Toon posts:

Webwinkel wederverkoper wil prive informatie voor retour

Pagina: 1
Acties:

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:56
Zonder in al te veel details te treden;

Ik heb via *knip* Webwinkel een artikel besteld bij een 3e partij. Hierbij heb ik nog even opgelet op gekke voorwaarden, die staan tot op de dag van vandaag als 'Deze verkoper hanteert geen aanvullende voorwaarden'.
Dat zag er allemaal prima uit dus.
Het artikel zelf bleek helaas toch niet wat ik er van had verwacht. Het bleek onbruikbaar in mijn huidige setup. Helaas was dat niet vermeld bij de product omschrijving en had ik het in reviews over dit product ook niet gehoord. Maar, zoals altijd bij webwinkel, mag het artikel retour.
Ik heb deze netjes aangemeld bij webwinkel als retour en toen begon het gezeik.

De 3e partij wil dat je (naast via webwinkel) het artikel aanmeldt via hun eigen retourportaal.
Hiervoor moet je gegevens ingeven die niet bekend zijn, dus moet je via webwinkel contact opnemen om deze gegevens te pakken te krijgen.
Okè, tot daar aan toe dan
Nu heb ik eindelijk die gegevens, maar om de retour label te kunnen printen willen ze nog wat informatie van me hebben; Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer(?), IBAN?
Ja sorry, die informatie gaat ze gewoon geen zak aan!
Ik heb besteld en betaald via webwinkel, zo verwacht ik ook mijn geld retour, dus mijn IBAN is niet van toepassing.
Mijn 06 nummer hou ik ook liever even privé voor mijzelf, hoe meer info er rond slingert hoe meer misbruik mogelijkheden. Nee dank je wel.

Het bedrijf weigert een retour te accepteren zonder deze gegevens. . .
Nu is mijn zeer kort door de bocht vraag: mag dit wel geëist worden?

TLDR; kan het opgeven van mijn 06 en IBAN worden verplicht bij een retour aanmelding.

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:43]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dit lijken mij geen onredelijke gegevens om een retour te kunnen verwerken want functioneel. Telnr om evt contact op te nemen, IBAN om je geld terug te storten.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Al heb je hier straks een topic met 20 personen die zeggen dat het onredelijk is, daar los je je probleem niet mee op. Neem eerst eens contact op met webwinkel.

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:38]

• HakanT
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 22:11
Mijn eerste vraag aan jou zou zijn : Heb je wel contact opgenomen met webwinkel klantenservice?
Want volgens webwinkel moet iedere verkooppartner voldoen aan hun eisen en voorwaarden.

[Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:38]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:07:
De 3e partij wil dat je (naast via webwinkel) het artikel aanmeldt via hun eigen retourportaal.
En als je dat nou gewoon niet doet?

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:38]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
0611111111, daarop ben ik en met mij vele andere Nederlanders al vele jaren bereikbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:05
noo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:17:
Dit lijken mij geen onredelijke gegevens om een retour te kunnen verwerken want functioneel. Telnr om evt contact op te nemen, IBAN om je geld terug te storten.
Lijkt mij ook geen onredelijke gegevens. Behalve dat het in TS' geval via webwinkel gekocht is, en webwinkel is verantwoordelijk voor de financiele afhandeling (zowel de betaling als de retourbetaling).
Oftewel de derde partij heeft in dit geval niks met de IBAN te maken.

Hiervoor zou ik even contact opnemen met de webwinkel klantenservice en het verhaal voorleggen. Grote kans ook dat deze shop binnenkort niet meer via webwinkel aanwezig is :)

[Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:39]

• Zilverdael80
noo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:17:
Ik heb ze nooit betaald en verlang ook van hun geen geld retour, dat moet webwinkel regelen
eLScha schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:18:
Al heb je hier straks een topic met 20 personen die zeggen dat het onredelijk is, daar los je je probleem niet mee op. Neem eerst eens contact op met webwinkel.
Die delen mijn mening, maar doen verder weinig
TMDC schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:21:
[...]
En als je dat nou gewoon niet doet?
Dan krijg ik geen retourlabel uit hun portaal
FirePuma142 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:24:
0611111111, daarop ben ik en met mij vele andere Nederlanders al vele jaren bereikbaar.
Dat lijkt me voor een 06-nummer nog haalbaar, maar voor een IBAN geen beste optie ... Verdonerstel dat ze het bedrag zonder blikken of blozen daar op plempen, ben ik mijn geld kwijt want ik heb het verkeerde opgegeven

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:39]

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:38
Je kan toch gewoon een retourlabel in het portaal van webwinkel halen?
Als je daarna kan aantonen dat de zending goed is aangekomen dan krijg je gewoon je geld retour van webwinkel (of vervalt je betalingsverplichting indien je op rekening hebt gekocht).

[Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:40]

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:07:
Zonder in al te veel details te treden;

Ik heb via shop een artikel besteld bij een 3e partij. Hierbij heb ik nog even opgelet op gekke voorwaarden, die staan tot op de dag van vandaag als 'Deze verkoper hanteert geen aanvullende voorwaarden'.
Dat zag er allemaal prima uit dus.
Het artikel zelf bleek helaas toch niet wat ik er van had verwacht. Het bleek onbruikbaar in mijn huidige setup. Helaas was dat niet vermeld bij de product omschrijving en had ik het in reviews over dit product ook niet gehoord. Maar, zoals altijd bij webwinkel, mag het artikel retour.
Ik heb deze netjes aangemeld bij webwinkel als retour en toen begon het gezeik.

De 3e partij wil dat je (naast via [Mbr]webwinkel[/) het artikel aanmeldt via hun eigen retourportaal.
Hiervoor moet je gegevens ingeven die niet bekend zijn, dus moet je via webwinkel contact opnemen om deze gegevens te pakken te krijgen.
Okè, tot daar aan toe dan
Nu heb ik eindelijk die gegevens, maar om de retour label te kunnen printen willen ze nog wat informatie van me hebben; Naam, adres, woonplaats, telefoonnummer(?), IBAN?
Ja sorry, die informatie gaat ze gewoon geen zak aan!
Ik heb besteld en betaald via webwinkel, zo verwacht ik ook mijn geld retour, dus mijn IBAN is niet van toepassing.
Mijn 06 nummer hou ik ook liever even privé voor mijzelf, hoe meer info er rond slingert hoe meer misbruik mogelijkheden. Nee dank je wel.

Het bedrijf weigert een retour te accepteren zonder deze gegevens. . .
Nu is mijn zeer kort door de bocht vraag: mag dit wel geëist worden?

TLDR; kan het opgeven van mijn 06 en IBAN worden verplicht bij een retour aanmelding.
Je eigen tel. nummer hoeft niet, je krijgt sowieso een e-mail !
(9 van de 10 geven fantasienummer op zoals hierboven)

Ik heb dit al vaker gehad, oa bij Regatta. die het retour afwerken via hun eigen retourssysteem

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:41]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zilverdael80
wodkabuikje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:57:
Je kan toch gewoon een retourlabel in het portaal van webwinkel halen?
Als je daarna kan aantonen dat de zending goed is aangekomen dan krijg je gewoon je geld retour van webwinkel (of vervalt je betalingsverplichting indien je op rekening hebt gekocht).
Nee, webwinkel geeft na het invullen van de retour aan dat ik verder moet gaan op de retourportaal van de wederverkoper ... Via webwinkel krijg ik dus geen label.
Hackus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:03:
Je eigen tel. nummer hoeft niet, je krijgt sowieso een e-mail !
(9 van de 10 geven fantasienummer op zoals hierboven)

Ik heb dit al vaker gehad, oa bij Regatta. die het retour afwerken via hun eigen retourssysteem
Verandert niks aan het feit dat ik mijn IBAN niet wil afgeven en ik 0 garanties heb dat ik mijn geld correct terugkrijg zonder IBAN in te vullen.

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Nee, webwinkel geeft na het invullen van de retour aan dat ik verder moet gaan op de retourportaal van de wederverkoper ... Via webwinkel krijg ik dus geen label.

[...]

Verandert niks aan het feit dat ik mijn IBAN niet wil afgeven en ik 0 garanties heb dat ik mijn geld correct terugkrijg zonder IBAN in te vullen.
Breng dan een klacht in bij verkoopplatform als je het er niet mee eens bent.

volgens mij zie je spoken op de weg die er niet zijn

[Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:41]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
iets met mug en olifant, maar goed.

