Zonnescherm knal thermisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07 21:13
Mijn sinds een klein jaar geplaatste zonnescherm geeft al tijden meerdere knallen per dag als de zon schijnt. Mijn zonnescherm doet dit alleen als het buiten warm is en de zon schijnt. Hij geeft dan een aantal keer per dag een harde knal. Zo hard dat het wel irritant is. Het heeft dus duidelijk iets te maken met warmte omdat het alleen voor komt op zonnige dagen. De installateur gaf aan dat dit te maken heeft met aluminium dat uit zet. Daar is niets aan te doen volgens hem. Waarop ik aangeef, waarom hebben de buren dit niet. De buren hebben overigens een ander zonnescherm. Ik heb ruim 2700 euro betaald en naar mijn idee dus geen goedkoop zonnescherm. Het betreft het merk knikarmscherm Ibiza-Plus.
Dit gebeurt overigens als het scherm dicht zit. Ik weet niet of het gebeurt als het scherm open is.
Heeft iemand een idee wat het is? En vooral hoe is dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:28
Klankkast verwidjeren, zorgen dat metaal vrij rruimte heeft om uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:09:
zorgen dat metaal vrij ruimte heeft om uit te zetten.
ja, maar het moet wel aan de muur blijven hangen. zonnescherm zet uit over de volledige lengte, maar de bouten in de muur gaan verhinderen dat tot er genoeg kracht is om met een knal verder te schieten.Teminste, Ik denk dat dat de oorzaak is.

Ik zou zo zeggen probeer de bouten klein slagje losser te draaien (aan èèn kant moet voldoende zijn)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Welk kleur hebben je profielen? En hebben de buren zelfde kleur profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
True, maar je kan proberen de klankkast wat rubber te geven, dat geeft wat meer mee dan enkel een stalen houder (of alluminium houder ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Lt.Mitchell schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:16:
Welk kleur hebben je profielen? En hebben de buren zelfde kleur profielen?
Je bedoelt denk ik de metalenbehuizing van het knikarmscherm, in dat geval is het antraciet. Die van mijn buren is dezelfde kleur. Wel heb ik een knikarmscherm met gesloten kast en zij een halfopen kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
mrc4nl schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:14:
[...]

ja, maar het moet wel aan de muur blijven hangen. zonnescherm zet uit over de volledige lengte, maar de bouten in de muur gaan verhinderen dat tot er genoeg kracht is om met een knal verder te schieten. Tenminste, Ik denk dat dat de oorzaak is.

Ik zou zo zeggen probeer de bouten klein slagje losser te draaien (aan èèn kant moet voldoende zijn)
De installateur gaat toch langs komen, ik ga ze dit meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
99ruud99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:16:
True, maar je kan proberen de klankkast wat rubber te geven, dat geeft wat meer mee dan enkel een stalen houder (of alluminium houder ofc).
Hoe bedoel je, "Wat rubber geven"? Moet er ergens rubber ingestopt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Je kan de kasten wat groter maken, en de "extra" ruimte opvullen met rubber. Hierdoor kan de knikarm uitzetten / krimpen zonder dat de kast mee moet uitzetten EN als er geluid komt, is er demping ipv versterking ivm klankkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-07 22:10
Is dit probleem inmiddels al opgelost?

Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem met een zonnescherm van dezelfde leverancier. Helemaal op dagen waarbij zon/wolken zich afwisselen, is er tientallen keren per dag een irritante knal te horen die ook binnenshuis goed te horen is. Alleen wanneer het scherm gesloten is.

Ben erg benieuwd of het probleem bij TS is opgelost en zo ja, op welke manier?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOYSwYnvNy0ZYDqyMvZwH3ayRiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G06vVbNjL96rvXgkgKAAxdq8.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door gerbendg97 op 22-10-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
gerbendg97 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:42:
Is dit probleem inmiddels al opgelost?

Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem met een zonnescherm van dezelfde leverancier. Helemaal op dagen waarbij zon/wolken zich afwisselen, is er tientallen keren per dag een irritante knal te horen die ook binnenshuis goed te horen is. Alleen wanneer het scherm gesloten is.

Installateur is langs geweest en heeft er wat WD40 opgespoten, uiteraard zonder effect (zoals ik al had verwacht).

Ben erg benieuwd of het probleem bij TS is opgelost en zo ja, op welke manier?

