Bewegingmelder en alarm verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-12 16:14
Ik ben helaas niet een hele grote klusser maar ik heb nog wat bewegingsmelders hangen van een alarmsysteem dat al lang geleden uitgeschakeld is omdat het steeds problemen gaf. Nu wilde ik deze melders op diverse plaatsen verwijderen (ze zijn ooit voordat ik hier kwam wonen al geïnstalleerd), en omdat ik wel zag dat er bekabeling achter liep wilde ik deze in een blokje stoppen en in de muur werken omdat ik niet de kennis heb om alles helemaal overal te verwijderen.

Echter nadat ik de kap eraf gehaald heb zie ik een dunne bruine en groene kabel maar ook nog diverse witte kabels (allemaal vrij dun).

Kan ik de blauwe en bruine gewoon in een blokje stoppen en weg werken in de muur en de witte er gewoon los bij stoppen of wat denken jullie dat ik het beste hiermee kan doen? Kan het zijn gezien het alarm uit is dat er verder helemaal geen stroom meer op de kabels staat en kan ik ze gewoon allemaal wegstoppen?

Of zijn dit specifiek andere kabels (ik vermoed bruin en blauw voor stroom en wit voor data?)

Dank!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kORUluDpNkR5jaKc4NZ7blXzB3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydU3R9ypVfVz0j74bfvsjEsc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als je het nooit meer gaat gebruiken zou ik alles lekker wegtrekken.
Spanning van de centrale alarmkast eraf (stekker eruit), eventuele accu eruit en je kan veilig aan de slag.
Voor dingen wegslopen heb je niet al te veel kluservaring nodig.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:59
Persoonlijk zou ik wel de kabels laten zitten - mocjht je ooit een kabel willen trekken is het handig als er al iets zit.

• The-Eagle_2007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47
Je geeft aan dat het alarmsysteem al lang uit staat (ik neem aan stekker eruit etc).

Accu in het systeem zal dan ondertussen ook wel leeg zijn dus gemakshalve is je alarm installatie al spanningsloos.

Je kan de 6 draden dan loshalen van de bewegingsmelder, waarschijnlijk heb je een paar (2) voor voeding, een paar voor data en een paar voor sabotage...
Draden loshalen dus, melder van de muur halen, draden in een kroonsteentje als er ruimte is achter de melder, anders draden met tape isoleren en dan beetje terugduwen

Bla Bla Bla

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-12 09:21
Kap van je alarm systeem afhalen (systeem zal gaan piepen, al dan niet sirene) en 230V + accu los halen. Dan is het spanningsloos. Als je de bedrading in de muur stopt, zeker met stuccen zal het vocht sluiting geven.
Zou de bedrading wel lekker beschikbaar houden mocht je ooit nog iets met domotica / sensoren willen gaan doen dan zou je vanaf een centrale plek spanning kunnen halen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• arjanvr
Bedankt alvast voor alle input.. voor de volledigheid nog wat extra informatie want het liefst zou ik gewoon het hele alarm weg willen uit de meterkast maar ik vraag me af of dat zomaar veilig kan en daar heb ik nog wat vragen over.

Het is overigens een systeem van minimaal 15 jaar oud.
Onderstaand is het alarmsysteem. Het vakje beneden kunnen batterijen (of accu denk) in maar hij is leeg. Een elektricien vertelde mij om dat rode knopje links met een schroevendraaier te draaien. Daarmee is het systeem uitgeschakeld en daarna gingen alle lampjes uit en stond het permanent uit. Inschakelen opnieuw ermee kon niet zo makkelijk dus ik weet niet precies wat het doet.
Misschien te simpel gedacht maar ik zie in het midden boven een bruine en blauwe draad.. als ik die los maak en daar een blokje op zet en dan is daar na toch alle stroom van die kast? Of denk ik dan te simpel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENKYmDb3IiQjxRWu5WJne4DGyrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6ditkDXFkT60mseo3za62bZ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna gaat het omhoog en achter dat grijze klepje. Dat grijze klepje kan ik waarschijnlijk wel zo los schroeven maar kan en mag ik ook de witte 'L2' groep 2 openmaken want waarschijnlijk kan ik het daarachter gewoon ontkoppelen vermoed ik. Als ik de hoofd schakelaar uitschakel gaat daar de stroom vanaf neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAwN01FV_EjB2issv5GrFKTwBdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJrQxdUha50bD9EFl6FtbRB4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna lijkt het naar boven te gaan en achter het schot te verdwijnen waar ik eigenlijk niet bij kan komen zomaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTAY8kE-z5XBu_kZ_dpjc7_3GJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVIP4k1H8FgteEFTVKNEb4Mw.jpg?f=fotoalbum_large

Er hangen op diverse plaatsen in huis en op diverse etages van die bewegingsmelders en ik vermoed dat ze ook gewoon op een stroom aangesloten zitten of denk je dat al die dunne draadjes allemaal terug kopen naar de centrale box en dat eigenlijk nergens meer stroom op zit?

