Ingraven trampoline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
We hebben een paar weken geleden een trampoline aangeschaft voor onze kinderen. Goed onderzoek gedaan naar type en de grote en ook goed afgemeten in de tuin of het wel ging passen allemaal. Hij staat nu maar we hebben ons goed verkeken hoeveel visuele ruimte dat ding in neemt.

Ik wil nu de trampoline alsnog gaan ingraven. Het plan is er al om de hele tuin aan te pakken en wat tegels eruit te halen dus nu is een goed moment.

Mijn vraag
1. Kan het net eraf na het ingraven i.v.m. de schutting die vrij dichtbij de trampoline staat? Uiteraard komt er een zachte ondergrond om de trampoline heen (gras of kunstgras waarschijnlijk) aan de andere zeide.
2. Om er zeker van te zijn dat afwatering geen probleem gaat worden, kan ik een paar gaten in de grond boren (in het gat) en vol gooien met grind?
3. Naast een worteldoek op de bodem van de kuil, is het nog verstandig om iets van een toplaag aan te brengen?
4. Is het mogelijk om één of meerdere buizen vanuit de kuil naar de hoek van de tuin te leggen voor de luchtverplaatsing zodat de trampoline wel gelijk gelegd kan worden met de grond?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De trampoline is een VirtuFit Premium 305cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_iXaFaYI9gL0CNb_TdMVDkbUgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkEEO76sIsbbYihPkM0TZEPQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fO7Nek4t6uFc-gUeCL4Fg8cfOk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PACM2EG0Z33NVmmeTPV74ngX.png?f=fotoalbum_tile

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al diverse websites gevonden die instructies geven over hoe dit te doen. De diepte van de kuil, de trampoline niet gelijk leggen met de grond vanwege lucht verplaatsing, stenen onder de poten leggen en dat de trampoline tegen de vochtige ondergrond kan zijn bekend.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kan prima. Ik heb er vochtvrije multiplex plaat onder gelegd en diepte zo dat de 'springmat' zelf een cm of 5 boven het gras uitkomt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Dit moet je niet over engineeren, maar gewoon doen.

Gewoon een veilige afstand hanteren tot obstakels als een schutting. Staat zo lullig als vriendjes opgehaald worden en hoofd of handen liggen open van je schutting.

Het net laten zitten in de hoek is ook een optie. De optische impact is al een stuk minder dan.

Ik had de trampoline half verdiept aangelegd met net. Na enige zetting stonden de poten iets onder het zand, als een huis, en waterpas. Zou niet weten waarom daar tegels etc. onder zouden moeten. Onder de trampoline was op initieel wat woekerplanten een dode zone.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
Rukapul schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:26:
Dit moet je niet over engineeren, maar gewoon doen.

Gewoon een veilige afstand hanteren tot obstakels als een schutting. Staat zo lullig als vriendjes opgehaald worden en hoofd of handen liggen open van je schutting.
offtopic:
Een beetje beits is toch wel bloedbestendig toch?
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:56

mrc4nl

Procrastinatie expert

dicht langs de schutting zetten kan, maar als je daar een paal hebt heeft die paal minder grond om zich heen om zich staande te houden bij harde wind. Ik zou niet weten hoeveel grond er minimaal nodig is. proefondervindelijk zal je da t moeten uitzoeken

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:35

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

afwatering zou ik zeker wel even over nadenken. Wij hebben dit ook gedaan en met een grondboor 5 of 6 gaten geboord en die volgegooid met grind. Echter is dat niet voldoende en moeten we, na een natte periode, even de klokpomp gebruiken omdat er wel een serieuze hoeveelheid water instaat. Heeft ook te maken met de klei laag waar we op zitten. Daardoor stroom het water slecht weg.

Je zou nog bijvoorbeeld kunnen nadenken over een drainageslang en die aansluiten op HWA of sloot oid

[ Voor 11% gewijzigd door Gri77ie op 04-05-2023 09:35 ]

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Gri77ie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:34:
afwatering zou ik zeker wel even over nadenken. Wij hebben dit ook gedaan en met een grondboor 5 of 6 gaten geboord en die volgegooid met grind. Echter is dat niet voldoende en moeten we, na een natte periode, even de klokpomp gebruiken omdat er wel een serieuze hoeveelheid water instaat. Heeft ook te maken met de klei laag waar we op zitten. Daardoor stroom het water slecht weg.

Je zou nog bijvoorbeeld kunnen nadenken over een drainageslang en die aansluiten op HWA of sloot oid
Ik heb nog geen idee wat voor grond ik tegen ga komen, dus dat is nog een verassing. Een drainageslang aanleggen gaat lastig worden denk ik omdat ik daarvoor de hele tuin door moet, ook onder een stuk waar de tegels blijven liggen. Wat ik nu zie na een paar dagen regen is dat er een plasje water ligt op de tegels, maar die trekt over het algemeen wel met een dag weer weg, dus misschien valt het wel mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 10:30
Nog een advies:
Heb meegemaakt dat bij een volledig ingegraven trampo de beschermrand van de veren begon tegen te klapperen door de luchtverplaatsingen. Dat geeft een heel irritant geluid. Beter is dus om ca. 20 cm boven de grond te plaatsen zodat de lucht zich vrij kan bewegen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

Heb je ook al bedacht hoe je gaat voorkomen dat de randen afkalven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Yucon schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:09:
Heb je ook al bedacht hoe je gaat voorkomen dat de randen afkalven?
Ik was niet van plan om recht naar beneden te graven aan de randen waar de trampoline begint maar letterlijk een kuil (en bij de poten een grondboor waarschijnlijk, of uitgraven en weer opvullen). Vervolgens worteldoek erover en vast zetten met haringen moet denk ik voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

Soepstengel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Ik was niet van plan om recht naar beneden te graven aan de randen waar de trampoline begint maar letterlijk een kuil (en bij de poten een grondboor waarschijnlijk, of uitgraven en weer opvullen). Vervolgens worteldoek erover en vast zetten met haringen moet denk ik voldoende zijn?
Dan zal het wel loslopen, maar als je dan ook zorgt voor een open ruimte van 30 cm rondom (kuil groter dan trampoline) denk ik ook niet dat het nodig is hem wat hoger te zetten. Uiteindelijk moet de lucht gewoon kunnen bewegen. In welke vorm is minder belangrijk. Je zou zelfs als je aan 1 kant een soort dode hoek hebt alleen daar wat verder kunnen uitgraven zodat je wat open ruimte hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
Je buren al ingelicht :+ ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39
@CvP_tweakers dat komt omdat er dan een normale bovengrondse trampoline gebruikt is.

Je hebt aparte trampolines om volledig in te graven, die hebben een speciaal lucht doorlatend doek om dat klapperen te voorkomen.
Ik heb zelf zo’n ingegraven exemplaar volledig vlak met mijn gras en je hoort niets.

Mijn kuil heeft grind op de bodem en worteldoek rondom en op de bodem inderdaad.
Zelf heb ik de kuil ook wat dieper uitgegraven dan zou moeten om een flinke grindlaag te kunnen maken zodat regenwater ook snel wegzakt en je dus ook na slecht weer vrij snel weer kan springen.

Afhankelijk van je trampoline moet je wel flink diep gaan hoor, de maximale uitslag is bij mijn trampoline is 90-100cm en ik heb 120-130cm uitgegraven.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Linksachter zie je hem :).

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 04-05-2023 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Pfoe, mooie tuin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Waarvoor? Of ik een gat in mijn eigen tuin mag graven en de trampoline niet meer boven de schutting uit wil laten steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 14:02

Nullifiel

╞═══════╡

Ik lees iets over niet over engineeren, maar houd inderdaad rekening met de luchtverplaatsing.

Buren naast mij hebben zo'n ding niet-over-engineerd zelf ingegraven en bij de overburen heeft een hovenier er zeer veel aandacht aan besteed. Wat het verschil precies is weet ik niet, maar dat ding van de buren naast mij maakt een verschrikkelijk irritant geluid bij springen en die van de overburen hoor ik helemaal niet. #tipje

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-05 11:54
Nullifiel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:22:
Ik lees iets over niet over engineeren, maar houd inderdaad rekening met de luchtverplaatsing.

Buren naast mij hebben zo'n ding niet-over-engineerd zelf ingegraven en bij de overburen heeft een hovenier er zeer veel aandacht aan besteed. Wat het verschil precies is weet ik niet, maar dat ding van de buren naast mij maakt een verschrikkelijk irritant geluid bij springen en die van de overburen hoor ik helemaal niet. #tipje
Dat dus. Ik heb er verder geen last van maar mijn buren (meerdere) ergeren zich rot aan trampoline een aantal huizen verder. Niet alleen het gepiep maar ook het "geplop" van de trampoline zelf. Daarbij natuurlijk nog de gillende kinderen die erop springen, die maken plezier en dus veel geluid.

Nogmaals, ik stoor mij er niet aan en zou het leuk vinden als onze kleine straks ook lekker kan springen :)

Ik stoor me overigens wel aan de kinderen (en vaders) die voetballen in de straat. In die straat staat namelijk ook mijn auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 14:02

Nullifiel

╞═══════╡

ColeJ schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Niet alleen het gepiep maar ook het "geplop" van de trampoline zelf.
Dat inderdaad!!

Ik ben geen kenner en dit is dan ook geen advies van mij (disclaimer? :P ), maar als ik bij mijn buren kijk, lijkt het erop dat de trampoline van de overburen goed diep is ingegraven, waardoor lucht niet tussen de grond en trampoline uit het gat wordt gedrukt en het dus niet plopt.
Bij de buren naast me hebben ze ruimte tussen de trampoline en het gras, waardoor lucht wel daarlangs uit het gat stroomt wat het geplop creeert. Tenminste, dat lijkt me een plausibele verklaring.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
...en na 2 jaar zijn de kids de trampoline zat en heb je alvast een mooi begin voor een vijvertje :D

[ Voor 6% gewijzigd door The_BoKmeester op 04-05-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 15:30
The_BoKmeester schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:10:
...en na 2 jaar zijn de kids de trampoline zat en heb je alvast een mooi begin voor een vijvertje :D
Paasvuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:23
The_BoKmeester schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:10:
Daar zou ik niet zo bang voor zijn... Dat ding blijft altijd in trek. Bij mijn 2 zussen heeft hij zeker 15 jaar gestaan.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Zorg dat je diep genoeg gaat, minimaal de hoogte van dat ding zelf, maar liever iets meer omdat er in de loop van de jaren vuil onder dat ding gaat ophopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Nullifiel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Dat inderdaad!!

Ik ben geen kenner en dit is dan ook geen advies van mij (disclaimer? :P ), maar als ik bij mijn buren kijk, lijkt het erop dat de trampoline van de overburen goed diep is ingegraven, waardoor lucht niet tussen de grond en trampoline uit het gat wordt gedrukt en het dus niet plopt.
Bij de buren naast me hebben ze ruimte tussen de trampoline en het gras, waardoor lucht wel daarlangs uit het gat stroomt wat het geplop creeert. Tenminste, dat lijkt me een plausibele verklaring.
Het nadeel is dat de lucht opgesloten zit waardoor de trampoline minder goed springt, daarom zeggen alle bronnen op internet ook dat je een normale trampoline wel in kan graven maar dat je ongeveer 20cm tussen de bovenkant en de grond moet laten voor de lucht. Ik denk dat je overburen een speciale inbouw trampoline hebben gekocht, daarvan is o.a. de beschermrand van ander materiaal waardoor het luchtdoorlatend is en dus geen herrie maakt. Achteraf gezien was dat een betere keus geweest |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik zou ook even Googlen op de gemiddelde grond voordat je het allemaal te moeilijk maakt.
Ik heb een exemplaar die je kunt ingraven. Gewoon in een soort cilindervorm een gat gemaakt en klaar. Niks geen worteldoek, drainages oid. Ik heb zand grond en woon in het oosten.

Het is echt dode grond eronder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soepstengel
Een maand verder en het inbouwen (en de rest van de verbouwing van de tuin) is klaar. Was uiteindelijk nog een behoorlijke klus, maar erg blij met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9VEn1wDLAMlWIUQ0J9U-JnKT5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugY3FWowHeQq4bmOt3xhgDsv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de poten met u vorm ingegraven voor de stabiliteit. Achteraf gezien had dat niet per se gehoeven en had me dat wel wat werk bespaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cmov74ss-dRx1OmT09wNqaBgNjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzwBKOssUXOPnnXkxsFskrs2.jpg?f=fotoalbum_large

Onderin de kuil wat dieper afgegraven dat nodig en een stuk of 10 gaten geboord met een grondboor afgevuld met grind zodat het water een beetje weg kan lopen (hopelijk). Daarna afgedekt met worteldoek om onkruid te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-lqQ3T8fYlNZvvqH3sicv3s2bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyQiVOIYg0mBcxpiI7iN7P0n.jpg?f=fotoalbum_large
Erg blij met het eind resultaat! Onder de trampoline heb ik nog wat houten paaltjes van 50cm geslagen en om de gehele trampoline kippengaas gespannen om te voorkomen dat er dingen onder de trampoline komen. Tegels om de trampoline weg gehaald, kunst gras gelegd en klaar is kees. Erg blij met het resultaat, mede dankzij de input van de tweakers hier in dit topic O+

Pagina: 1