Ik heb een Asus RT-AX92U router, in bridge mode met mijn Ziggo GigaNet modem (Sagemcom).
Tevens een iPhone 6 Plus en een HP Envy laptop met een Intel AX201 WiFi6 adapter.
En voor de duidelijkheid; ik heb geen hogere vorm van differentiële wiskunde gestudeerd.
Wellicht word ik dáárom totáál gestoord van deze zgn. "Smart connect Rule" van ASUS.
Welnu, ZONDER Smart Connect Rule ingeschakeld gaat het als volgt;
- Ik reset de router, wacht 10 minuutjes voor de DFS-kanalen worden vrijgegeven
- iPhone 6 Plus gaat direct naar 5G-2 op 702-866gbps, 80MHz, met -65dBm
- HP laptop gaat direct naar 5G-1 op 866gbps, 80Mhz, met -56dBm en gaat nooit meer naar 5G-2
Dus ik mijn Smart Connect Rule ingesteld;
:strip_exif()/f/image/9BKxQlVdHbR905wuGyw8n3eU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met als doel:
- Als verbinding op 2.4Ghz beter is dan -70 dBm en sneller dan 72mbps, stuur dan naar 5G-2, zolang belasting op 5G-2 lager is dan 75%
- Als verbinding op 5Ghz-2 beter is dan -60dBm, de belasting op 5Ghz-2 hoger is dan 75% en de PHY lager dan 1500mbps, terugsturen naar 5Ghz-1
- Als verbinding op 5Ghz-1 beter is dan -60dBm en sneller is dan 433mbps en de belasting op 5G-2 lager is dan 75%, wederom opschalen naar 5Ghz-2.
Dit werkt dus blijkbaar niet zo.
- De iPhone 6 Plus gaat altijd per direct naar 5Ghz-2 en blijft daar.
- Maar mijn HP Envy connect eerst met 2.4Ghz en daarna met 5Ghz-1 (op 866mbps).
- En misschien na een uur gaat de HP Envy pas naar 5Ghz-2 (op 2200-2400mbps).
En ja, in de hardware-eigenschappen van de NIC van mijn HP Envy staat dat hij voorkeur moet hebben voor 5Ghz.
PAS ALS IK in de ASUS het NIC-address van de HP Envy uitsluit om überhaupt te mogen connecten met 2.4Ghz en 5Ghz-1, komt de HP Envy laptop meteen op de 5Ghz-2 band...en dan ook metéén met de maximale full-blown 2400mbps.
Maar....dit voelt als een houtje-touwtje oplossing,
Wellicht hebben jullie opmerkingen over zaken die ik over het hoofd heb gezien???
Is de Smart Connect Rule van ASUS gewoon defect of maak ik een denk-/keuzefout???
This drives me totally insane.,,
Tevens een iPhone 6 Plus en een HP Envy laptop met een Intel AX201 WiFi6 adapter.
En voor de duidelijkheid; ik heb geen hogere vorm van differentiële wiskunde gestudeerd.
Wellicht word ik dáárom totáál gestoord van deze zgn. "Smart connect Rule" van ASUS.
Welnu, ZONDER Smart Connect Rule ingeschakeld gaat het als volgt;
- Ik reset de router, wacht 10 minuutjes voor de DFS-kanalen worden vrijgegeven
- iPhone 6 Plus gaat direct naar 5G-2 op 702-866gbps, 80MHz, met -65dBm
- HP laptop gaat direct naar 5G-1 op 866gbps, 80Mhz, met -56dBm en gaat nooit meer naar 5G-2
Dus ik mijn Smart Connect Rule ingesteld;
:strip_exif()/f/image/9BKxQlVdHbR905wuGyw8n3eU.jpg?f=fotoalbum_large)
Met als doel:
- Als verbinding op 2.4Ghz beter is dan -70 dBm en sneller dan 72mbps, stuur dan naar 5G-2, zolang belasting op 5G-2 lager is dan 75%
- Als verbinding op 5Ghz-2 beter is dan -60dBm, de belasting op 5Ghz-2 hoger is dan 75% en de PHY lager dan 1500mbps, terugsturen naar 5Ghz-1
- Als verbinding op 5Ghz-1 beter is dan -60dBm en sneller is dan 433mbps en de belasting op 5G-2 lager is dan 75%, wederom opschalen naar 5Ghz-2.
Dit werkt dus blijkbaar niet zo.
- De iPhone 6 Plus gaat altijd per direct naar 5Ghz-2 en blijft daar.
- Maar mijn HP Envy connect eerst met 2.4Ghz en daarna met 5Ghz-1 (op 866mbps).
- En misschien na een uur gaat de HP Envy pas naar 5Ghz-2 (op 2200-2400mbps).
En ja, in de hardware-eigenschappen van de NIC van mijn HP Envy staat dat hij voorkeur moet hebben voor 5Ghz.
PAS ALS IK in de ASUS het NIC-address van de HP Envy uitsluit om überhaupt te mogen connecten met 2.4Ghz en 5Ghz-1, komt de HP Envy laptop meteen op de 5Ghz-2 band...en dan ook metéén met de maximale full-blown 2400mbps.
Maar....dit voelt als een houtje-touwtje oplossing,
Wellicht hebben jullie opmerkingen over zaken die ik over het hoofd heb gezien???
Is de Smart Connect Rule van ASUS gewoon defect of maak ik een denk-/keuzefout???
This drives me totally insane.,,
AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***