Aantal fans nieuwe gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 18:28
Ik ben aan het onderzoeken of het wellicht qua geluid en koeling helpt om 1 à 2 extra fans aan de voorkant van mijn PC-behuizing in te bouwen. Op enkele plekken lees ik dat op deze wijze de fans minder rpm hebben, omdat er meer fans zijn voor dezelfde hoeveelheid koeling. Ik lees ook dat het handig om te streven naar een positieve luchtdruk in een case. Als ik zo kijk naar mijn systeem, komt er minder lucht in het systeem dan dat er uitgeblazen wordt. In mijn huidige opzet heb ik namelijk 1 fan voor, 1 fan achter en 2 fans (van de aio-koeler) bovenin. Dat zou dan wijzen op een negatieve luchtdruk. Is het verstandig om 1 of 2 extra fans aan de voorkant te installeren?

Ik zoek een?
1 of 2 extra fans (120mm) aan de voorkant.

Wat is je budget?
Rond de 30 euro (afhankelijk of 1 fan of 2 fans toegevoegd worden).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Nee, maar om het allemaal een beetje uniform te houden zou ik het liefst voor de Corsair SP120 Elite 120mm willen gaan (https://tweakers.net/pric...ir-sp120-elite-120mm.html).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Dit is mijn nieuw gebouwd systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 276,58€ 276,58
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 1.349,-€ 1.349,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 240 Zwart€ 239,90€ 239,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 152,90€ 152,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 112,89€ 112,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.651,17

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Beste antwoord (via Meister Sachs op 04-05-2023 13:35)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:34
Door de aio heb je eigenlijk al 4 fans, je zou hooguit de front fans naar 140mm kunnen veranderen, en een van de 2 toevoegen.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/468845;1269917/
dan heb je stillere fans die meer luchtstroom geven.

Uniformiteit heb je toch al niet door de aio - het enige wat belangrijk is is dat de front fans hetzelfde zijn (dus 2x arctic, of 2x be quiet)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Door de aio heb je eigenlijk al 4 fans, je zou hooguit de front fans naar 140mm kunnen veranderen, en een van de 2 toevoegen.

Uniformiteit heb je toch al niet door de aio - het enige wat belangrijk is is dat de front fans hetzelfde zijn (dus 2x arctic, of 2x be quiet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meister Sachs
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:28:

Goed idee, doe ik de fans be quiet!. Bedankt voor de snelle reactie (y) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
let wel even op - ik zou dus de 2 huidige fans vervangen voor 140mm, grotere fan geeft meer luchtstroom zonder veel meer geluid (of zelfde luchtstroom minder geluid, afhankelijk van je instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Fans toevoegen gaat je in ieder geval meer geluid opleveren indien je ze niet goed af kunt regelen.
Wat ik me allereerst af zou vragen is eigenlijk of het bijplaatsen van fans wel noodzakelijk is.
Loopt de temperatuur zodanig hoog op dat je een merkbare performanceverlaging ondervindt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Yaksa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:43:
Fans toevoegen gaat je in ieder geval meer geluid opleveren indien je ze niet goed af kunt regelen.
Wat ik me allereerst af zou vragen is eigenlijk of het bijplaatsen van fans wel noodzakelijk is.
Loopt de temperatuur zodanig hoog op dat je een merkbare performanceverlaging ondervindt?
Nee, ik heb het idee dat de tempraturen wel goed zijn. De suprim x blijft altijd erg koel terwijl ik redelijk veeleisende games speel, zo rond de 50 of 60 graden denk ik. De 7700x (eco mode) zit bij gamen altijd zo rond de 65 graden. Soms hoger, soms lager. De overweging wat betreft luchtdruk speelde ook een rol bij het stellen van mijn vragen. Aangezien bij een positieve luchtdruk de case schoner blijft qua stof. Maar misschien is dit allemaal marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
De hoeveelheid stof in je case is vooral afhankelijk van de omgeving waar de PC staat.
Veel/geen huisdieren, vaak/niet stofzuigen, houtzagerij/clean room, veel/geen huisgenoten.
Die variabelen zijn van grotere invloed in jouw situatie denk ik dan het bijplaatsen van fans.
Een positieve luchtdruk in je case creëren gaat echt niet lukken. Er zitten zoveel kieren en gaten in elke computerkast dat er praktisch geen drukverschillen zijn. Gewoon intakefans (met stoffilter) aan de voorkant en outtakefans aan de achterkant monteren. Geen intakefans aan de bovenkant en outtakefans aan de onderkant, warme lucht stijgt omhoog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Yaksa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:05:
De hoeveelheid stof in je case is vooral afhankelijk van de omgeving waar de PC staat.
Veel/geen huisdieren, vaak/niet stofzuigen, houtzagerij/clean room, veel/geen huisgenoten.
Die variabelen zijn van grotere invloed in jouw situatie denk ik dan het bijplaatsen van fans.
Een positieve luchtdruk in je case creëren gaat echt niet lukken. Er zitten zoveel kieren en gaten in elke computerkast dat er praktisch geen drukverschillen zijn. Gewoon intakefans (met stoffilter) aan de voorkant en outtakefans aan de achterkant monteren. Geen intakefans aan de bovenkant en outtakefans aan de onderkant, warme lucht stijgt omhoog.
Dan denk ik er nog wel even over na. Ik zal dan wat meer de boel controleren als het gaat om temperaturen. Ik kan later altijd nog beslissen om de huidige 120mm-fan aan de voorkant te vervangen door 2 fans van 140mm (suggestie van @99ruud99). Het heeft geen haast. Ik zit in een redelijk schone omgeving, huisdieren komen niet in mijn mancave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1 exhaust als je de rad boven plaatst. monteer de 2meegeleverde front en koop 1 achter/exhaust

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Luchtdruk in een behuizing (met gesloten zijpanelen) kan je met een blaadje toiletpapier checken bij de roosters waar je geen fan kan plaatsen. Dat is bij de uitbreidingssloten en bijhorende afdekplaatjes.

Wordt het blaadje naar de behuizing aangezogen, dan is het negatieve luchtdruk. Je kan de toerental van de intake fans verhogen zodat het blaadje naar achteren geblazen wordt. In de praktijk ga je het geluid van de intake fans beter horen.

Bij een positief luchtdruk moet de lucht via de luchtfilters in de behuizing komen.

Ik heb dit bij mijn Antec P280 gedaan. Er komt nog altijd stof binnen van een stoffige omgeving. Onder de bureau en op de grond is de slechte plek dat ik een PC kan neerzetten.

Bij mijn Inter-Tech Pocket heb ik dit niet gedaan wegens geperforeerde panelen langs alle kanten. Het staat op een andere behuizing, niet onder mijn bureau en heeft veel minder stof.

Ik denk dat de grootste winst te behalen is met een plank naast of boven mijn bureau waar de PC als een pronkstuk staat. Stof dwarrelt naar beneden en verzamelt graag onder mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:56:
1 exhaust als je de rad boven plaatst. monteer de 2meegeleverde front en koop 1 achter/exhaust
Ik heb inderdaad de radiator bovenin geplaatst (met de fans naar buiten blazend), systeem is al helemaal klaar. Op basis van jouw suggestie blijft het dan echter bij 120mm. Dat bedoel je toch? Bedankt voor het meedenken.
rapture schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:07:
Luchtdruk in een behuizing (met gesloten zijpanelen) kan je met een blaadje toiletpapier checken bij de roosters waar je geen fan kan plaatsen. Dat is bij de uitbreidingssloten en bijhorende afdekplaatjes.

Wordt het blaadje naar de behuizing aangezogen, dan is het negatieve luchtdruk. Je kan de toerental van de intake fans verhogen zodat het blaadje naar achteren geblazen wordt. In de praktijk ga je het geluid van de intake fans beter horen.

Bij een positief luchtdruk moet de lucht via de luchtfilters in de behuizing komen.

Ik heb dit bij mijn Antec P280 gedaan. Er komt nog altijd stof binnen van een stoffige omgeving. Onder de bureau en op de grond is de slechte plek dat ik een PC kan neerzetten.

Bij mijn Inter-Tech Pocket heb ik dit niet gedaan wegens geperforeerde panelen langs alle kanten. Het staat op een andere behuizing, niet onder mijn bureau en heeft veel minder stof.

Ik denk dat de grootste winst te behalen is met een plank naast of boven mijn bureau waar de PC als een pronkstuk staat. Stof dwarrelt naar beneden en verzamelt graag onder mijn bureau.
Ik heb mijn PC op mijn bureau naast de monitor gezet. Wel wat scheef, want ik vind het wel leuk om goed zicht te kunnen hebben op het display van de aio-koeler. Dat van dat testen van de luchtdruk ga ik zeker proberen. Bedankt voor de suggestie!

[ Voor 62% gewijzigd door Meister Sachs op 04-05-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-08 19:46
Yaksa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:05:
Bij een "negatieve" druk komt de extra lucht via kieren naar binnen.
Bij een "positieve" druk gaat de extra lucht via de kieren ook naar buiten. Met als verschil dat alle lucht die naar binnen gepompt wordt via een stoffilter kan gaan, dat scheelt stof in je kast.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
LordSinclair schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:40:
[...]Bij een "negatieve" druk komt de extra lucht via kieren naar binnen.
Bij een "positieve" druk gaat de extra lucht via de kieren ook naar buiten. Met als verschil dat alle lucht die naar binnen gepompt wordt via een stoffilter kan gaan, dat scheelt stof in je kast.
En waar haal je die extra lucht vandaan?
Volgens mij zitten er ook nog een aantal kieren in willekeurig welke kast dan ook waar geen stoffilters voor geplaatst kunnen worden. Ik bedoel, het is geen perfect afgesloten systeem zoals een zuurkast of zo. Dus je kunt nooit onderdruk of overdruk creëren. Hooguit kun je proberen de flow in de case zodanig in te richten dat ventilatoren en/of obstructies in de case elkaar niet tegenwerken zodat warme lucht zo snel mogelijk verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Yaksa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:01:
[...]

En waar haal je die extra lucht vandaan?
Als je 2 ventilatoren hebt die alleen maar lucht afzuigen.. komt de lucht die aangevuld moeten worden via de weg met de minste weerstand de kast binnen (kieren).

Als je 2 ventilatoren hebt die alleen naar lucht erin blazen, dan komt de lucht via die plek (met stoffilter) binnen, en zal via de weg met de minste weerstand de kast weer verlaten.

Dus als er 2 ventilatoren lucht afzuigen en er maar 1 lucht er in blaast dan moet de afgezogen lucht van ventilator 2 elders de kast binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Positieve/negatieve druk maakt maar weinig uit... Stof komt je kast toch wel in, het grooste verschil tussen de twee is waar 't stof zich ophoopt.

Convectie is ook totaal niet relevant in een computer kast, één enkele 120mm blaast zo hard dat het effect van stijgende lucht totaal ontdaan gemaakt word.

Meestal worden de voor-en zijkant als intake gebruikt en boven-en achterkant als exhaust, er zijn hier wel enkele uitzonderingen op, maar die spelen vooral bij custom waterkoelen een rol.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Neekee schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:19:
Positieve/negatieve druk maakt maar weinig uit... Stof komt je kast toch wel in, het grooste verschil tussen de twee is waar 't stof zich ophoopt.
Mijn pc had na 7 jaar dienst amper stof er in liggen. Dankzij de luchttoevoer via stoffilters, daar heb ik in die 7 jaar wel heel wat stof uit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meister Sachs
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:28:

Vergeten een update te plaatsen, maar ben gegaan voor jouw suggestie. Heb 2 fans (140mm) van Arctic aan de voorkant geplaatst:
. Werkt als een tierelier (y) .

Pagina: 1