Hopelijk kunnen jullie mij nog iets meer informatie geven.
Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door arjanvr op 04-05-2023 14:40 ]

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-12 10:29
Dit is een bedraad alarmsysteem en alle sensoren zullen dus ook hun stroom krijgen vanaf de centrale. Als de centrale helemaal uit staat en geen stroom meer geeft via een accu oid, kun je alles er gewoon uit trekken als je dat graag wil.

De twee meest rechter draden in de sensor (groen en wit) geven stroom. Die zijn aangesloten op het + en - contact. Die komen dus uiteindelijk helemaal vanuit die centrale met wat aftakkingen hier en daar. Kijk ook eens in die groepsdoosjes.

Ale je het echt echt echt heel zeker wil weten kun je ook een multimeter erbij pakken (als je die hebt), op gelijkstroom zetten (V=, niet V~) en op de + en - contacten zetten. Maar ik zou het er op wagen. Die zijn sowieso niet aangesloten op de netspanning.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:12
Op bruin en blauw staat maar 12 v als er al stroom op staat. Gewoon afknippen en draden in de muur stoppen. Hoef geen kroonsteen of iets op.

• arjanvr
xFeverr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:49:

De twee meest rechter draden in de sensor (groen en wit) geven stroom. Die zijn aangesloten op het + en - contact. Die komen dus uiteindelijk helemaal vanuit die centrale met wat aftakkingen hier en daar. Kijk ook eens in die groepsdoosjes.
Je bedoeld die groene en gele draden echts die uit de witte buis komen? En dan is die bruine een aarddraad of zie ik dat verkeerd?
Kan ik gewoon dat witte klepje erboven open schroeven en ze daar los koppelen? Een multimeter wil ik sowieso nog een keer kopen.. is niet zo heel duur meen ik en altijd handig voor dingen

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Denk beste elektricien laten komen om de voeding (kabel) definitief van de alarm installatie te laten verwijderen. Daarna kun je veilig zelf aan de slag om alle bekabeling die alarm gerelateerd zijn veilig te verwijderen. Dan hoef je geen kroonsteentjes te gebruiken. Lijkt me de veiligste oplossing gezien je vragen en opmerkingen.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• The-Eagle_2007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:47
De blauwe en bruine draad in het midden van de alarmkast is naar alle waarschijnlijkheid de netvoeding.
Deze zouden nog onder spanning kunnen staan = 230v..

Wil je dus zelf wat doen dan daar dus zeker even met een multimeter (in V~ 230+ stand) controleren.
Als daar geen spanning op staat kan je deze loshalen en afdoppen/kroonsteen.
Alle overige draden kunnen dan los en je kan de kast verwijderen.

Onder dat grijze kapje kan je kijken hoe de draden verder lopen en verwijderen tot waar mogelijk.
Ik denk zelf gekoppeld onder een van de L1, L2 of L3 kastjes...

De foto met Friedland kastje is voor je deurbel installatie, zou verder niet met het alarm te maken moeten hebben.

Maar inderdaad wat @TNijpjes ook zegt.
Mocht je niet zeker zijn van je zaak, laat een elektricien het primaire deel afkopplen en dan zelf de rest weghalen in meterkast en huis

Bla Bla Bla

• arjanvr
Ik ga een multimeter kopen en eens kijken wat ik uit kan vinden zelf. Die L kastjes kunnen gewoon open of moet dan de stroom eraf.

Dat Friedland kasje stond er per ongeluk op, dat is de deurbel idd

Alvast bedankt ieder

Verwijderd

Ipv een multimeter kan je toch even de aardlek omzetten dan staat er 100% geen stroom meer op en kan je alles veilig verwijderen en daarna weer de stroom inschakelen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:07
Die sensoren krijgen maar 3,3-5volt
12v al voor 90% zeker niet.
En 230v 100% zeker niet, dan ligt er een gesmolten hoopje op de grond, en ook de bedrading is totaal ongeschikt.

• The-Source
Simply_jeroen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:52:
Op bruin en blauw staat maar 12 v als er al stroom op staat. Gewoon afknippen en draden in de muur stoppen. Hoef geen kroonsteen of iets op.
Nou in de voorbeeld foto van de sensor is het de wit/groen paar die spanning levert.
Bruin blauw kan bij iemand met te weinig kennis gevaarlijke situatie opleveren als deze zomaar in de 230V installatie gaat knippen!

Ik heb een sterk vermoede (kan het niet goed zien op de foto's) dan de voeding via een zwart snoer is aangesloten en dat je bij het kastje L3 nog net daarvan een stukje ziet lopen aan de onderzijde die vervolgens in een pijp omhoog gaat en ook weer naar beneden?
Als het een snoer is dan is het een kwestie van stekker uit een WCD halen en daarna kan je het geheel ervan schroeven, maar altijd controleren of de 230V eraf is wanneer je begint te schroeven.
Je alarm systeem mag naar het museum want zelfs toen ik 15 jaar geleden alarm systemen deed plaatsen werden systemen zoals getoond al vervangen.

• arjanvr
Ja het zal wel heel oud zijn inderdaad want toen ik in 2008 hier kwam wonen hing hij er al. Omdat hij willekeurig in de nacht af ging terwijl hij niet geactiveerd was heb ik hem helemaal uitgezet met die rode draaiknop. Zal wel voor zekering zijn.

Ik gooi de stroom er wel af en dan kijk ik even in die L kastjes wat ik zie

Ze komen maandag glasvezel modem installeren en die wil ik eigenlijk op die plek. Er hangen 4 bewegingsmelders in huis. Geen idee hoe die allemaal daarheen gaan. Word zoeken:)

[ Voor 21% gewijzigd door arjanvr op 05-05-2023 09:28 ]

• The-Source
Je sensoner lijken te werken met Bus ID en je hebt denk ik 3 lussen van max 5 sensoren per lus.
Als je de stroom voorziening (230v) afgekoppeld hebt kan je de rest gewoon vrij demonteren / slopen :P
Dat willekeurig afgaan is meestal indicatie dat de accu dood was ;)
Dus zorgen dat je spanningsvrij kan werken dan gewoon alle schroefjes open> bedrading eruit.
Vaak zit z'n kast met 1 of 2 ophang schroeven (sleutelgat model) en dan nog 2 extra voor definitieve bevestiging. Nadat je de behuizing weg hebt kan je de bekabeling volgen (die waarschijnlijk o.a. in de doosjes L1 tm L3 gaan).
Je kan vervolgens zelf bepalen of je die doosjes ook nog van de muur haalt.

• arjanvr
Ik wil het toch wel graag zelf proberen eerst weg te halen maar het verwijderen van het kapje van L1 tm L3 waar ik dacht een kroonsteen te kunnen plaatsen heeft toch wel meer vragen dan antwoorden opgeleverd. Er zitten allemaal hele dunne kabeltjes achter die dan vermoedelijk naar de verschillende sensoren in huis gaan evenals die grote oranje toeter aan de buitenkant die licht geeft als het alarm afgaat het sleutelcontact aan de binnenkant van de deur om het alarm mee in en uit te schakelen.. Ik zie echter nergens een duidelijke stroomkabel die naar de kast gaat om het hele systeem van stroom te voorzien.. ik zou denken dat die dikker is dan de andere kabels want dit zijn hele dunne kabeltjes. Zijn die L1 TM L3 kastjes enkel daar om het alarm af te regelen? Die zwarte kabel die naar rechts loopt is voor zover ik weet een coax kabel waarmee men vroeger op zolder de tv aansloot.

Iemand een suggestie welke kabel het geheel van stroom voorziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcCXjFOLWHk8DrLufb5Pw39H1_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/538xLtNRojQvwW2S7esDydhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHAdZZmNcn8Li2zS-DTXDzAnZwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22wkjx8ZiDCrm8BkZTj5MwE5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed overigens dat ik dat linker schot moet loshalen want daar lijken alle kabels heen te lopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfXVtrPRb3y-aGY8RHKxVnOer9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3SFiHduxY1Myk4EeZsujzWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door arjanvr op 06-05-2023 12:41 ]

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-12 11:51
Ik denk die zwarte kabel helemaal rechts die niet die doosjes in gaat maar grijze pvc pijp. Op de eerste foto van startpost lijkt daar bruin en blauw uit met aderhuls te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Thimmah op 06-05-2023 12:49 ]

• arjanvr
Dat is als het goed is een coax kabel die van de woonkamer naar zolder door iemand ooit getrokken is

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

arjanvr schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:41:
Ik wil het toch wel graag zelf proberen eerst weg te halen maar het verwijderen van het kapje van L1 tm L3 waar ik dacht een kroonsteen te kunnen plaatsen heeft toch wel meer vragen dan antwoorden opgeleverd. Er zitten allemaal hele dunne kabeltjes achter die dan vermoedelijk naar de verschillende sensoren in huis gaan evenals die grote oranje toeter aan de buitenkant die licht geeft als het alarm afgaat het sleutelcontact aan de binnenkant van de deur om het alarm mee in en uit te schakelen.. Ik zie echter nergens een duidelijke stroomkabel die naar de kast gaat om het hele systeem van stroom te voorzien.. ik zou denken dat die dikker is dan de andere kabels want dit zijn hele dunne kabeltjes. Zijn die L1 TM L3 kastjes enkel daar om het alarm af te regelen? Die zwarte kabel die naar rechts loopt is voor zover ik weet een coax kabel waarmee men vroeger op zolder de tv aansloot.

Iemand een suggestie welke kabel het geheel van stroom voorziet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vermoed overigens dat ik dat linker schot moet loshalen want daar lijken alle kabels heen te lopen

[Afbeelding]
Als je nu eerst eens de spanning van die centrale haalt? Die voedingskabel zie je rechts naast de trafo zitten. Die kabel moet je volgen in je meterkast en bij het aansluitpunt loshalen (groep uitzetten).
Dan maakt het geen bal meer uit wat je met de rest van de kabeltjes doet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1