Vakantie Marokko - 4 weken - Oktober

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Tweaker vrienden,

Ik ga samen met mijn vrouw in Oktober voor 4 weken naar Marokko. Ik ben zelf niet zo'n reisganger maar mijn vrouw wil graag de hele wereld zien.
Vorig jaar zijn we naar Zweden geweest wat ik graag wilde, nu gaan we naar Marokko omdat dit hoog op haar Bucketlist staat.

Zijn er meer Tweakers die naar Marokko zijn geweest en zo ja, zijn er goede do en dont's?
Ik lees heel veel verschillende verhalen, de ene persoon vind het fantastisch en de andere persoon vind het verschrikkelijk. Vooral Marrakech blijkt heel wisselend te zijn.

Ik heb me al redelijk verdiept maar verder dan de standaard YouTube filmpjes en wat blog websites kom ik niet.
Ik hoor het liever van iemand op Tweakers met een soortgelijke ervaring.

Nogmaals, ik ben niet zo'n reiziger en ben al snel onder de indruk als ik buiten mijn dorp naar Amsterdam kom ;)

:+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik hoop niet voor je dat je een knappe blonde vrouw hebt, dan ga je helemaal gek worden! Vrienden van ons zijn vorig jaar eerder thuisgekomen met twee blonde dochters van 14 en 17, dat was geen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelloz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:16
Buiten de steden vond ik het een mooi land voor roadtrip met huurauto. De grotere steden vond ik beklemmend om in de krappe straatjes constant op je hoede voor zakkenrollers te zijn/afgezet te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/marokko says it all.

Heel eerlijk gezegd? Ga met een groepsreis / organisatie mee. Want afgezien van de enorme topicstart (wat / waar / waarom ga je bepaalde regio's of steden bezoeken), klinkt het meer als doelloos ongeveer 4 weken door Marokko reizen. Daar is vast iets voor te zeggen maar dan moet je het wel goed voorbereiden ipv "het is een bucketlist".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Danielson schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:14:
Ik hoop niet voor je dat je een knappe blonde vrouw hebt, dan ga je helemaal gek worden! Vrienden van ons zijn vorig jaar eerder thuisgekomen met twee blonde dochters van 14 en 17, dat was geen doen...
Blond wel, maar knap?! :+
Nee zonder gekkigheid, dat klinkt niet heel aantrekkelijk eerlijk gezegd. Ik heb dit ook ooit eerder meegemaakt in andere steden en dat is inderdaad niet prettig.
Jelloz schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:40:
Buiten de steden vond ik het een mooi land voor roadtrip met huurauto. De grotere steden vond ik beklemmend om in de krappe straatjes constant op je hoede voor zakkenrollers te zijn/afgezet te worden.
Dank voor je reactie. Auto huren zou een prima optie kunnen zijn inderdaad. We zouden 1-2 dagen in Marrakech willen verblijven en dan richting Fez / Atlas gebied willen gaan.
MAX3400 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:45:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/marokko says it all.

Heel eerlijk gezegd? Ga met een groepsreis / organisatie mee. Want afgezien van de enorme topicstart (wat / waar / waarom ga je bepaalde regio's of steden bezoeken), klinkt het meer als doelloos ongeveer 4 weken door Marokko reizen. Daar is vast iets voor te zeggen maar dan moet je het wel goed voorbereiden ipv "het is een bucketlist".
Ik had deze link inderdaad ook gezien, maar volgens mij zijn die waarschuwingen vaak relatief te zien.
Ik zag deze waarschuwingen namelijk ook bij andere landen staan in bepaalde gebieden van Azie terwijl wij ons daar altijd prima hebben kunnen bewegen.

Groepsreis is niet helemaal mijn / ons ding, dus ik denk dat die optie komt te vervallen. Een georganiseerde reis daarentegen zou misschien wel een optie zijn.