• Zilverdael80
Farabi schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:27:
iets met mug en olifant, maar goed.
Iets met privacy 8)7 ... maar goed, niet iedereen hoeft dat natuurlijk belangrijk te vinden dat bepaalde gegevens minder toegankelijk zijn voor anderen. Ik behoor echter tot de groep die op zijn minst probeert een beetje zorgvuldig om te springen met zijn persoonlijke gegevens op internet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Iets met privacy 8)7 ... maar goed, niet iedereen hoeft dat natuurlijk belangrijk te vinden dat bepaalde gegevens minder toegankelijk zijn voor anderen. Ik behoor echter tot de groep die op zijn minst probeert een beetje zorgvuldig om te springen met zijn persoonlijke gegevens op internet.
En als je je geld terug wilt moet je blijkbaar je IBAN opgeven. Geld terug of privacy, je bepaalt het hier zelf.

Misschien willen ze het bedrag ook wel in een envelopje doen en als pakketje opsturen. Kun je het afhalen bij een pakketpunt..

• Zilverdael80
eLScha schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:36:
[...]

En als je je geld terug wilt moet je blijkbaar je IBAN opgeven. Geld terug of privacy, je bepaalt het hier zelf.

Misschien willen ze het bedrag ook wel in een envelopje doen en als pakketje opsturen. Kun je het afhalen bij een pakketpunt..
Als het bedrijf gewoon volgens de webwinkel retour regels zou handelen zou het geld via webwinkel retour komen. Ze hebben mijn IBAN daar gewoon écht niet voor nodig.
Dus ik snap deze hele discussie niet zo?
Ik heb voldoende redenen om mijn IBAN niet aan hen te geven, ze weigeren medewerking in de vorm van een retourlabel, webwinkel is niet bijster behulpzaam.
De simpele vraag is nu gewoon; kán zo'n wederverkoper deze informatie eisen (juridisch gezien).

[Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 08:25
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:30:
[...]

Je Iban geef je ook aan mensen om geld over te maken.
Bij webwinkel geef je ook gewoon je IBAN op (als je iets koopt via bankrekening).
Volgens mij is je IBAN ook gewoon beschikbaar op transacties bij pinnen als je aan de pomp staat of iets koopt bij de supermarkt. Dus ja het is een persoonsgegeven maar wat kan iemand er mee behalve geld overmaken naar je bankrekning. (zeg maar het exacte ding wat je wilt. (je geld terug krijgen)).

[Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:42]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 20:50

slaay

Natuurbeleven.com

Je kan ook dit formulier sturen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En dan maar kijken wat webwinkel terugstuurt per e-mail ;-)

Daarnaast:

"Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen."

Je kan dus aangeven naar de externe verkoper dat je op hetzelfde betaalmiddel als waar je mee betaalt hebt terugbetaalt wilt worden.

[Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 04-05-2023 09:43. Reden: Link richting formulier webwinkel in mo-tags geplaatst]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Ik heb de naam van de webwinkel uit de titel, TS en vele reacties gehaald conform het Shopping Forum Beleid.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Shunt schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Je Iban geef je ook aan mensen om geld over te maken.
Bij [Mbr]webwinkel[/] geef je ook gewoon je IBAN op (als je iets koopt via bankrekening).
Volgens mij is je IBAN ook gewoon beschikbaar op transacties bij pinnen als je aan de pomp staat of iets koopt bij de supermarkt. Dus ja het is een persoonsgegeven maar wat kan iemand er mee behalve geld overmaken naar je bankrekning. (zeg maar het exacte ding wat je wilt. (je geld terug krijgen)).
Bij pinnen alleen de laatste 4 cijfers en het pas nummer meer kan de verkoper niet zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 08:25
mrveenie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Bij pinnen alleen de laatste 4 cijfers en het pas nummer meer kan de verkoper niet zien.
En die 4 cijfers met het pas nummer zijn niet volledig te herleiden naar een pas / persoon?
Bewust zijn van je rechten plichten en veiligheden is belangrijk maar dit is gewoon van een vlieg een olifant maken.

