Zoals beloofd een wat uitgebreidere reactie.
Ik kom dus regelmatig in Marokko. Een jaar of tien geleden is mijn zwager daar gaan wonen, omdat hij een roman aan het schrijven was en goedkoop wilde kunnen leven. Ondertussen is hij helemaal gesetteld en werkt hij o.a. als conrector op een internationale school in Rabat. Mijn schoonzus is wel Marokkaanse, maar opgegroeid in Parijs als dochter van een diplomaat. Nogal "westers" dus in doen en laten.
Anyway: als wij naar Marokko gaan, vliegen we altijd naar Fez. Een mooie, zeer oude stad. Wel een cultuurshock voor sommigen, maar ik vind het altijd heerlijk daar. Rabat, de woonplaats van mijn zwager, is een redelijk westerse stad, maar wel met een oude Medina (oud centrum).
Merzouga hebben we ook ooit bezocht. Vanuit daar kan je met dromedarissen de woestijn in voor een overnachting bij Bedoeinen. In principe slaap je in een tent, maar wij hebben de matrassen naar buiten gesleept om de sterren te kunnen bekijken. In Merzouga zelf verbleven we in een huis waar te gast waren bij een gezin. Met kittens...
Ouarzazate kan je ook bezoeken om de beroemde filmstudio's te bezoeken. Talloze films, met name met woestijnbeelden, zijn daar opgenomen.
Agadir is een bekende kustplaats. Erg modern, omdat het in 1960 vrijwel helemaal verwoest is door een aardbeving en opgebouwd is naar moderne maatstaven. Leuk strand waar ook dames prima kunnen verblijven.
Essouria staat bij ons op de lijst voor een nieuw bezoek. Staat bekend als "the windy city", omdat het bijna altijd flink waait daar. Mooie haven waar je heerlijk vis kan eten. De vissers staan er met hun vangst uitgestald. Je wijst aan wat je lekker lijkt en het wordt voor je bereidt terwijl je wacht.
Vorig jaar zijn we ook voor het eerst in Tangiers/Tanger geweest. Als je het hebt over multi-cultureel, dan heb je het over Tanger. Hier kom je echt alles tegen. Het is ook een bekende doorgangsroute naar Spanje. Vanaf de haven zie je het ook liggen.
Marrakech is al veel over gezegd en ik denk dat veel van de negatieve beeldvorming gebaseerd is op die stad. Ook wij zijn er vervelend benaderd door Marokkaanse jongeren die je bedreigen of lastig vallen. Wij wilden er heel om het bekende plein Djema el Fna te bezoeken. Pro: leuke lampjes 's avonds, goedkope en lekker jus d'orange en lekker eten. Nadeel: erg agressieve verkopers, druk, aapjes die mishandeld worden om "leuk" te zijn voor toeristen. Mocht je er toch heen willen: zorg dat je een riad hebt die je makkelijk zelf kan terug vinden. Een veel gebruikte truc van de jongeren is dat ze als groep je de weg gaan wijzen. Aangekomen bij je riad dwingen ze je om elk lid van de groep te betalen voor de bewezen dienst.
Qua lastig vallen van vrouwen: mijn vriendin (ook blond en jong, zeker 10 jaar terug) heeft er nooit last van gehad. Mogelijk om dat ik of haar broer naast haar loop, maar nogmaals: wij hebben buiten Marrakech eigenlijk geen negatieve ervaringen opgedaan in Marokko. Natuurlijk: het is een andere cultuur en de winkeleigenaren zullen hun best doen om je de winkel in te krijgen en je iets te verkopen. Maar met een simpele "La, shokran" (nee, bedankt), ben je zo van ze af. Sterker: in Rabat zijn de producten vaak al voorzien van een prijsstickertje. Dan kan je net als in NL gewoon de winkel rondlopen en laten ze je gewoon met rust.
Npg een tip: vorig jaar zijn we ca. een week in een huisje geweest bij Asilah. We verbleven daar met mijn zwager, schoonzus en wat vrienden van hen. Privékok erbij. Helemaal leuk. Als we de "weg" (denk aan Belgische wegen, maar dan onverhard) volgden naar beneden kwamen we bij een strand uit wat bekend staat als een "vrij" strand. Dames ongestoord in bikini, roken, drinken, alles kon daar.
Vier weken lijkt me trouwens best lang. Zeker als je er nooit geweest bent. Het is een prachtig land. Mijn zwager stuurt soms foto's als hij weer eens ergens een weekend weg is geweest en je kijkt je ogen uit. De cultuur is anders dan hier. Daar moet je mee om kunnen en willen gaan. Bijvoorbeeld in Fez kiezen wij een mooi riad uit voor het verblijf. De eigenaar kent altijd mensen met een restaurant, of een gids, of een winkel. Daar kan je op in gaan, of niet. Jouw keus. Maar soms kom je zo wel terecht bij erg leuke restaurants. Laatste keer werden wij door iemand van het restaurant opgehaald bij het riad, via verbluffend smalle en soms lage steegjes naar een restaurant geleid (waar we heerlijk gegeten hebben) en eind van de avond weer teruggebracht naar het riad. Die jongen betaal je dan 20 dirham of zo en klaar. Weer een leuke ervaring rijker. Vlees halen bij de kamelenslager en daar gehaktspiesjes van laten maken bij de gril-meneer. Ook aan te raden!
Ik kan je nog veel meer vertellen, maar laat maar weten wat je nog wilt weten. Gebruik van petit-taxi en grand-taxi bijvoorbeeld moet je even kennen.
Ongevraagde reclame is spam = niet toegestaan.
[
Voor 2% gewijzigd door
Ardana op 21-05-2023 11:06
]
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.