Thanks so far in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13

St@m

@ Your Service

Mijn vrouw wil ook graag een keer naar Marokko, ik niet.
Uit mijn directe omgeving twee recente vakanties van mensen naar Marokko:
1. Fietstocht van 600KM door het land (geen steden aangedaan), fantastisch.
2. Stedentrip naar Marrakech, vastgereden en onder bedreiging beroofd, niet zo fantastisch.

Aangezien ik op vakantie ga om lekker te ontspannen is Marokko nou niet echt een land waar ik lekker ontspannen zou zijn :P Waarom het risico lopen? Er zijn genoeg landen waar je wel veilig(er) heen kan.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:38
Jaren geleden met een groepsreis gedaan.
De koningssteden. Op zich wel een mooi land. Ook veel te zien. Maar, het was allemaal geregeld. We moesten alleen beslissen of we wel of niet mee zouden gaan op de optionele excursies. Zo zijn we ook een dag in een resort gebleven om lekker te relaxen aan het zwembad.
Wat er verder gezegd is, blonde dames worden belaagd en nagefloten. Dat is echt niet leuk. Verder heel erg oppassen met zakkenrollers en andere minder fijne gasten. Maar dat heb je in zowat alle drukke steden en drukke gebieden.
Als je in de souks terecht komt is het een ander verhaal. Het kan indrukwekkend zijn, al die geuren, indrukken. Maar pas op. Het is er vies, ga niet op slippers lopen. Laat je niet verleiden om met andere met andere mee te lopen. In die souks kun je makkelijk verdwalen. Als je weet waar je moet zijn is het eten er lekker en goed. Maar ook hier weer oppassen. De hygiëne standaard is een stuk lager dan in NL. Je kunt niet zomaar alles eten en drinken. Zeker niet als het al een dag in een karretje heeft gelegen of als de dop niet meer verzegeld is.
Ik zou er niet snel alleen gaan rondreizen. De taal is een uitdaging. Ga voor een groepsreis of iets met een eigen gids. Die weten wel wat je goed slaapt, je lekker kunt eten en waar je veilig kunt rondhangen. Het is niet allemaal kommer en kwel en het is zeer zeker een mooi land. Vakantie moet natuurlijk wel leuk blijven.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Net voor Corona een georganiseerde rondreis van 2 weken gemaakt met mijn vriendin, fantastische ervaring. Bij aankomst een huurauto en dan op weg naar de volgende bestemming. Wij zijn 50+ en geen last gehad van nafluiten. Dankzij de reisorganisatie slaap je in een goede en vertrouwde accommodatie.Geen zakkenrollers gezien, die zag ik wel vorige maand in de metro in Parijs. En als je niets koopt wordt je ook niet opgelicht.

Bedenk wel, je gaat naar Marokko, dat land loopt 50 jaar achter, daar moet je van houden. Wij hebben genoten van de mooie natuur, een nacht in de woestijn na een rit met een kameel, een rondleiding op de markt met een gids. Elke avond heerlijk gegeten. Toen ik aankwam op de 1e bestemming schrok ik wel, waar zijn we terechtgekomen? Maar dan gaat de deur open en kom je in een schitterende omgeving.

[ Voor 9% gewijzigd door bregweb op 04-05-2023 13:28 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-05 13:42
Uw vrouw wil gewoon daar een knappe jonge Marokkaanse man leren kennen zodat ze je kan dumpen :D

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:24
Wolfp4ck schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:41:
Uw vrouw wil gewoon daar een knappe jonge Marokkaanse man leren kennen zodat ze je kan dumpen :D
Daarvoor hoef je tegenwoordig niet meer naar Marokko ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Avoid This SCAM in Morocco! 🇲🇦

Die dude maakt altijd goede informatieve filmpjes.
Kijk dus goed uit voor de scams in de grote steden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ga vooral niet op groepsreis. Je gaat toch ook niet meer met je moeder naar de winkel? Prima zelfstandig te bereizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik zal morgen even uitgebreid reageren als ik achter een pc zit. Kom regelmatig in Marokko aangezien mijn zwager daar woont.

In het kort: Marrakech raad ik af. Andere steden zijn prima. Wij vliegen meestal op Fez en blijven daar een paar dagen voordat we naar Rabat gaan met de trein.

