Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:30
Ik heb een Z440 met E5 1620v3 en 96GB RAM in gebruik voor mijn homelab server.

Hierop draai ik verschillende VM's zoals Home Assistant, Unifi mangement, Windows VMs voor remote access(/management), gameservertjes en soms wat test-VM's als ik e.e.a. wil uitproberen of ervaring wil opdoen met bepaalde producten.

Alles werk prima als ESX server, ik merk echter wel dat ik wat cores te kort kom als ik meerdere dingen tegelijk aan heb staan. Nou heb ik nog een E5 2620v3 liggen, welke gebruikmaakt van dezelfde socket. Deze CPU heeft 2c (4t) extra, maar draait bijna 1GHz lagere base clock en heeft een veel lagere TDP.

Ik had al even wat benchmark sites naast elkaar gezet en had de performance eens vergeleken maar werd nog niet veel wijzer of dit nou een goede upgrade zou zijn of niet. Daarom was ik even benieuwd naar de mening van andere Tweakers. Dus: wat vinden jullie hiervan, is dit een upgrade of moet ik lekker bij de 1620v3 blijven?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Niek H. op 04-05-2023 11:58)

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
1. De 2620 heeft een single core score die iets lager ligt dan de 1620
2. De 2620 is ca. 12% sneller dan de 1620
3. De 2620 heeft een TDP van 85 tegen 140 voor de 1620

Als je naar de 2620 gaat:
Krijgt je overall meer performance, een lager TDP en waarschijnlijk zuiniger met stroom en produceert minder warmte. daarnaast heb je nog eens twee cores meer wat maakt dat er meer threads simultaan (4 stuks extra) actief kunnen zijn en dus meer taken .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GssHTBvGq3_W1z_zGpeFGW8BEKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVVvBcxFLFjenEhEhCZ3hmB9.png?f=fotoalbum_large

Aangezien je die CPU gewoon hebt kun je natuurlijk altijd testen of het een verbetering voor je oplevert.

Passmark scores kun je hiermee bekijken:
https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html

[ Voor 17% gewijzigd door eheijnen op 04-05-2023 09:55 ]

Wie du mir, so ich dir.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online

Krijgt je overall meer performance, een lager TDP en waarschijnlijk zuiniger met stroom en produceert minder warmte. daarnaast heb je nog eens twee cores meer wat maakt dat er meer threads simultaan (4 stuks extra) actief kunnen zijn en dus meer taken .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GssHTBvGq3_W1z_zGpeFGW8BEKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVVvBcxFLFjenEhEhCZ3hmB9.png?f=fotoalbum_large

Aangezien je die CPU gewoon hebt kun je natuurlijk altijd testen of het een verbetering voor je oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door eheijnen op 04-05-2023 09:55 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Of als het kan kun je voor een dual cpu gaan, daarmee gaat de performance flink omhoog.

Maar een Ryzen 2600 produceert dezelfde performance als een Dual CPU 2620 en heeft ook nog eens een lager TDP....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek H.
eheijnen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:52:

[Afbeelding]

Bedankt. Ik denk inderdaad dat ik het gewoon ga proberen in dat geval. Zuinigheid is deze dagen ook zeker niet verkeerd. Z440 heeft maar 1 socket, dus 2 CPU's word hem niet en lijkt me ook niet nodig voor mijn gebruik.

Zal deze dagen de CPU eens vervangen en kijken wat het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als je een cpu upgrade wil doen dan zou ik tenminste voor een verdubbeling van die 2620 gaan.
In die mega list kun je ook socket filteren en daar zijn nog snellere te krijgen. Moet je wel bij HP kijken wat compatibel is...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Bij V&A staan er ook nog...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek H.
eheijnen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:18:
Als je een cpu upgrade wil doen dan zou ik tenminste voor een verdubbeling van die 2620 gaan.
In die mega list kun je ook socket filteren en daar zijn nog snellere te krijgen. Moet je wel bij HP kijken wat compatibel is...
Ik snap wat je zegt, maar ik heb de 2620v3 zo voor het pakken zonder dat het me wat kost. Momenteel heb ik niet een al te groot budget voor m'n homelab, dus vandaar dat ik de vraag stelde of de upgrade het waard zou zijn performance technisch. :)

Ben in ieder geval geholpen met je vorige antwoord. Zal een deze dagen eens de 2620 er in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Die "oude" Xeons zijn niet meer zo duur. Als je systeem met die 2620 nog steeds "hikt" dan zou dit een idee kunnen zijn en ben je voor een paar tientjes geholpen. En als je nog wat langer wacht dalen die prijzen ook nog wat.
v&a aangeboden: Intel Xeon E5-2650 v3 (10 cores, 20 threads @ 2,3GHz)

Persoonlijk zou ik dit nog een acceptable uitgave vinden en eventueel kun je die andere twee in de etalage zetten. Maar goed dat zijn wat mogelijkheden wat zou kunnen.

Was natuurlijk allemaal als vrijblijvend advies bedoeld... :)

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1