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Het is helaas nog niet volledig verholpen. Er is tevens vilt geplaatst in de kast. De leverancier is zo'n zes keer langs geweest om 'iets' te doen. Inmiddels is er toegezegd na de zomer een geheel nieuwe bak te plaatsen. Alles behalve het doek en de motor worden vervangen.

[ Voor 61% gewijzigd door slvans op 26-08-2023 13:43 . Reden: quote toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DianaA
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Ons elektrisch knikarm zonnescherm heeft precies hetzelfde. Zowel open als in.
Het is echt een vervelend geluid. Per minuut luiden er soms wel 6 knallen. Het begint wanneer de zon er op begint te schijnen. Gelukkig nooit snachts...... want het geluid is binnen te horen.
Het begon een jaar na plaatsing. Vorig jaar begonnen de knallen. En er is al meerdere keren naar gekeken. Ik had gehoopt dat het misschien een jaar later niet meer aanwezig was.Volgende maand komt de leverancier weer kijken.
De dichte kast en armen zijn antraciet van kleur.
Als ik dit van te voren had geweten, dan nooit zon type zonnescherm gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

Is dit een knikarmscherm van MySun?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
DianaA schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:11:
Ons elektrisch knikarm zonnescherm heeft precies hetzelfde. Zowel open als in.
Het is echt een vervelend geluid. Per minuut luiden er soms wel 6 knallen. Het begint wanneer de zon er op begint te schijnen. Gelukkig nooit snachts...... want het geluid is binnen te horen.
Het begon een jaar na plaatsing. Vorig jaar begonnen de knallen. En er is al meerdere keren naar gekeken. Ik had gehoopt dat het misschien een jaar later niet meer aanwezig was.Volgende maand komt de leverancier weer kijken.
De dichte kast en armen zijn antraciet van kleur.
Als ik dit van te voren had geweten, dan nooit zon type zonnescherm gekocht.
Ik kan hier niets aan toevoegen. Het lijkt alsof je ons verhaal op schrijft. alhoewel bij ons het maximaal 2/3 per minuut zijn. voor de rest alles hetzelfde. Bij ons wordt hij in oktober opnieuw geplaatst heb ik reeds zwart op wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
Wellicht helpt 't door teflon ringen ertussen plaatsen. Teflon glijdt een stuk beter namelijk.
Hierdoor zal de uitzetting sneller verdeeld worden en minder spanning opbouwen.. Staal op staal heeft grip tot het geen grip meer heeft en dan krijg je die knal. En dat proces herhaald zich.

Minder hard vast draaien kan ook helpen. Als 't te strak zit, kan er meer kracht opbouwen voordat zo'n montagepunt doorschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Probleem is dat het aluminium profiel strak in twee beugels vast zit, waarbij de beugels op de muur zitten. De muur zet veel minder uit dan het aluminium profiel in de warmte, waardoor er een mismatch is tussen de uitzetting.

Doordat beide beugels waarschijnlijk helemaal strak zijn aangedraaid aan zowel de muur als op het profiel, ontstaat er spanning totdat de kracht de wrijving van de montage overwint en het met een knal uitzet. De uitzetting kan absoluut niet voorkomen worden, maar je kan de boel wel zo monteren dat er geen spanning op staat doordat het met minder restrictie kan uitzetten. Je zou kunnen proberen door de verbinding van beugel op profiel aan 1 zijde wat los te zetten of dit al uithaalt. Hij zal heus niet direct naar beneden vallen.

In de ideale situatie worden er wat teflon vulplaatjes tussen geplaatst en wordt het profiel ingespoten met iets als teflon droogsmeer (weet niet of je tussen de wrijvende oppervlaktes nu iets ertussen kan spuiten), zodat de glijweerstand drastisch omlaag gaat. De boel moet spanningsloos vrij kunnen uitzetten, dan zul je absoluut geen knal meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamboOoo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 10:27
Ik heb ook het knikarmscherm Ibiza-Plus.

Ik heb te maken met harde knallen in de woning. Het lijkt alsof iemand buiten ter hoogte van het zonnescherm met een ijzeren hamer tegen de gevel aan slaat. Buiten hoor ik echter geen knallen, hooguit tikjes.

De leverancier heeft in het voorjaar het zonnescherm eraf gehaald en voor 2 weken meegenomen om te controleren. De steunen zijn blijven hangen (chemische verankering). Tijdens deze weken zonder zonnescherm was het erg zonnig en warm, en koelde het 's avonds behoorlijk af. Gedurende deze weken waren de knallen (qua aantal en volume) nog erger dan gedurende de rest van dit jaar.

Inmiddels was ik na contact met VEH en de aannemer al gaan vrezen voor knallende dakplaten. Maar doordat de knallen op de begane grond veel harder en duidelijker zijn dan op zolder, twijfel ik daaraan en ben ik hier nog niet van overtuigd.

Zouden de chemische verankerde steunen deze knallen kunnen veroorzaken? In mijn geval gaat het dan om 1 steun; vanuit de woning gezien aan de rechterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4H_vPAGhAfjafsPrb26TtTWQ9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiU3L7mIbZpbkbRVlBJz3Iaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlvm4HRTaCPuT0AAcy_sE_6eAOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qm06Vu8XF2Nnxn8jFZFgjva.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SamboOoo op 19-09-2023 14:49 . Reden: extra foto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

zit die muurbeugel ook aan de onderkant met ankers vast? en kan je die losdraaien? De onderste heb je niet nodig als het scherm dicht is. ben benieuwd of dat het geluid verminderd.

Aluminium zet best veel uit, twee keer zoveel als staal, stalen muurbeugel zou zou beter zijn (maarja kan wel roesten als je de coating beschadigd)

ora et labora

• SamboOoo
mrc4nl schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:42:
zit die muurbeugel ook aan de onderkant met ankers vast? en kan je die losdraaien? De onderste heb je niet nodig als het scherm dicht is. ben benieuwd of dat het geluid verminderd.
Ik kom nog 2 bevestigingspunten tegen als ik de de afdekplaat eraf haal. De onderste van de 3 heb ik nu losser gedraaid. Ik hou het de komende tijd in de gaten, ik kan er pas echt iets over zeggen na enkele warme/zonnige dagen. Dus hopelijk komen die nog... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaypLLsGEKPZCGJ8sUG4hbL47rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILsQzQc6MPObJQjYvdq9FvDv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
Nergens ringen gebruikt en die moer met flens er aan vast, daar zitten ook vaak kartels op de flens en die vreet zich vast.
Het is al gezegd, alles monteren met teflon of nylon ringen en niet muurvast draaien.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
SamboOoo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:51:
[...]

Ik kom nog 2 bevestigingspunten tegen als ik de de afdekplaat eraf haal. De onderste van de 3 heb ik nu losser gedraaid. Ik hou het de komende tijd in de gaten, ik kan er pas echt iets over zeggen na enkele warme/zonnige dagen. Dus hopelijk komen die nog... 8)

[Afbeelding]
Goedemiddag,

Ik ben erg benieuwd of het losser draaien van het onderste bevestigingspunt heeft geholpen tegen de knallen? Zelf heb ik dezelfde steunen (zie eerdere post in dit topic). Ook komen de knallen voor mijn gevoel vanuit 1 steun / kant van het zonnescherm, vanuit het huis links in mijn geval.

Verkoper komt hem binnenkort van de muur halen en hij gaat retour naar de leverancier. Vraag me alleen af of dit ook maar iets gaat helpen als ik de reacties in dit topic lees.

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
JukeboxBill schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:10:
Nergens ringen gebruikt en die moer met flens er aan vast, daar zitten ook vaak kartels op de flens en die vreet zich vast.
Het is al gezegd, alles monteren met teflon of nylon ringen en niet muurvast draaien.
Goedemiddag,

Bedankt voor je reactie! Vraagje, bedoel je naast het losdraaien het plaatsen van nylon ringen achter de 4 bevestigingen die zichtbaar zijn op de foto van SamboOoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
gerbendg97 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Goedemiddag,

Bedankt voor je reactie! Vraagje, bedoel je naast het losdraaien het plaatsen van nylon ringen achter de 4 bevestigingen die zichtbaar zijn op de foto van SamboOoo?
Het is vooral die moer met flens linksboven op die foto en in principe alle moeren waarmee de kap op de profielen is geschroefd.
Het knallen wordt veroorzaakt door de kap die uitzet en weer krimpt, al naar gelang de temperatuur.
De bouten in de muur kan je m.i. wel met rust laten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
JukeboxBill schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Het is vooral die moer met flens linksboven op die foto en in principe alle moeren waarmee de kap op de profielen is geschroefd.
Het knallen wordt veroorzaakt door de kap die uitzet en weer krimpt, al naar gelang de temperatuur.
De bouten in de muur kan je m.i. wel met rust laten.
Bedankt! Ik heb even foto’s gemaakt van mijn situatie. De 3 bevestigingen met zwarte doppen gaan rechtstreeks de muur in (foto 1), daar hoeft dus niks mee te gebeuren als ik het goed begrijp?

En dan hebben we 2 bevestigingen (aan beide kanten) die het scherm op de steun/beugel bevestigen (foto 2). Adviseert u om deze moer iets losser te draaien met wellicht toevoeging van wat WD40? Of ook echt beide of een van de moeren er even helemaal af en dan een nylon sluitring toevoegen? Komt het scherm dan niet vallen bij het losdraaien van deze bevestigingen? En moet bij de onderste moer de verzinkte sluitring dan ook blijven zitten of vervangen voor nylon?

Ben niet erg handig, alvast bedankt voor uw reactie.

[ Voor 44% gewijzigd door gerbendg97 op 21-11-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamboOoo
gerbendg97 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:14:
[...]
Ik ben erg benieuwd of het losser draaien van het onderste bevestigingspunt heeft geholpen tegen de knallen?
Helaas niks geholpen. Ook van die witte nylon ringen overal tussengezet en niet te strak vastgedraaid. Geen succes.

Via contact met de installateur is er in overleg met de leverancier afgesproken om het scherm compleet te vervangen. Maar het scherm is er dus al eerder afgeweest en toen waren de knallen er ook. Dit heb ik meerdere keren aan de installateur gemeld. De leverancier blijft zeggen dat het niet aan de steunen kan liggen.

Als ze de boel komen vervangen kom ik hopelijk meer te weten over de kapsteun. Als het goed is zou je deze er af kunnen schuiven als je de moeren losdraait. Maar het lijkt zo strak op de muur vast te zitten, net alsof het vastgekit zit. Misschien boorgaten te vol gevuld met chemische verankering en niet lang genoeg laten drogen?

Als de steun er wel makkelijk afgaat dan heb ik een stuk rubber van enkele mm dik bij de bouwmarkt gekocht om tussen de muur en kapsteun te plaatsen.

Ik heb nog geen idee op welke termijn het nieuwe scherm komt. Ik hou dit topic in de gaten en zal ook mijn situatie blijven delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
SamboOoo schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Helaas niks geholpen. Ook van die witte nylon ringen overal tussengezet en niet te strak vastgedraaid. Geen succes.

Via contact met de installateur is er in overleg met de leverancier afgesproken om het scherm compleet te vervangen. Maar het scherm is er dus al eerder afgeweest en toen waren de knallen er ook. Dit heb ik meerdere keren aan de installateur gemeld. De leverancier blijft zeggen dat het niet aan de steunen kan liggen.

Als ze de boel komen vervangen kom ik hopelijk meer te weten over de kapsteun. Als het goed is zou je deze er af kunnen schuiven als je de moeren losdraait. Maar het lijkt zo strak op de muur vast te zitten, net alsof het vastgekit zit. Misschien boorgaten te vol gevuld met chemische verankering en niet lang genoeg laten drogen?

Als de steun er wel makkelijk afgaat dan heb ik een stuk rubber van enkele mm dik bij de bouwmarkt gekocht om tussen de muur en kapsteun te plaatsen.

Ik heb nog geen idee op welke termijn het nieuwe scherm komt. Ik hou dit topic in de gaten en zal ook mijn situatie blijven delen.
Bedankt voor je update! Ook ik heb inmiddels nylon ringen toegevoegd, ook hier zonder succes. Dat is dus in ieder geval niet de oplossing, helaas.

Mijn scherm wordt er binnen enkele weken afgehaald en gaat dan naar de leverancier. Erg benieuwd wat ze er precies mee gaan doen en of dit er uiteindelijk voor zorgt dat ik geen knallen meer hoor. Ook ik zal mijn situatie blijven delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
Bij mij is inmiddels het scherm eraf gehaald en naar de fabrikant gebracht. Ik ga een nieuwe scherm krijgen. Ik hoop dat dit het gaat oplossen. Het is zo irritant dat ik anders het scherm niet meer hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
slvans schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:18:
Bij mij is inmiddels het scherm eraf gehaald en naar de fabrikant gebracht. Ik ga een nieuwe scherm krijgen. Ik hoop dat dit het gaat oplossen. Het is zo irritant dat ik anders het scherm niet meer hoef.
Ben benieuwd! Hoor het graag zodra je er meer van kunt zeggen. Begrijp ook goed dat je liever geen zonnescherm meer hebt als die knallen niet wegblijven, het is echt heel irritant.