Verhalen over lastig vallen van vrouwen doe ik af als onzin. Nooit meegemaakt. Zou kunnen dat die ervaringen zijn opgedaan in Marrakech.

Anyway: kom er morgen wel op terug. Kan ook onze rondreis wel opzoeken.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
een vriendin van mij is er een paar jaar geleden geweest.

eens maar nooit weer. meest verschrikkelijke vakantie ooit volgens haar.
puur en alleen door het volk wat daar vrouwen belaagt/nafluit/opdringerig/ongewenst verdrag vertoont.
als vrouw zou ik daar in ieder geval voor geen goud naar toe willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:36
Prachtig land, mooie mensen, maar ook wel ervaren wat anderen in dit topic aangeven. Intimiderend richting vrouwen, maar ook wel naar mannen, vooral in Marrakesh. Ben op veel plaatsen geweest, maar daar waren toch wel momenten waar ik mij niet prettig voelde. Dat dit voor mij direct afbreuk aan een mooie vakantie.

Overigens reisden wij met een grotere vriendengroep en een gids. Die mindere momenten waren er enkel wanneer je niet bij die gids en in kleinere groepen waren.

Zou ik het enkel met mijn vrouw en dochter doen? Nee, dan zijn er nog genoeg andere plekken die ook prachtig zijn.
Cass Casey schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:54:
Verhalen over lastig vallen van vrouwen doe ik af als onzin. Nooit meegemaakt. Zou kunnen dat die ervaringen zijn opgedaan in Marrakech.
Ah, omdat jij het nooit meegemaakt hebt is het onzin. Prima joh!

[ Voor 20% gewijzigd door The Realone op 05-05-2023 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31

DropjesLover

Dit dus ->

Als het zo'n bucketlist land is, dan weet je ook wat je er wilt gaan doen lijkt me?
4 weken lijkt me persoonlijk behoorlijk lang, tenzij je er echt veel wil zien/doen.

Qua slechte ervaringen hierboven, mijn vrouw had dezelfde ervaringen in bijv. Egypte.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 05-05-2023 07:24 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Als je als vrouw daar een hoofddoekje op doet valt het sowieso wel mee.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Tenzij je er roots hebt, zou ik er, als je niet een heel strict georganiseerde reis gaat doen, ver van wegblijven met je europese hoofd/vrouw. Omdat wat iedereen die daar geweest is iets zal zeggen in de strekking van onderstaand verhaal.
The Realone schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:43:
Prachtig land, mooie mensen, maar ook wel ervaren wat anderen in dit topic aangeven. Intimiderend richting vrouwen, maar ook wel naar mannen, vooral in Marrakesh. Ben op veel plaatsen geweest, maar daar waren toch wel momenten waar ik mij niet prettig voelde. Dat dit voor mij direct afbreuk aan een mooie vakantie.

Overigens reisden wij met een grotere vriendengroep en een gids. Die mindere momenten waren er enkel wanneer je niet bij die gids en in kleinere groepen waren.

Zou ik het enkel met mijn vrouw en dochter doen? Nee, dan zijn er nog genoeg andere plekken die ook prachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Veel mooie en handige tips, waarvoor dank.
Zal dit weekend alles doorlezen en uitgebreid reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in AZ dan in TL. Gezien er geen schokkende zaken hier staan vermeld voor een openbaar forum verplaats ik je topic wel :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vozze
  • Laatst online: 10:54
Ik heb veel van de wereld gezien, waaronder Marokko en ik kan me helemaal vinden in de reacties die geplaatst zijn. Qua natuur prachtig mooi. Vooral het Atlas-gebergte. Ook de steden zijn mooi, maar de wijze waarop er met toeristen wordt omgegaan is echt niet oké. Fez, Casablanca, Marrakesh, Rabat, de ervaringen waren in al deze steden hetzelfde. Uitzondering was Essaouira waar een relaxte surfersvibe heerst. En ook op het platteland is het anders.

Ik was er alleen met m'n vrouw en net als vele anderen in dit topic, zou ik aanbevelen om met een groep en/of gids te gaan. Zonder dat ben je echt een sitting duck. Als toerist ben je dat op meerdere plekken op de wereld en dat is logisch, maar daar wordt je tenminste afgezet met een glimlach. Dat voelt toch anders. In Marokko is het gewoon pure intimidatie. Maak je een foto van een ezel op het Djemaa el Fna plein, dan staan er zo'n 6 gasten in een cirkel om je heen om hier geld voor te vragen. Want ja, hun ezel. En dat gaat niet op een hele vriendelijke manier. Op zoek naar een overnachtingsplek in de medina? Succes in dat doolhof. 1 keer Google Maps erbij pakken en dan heb je zo 5 paar ogen op je gericht die allemaal zo 'hulpvaardig' zijn en je er wel naartoe willen brengen. Doorlopen kan, maar weet jij waar naartoe? Afwimpelen kan ook, maar na 10 keer wordt het wat vervelend. Toestemmen kan ook, maar wellicht eindig je in een leerlooierij (waar je uiteraard een mooi lederen tasje moet kopen) of op een plek waar je niet wilt zijn.

Halverwege de reis ben ik op zoek gegaan naar een retourticket. We waren er beide compleet klaar mee. Ik hoor dezelfde verhalen in min of mindere mate ook over bijvoorbeeld Tunesië en Egypte, dus voor mij is noordelijk Afrika inmiddels een no-go area. Er zijn genoeg mooie en fijne plekken op de wereld, dus waarom zou ik mijn reis verpesten in landen waar ik me absoluut niet welkom voel.

Mijn advies: laat je vrouw dit topic ook lezen en kies lekker voor een ander land ;)

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Dan hoef je niet naar Marokko: ga naar Rotterdam en daar zal het waarschijnlijk ook gebeuren. Je refereert waarschijnlijk, naar de vele vrouwonvriendelijke opmerkingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Een paar jaar terug met mijn vrouw in Casablanca geweest, de rest van Marokko hebben we niets van gezien.
Maar we hebben geen last gehad van specifiek vrouw-onvriendelijke dingen, het viel ons juist op dat we een mengelmoes zagen van traditioneel en modern geklede vrouwen, en zelfs toen we in een kroeg terecht kwamen waar mijn vrouw de enige vrouw was, was er niets aan de hand (we hebben daar een paar uur gezeten onder het genot van bier en steeds groter worden hapjes).

Als je reiservaring tot heden een weekje bungalowpark in Zeeland is geweest kan e.e.a. wel vreemd of mogelijk zelfs bedreigend overkomen, maar voor vergelijkbare situaties hoef je Nederland niet eens uit...
Jelloz schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:40:
De grotere steden vond ik beklemmend om in de krappe straatjes constant op je hoede voor zakkenrollers te zijn/afgezet te worden.
Noem eens 1 flinke stad waar dat niet geldt? Ik voelde me in Mumbai veiliger dan op veel plekken in Amsterdam...
St@m schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:07:
Aangezien ik op vakantie ga om lekker te ontspannen is Marokko nou niet echt een land waar ik lekker ontspannen zou zijn :P Waarom het risico lopen?
Tsja, het zal niet iedereens kopje thee zijn, maar sommige mensen vinden het wel degelijk leuk (en relaxed!) om cultruen op te snuiven die aanzienlijk anders zijn dan de spruitjeslucht thuis...
bregweb schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:26:
Toen ik aankwam op de 1e bestemming schrok ik wel, waar zijn we terechtgekomen?
Dat is ook een kwestie van gewenning :+
Na in Mumbai geland te zijn en direct met een tuk-tuk het spitsverkeer doorgeracet te zijn wist ik ook even niet waar ik het moest zoeken; maar goed, India is sowieso een land dat je haat of liefhebt. Er tussenin is lastig.
Maar toen ik een paar jaar later in Marokko aankwam viel dat wel weer heel erg mee :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Zoals beloofd een wat uitgebreidere reactie.

Ik kom dus regelmatig in Marokko. Een jaar of tien geleden is mijn zwager daar gaan wonen, omdat hij een roman aan het schrijven was en goedkoop wilde kunnen leven. Ondertussen is hij helemaal gesetteld en werkt hij o.a. als conrector op een internationale school in Rabat. Mijn schoonzus is wel Marokkaanse, maar opgegroeid in Parijs als dochter van een diplomaat. Nogal "westers" dus in doen en laten.

Anyway: als wij naar Marokko gaan, vliegen we altijd naar Fez. Een mooie, zeer oude stad. Wel een cultuurshock voor sommigen, maar ik vind het altijd heerlijk daar. Rabat, de woonplaats van mijn zwager, is een redelijk westerse stad, maar wel met een oude Medina (oud centrum).

Merzouga hebben we ook ooit bezocht. Vanuit daar kan je met dromedarissen de woestijn in voor een overnachting bij Bedoeinen. In principe slaap je in een tent, maar wij hebben de matrassen naar buiten gesleept om de sterren te kunnen bekijken. In Merzouga zelf verbleven we in een huis waar te gast waren bij een gezin. Met kittens...

Ouarzazate kan je ook bezoeken om de beroemde filmstudio's te bezoeken. Talloze films, met name met woestijnbeelden, zijn daar opgenomen.

Agadir is een bekende kustplaats. Erg modern, omdat het in 1960 vrijwel helemaal verwoest is door een aardbeving en opgebouwd is naar moderne maatstaven. Leuk strand waar ook dames prima kunnen verblijven.

Essouria staat bij ons op de lijst voor een nieuw bezoek. Staat bekend als "the windy city", omdat het bijna altijd flink waait daar. Mooie haven waar je heerlijk vis kan eten. De vissers staan er met hun vangst uitgestald. Je wijst aan wat je lekker lijkt en het wordt voor je bereidt terwijl je wacht.

Vorig jaar zijn we ook voor het eerst in Tangiers/Tanger geweest. Als je het hebt over multi-cultureel, dan heb je het over Tanger. Hier kom je echt alles tegen. Het is ook een bekende doorgangsroute naar Spanje. Vanaf de haven zie je het ook liggen.

Marrakech is al veel over gezegd en ik denk dat veel van de negatieve beeldvorming gebaseerd is op die stad. Ook wij zijn er vervelend benaderd door Marokkaanse jongeren die je bedreigen of lastig vallen. Wij wilden er heel om het bekende plein Djema el Fna te bezoeken. Pro: leuke lampjes 's avonds, goedkope en lekker jus d'orange en lekker eten. Nadeel: erg agressieve verkopers, druk, aapjes die mishandeld worden om "leuk" te zijn voor toeristen. Mocht je er toch heen willen: zorg dat je een riad hebt die je makkelijk zelf kan terug vinden. Een veel gebruikte truc van de jongeren is dat ze als groep je de weg gaan wijzen. Aangekomen bij je riad dwingen ze je om elk lid van de groep te betalen voor de bewezen dienst.

Qua lastig vallen van vrouwen: mijn vriendin (ook blond en jong, zeker 10 jaar terug) heeft er nooit last van gehad. Mogelijk om dat ik of haar broer naast haar loop, maar nogmaals: wij hebben buiten Marrakech eigenlijk geen negatieve ervaringen opgedaan in Marokko. Natuurlijk: het is een andere cultuur en de winkeleigenaren zullen hun best doen om je de winkel in te krijgen en je iets te verkopen. Maar met een simpele "La, shokran" (nee, bedankt), ben je zo van ze af. Sterker: in Rabat zijn de producten vaak al voorzien van een prijsstickertje. Dan kan je net als in NL gewoon de winkel rondlopen en laten ze je gewoon met rust.

Npg een tip: vorig jaar zijn we ca. een week in een huisje geweest bij Asilah. We verbleven daar met mijn zwager, schoonzus en wat vrienden van hen. Privékok erbij. Helemaal leuk. Als we de "weg" (denk aan Belgische wegen, maar dan onverhard) volgden naar beneden kwamen we bij een strand uit wat bekend staat als een "vrij" strand. Dames ongestoord in bikini, roken, drinken, alles kon daar.

Vier weken lijkt me trouwens best lang. Zeker als je er nooit geweest bent. Het is een prachtig land. Mijn zwager stuurt soms foto's als hij weer eens ergens een weekend weg is geweest en je kijkt je ogen uit. De cultuur is anders dan hier. Daar moet je mee om kunnen en willen gaan. Bijvoorbeeld in Fez kiezen wij een mooi riad uit voor het verblijf. De eigenaar kent altijd mensen met een restaurant, of een gids, of een winkel. Daar kan je op in gaan, of niet. Jouw keus. Maar soms kom je zo wel terecht bij erg leuke restaurants. Laatste keer werden wij door iemand van het restaurant opgehaald bij het riad, via verbluffend smalle en soms lage steegjes naar een restaurant geleid (waar we heerlijk gegeten hebben) en eind van de avond weer teruggebracht naar het riad. Die jongen betaal je dan 20 dirham of zo en klaar. Weer een leuke ervaring rijker. Vlees halen bij de kamelenslager en daar gehaktspiesjes van laten maken bij de gril-meneer. Ook aan te raden!

Ik kan je nog veel meer vertellen, maar laat maar weten wat je nog wilt weten. Gebruik van petit-taxi en grand-taxi bijvoorbeeld moet je even kennen.

Ongevraagde reclame is spam = niet toegestaan.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 21-05-2023 11:06 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 18:13

St@m

@ Your Service

Dido schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Tsja, het zal niet iedereens kopje thee zijn, maar sommige mensen vinden het wel degelijk leuk (en relaxed!) om cultruen op te snuiven die aanzienlijk anders zijn dan de spruitjeslucht thuis...
Rare opmerking weer.. alsof je het niet leuk vindt om kennis te maken met andere culturen als je liever niet op vakantie gaat naar een onveilig land.

Je kan prima cultuur opsnuiven in "groene" landen waar het risico op nare ervaringen een stuk minder is.

Overigens kun je in Nederland prima de Marokkaanse cultuur snuiven hoor. Marokkaanse gemeenschappen zat. :P

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 05-05-2023 16:48 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

St@m schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:45:
Rare opmerking weer.. alsof je het niet leuk vindt om kennis te maken met andere culturen als je liever niet op vakantie gaat naar een onveilig land.
De onveilige delen zijn oorlogsgebieden, daar had ik het niet over.
Plekken met zakkenrollers en toeristenoplichters zijn niet onveiliger dan de Dam in Amsterdam - alleen lijkt het wel of mensen het allemaal onveiliger vinden als het in den vreemde is ;)
Je kan prima cultuur opsnuiven in "groene" landen waar het risico op nare ervaringen een stuk minder is.
Sure, maar als je alle landen mijdt waarbij gewaarschuwd wordt voor zakkenrollers en oplichters blijven er weinig landen over.
Overigens kun je in Nederland prima de Marokkaanse cultuur snuiven hoor. Marokkaanse gemeenschappen zat. :P
Sure, zo ben ik ook specialist in de Chinese cultuur geworden door regelmatig bij de Grote Muur te eten :+

Ik heb de Nederlandse gemeenschap in Thessaloniki mogen meemaken toen ik daar woonde. Kort samengevat: die mensen denken dat Nederland er nog zo ongeveer uitziet als in 1950 en proberen daar krampachtig aan vast te houden. Als een Griek kennis wil maken met de Nedelrandse cultuur raadt ik ze af om die te gaan opsnuiven bij de Nederlandse vereniging daar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

seadogg schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:13:
Tweaker vrienden,

Ik ga samen met mijn vrouw in Oktober voor 4 weken naar Marokko. Ik ben zelf niet zo'n reisganger maar mijn vrouw wil graag de hele wereld zien.
Vorig jaar zijn we naar Zweden geweest wat ik graag wilde, nu gaan we naar Marokko omdat dit hoog op haar Bucketlist staat.

