Inductie kookplaat gaat even vanzelf aan en weer uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinnemans
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-08-2024
Hallo allemaal!

Een paar maanden geleden hebben wij een huis gekookt, waar in de keuken een inductie kookplaat zit. Geweldig ding, maar er gebeurt zo nu en dan iets geks. Soms maakt de plaat (ATAG) een piepje, en verschijnt een "0" op het display voor alle velden. Enkele tellen later piept hij nog eens en gaat weer uit.

Dit is in de 6 maanden een paar keer voorgekomen, maar deze week al 2 keer. Gezien de kookplaat vanzelf meteen weer uitgaat maak ik me niet al te druk, maar het piepje is vervelend en ik zou graag weten waarom de kookplaat dit doet. Iemand een idee? Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:07

Tazzios

..

Is dat piepje niet precies hetzelfde als op knop drukken indien hij uitstaat?(en dan NIET de aan knop)

Mogelijk is er een knop defect of ligt er wat op de knoppen.

Ik heb het soms ook (indien de kat er overheen loopt :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 04-05-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:27
Ik heb een AEG en die gaat piepen als er iets op de bedieningsknoppen (‘tiptoetsen’) ligt. Een hand, wat druppels overgekookt water, een voorwerp, etc. Hij piept in totaal 6x achter elkaar en daarna schakelt hij uit. Het is een soort aftelklok: 5, 4, 3, 2, 1, uit.

Dat is om te voorkomen dat de kookplaat onbedoeld wordt bediend, dus schakelt hij voor de zekerheid uit, voor de veiligheid. Tenzij je het voorwerp op tijd weghaalt.

Is zoiets ook niet bij jou aan de gang? Spatten er wat druppels water op de bediening bijvoorbeeld? Of ligt er iets op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinnemans
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-08-2024
Dank voor de snelle reacties! Ik ben nogal een inductie-newbie dus misschien zijn mijn vragen wat simpel, maar ik waardeer jullie antwoorden :)

De kookplaat heeft geen tiptoetsen maar draaiknoppen. Daar ligt ook niks op en ze staan ook allemaal uit. Nu kan ik mij voorstellen dat dan alsnog een knop een defect kan hebben waardoor dit gebeurt. Zou het kunnen helpen om het kinderslot erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:51
Heb je al eens geprobeerd het te verhelpen door het apparaat volledig van de stroom te halen (stekker eruit of kookgroep uitschakelen in meterkast)? Mogelijk dat een herstart helpt.
Wat ook kan: zit er een eierwekker of pauzeknop op die per ongeluk geactiveerd is of wordt? Schakel die helemaal uit.
Uiteraard kun je altijd proberen of kinderslot het probleem ook voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:00
Los contact ergens tussen de meterkast en de kookplaat? Even alle schroeven onderweg controleren om dat uit te sluiten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06 23:43
Wat zegt de handleiding hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcuz
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik heb een jaar of vijf geleden een Etna fornuis gekocht, van naar ik meen hetzelfde bedrijf als ATAG. Telkens als je de kookplaat activeert hoor je een piepje, en ook als je deze uitschakelt hoor je weer een piepje. Een week geleden bleek de kookplaat zich af en toe vanzelf te activeren, om de tien minuten. Er werd dan kort later door het toestel vastgesteld dat zich niets op de kookplaat bevond, en het toestel schakelde zichzelf dan uit. Iets waar ik erg van over de zeik raakte, want ik zal maar eens iets op de kookplaat laten staan als deze zichzelf activeert terwijl de mechanische knoppen allemaal op 'nul' staan. Ik denk dat er iets mis was met de interne schakelaars achter de knoppen. Voor nu heb ik het probleem opgelost door het toestel van stroom te halen. Het bleek niet goed genoeg om de groep uit te schakelen in de meterkast. De stekker moest echt uit het stopcontact voor meerdere uren. Het toestel gedraagt zich weer zoals dat hoort, voor zo lang als het duurt althans. Mechanische knoppen ook een keer goed schoonmaken, kan zijn dat het toestel niet helemaal naar nul draait omdat er zich wat vuil achter die knoppen bevindt. Als dat niet helpt is het misschien nodig de interne schakelaars te (laten) vervangen.
Pagina: 1