Maar goed dat is aan de TS.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Als het bedrijf gewoon volgens de [Mbr]webwinkel[/] retour regels zou handelen zou het geld via [Mbr]webwinkel[/] retour komen. Ze hebben mijn IBAN daar gewoon écht niet voor nodig.
Dus ik snap deze hele discussie niet zo?
Ik heb voldoende redenen om mijn IBAN niet aan hen te geven, ze weigeren medewerking in de vorm van een retourlabel, [Mbr]webwinkel[/] is niet bijster behulpzaam.
De simpele vraag is nu gewoon; kán zo'n wederverkoper deze informatie eisen (juridisch gezien).
Ik denk dat je jezelf veel te druk maakt hierover.
Telefoonnummer snap ik nog enigsinds , ik geef mijn echte nummer ook bijna nooit op, puur omdat ik een hekel heb aan al die verkopers die je dan bellen.

Maar rekeningnummer is toch wel essentieel wil je je geld terugkrijgen.
Stel webwinkel had het wel voor je geregeld, vragen retour label aan, en geven jou gegevens door aan de verkopende partij zodat ze geld kunnen overmaken.

Was je dan achteraf hier ook over gevallen?
Waarschijnlijk was het niet eens opgevallen dat het geld was teruggestort door Verkoper i.p.v. Webwinkel.

Oplossing:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37
MaD_co schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Ik denk dat je jezelf veel te druk maakt hierover.
Telefoonnummer snap ik nog enigsinds , ik geef mijn echte nummer ook bijna nooit op, puur omdat ik een hekel heb aan al die verkopers die je dan bellen.
Ik bestel overal en nergens en vul daarbij mijn echte telefoonnummer in.. en nog nooit door zo'n verkoper gebeld. Ik denk dat veel mensen een beetje paranoia worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Je doet naar ik begrijp een beroep op je recht op ontbinding van een koop op afstand (herroeping) op grond van art. 6:230o BW. Je kunt daarvoor het modelformulier gebruiken of een ondubbelzinnige verklaring sturen aan de verkoper (art. 6:230o lid 3 BW).

Die verklaring is vormvrij en kan bijvoorbeeld ook telefonisch gegeven worden of per postduif, maar je moet wel kunnen aantonen dat de verklaring is ontvangen als de verkoper ontvangst binnen de noodzakelijke termijn achteraf betwist (art. 6:230o lid 5 BW). Zie ook pagina 39 en 40 van de memorie van toelichting bij art. 6:230o BW:
Er gelden volgens dit lid 3 geen eisen voor de vorm waaraan de verklaring van de consument moet voldoen. Ook mondeling kan de consument zijn recht van ontbinding van de overeenkomst uitoefenen. Hiermee wordt afgeweken van artikel 6:267 BW. Overweging 44 van de richtlijn noemt als voorbeelden een brief, een telefoontje of het terugzenden van de goederen met een duidelijke verklaring. (...) In de praktijk is bijvoorbeeld denkbaar dat de consument dit bewijs levert door een printje te maken van de verzonden e-mail met daarin de verklaring die strekt tot ontbinding. Uit de mail zelf kan dan het tijdstip van verzending worden afgeleid. Ontbindt de consument per brief, dan zou een aanwijzing voor het tijdstip van ontbinding kunnen liggen in de poststempel. De uiteindelijke waardering van het bewijs is aan de rechter voorbehouden.
Kamerstukken II 2012/13 33520, nr. 3, p. 39-40 (MvT)

Het antwoord op je vraag is dus: nee, je kunt ontbinden op een manier die jij geschikt acht. De verkoper kan op grond van art. 6:230i lid 1 BW ook niet in je nadeel afwijken van onder andere art. 6:230o BW.

Daarnaast zal het verwerken van onnodige persoonsgegevens waarschijnlijk een overtreding opleveren van de AVG, dus je kunt hierover ook contact opnemen met de autoriteit persoonsgegevens. Het is waarschijnlijk wel zo handig om dat te doen nadat je het geld terug hebt ontvangen.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou. Win zonodig advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket als je een laag inkomen hebt of de ACM via hun consumentenportaal ConsuWijzer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 19:45
*knip* Offtopic.

[Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 05-05-2023 10:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee