75%, wederom opschalen naar 5Ghz-2.

Dit werkt dus blijkbaar niet zo.
- De iPhone 6 Plus gaat altijd per direct naar 5Ghz-2 en blijft daar.
- Maar mijn HP Envy connect eerst met 2.4Ghz en daarna met 5Ghz-1 (op 866mbps).
- En misschien na een uur gaat de HP Envy pas naar 5Ghz-2 (op 2200-2400mbps).

En ja, in de hardware-eigenschappen van de NIC van mijn HP Envy staat dat hij voorkeur moet hebben voor 5Ghz.

PAS ALS IK in de ASUS het NIC-address van de HP Envy uitsluit om überhaupt te mogen connecten met 2.4Ghz en 5Ghz-1, komt de HP Envy laptop meteen op de 5Ghz-2 band...en dan ook metéén met de maximale full-blown 2400mbps.

Maar....dit voelt als een houtje-touwtje oplossing,
Wellicht hebben jullie opmerkingen over zaken die ik over het hoofd heb gezien???
Is de Smart Connect Rule van ASUS gewoon defect of maak ik een denk-/keuzefout???

This drives me totally insane.,,

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Okay, weinig reacties, waarschijnlijk omdat anderen dezelfde vragen/twijfels/problemen hebben als ik.

Gegeven dat:
- Mijn iPhone6 een primaire voorkeur heeft voor 5Ghz-2
- Mijn laptop met Intel AX201 WiFi6 adapter blijkbaar een primaire voorkeur heeft voor 2.4Ghz (en héél soms 5Ghz-1)

...werk ik nu met de volgende default(!!!) settings;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Ec9asta6yke7mN9cg-QS7__EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GzDmoNPOcAPTTpO4HOHrOpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
...en dan werkt alles ongeveer zoals ik wilde.
In ieder geval komen mijn iPhone direct en mijn laptop binnen 60 seconden op 5Ghz-2.

Maar dit komt mij bijzonder onlogisch over.
Tevens wil ik dat apparaten die 5Ghz-2 aankunnen, van 5Ghz-2 af gaan zodra de belasting op dat kanaal 75% of hoger is. Maar als ik dat zo instel, komt mijn laptop nóóit op 5Ghz-2.

Tevens zie ik in deze configuratie een paar loops die de stabiliteit van de verbindingen niet bepaald ten goede zullen komen....

Anyone???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Okay...ik heb een paar dingetjes veranderd en nu schijnt één en ander ietwat stabieler te zijn;
- iPhone gáát initiëel naar en blijft op 5Ghz-2 (deed hij altjd al)
- Laptop connect éérst op 2.4Ghz/5Ghz-1 en gaat binnen een minuut naar 5Ghz-2

Met de volgende instellingen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AXrq0nViG_MHRUmdmlwkDhB8bY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JX8o9yGntj502Gczvja7Ys7.jpg?f=fotoalbum_large

MAAR zodra ik ook maar IETS -waar dan ook- wijzig aan "Bandwith Utilization", "PHY rate" of "Bandwidth Utilization" dan komt mijn laptop nóóit meer op 5Ghz-2. En dat is zéér nadelig voor enige vorm van bestandsoverdracht naar mijn NAS'sen op mijn lokale netwerk. Het héle concept van ASUS mbt. "Smart Connect Rules" werkt dus gewoon NIET.

[ Voor 18% gewijzigd door JHMvP op 20-05-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
...maar er wordt ongeveer iedere 30-45 minuten tòch een nieuwe verbinding -band change?- gemaakt (met bijbehorende kortstondige onderbreking).

Alles blijft op 5Ghz-2....maar mèt onderbreking, blijkbaar.

Ik ben gefrustreerd.
Terwijl ik -nota bene- een pragmaticus ben; wie heeft er een betere oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 20-05-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Het arme RT-AX92U routertje is inmiddels quite hot to the touch.
Ik gok zo'n 60-65C op de behuizing; het dingetje draait blijkbaar overuren...

Inmiddels overweeg ik een USB-kabeltje met een fan daaraan...

IEDERE suggestie is welkom!!!!

[ Voor 9% gewijzigd door JHMvP op 20-05-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuJUKCDjmimzZ_SBcrzNjo7PKFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdiQGlZOu4quzKEPqSSQ3C5l.jpg?f=fotoalbum_large

Na herstart van de ASUS, zijn mijn frustie-levels wat gedaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
SmartConnect isn't smart. Don't use it if you want to control where your devices connect to.

The router doesn't decide where the clients connect. The clients do.

Use discreet SSIDs for each band and only connect the devices to the band you want them to use.
Best setting for Smart Connect is Disabled. Use separate bands and take control over your devices.
https://www.snbforums.com...rule-to-favor-5ghz.82595/

https://www.smallnetbuild...nnect-the-missing-manual/

Als ik dat zo lees klinkt het niet best :p
Ik zou die snbforums even uitpluizen en/of opgeven

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 21-05-2023 05:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Gentlemen,

Sorry voor deze necro-post maar ik wilde dit wèl even met jullie delen.

Na veel gepruts met instellingen en de Smart Connect Rules in de afgelopen maanden, heb ik met de huidige instellingen op mijn RT-AX92U met alle devices een stabiele en optimale configuratie, zoals ik dat graag zie.

Het betreft een Asus RT-AX92U router in de meterkast, 145m2 huis met twee verdiepingen, diverse IoT-devices, een iPhone 14Pro en een laptop met de problematische Intel AX201-kaart. Zelfs de WLED-lampen draaien met deze instellingen snel, soepel en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-07 19:01
Allereerst: Kudo's voor de volharding. Die smart connect rules 'are a dark art indeed'. Ik mis even welke instellingen je nu actueel hebt draaien?

Ik heb 2 AX-3000 v2's in een mesh maar met name de handover van de ene naar de andere router kan nog wel wat optimalisatie gebruiken. Ik heb maar 1 SSID over 2.4 en 5Ghz. Ik merk ook dat met name mijn eigen telefoon die thuis op 802.11AX verbind sneller leeg lijkt te lopen dan wanneer ik op mn werk op kantoor (802.11AC) verbind. Ik weet nog niet helemaal OF en HOE ik dat wil 'oplossen' maar mss kan ik jouw instellingen deels als uitgangspunt nemen?

• BliXem
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-07 11:47
JHMvP schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:22:
Gentlemen,

Sorry voor deze necro-post maar ik wilde dit wèl even met jullie delen.

Na veel gepruts met instellingen en de Smart Connect Rules in de afgelopen maanden, heb ik met de huidige instellingen op mijn RT-AX92U met alle devices een stabiele en optimale configuratie, zoals ik dat graag zie.

Het betreft een Asus RT-AX92U router in de meterkast, 145m2 huis met twee verdiepingen, diverse IoT-devices, een iPhone 14Pro en een laptop met de problematische Intel AX201-kaart. Zelfs de WLED-lampen draaien met deze instellingen snel, soepel en stabiel.
Kun je dit dan met ons delen qua instellingen? Heb zelf de XT8, en wil dat mijn devices naar 5ghz gaan (die dat ondersteunen). Nu blijven ze op 2.4ghz staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Lekker slim van mij; wèl melden dat het met dat !&$!?/*#!-SmartConnect nu goed loopt maar dan géén settings met jullie delen...sorry.

En nu ik jullie reacties zie, werkt het copy/pasten van afbeeldingen niet meer in mijn Windows 11.
Jah, gaat lekker hier...grmbl...

Zodra ik dit getackeld heb, zal ik alle printscreens plaatsen van;

- De SmartConnect rules
- De instellingen (per channel, van tabblad Professional in menu Wireless want die schijnen er óók toe te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Okay, daar komt-ie dan, mijn huidige SmartConnect-rules....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YOFed2aS0ISuEiwccn9CYdPOQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSdT4sF9ZPgzZfKvROm1tbjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
...en dan de Professional settings van band 5Ghz-2;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-xUVIxeSHWvFZtdOlMJELMUXxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHnjFkkH9DiT7dyRGlEhr8Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
...en dan de Professional settings van band 5Ghz-1;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfHIcDipcNSOQKuGUL4Esx8QQ4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Il2Xiz8BU0UVi7mVmV6bW1u7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
...en dan de Professional settings van band 2.4Ghz;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUQ3yCurBOB0o3AMJ6_SMNlDGr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ULssSux6REOKPHQEzZd3bqMF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Mijn conclusies en opmerkingen;

1. Het blijkt tegenwoordig dus èrg moeilijk te zijn om een fatsoenlijk product op te leveren; als ik de rules afstem op de RSSI's van de clients uit het logboek van de router, dan gaat het gewoonweg niet werken. Ik heb voor de stuur-RSSI nu overal -70dBm gebruikt en dat werkt goed (in mijn situatie!). Mijn apparaten zijn echter allemaal -volgens het logboek van diezelfde Asus router, stabiel béter dan -55 dBm. Gebruik ik echter -65dBm/-60dBm als stuur-waarde, dan werkt het gewoonweg NIET of niet stabiel; apparaten worden dan van hot naar her gestuurd over alle banden en moet ik een USB-fan op de router leggen om dat ding nog een béétje op acceptabele temperatuur te houden.

Ik ben benieuwd welke stageloper de firmware van dat apparaat het gemaakt!?!?
Wat een slècht product, als geheel. Er is óók al tijden geen firmware-update meer geweest van dit ding maar ik houd mijn hart vast als dat alsnòg een keertje komt; waarschijnlijk kan ik dan weer overnieuw beginnen.

2. Exact datzelfde geldt voor de Intel AX201-WiFi-module in mijn HP Envy 17-cg0555nd
https://support.hp.com/nl...odel/38490925?sku=20S95EA

Wat een waardeloos monster van een prutsding is die AX201!?
Het internet staat vòl van klachten over dit ding ivm.héél veel problemen en driver-tekortkomingen en zijn GROTE voorkeur voor 2.4Ghz, ongeacht hoe je dat ding instelt. Echt, verschrikkelijk...

3. Ergo, één en ander heeft dus te maken gehad met de slechte software in de Asus-router en het ronduit slechte Intel-AX201 moduletje in mijn laptop. Ik ben zéker geen Apple-fanboy maar het is mijn iPhone die me uiteindelijk het meest heeft geholpen om tot de juiste instellingen te komen, in dit geheel.

Mijn 2.4Ghz apparaten hebben weinig problemen gehad, anders dan dat zij in dit traject soms terugvielen naar 5.5mbit/s. Met huidige instellingen draaien ze allemaal netjes in de 54-65-72-130-range.

4. Kijk ook even nauwkeurig naar de Professional-instellingen; zowel 2.4Ghz apparaten als iPhone 14Pro, alsook AX201 werken hiermee het best, zonder merkbare battery-drain.

5. Mijn iPhone 14Pro komt altijd binnen op de 5Ghz-1 band en gaat dan snel en binnen seconden, netjes naar de 5Ghz-2 band met plm. 1080.9Mbps. Voor de AX201 kan dit een minuutje of 2-3 duren. Die gaat meestal éérst naar de 2.4Ghz of 5Ghz-1 maar die gaat dan uiteindelijk óók naar de 5Ghz-2 band met -de maximaal haalbare- 2401.9Mbps, met deze instellingen.

Excuus voor dit lange bericht; grotendeels gevoed door en frustratie over hoe Kwalitatief Uitermate Teleurstellende producten tegenwoordig gewoonweg in de markt worden gegooid, terwijl de fabrikant gewoon wéét dat ze gewoon niet goed of onaf zijn.

(Inderdaad, ik ben een verzuurde oude l*l van 55jr die sinds 1992 met computers, programmeren, repareren en configureren bezig is en sinds zijn 19e professioneel, de kwaliteit alléén heeft zien aftakelen als gevolg van onzorgvuldigheid en -vaak onnodige en nagenoeg onhandelbare- complexiteit).

Anyway, ik hóóp dat iemand hier iets aan heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
CaptainKansloos schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:08:
Allereerst: Kudo's voor de volharding. Die smart connect rules 'are a dark art indeed'. Ik mis even welke instellingen je nu actueel hebt draaien?

Ik heb 2 AX-3000 v2's in een mesh maar met name de handover van de ene naar de andere router kan nog wel wat optimalisatie gebruiken. Ik heb maar 1 SSID over 2.4 en 5Ghz. Ik merk ook dat met name mijn eigen telefoon die thuis op 802.11AX verbind sneller leeg lijkt te lopen dan wanneer ik op mn werk op kantoor (802.11AC) verbind. Ik weet nog niet helemaal OF en HOE ik dat wil 'oplossen' maar mss kan ik jouw instellingen deels als uitgangspunt nemen?
In Professional kun je de Roaming-assistent instellen met een dBm-waarde.
Deze staat bij mij uit.

In jouw geval zou ik waarschijnlijk éérst mijn Professional-instellingen gebruiken en kijken wat het batterij-verbruik zou zijn. Daarna wellicht testen wat er zou gebeuren met de Roaming-assistent op Aan maar dan met -65dBm ofzo, 5dBm slechter dan mijn Stearing-rule.

Dit is géén advies op basis van absolute wetenschap maar méér een advies, gebaseerd op mijn wonderlijke ervaringen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
BliXem schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:20:
[...]

Kun je dit dan met ons delen qua instellingen? Heb zelf de XT8, en wil dat mijn devices naar 5ghz gaan (die dat ondersteunen). Nu blijven ze op 2.4ghz staan.
Ik dènk dat je met mijn combinatie van SmartConnect- en Professional-settings een beter resultaat zult hebben. Vergeet niet: -70dBm is slechter dan -50dBm. 0dBm is perfect en theoretisch het hoogst haalbare. Het gebruik van Greater en Less in de UI is dan ook potentieel zéér verwarrend. 8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Tevens heb ik zojuist de USB-fan die op de Asus RT-AX92U lag, uitgeschakeld.
Ik zal berichten hoe dat uitwerkt qua temperaturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:55
Het punt is dat jij iets probeert te bereiken wat eigenlijk niet kan.
Waar een device naar connect wordt volgen de wifi definities door het device zelf bepaalt en niet door het Access point.

Wat Asus nu probeert is zoveel instelling beschikbaar te maken dat je met veel gezoek en geprobeer een combinatie van settings te vinden waardoor devices een beetje een richting op gedwongen worden.

Zie het als twee kapiteins op een schip, dat werkt nu eenmaal nooit lekker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
@JHMvP Thanks voor het epistel. Ga vooral lekker los qua ranting; dat lucht lekker op. :P

Ik had de professional settings bijna hetzelfde staan, maar adh van jouw settings de DTIM interval en Beacon verder aangepast. Kijken of dat invloed heeft op de batterij van mijn telefoon (die ook gewoon een hongerige AX client kan zijn natuurlijk).

De band steering heb ik nog even niet aangeraakt. Dit weekend weer even wat geexperimenteerd achter in de tuin. Daar is de ontvangst een beetje wisselend ivm HR++ glas, beton, zonnepanelen etc. De plaatsing van de Mesh punten komt precies zou uit dat de dekking in de tuin in de slechtste omstandigheden 'matig' is; beide mesh punten en banden zijn dan ' zwak'. Dat gaat band steering niet oplossen, teveel steering zou zelfs tot een amper werkende verbinding kunnen leiden lijkt me. Binnenshuis gaat het eigenlijk wel goed, dat is belangrijker.

Ik betwijfel eigenlijk ook of ik 1 specifieke client kan sturen naar 2.4Ghz. De regels gelden voor alle clients en eigenlijk wil je ze liefst zoveel mogelijk op de band die de meeste snelheid geeft op dat moment.

Ik weet niet (meer) of deze link al eens in het topic gedeeld is: https://www.smallnetbuild...nnect-the-missing-manual/
Maar daar ga ik binnenkort ook nog eens naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door CaptainKansloos op 22-09-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
CaptainKansloos schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:53:
Ik betwijfel eigenlijk ook of ik 1 specifieke client kan sturen naar 2.4Ghz. De regels gelden voor alle clients en eigenlijk wil je ze liefst zoveel mogelijk op de band die de meeste snelheid geeft op dat moment.
Ja, dat kan; dan moet je het betreffende apparaat op de reject-lijst zetten van de 5Ghz1 en 5Ghz2 banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Ah, via een MAC address Reject filter op de 5gHz band?

https://www.asus.com/support/faq/1000904/

Ik heb daar helemaal overheen gekeken. Ik zal daar eens mee gaan experimenteren en het resultaat laten weten.

[ Voor 65% gewijzigd door CaptainKansloos op 23-09-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
CaptainKansloos schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:55:
Ah, via een MAC address Reject filter op de 5gHz band?

https://www.asus.com/support/faq/1000904/

Ik heb daar helemaal overheen gekeken. Ik zal daar eens mee gaan experimenteren en het resultaat laten weten.
Werkt perfect; je kunt per band specifieke MAC-adressen uitsluiten.
Zit onder Wireless | Wireless MAC Filter.

Ik heb een tijdje de uitsluiting van de AX201 in mijn HP Envy aangegeven bij 5Ghz-1. Dan ging hij OF eerst naar 2.4Ghz OF metéén naar 5Ghz-2 en sloeg hij gewoonweg 5Ghz-1 over.

Maar mijn OCD trok dat niet helemaal; ik gebruik dus geen uitsluitingen tbv. steering.

Als mijn HP Envy nu binnenkomt op 2.4Ghz, dan gaat-ie vervolgens naar 5Ghz-2, conform de Smart Connect rules. Wordt vervolgens het signaal slechter dan -70dBm(...), dan gaat-ie alsnog naar 5Ghz-1.

Komt hij echter binnen op 5Ghz-1 dan gaat-ie vlot daarna alsnog naar 5Ghz-2, totdat het signaal slechter wordt.

Met het MAC-adres gefilterd 5Ghz-1 zou hij echter terugvallen naar 2.4Ghz....

Wonderlijk; de AX201 komt nóóit binnen op 5Ghz-2, met wat voor configuratie, driver of instelling dan ook. Router staat op 3 meter afstand... |:( Gewoonweg een slecht product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Overigens, mocht iemand nog suggesties hebben voor betere Professional-settings dan houd ik mij aanbevolen!

Mijn settings zijn púúr en alleen gebaseerd op trial&error.
(Okay, èn een beetje OCD). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Ik heb inmiddels een beetje gespeeld met dat MAC filter; werkt op zich prima, maar de AX standaard doet natuurlijk ook gewoon 2.4gHz. De battery drain op mijn telefoon blijft ongeveer hetzelfde; ondanks dat er significant minder bandbreedte beschikbaar is. Dat is dus de oplossing iig niet.

Ik zou de 2.4gHz band terug kunnen zetten naar 802.11n, maar ik ben er nog niet helemaal uit of dat nou zo'n handige optie is. Op mijn telefoon kan ik iig niet kiezen van welke standaard ik gebruik maak; dat zou eigenlijk de meest elegante oplossing zijn.

Edit: dan moet ik de bands weer in aparte netwerken opsplitsen volgens mij, of alles naar n/ac standaard trekken denk ik. Dat is ook een beetje zonde.

[ Voor 12% gewijzigd door CaptainKansloos op 27-09-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Je zou natuurlijk ook je telefoon-MAC kunnen blocken op zowel 2.4Ghz als 5Ghz-1.
Dan gaat-ie altijd naar 5Ghz-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Ik heb die 2e 5gHz band niet omdat ik een ander model router heb (TUF-AX3000 5gHz 2x2 ). Ik heb dus ook maar 2 smart connect 'channels' zeg maar, 1 voor 2.4 en 1 voor 5gHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Kleine update, want we zijn weer wat verder.
In MIJN omgeving werkt het volgende nu verreweg het beste;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOaHRZEoUKeX_11-5XDOBpfJeEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/10vbYoo7QAm4MyDXikb9FKFE.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door JHMvP op 09-10-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Lieve allemaal,

Ondanks dat ik -jááárenlang!- allerlei settings in dit k*tding heb gewijzigd en mijn laatste ervaringen met jullie heb gedeeld, dàcht ik dat ik een soort van status-quo had bereikt. Maar ik ben nu hélemáál kláár met dit verschrikkelijke k*tproduct.

Afgelopen dagen een paar nieuwe devices erbij en het ding gooit alles overhoop; doet gewoonweg niet wat ik wil. Inmiddels óók niet meer met mijn bestaande apparaten.

Tevens heeft Asus geen enkele update meer verzorgd in de afgelopen maanden/jaren.

Ik heb 4 van deze dingen, de RT-AX92U.
Destijds aangeschaft voor €250-300 per stuk, voor mezelf en enkele klanten.

Maar ik ben dus wel kláár met Asus-producten; ze gaan eruit en ze komen er hier nóóit meer in!
Ik had vertrouwen in het merk maar het blijkt nog èrger te zijn dan de allergoedkoopste Chinese sh*tzooi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Inmiddels weer een paar weken verder.
Met de huidige instellingen heb in (momenteel) méér voorspelbare uitkomsten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFv8CILtdBBfxRT7KVbPkXNv5Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPE6POqOQUxaLFu8h8G5YgF1.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1