Zijn er meer Tweakers die naar Marokko zijn geweest en zo ja, zijn er goede do en dont's?
Ik lees heel veel verschillende verhalen, de ene persoon vind het fantastisch en de andere persoon vind het verschrikkelijk. Vooral Marrakech blijkt heel wisselend te zijn.

Ik heb me al redelijk verdiept maar verder dan de standaard YouTube filmpjes en wat blog websites kom ik niet.
Ik hoor het liever van iemand op Tweakers met een soortgelijke ervaring.

Nogmaals, ik ben niet zo'n reiziger en ben al snel onder de indruk als ik buiten mijn dorp naar Amsterdam kom ;)

:+
toon volledige bericht
Een land dat allicht redelijk op Marokko lijkt maar een stuk relaxter te bereizen is als de verhalen hier mag geloven.

Stel haar voor om naar Jordanië te gaan! Zwemmen in de dode Zee, lekker eten in de hoofdstad ( ala Ottolenghi) zeer vriendelijke mensen overal. Canyoning langs de dode Zee door een kloof heen, de wereld beroemde wadi-rum woestijn uit onder ander lauwerence of Arabia en the Martian. Wereld wonder en oude stad Petra. Als klapper op de vuurpijl kan je ook nog duiken in de rode Zee!

Allemaal prima op eigen houtje te doen, zee betaalbare romantische onderkomens als je daarna opzoek bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:32
Cass Casey schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:22:
P.S. Even reclame maken voor mijn schoonzus. Ze is juwelenontwerpster en heeft zelfs de koningin van Marokko als klant gehad. [YouTube: COLLECTION TRACES]
Gehad omdat de koningin al 6 jaar ergens zit opgesloten en uit het openbare leven verdwenen is :+ :/ na een vermoedelijke scheiding.

Als je daar in steden rondloopt zien de vliegen jou als stroop. Laat ze vooral zien dat jij de baas bent. Soms gaat dat met een lach, vaak ook met een norse blik. En durf keihard te negeren, iets wat we in Nederland niet gewend zijn / weg te sturen. Oja en vertrouw niemand bij voorbaat.

Qua natuur en vrouwen is het een prachtig land.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 05-05-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:45
Wij hebben nu 12 dagen Marokko gehad.

Auto gehuurd vanuit Marrakech vertrokken met verschillende tussenstops naar merzouga.

Positieve
Prachtige landschappen, erg mooie natuur en gebouwen. Op de verschillende overnachtingen vriendelijk ontvangen, de wegen en verkeer is goed te doen.

Negatieve, in Marrakech zit je in een tourisme bubbel, dat is prima te doen. Op één moment na, bij de grote Markt bij een kraampje gegeten, beste meneer vertelde dat de tajine 15,- koste. Later bij het afrekenen bleken de groente extra 20,- te kosten 😅 daar kan ik wel om lachen.

In het oosten hebben we gekkere dingen mee gemaakt.

Op een landweggetje stond een persoon die een lege fles water had, en wees naar zijn mond alsof hij water nodig had. Ik stopte om die man wat water te geven, vervolgens stond ineens aan de bijrijderskant iemand die probeerde deur open te trekken, mijn vriendin had de rugtas met alles erin op schoot staan. Gelukkig was deze auto voorzien van anti car jack (automatisch op slot bij weg rijden) dus dat lukte niet. Snel weg gereden.

Nr2 in een town liep een man met een ezeltje die echt zwaar bepakt was, de ezel zakte door zijn voorbenen en vervolgens begon die man hem te slaan met een grote stok, de ezel bleef liggen en de man bleef slaan. Mijn vriendin was wel aardige over de toeren.

Nr3 we waren in een stad en Google maps had ons doodlopend steegje in gestuurd bij het keren stonden er kinderen die hinderlijk voor de auto gingen staan en vervolgens ook de deuren probeerde te openen. Heel langzaam door gereden en getoeterd, daarna eindje achtervolgd door een persoon op een brommer die ook iets wilde. Achteraf denken wij dat de kinderen gewoon wat geld of wat lekkers wilden..

Wederom, het is een prachtig land, maar in het oosten schrokken we hoe arm het is. Mijn vriendin voelde zich toch soms wat geïntimideerd, vooral ook omdat er veel mannen buiten rond lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door flaskk op 11-06-2023 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

flaskk schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:32:

Nr2 in een town liep een man met een ezeltje die echt zwaar bepakt was, de ezel zakte door zijn voorbenen en vervolgens begon die man hem te slaan met een grote stok, de ezel bleef liggen en de man bleef slaan. Mijn vriendin was wel aardige over de toeren.
Ik denk dat ik was uitgestapt en die man even bewerkt had met die stok.
Wat een paardenlul van een vent.

Marokko trekt mij absoluut niet en wordt mooi bevestigd na het lezen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:45
We zijn nu net thuis, en allebei toch wel het gevoel fijn weer thuis. Terwijl vorig jaar na 4 weken Indonesië heimwee naar dat land hadden.

Was trouwens nog één ding waar toch even handen van jeukten, waren boodschappen aan het halen bij de Carrefour en stonden bij een andere kassa.

kwam een jongen aangelopen en die wierp onderhands van een meter of 2 een 0,5l flesjes naar het kassameisje, of hij het meisje raakte konden we niet zien maar echt bizar lompe actie. Kassa meisje zegt er iets van en die jongen ging echt heel dreigende houding aannemen. Gelukkig kwam de beveiliging van de Carrefour (ja sommige supermarkten hebben een beveiliger voor de deur staan) aan en die ging die jongen aanspreken op zijn gedrag.

@ts wat wel handig is dat je Frans spreekt.

[ Voor 69% gewijzigd door flaskk op 11-06-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:57

Agent47

I always close my contracts.

Met mijn ex naar Egypte geweest 5 jaar terug was idd geen doen. Werd nagefloten en kreeg Sim kaarten in haar hand voor een gratis taxi etc. Was niet leuk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MLLL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat ik was uitgestapt en die man even bewerkt had met die stok.
Wat een paardenlul van een vent.

Marokko trekt mij absoluut niet en wordt mooi bevestigd na het lezen van dit topic.
Ik denk dat ze je daar ook niet graag hebben als je met een stok de barbaar uit hangt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

FirePuma142 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Ik denk dat ze je daar ook niet graag hebben als je met een stok de barbaar uit hangt.
Een ezel is weerloos.

Ja ik kan mij hier kwaad om maken. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MLLL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:22:
[...]

Een ezel is weerloos.

Ja ik kan mij hier kwaad om maken. -O-
Snap ik, maar voor je het weet staan er 10 man om je heen die allemaal zeggen dat de ezel van hun is en dat ze even willen vangen. en als er politie bijkomt doen die vrolijk mee met het circus. in zo'n situatie kan je het nooit goed doen als toerist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:52
Leuk om de ervaring te lezen. Wederom een bevestiging voor mij om nooit naar dat land te gaan. Absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saralia
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Hallo daar!

Ik ben van plan om deze zomer naar Marokko te gaan en ik zou graag willen weten wat je van je reis vond :) Een beetje feedback over wat je wel en niet leuk vond.
Ik ben van plan om een **knip spam** als ik daar ben, want ik hou van Marokkaanse tradities en hun manier van kijken naar mode en kleding, dus ik kijk er echt naar uit!

Ik kijk er echt naar uit om erheen te gaan en het land en de cultuur te ontdekken!

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 19-06-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnjanssen97
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-02 11:27
Leuk om alle reacties te lezen over vakanties naar Marokko. Ik ben zelf afgelopen jaar naar Marrakech geweest en vond het prachtig. Voor de liefhebbers heb ik er een blog over geschreven die ik hieronder zal delen.

Mocht iemand nog tips/opmerkingen hebben dan hoor ik het graag :)

<knip> spam.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 26-02-2025 12:56 ]

Pagina: 1