Vriezer wordt niet minder koud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn vraag
Hoe stel ik mijn vriezer minder koud in?

Ik heb onlangs limoncello gekocht en in de vriezer gelegd. Nu bevriest mijn limoncello in de vriezer wat dus niet de bedoeling is. Ik heb de vriezer op een lagere stand gezet maar ook dit mocht niet baten. De temperatuur blijft rond de -30 graden. Ik wil de temperatuur ongeveer rond de -18 krijgen. Ik had gelezen dat dit namelijk de perfecte temperatuur is en ook het meest energie zuinig. De vriezer staat noodgedwongen in de schuur omdat ik in mijn woning niet genoeg ruimte heb. Iemand een idee hoe ik de temperatuur lager krijg? Ik heb nu de vriezer uit gezet en de deur open om zo de temperatuur lager te krijgen en zal hem op een later moment weer aanzetten om te kijken of dit helpt. Ik dacht dat misschien de temperatuur niet lager wordt omdat de vriezer nog steeds draait en de temperatuur daarom maar langzaam of niet zou dalen...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Instelling op de laagste stand (1) gezet van de 5 standen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncgTjgfuX25MM8cY-fGJcpIz7As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRkUTyb7BiZtoC8qFKk8cPK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO5fxfWQN1LSBPFRTqtZ_ARtGWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYpfsSFZ7BUeneCkemW4cs1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttHUMHeMpubDmMNYpwROp3Fenqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYnjo15Wj7TwQTgdN55oa8uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat gebeurt er wanneer je die "S" (=Super) schakelaar omzet?

Mogelijk heb je die per ongeluk aangeraakt en in die stand gaat een vriezer maximaal aan het werk.
Als dat het blijkt te zijn dan niet vergeten daarna de draaistand weer terug te zetten op waar die stond. :)

[ Voor 64% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2023 10:04 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is de thermometer die je ziet in de vriezer een thermostaat (die de vriezer aanstuurt) of is dat puur een thermometer die mogelijk ook defect kan zijn? Heb je een andere thermometer die je kunt proberen en kunt controleren of de aanwezige thermometer wel de goede waardes aangeeft?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
https://media3.bosch-home.com/Documents/5300027855_A.pdf

Voor zover ik heb gelezen in de handleiding staat op pagina 19 dat je deze knop moet gebruiken wanneer je vers voedsel in de vriezer legt wanneer er al bevroren voedsel in ligt. Weet niet of dit gaat helpen maar ik kan het uiteraard proberen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deed de vriezer het voorheen wel gewoon goed? En is de schuur geïsoleerd? Veel vriezers moeten in een geïsoleerde ruimte staan.

En probeer inderdaad even de S schakelaar om te zetten, volgens mij is dat een Snelvriezen functie. Die zou ik alleen gebruiken bij uitzondering, bijv als je ineens heel veel producten wilt invriezen.

Is de vriezer recentelijk nog ontdooid?

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 04-05-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
@True

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of het een thermostaat is of dat het een thermometer is die mogelijk defect is (Ik ben niet zo technisch wat vriezers betreft) Ik heb nog geen andere thermometer geprobeerd. Die zou ik dan eerst moeten aanschaffen, misschien doe ik dat later wel mocht ik er echt niet meer uitkomen.

@stin00

De vriezer heeft altijd prima gewerkt. Het probleem is nu dat ik mijn limoncello er niet in kan bewaren omdat die steeds bevriest (verschillende flessen). Ik ga de S functie proberen.
De schuur is niet geisoleerd. Ik heb een huurwoning dus dat gaat ook niet gebeuren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Infern023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:05:

Voor zover ik heb gelezen in de handleiding staat op pagina 19 dat je deze knop moet gebruiken wanneer je vers voedsel in de vriezer legt wanneer er al bevroren voedsel in ligt. Weet niet of dit gaat helpen maar ik kan het uiteraard proberen..
De S kan daarvoor gebruikt worden inderdaad. Maar ik hier zo niet beoordelen of die nu aan of uit staat.
Vaak gaat er bij ingeschakeld S stand een extra indicator aan, dan herken je daar ook wel aan of die stand aan/uit staat.

Vriezer in de schuur kan voor even best, maar let er wel op dat je een klasse N vriezer hebt. Vriezers hebben een minimumtemperatuur (van de ruimte waar ze staan), en bij klasse N bedraagt die 16 graden. Daar kun je doorgaans best wat onder komen, en met de huidige temperaturen van rond de 12 °C verwacht ik wel dat het goed gaat, maar flink er onder kun je problemen krijgen met de temperatuurhuishouding. Kan zijn dat deze net wat gevoeliger is... maar hij staat er niet net gok ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
@Ultraman

De S functie staat uit. Wanneer ik deze aan zet gaat inderdaad het meest linker lampje branden. Het is inderdaad en klasse N vriezer (zie de foto van de technische specificaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Infern023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:10:
@Ultraman

De S functie staat uit. Wanneer ik deze aan zet gaat inderdaad het meest linker lampje branden. Het is inderdaad en klasse N vriezer (zie de foto van de technische specificaties).
OK, dat zou een makkelijke zijn geweest. Komt wel eens voor dat dat per ongeluk aan staat.

Dan uh... zou ik voor de zekerheid een extra temperatuurmetertje regelen ter controle. Al verwacht ik niet dat die ingebouwde defect is (want simpel bi-metaaltje, die heb ik nog niet flink stuk zien gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
@True

Na ongeveer 15 minuten nadat ik de vriezer heb uitgezet en de deur heb open laten staan, gaaf de thermometer in de deur een waarde aan van ongeveer 0 graden. Ik neem hierdoor aan dat het dus hier om een thermometer gaat die wel de juiste waarde aangeeft... denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kun jij uberhaubt een temperatuur instellen op je vriezer dan ?
Ik heb ook 3 standen, maar dat bepaalt alleen hoe hard hij koelt, er zit gewoon een thermostaat in die blijkbaar op -30 is vastgezet, want daar komt hij uiteindelijk altijd op uit.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
@heuveltje

Zover ik weet kan je met die standen de temperatuur beïnvloeden toch? Harder koelen is kouder worden... of werkt het niet zo? (Ik leer al veel hier). Nogmaals ik ben wat dat betreft niet heel technisch. Ik zal later laten weten of wat ik tot nu toe gedaan heb verschil gemaakt heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Infern023 op 04-05-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Infern023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:16:
@heuveltje

Zover ik weet kan je met die standen de temperatuur beïnvloeden toch? Harder koelen is kouder worden... of werkt het niet zo? (Ik leer al veel hier). Nogmaals ik ben wat dat betreft niet heel technisch.
naar mijn verwachting (maar ik ben ook bepaald geen vrieskist expert) zit er gewoon een thermostaat in, die afslaat bij temperatuur X.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern023
@Ultraman

Ik heb de vriezer overgenomen van de vorige bewoner zo'n 6 jaar geleden dus het is wel een wat ouder beestje. Ik ben er vrij zeker van dat de S-functie nooit eerder heeft aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Het kan zijn dat de thermostaat die de compressor aanstuurt kapot is en deze er voor zorgt dat de vriezer constant blijft lopen.

Als de vriezer op temperatuur is hoor je deze dan constant koelen of slaat de compressor ook af?

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:53

eagle00789

Est. November 2005

Infern023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:05:

Van pagina 21 uit deze handleiding:
3. Yellow Pilot Light
4 Green Power Supply pilot light
5 Red Warning Pilot light

Op jou foto zie ik rood branden, dus mij lijkt het dat je vriezer een issue heeft.
Zie pagina 23 van de PDF file voor een uitleg van de kleuren.
Je moet de draaiknop wel tegen de klok in draaien om de temperatuur hoger te krijgen (van nu min 30 naar min 18 zoals je wilt)
Want draai je deze met de klok mee dan zet je hem lager (van -18 naar -30). Verifieer dit wel ff svp, want op de foto is niet te zien of hij nu op 5 of 1 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:14
Infern023 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:59:
Mijn vraag
Iemand een idee hoe ik de temperatuur lager krijg?

Instelling op de laagste stand (1) gezet van de 5 standen.
In de gebruikshandleiding die je deelde staat (pag. 49):

"Temperatuurregelaar instellen. Hogere cijfers geven lagere temperaturen"

Als ik het goed begrijp heb je hem nu op 1.
Zou je hem dan niet richting de 5 moeten zetten als je een lagere temperatuur wenst?
Misschien eens de middelste stand proberen?

Edit: @Groentjuh Duidelijk. Ik heb de tekst verkeerd geïnterpreteerd :X

[ Voor 15% gewijzigd door Jaer288 op 04-05-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Jaer288 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:45:
[...]
"Temperatuurregelaar instellen. Hogere cijfers geven lagere temperaturen"

Als ik het goed begrijp heb je hem nu op 1.
Zou je hem dan niet richting de 5 moeten zetten als je een lagere temperatuur wenst?
TS wenst -18 en niet -30 zoals nu. TS wil hogere temperaturen.
Pagina: 1