TV kastje van T-mobile verbinden met soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greta1994
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05-2023
Mijn vraag
Mijn moeder is overgestapt naar T-mobile vanwege glasvezel. Ze maakt gebruik van zo'n tv kastje maar daar zit geen optical out aansluiting op, alleen 3,5mm en 1 hdmi poort. Ze heeft vorig jaar een soundbar gekocht, maar helaas heeft deze alleen hdmi, optical in en usb als aansluiting. Google is heel 'helpvol', ik kom er zelf niet uit.

Audio via de TV is enorm bagger, vandaar dat ze de soundbar heeft. Daarnaast gebruikt ze het huidige tv kastje van Ziggo om radio mee te luisteren via de soundbar.

Mijn vraag is dus: hoe kan ze de audio van het tv kastje naar de soundbar zetten, het liefst zonder teveel verschillende kastjes en kabels.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Amino Aria 610x TV Box
Optical in/out kabel
LG Soundbar DSn8YG
Oudere Sharp TV met 1 HDMI aansluiting

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hoe ik op een goedkope en simpele manier analoge audio digitaal krijg. Ik denk zelf dat de kwaliteit van de audio met 3,5mm jack en optical het beste is. Een andere optie zou zijn om een HDMI splitter te gebruiken. 1 kabel gaat naar de TV en de andere naar de soundbar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28
Waarom gebruik je niet de tmobile app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jack<>USB

https://www.allekabels.nl..._kabel/jack-naar-usb.html

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 04-05-2023 10:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Die oplossingen hierboven heb je niets aan. Die TV zal de app van Tmobile niet ondersteunen en wat je met een jack naar USB kabel moet snap ik niet zo goed. Het is niet zo dat je magisch opeens iets kunt omzetten met een simpel kabeltje.

Opties die ik zo kan bedenken:
- Heeft je TV geen optische uitgang, dat is het simpelste
- Het tv kastje aansluiten op de soundbar en dan door naar je TV
- En anders wordt het iets van een HDMI splitter, nadeel is wel dat het geluid hiermee niet synchroon kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Oprechte vraag: Hoe werkt zo'n kabel? Maakt die van het analoge audiosignaal een USB-Mass-Storage device dat de Soundbar kan mounten?
Deze USB 2.0 Serial TTL converter kan bij het aansluiten niveau converters, GPS-modules, de interface controllers, microcontrollers etc worden gebruikt.
Ik vermoed dat dit kabeltje niet gaat werken icm USB-audio input?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:57

paularts

Paulux !!!!!!

https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product/lg-DSN8YG
in de handleiding

er zit schijnbaar een IN en een UIT HDMI op de soundbar

de HDMI in komt van het kastje de HDMI out gaat naar de TV
als de TV dus gewoon de audio over HDMI heeft is dit een oplossing

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The_BoKmeester schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Oprechte vraag: Hoe werkt zo'n kabel? Maakt die van het analoge audiosignaal een USB-Mass-Storage device dat de Soundbar kan mounten?

[...]

Ik vermoed dat dit kabeltje niet gaat werken icm USB-audio input?
De technische uitleg moet ik je schuldig blijven helaas maar volgens mij is het niet ingewikkelder dan dat het audiosignaal via de 3,5mm jack via je USB plug de soundbar ingaat.

als die soundbar AUDIO in via USB niet wil hebben, dan ligt dat niet aan die kabel maar aan je soundbar.

Als die soundbar AUdio In via USB kan hebben dan moet dit volgens mij gewoon werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 04-05-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

paularts schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:39:
https://www.lg.com/nl/ondersteuning/product/lg-DSN8YG
in de handleiding

er zit schijnbaar een IN en een UIT HDMI op de soundbar

de HDMI in komt van het kastje de HDMI out gaat naar de TV
als de TV dus gewoon de audio over HDMI heeft is dit een oplossing
Kijk, dit is een goed verhaal, @greta1994 kun je dit even nalopen op je devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jongetje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:29:
Die oplossingen hierboven heb je niets aan. Die TV zal de app van Tmobile niet ondersteunen en wat je met een jack naar USB kabel moet snap ik niet zo goed. Het is niet zo dat je magisch opeens iets kunt omzetten met een simpel kabeltje.

Opties die ik zo kan bedenken:
- Heeft je TV geen optische uitgang, dat is het simpelste
- Het tv kastje aansluiten op de soundbar en dan door naar je TV
- En anders wordt het iets van een HDMI splitter, nadeel is wel dat het geluid hiermee niet synchroon kan lopen.
in navolging van @The_BoKmeester een oprechte vraag.... waarom zou dat niet werken?

https://www.navinc.nl/4-m...h-35mm-jack-connector6136

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 04-05-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:44:
[...]

in navolging van @The_BoKmeester een oprechte vraag.... waarom zou dat niet werken?

https://www.navinc.nl/4-m...h-35mm-jack-connector6136
Stel als dit al zou werken dan zou die conversie e.d. voor een hele irritante vertraging zorgen tussen het beeld en het geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greta1994
Dank voor alle reacties. Inmiddels via de klantenservice van T-mobile ook een topic op hun forum kunnen vinden. Daar hebben ze het over een digitaal naar analoog omzetter (klein kastje dus).
We gaan drie dingen proberen:
  • HDMI van mediabox naar soundbar en van soundbar naar TV
  • USB naar 3,5mm jack
  • Digitaal naar analoog omzetter
Optie 1 beginnen we mee want volgens mij liggen er 2 HDMI kabels bij m'n moeder thuis. Mocht dat niet werken dan proberen we de andere twee opties.

Overigens vind ik het wel belachelijk dat in 2023 nog 3,5mm jack aansluitingen op dit soort mediaboxen zitten en geen optical in/out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jongetje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Stel als dit al zou werken dan zou die conversie e.d. voor een hele irritante vertraging zorgen tussen het beeld en het geluid.
Dat is al een ander verhaal én een aanname of iets al dan niet zou werken. Gezien je stelligheid verwachtte ik een onderbouwing waarom dit feitelijk niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
greta1994 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:04:

• HDMI van mediabox naar soundbar en van soundbar naar TV
Dit zou moeten werken, die hdmi out aansluiting zit op de soundbar. Geluid moet dan ook werken, want dat heb je nu reeds ook. Heb je geen extra hdmi kabel, Action 3 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 04-05-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Dit zou moeten werken, die hdmi out aansluiting zit op de soundbar. Geluid moet dan ook werken, want dat heb je nu reeds ook.
maar die TV heeft geen HDMI OUT

en het kastje moet de HDMI op de TV aansluiten, dus er is geen HDMI out beschikbaar die naar de soudnbar kan als ik het juist heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:13:
[...]

maar die TV heeft geen HDMI OUT

en het kastje moet de HDMI op de TV aansluiten, dus er is geen HDMI out beschikbaar die naar de soudnbar kan als ik het juist heb.
TV heeft alleen hdmi in nodig, of denk ik nu helemaal krom inderdaad :) Volgens mij mapt de soundbar beeld door naar de tv en speelt geluid af.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 04-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
[...]

TV heeft alleen hdmi in nodig, of denk ik nu helemaal krom inderdaad :) Volgens mij mapt de soundbar beeld door en speelt geluid af.
het probleem zit hem in de beschikbare aansluitingen.

jij geeft aan dat de soundbar moet worden aangesloten met HDMI, prima. Dat is technisch mogelijk.

Alleen niet met de combinatie van deze specifieke TV en het Tmobile kastje.

Het kastje heeft 1 HDMI die naar de TV moet voor het beeld, en de TV heeft maar 1 HDMI waar dus het kastje op wordt aangesloten en dat is de koek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:23:
[...]

het probleem zit hem in de beschikbare aansluitingen.

jij geeft aan dat de soundbar moet worden aangesloten met HDMI, prima. Dat is technisch mogelijk.

Alleen niet met de combinatie van deze specifieke TV en het Tmobile kastje.

Het kastje heeft 1 HDMI die naar de TV moet voor het beeld, en de TV heeft maar 1 HDMI waar dus het kastje op wordt aangesloten en dat is de koek op.
Ik denk dat de soundbar ook beeld doormapt, maar dat zal geprobeerd moeten worden. Dan heb je voldoende aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:42:
[...]
De technische uitleg moet ik je schuldig blijven helaas maar volgens mij is het niet ingewikkelder dan dat het audiosignaal via de 3,5mm jack via je USB plug de soundbar ingaat.
Technisch krijg ik hem voor mezelf ook niet helemaal lekker uitgelegd. Ergens kan het, passoef, niet werken omdat 3,5 mm jack analoog is en USB actief. Actief zou wel kunnen, puur qua signaal. Komt bij dat USB op dit soort devices veelal is voor USB sticks om audio af te spelen. Aan de andere kant is het puur dat ik al behoorlijk lang in deze materie zit en nog nooit 3,5 jack naar USB gezien heb voor home audio.
pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
[...]
TV heeft alleen hdmi in nodig, of denk ik nu helemaal krom inderdaad :) Volgens mij mapt de soundbar beeld door naar de tv en speelt geluid af.
Bron op de HDMI IN van de sound bar, TV (HDMI In) op de HDMI Out van de sound bar. Sound bar vangt dan inderdaad het geluid af en stuurt alleen beeld door, HDMI Processing.

Door de sound bar in het midden van de keten te plaatsen moeten wel de HDMI versies matchen met wat je wilt gebruiken. Zet je bijvoorbeeld een HDMI 2.0 sound bar tussen een HDMI 2.1 bron en TV, dan ga je functies missen. Laatste puur als extra uitleg, digitale TV zal met een Sharp met één HDMI niet het issue zijn.
Wat wil je daarmee bereiken? De TV heeft, volgens de Topic Start, alleen HDMI. Of is er ook een S/PDIF Out? Doe toch eens het type van de Sharp.

Wil je van analoog (mediabox) naar S/PDIF (LG) dan heb je een ADC nodig. De andere kant op, Analog to Digital Converter. 3,5 mm is anloog en optisch is digitaal.
Overigens vind ik het wel belachelijk dat in 2023 nog 3,5mm jack aansluitingen op dit soort mediaboxen zitten en geen optical in/out.
Mijns inziens, nee. HDMI ARC is al enige tijd de methode van aansluiten. Dat de TV zelfs geen andere audio uitgang heeft (wat ik nog steeds gek vind) is ook niet standaard in deze tijd. Ik draai hem om. Ik denk dat men niet verwacht dat er in 2023 nog TV's in gebruik zijn die niet over HDMI ARC beschikken. Althans, wel weten dat ze er zijn maar die zijn dan zo oud dat het achter (willen) blijven qua techniek de keuze is van de eigenaar van de TV en niet het probleem van de leverancier van de bron. Er zijn genoeg bronnen die alleen HDMI Out hebben...
Een andere optie zou zijn om een HDMI splitter te gebruiken. 1 kabel gaat naar de TV en de andere naar de soundbar.
Dan zou ik een HDMI Audio Extractor nemen. Geluid wordt dan extract naar een losse/dedicated ingang. Neem er eentje met optical die dan naar de LG kan. Beeld gaat, door de Extractor, naar de TV.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 04-05-2023 11:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat de soundbar ook beeld doormapt, maar dat zal geprobeerd moeten worden. Dan heb je voldoende aansluitingen.
Kijk, samen komen we er wel _/-\o_

https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn8yg

er zitten 2 HDMI op de LG, dat is met 3 euro HDMI van de Action idd het proberen waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Fraggert schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Kijk, samen komen we er wel _/-\o_

https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn8yg

er zitten 2 HDMI op de LG, dat is met 3 euro HDMI van de Action idd het proberen waard
Kijk, ik ben niet gek, ik wist het wel ;) Waarschijnlijk zit er ook nog een extra hdmi kabel in de T-Mobile doos.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 04-05-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FeaR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Technisch krijg ik hem voor mezelf ook niet helemaal lekker uitgelegd. Ergens kan het, oassoef, niet werken omdat 3,5 mm jack analoog is en USB actief. Actief zou wel kunnen. Komt bij dat USB op dit soort devices veelal is voor USB sticks om audio af te spelen. Aan de andere kant is het puur dat ik al behoorlijk lang in deze materie zit en nog nooit 3,5 jack naar USB gezien heb voor home audio.

[...]

Bron op de HDMI IN van de sound bar, TV op de HDMI Out van de sound bar. Sound bar vangt dan inderdaad het geluid af en stuurt alleen beeld door. Door de sound bar jn het midden van de keten te plaatsen moeten wel de HDMI versies matchen met wat je wilt gebruiken. Zet je bijvoorbeeld een HDMI 2.0 sound bar tussen een HDMI 2.1 bron en TV, dan ga je functies missen. Laatste puur als extra uitleg, zal met een Sharp met één HDMI niet het issue zijn.

[...]

Wat wil je daarmee bereiken? De TV heeft, volgens de Topic Start, alleen HDMI. Of is er ook een S/PDIF Out? Wil je van analoog (mediabox) naar S/PDIF (LG) dan heb je een ADC nodig, de andere kant op.

[...]

Ergens ja, aan de andere zijde is het mogelijk ook niet geheel verwacht dat men in 2023 nog TV's heeft die niet over HDMI ARC beschikken?
hey spuit 11 we hebben het al voor elkaar hier hoor :P :+ O-)

ik vroeg me al af waar je bleef Fear ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
@Fraggert, jij zorgt hier vooral voor de verwarring hoor. @paularts gaf in zijn reactie paularts in "TV kastje van T-mobile" al het antwoord ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Nou is alleen de vraag of als ze radio luistert, dan alleen de soundbar aanhoeft of dat de tv dan ook aan moet staan. Nu is de soundbar met spdif aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bazzemans schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:31:
@Fraggert, jij zorgt hier vooral voor de verwarring hoor. @paularts gaf in zijn reactie paularts in "TV kastje van T-mobile" al het antwoord ;-).
you are right, ik heb wel op hem gereageerd door TS te verzoeken dit te proberen maar er was nog wat discussie over wat zaken waar ik op door ging.

Zonder de bedoeling hiermee verwarring te veroorzaken, ik zit thuis ook wel eens te kutten om oldskool spul aan nieuwerwetse fratsen aan te sluiten en iets werkend/draaiend te krijgen.

het is soms lastig op een forum zo iets op te lossen, ik heb het spul liever voor mijn snufferd :+

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 04-05-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 00:45

sus

is druk :+

pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:35:
Nou is alleen de vraag of als ze radio luistert, dan alleen de soundbar aanhoeft of dat de tv dan ook aan moet staan. Nu is de soundbar met spdif aangesloten.
Dezelfde kastjes heeft Delta ook en die loopt hier ook via de soundbar naar de TV. En daar kan ik prima radio luisteren zonder de TV aan te hebben.

Heb er in mijn geval nog een HDMI switch tussen zitten ivm consoles

TV kastje -> switch -> soundbar -> TV
Nintendo -> switch -> soundbar -> TV
Xbox -> switch -> soundbar -> TV

Zo heb ik mijn TV dus op 1 kanaal, schakel ik de switch naar het juiste apparaat en heb ik altijd geluid uit de soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bazzemans schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:31:
Goedmakertje voor @bazzemans @paularts en voor @greta1994

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGt_cqBhwuCcf_8Fx5NY3C84U50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23zCzsPK2gjg9T5GGQSFVSoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is moet het spul zo werken d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greta1994
De optie met HDMI werkt. Dus zoals in het mooie plaatje van Fraggert.
pennywiser schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:35:
Nee, de TV hoeft niet aan, alleen de soundbar. Zo doet mijn moeder het al jaren. Alleen als ze van radiozender wil wisselen moet de TV even aan want anders zie je niet wat je doet.
FeaR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:26:
Dat de TV zelfs geen andere audio uitgang heeft (wat ik nog steeds gek vind) is ook niet standaard in deze tijd. Ik draai hem om. Ik denk dat men niet verwacht dat er in 2023 nog TV's in gebruik zijn die niet over HDMI ARC beschikken. Althans, wel weten dat ze er zijn maar die zijn dan zo oud dat het achter (willen) blijven qua techniek de keuze is van de eigenaar van de TV en niet het probleem van de leverancier van de bron. Er zijn genoeg bronnen die alleen HDMI Out hebben...
Ik geloof dat de TV wel optical audio heeft, maar dan is radio luisteren met de TV uit niet mogelijk. Jammer genoeg woon ik niet bij m'n moeder in de buurt, dus ik kan je niet zeggen welke Sharp uit welk jaar het is (waarschijnlijk zo'n 15 jaar oud). Misschien dat ie ooit vervangen wordt, maar pas als hij het niet meer doet, ik kom uit een zuinige familie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:57

paularts

Paulux !!!!!!

... O+

[ Voor 98% gewijzigd door paularts op 04-05-2023 13:16 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Pagina: 1