Toch jammer dat blijkbaar niemand precies kan vertellen waar het aan ligt. Bij andere mensen met exact hetzelfde zonnescherm is er totaal niets aan de hand volgens de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
gerbendg97 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:14:
[...]

Ben benieuwd! Hoor het graag zodra je er meer van kunt zeggen. Begrijp ook goed dat je liever geen zonnescherm meer hebt als die knallen niet wegblijven, het is echt heel irritant.

Toch jammer dat blijkbaar niemand precies kan vertellen waar het aan ligt. Bij andere mensen met exact hetzelfde zonnescherm is er totaal niets aan de hand volgens de dealer.
Dat snap ik dus ook niet. Hoe kan het nou zijn dat bij anderen er geen probleem is. Als fabrikant wil je dan toch ook weten waar het aan ligt zodat je dit in de toekomst kan voorkomen. Ik zou als fabrikant dit tot in detail willen uitzoeken. Maar we zullen het zien als ze hem hier weer ophangen en het weer zomer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
slvans schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 06:45:
[...]

Dat snap ik dus ook niet. Hoe kan het nou zijn dat bij anderen er geen probleem is. Als fabrikant wil je dan toch ook weten waar het aan ligt zodat je dit in de toekomst kan voorkomen. Ik zou als fabrikant dit tot in detail willen uitzoeken. Maar we zullen het zien als ze hem hier weer ophangen en het weer zomer wordt.
Inmiddels is ook mijn scherm opgehaald en gaat deze terug naar de leverancier. Het lijkt inmiddels ook een bekend probleem te zijn aangezien er vanuit mijn dealer meerdere schermen retour naar de leverancier zijn gegaan met exact hetzelfde probleem. Dat zal dan ongetwijfeld voor nog veel meer dealers in Nederland gelden die dit merk verkopen.

Nu is het even afwachten. Ik ben benieuwd en houd je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
gerbendg97 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:43:
[...]

Inmiddels is ook mijn scherm opgehaald en gaat deze terug naar de leverancier. Het lijkt inmiddels ook een bekend probleem te zijn aangezien er vanuit mijn dealer meerdere schermen retour naar de leverancier zijn gegaan met exact hetzelfde probleem. Dat zal dan ongetwijfeld voor nog veel meer dealers in Nederland gelden die dit merk verkopen.

Nu is het even afwachten. Ik ben benieuwd en houd je op de hoogte.
Bij mij werd er nog niet gesproken over een bekend probleem. Maar als het inmiddels een bekend probleem is. Zullen ze vast ook de oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
slvans schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:26:
[...]

Bij mij werd er nog niet gesproken over een bekend probleem. Maar als het inmiddels een bekend probleem is. Zullen ze vast ook de oplossing hebben.
Inmiddels hangt het scherm weer, op het doek en de motor na is alles vervangen. Ben benieuwd of het probleem is verdwenen nu het zonnetje langzaam maar zeker weer begint te schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:23
gerbendg97 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Inmiddels hangt het scherm weer, op het doek en de motor na is alles vervangen. Ben benieuwd of het probleem is verdwenen nu het zonnetje langzaam maar zeker weer begint te schijnen.
[hardopnadenken]
Ik vraag me af, als men de houders op de muur een paar milimeter te ver naar binnen/buiten heeft geplaatst en dan het scherm ophangt dan staat er toch spanning op het gehele frame (als in, het frame wordt naar binnen geduwt omdat de linkerhouder te dicht op de rechterhouder staat)

ter illustratie: normaliter zou men de houders zo'n 5 meter uit elkaar plaatsen.
Nu hangen ze 4 meter en 98 centimeter uit elkaar. Vervolgens wordt daar het scherm tussen gehangen en staat er dus wat spanning op het scherm. Normaliter geen probleem maar op het moment dat de zon gaat schijnen zet metaal uit en zal dit dus geluid gaan geven omdat de spanning ergens naar toe moet.
[/hardopnadenken]

Dus dan kan men alles vervangen maar als de 'houders' gewoon niet goed zijn geplaatst gaat dit natuurlijk niets oplossen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamboOoo
Hier is het complete scherm vervangen, maar de knallen blijven nog steeds. Dat was dus ook te verwachten omdat de knallen er ook waren toen het scherm er 2 weken niet hing. In de wintermaanden niks te horen maar nu op sommige dagen weer enkele knallen. En waarschijnlijk straks weer tientallen per dag. Erg frustrerend.

De steunen blijken vast te zitten met de chemische verankering. Daardoor is de beslissing om de steunen er af te gaan halen ook weer erg ingrijpend. Met de mogelijkheid dat in mijn situatie de oorzaak van de knallen losstaat van het zonnescherm. Maar dat lijkt weer zo toevallig met het feit dat juist andere mensen met hetzelfde zonnescherm ook geluidshinder ervaren.

Ik hoop de komende tijd aan de hand van de reacties in dit topic een besluit over een eventuele vervolgstap te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Die verankering is toch voor de schroefdraad die in de muur zit? Normaal zitten er vervolgens moeren op die je gewoon los kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamboOoo
Yucon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:34:
Die verankering is toch voor de schroefdraad die in de muur zit? Normaal zitten er vervolgens moeren op die je gewoon los kunt draaien.
Normaal wel, als je het de tijd geeft om uit te laten werken en later de steunen erop zet. Of bij het verwijderen van overtollig chemisch anker nadat de draadeinden in de gaten zijn geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door SamboOoo op 08-04-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
DonJunior schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:33:
[...]

[hardopnadenken]
Ik vraag me af, als men de houders op de muur een paar milimeter te ver naar binnen/buiten heeft geplaatst en dan het scherm ophangt dan staat er toch spanning op het gehele frame (als in, het frame wordt naar binnen geduwt omdat de linkerhouder te dicht op de rechterhouder staat)

ter illustratie: normaliter zou men de houders zo'n 5 meter uit elkaar plaatsen.
Nu hangen ze 4 meter en 98 centimeter uit elkaar. Vervolgens wordt daar het scherm tussen gehangen en staat er dus wat spanning op het scherm. Normaliter geen probleem maar op het moment dat de zon gaat schijnen zet metaal uit en zal dit dus geluid gaan geven omdat de spanning ergens naar toe moet.
[/hardopnadenken]

Dus dan kan men alles vervangen maar als de 'houders' gewoon niet goed zijn geplaatst gaat dit natuurlijk niets oplossen?
Ik dacht inderdaad de eerste knallen, hoewel gelukkig minder luid tot nu toe, met de eerste zonnestralen alweer te horen… Hoe kan ik checken of dit het geval is wat jij zegt?

En geldt dit ook voor mijn scherm met houders? Het is namelijk niet zo dat mijn scherm tussen de steunen hangt, deze wordt er als het ware op geklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
SamboOoo schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:54:
Hier is het complete scherm vervangen, maar de knallen blijven nog steeds. Dat was dus ook te verwachten omdat de knallen er ook waren toen het scherm er 2 weken niet hing. In de wintermaanden niks te horen maar nu op sommige dagen weer enkele knallen. En waarschijnlijk straks weer tientallen per dag. Erg frustrerend.

De steunen blijken vast te zitten met de chemische verankering. Daardoor is de beslissing om de steunen er af te gaan halen ook weer erg ingrijpend. Met de mogelijkheid dat in mijn situatie de oorzaak van de knallen losstaat van het zonnescherm. Maar dat lijkt weer zo toevallig met het feit dat juist andere mensen met hetzelfde zonnescherm ook geluidshinder ervaren.

Ik hoop de komende tijd aan de hand van de reacties in dit topic een besluit over een eventuele vervolgstap te kunnen nemen.
Wat vervelend zeg… Onze situaties lijken dan wel te verschillen in het feit dat ik zonder scherm helemaal geen knallen hoor maar enkel als het scherm er hangt.

Ben benieuwd naar de komende weken zodra de zon echt weer gaat schijnen. Ook benieuwd naar de oplossing die er nog is wanneer ik weer moet gaan bellen dat het probleem niet weg is gegaan met het vervangen van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:23
gerbendg97 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:36:
[...]

Ik dacht inderdaad de eerste knallen, hoewel gelukkig minder luid tot nu toe, met de eerste zonnestralen alweer te horen… Hoe kan ik checken of dit het geval is wat jij zegt?

En geldt dit ook voor mijn scherm met houders? Het is namelijk niet zo dat mijn scherm tussen de steunen hangt, deze wordt er als het ware op geklikt.
Hoe je dit kan checken? Geen idee. Lijkt me dat demontage van het scherm tijdens warm weer duidelijkheid moet geven (men kan dan aanvoelen of het scherm er wellicht te strak tussen hangt) maar hey, geen expert hier hoor.

*sowieso

Pagina: 1