Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb sinds midden februari een nieuwbouwwoning, maar vanaf het begin zat er een storing in de slimme meter van Enexis waarin de meterstanden niet uitgelezen kunnen worden. Ik heb destijds contact opgenomen mijn energieleverancier, die zou het probleem melden bij de netbeheerder Enexis, dit kon 6 weken duren. Na 2 maand kreeg ik een mail waarin mijn energieleverancier vertelde dat mijn meter in storing zat en ik zelf contact op moest nemen met de netbeheerder.

Ik heb vervolgens Enexis gebeld, die vertelde dat ze het probleem zouden noteren. Het was een bekend probleem wat ze zelf zouden oplossen in hun eigen schema/tempo en er was verder geen actie meer noodzakelijk voor mij. Ik moest gewoon afwachten tot ik aan de beurt ben, maar ze noemden geen termijn of deadline.

Bij Enexis staat dit:
Storing uitlezen slimme meter
Als er een storing is bij het uitlezen van de slimme meter, krijgen wij automatisch een melding. U hoeft hiervoor niets te doen. In veel gevallen lossen we de storing op afstand op. Is dat niet mogelijk? Dan moet er een monteur langskomen.
Wellicht heeft het te maken met:
Netbeheerder Enexis heeft al maanden problemen met uitlezen slimme meters (2022)
Netbeheerder Enexis kan al maanden een deel van de slimme meters niet uitlezen na de overstap op een nieuw uitleessysteem. Gebruikers kunnen daardoor ook geen meterstanden of verbruiksgegevens in de app zien.
Ik kan mijn meterstanden natuurlijk zelf wel inzien op de meter vanaf het display, maar een app is toch handiger en zeker met een nieuwe woning ben ik benieuwd naar trends. Ik vind ik meer dan 3 maand oplostermijn toch wel vrij lang worden.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem ervaren en of hier überhaupt iets aan te doen is, bijvoorbeeld het indienen van een klacht. Ik stoor me vooral aan het gebrek aan (proactieve) communicatie.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Installeer een apparaatje om je P1 poort te monitoren, bv. raspberry pi (momenteel lastig verkrijgbaar), odroid o.i.d. - iets dat zelf weinig stroom verbruikt, meestal in de orde van 1W.

Edit: zoiets dus: https://www.sossolutions....ter-domoticz-starter-pi3b

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 03-05-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik wacht persoonlijk al meer dan 8 maanden op een Enexis-monteur voor hetzelfde probleem, dus ben zelf ook maar met de P1 poort aan de slag gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
AvAars schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:53:
Ik wacht persoonlijk al meer dan 8 maanden op een Enexis-monteur voor hetzelfde probleem, dus ben zelf ook maar met de P1 poort aan de slag gegaan...
8 maanden, dat is toch wel erg teleurstellend qua service. Smarthome stond hier op het programma, maar dan moet ik de meter denk ik inderdaad naar voren halen qua planning.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als jouw meter door een storing niet uitgelezen kan worden en je kunt daardoor niet overstappen naar een aanbieder met een uurtarieven voor stroom, dan moet je z.s.m. de netbeheerder aansprakelijk stellen voor de financiële schade. Bij Stedin hielp het iig en was de storing twee dagen na de brief opgelost.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
ari3 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:11:
Als jouw meter door een storing niet uitgelezen kan worden en je kunt daardoor niet overstappen naar een aanbieder met een uurtarieven voor stroom, dan moet je z.s.m. de netbeheerder aansprakelijk stellen voor de financiële schade. Bij Stedin hielp het iig en was de storing twee dagen na de brief opgelost.
De overstap naar uurtarieven wil (nog) niet maken, beetje kip ei verhaal, voor ik dat doe zou ik namelijk eerst inzicht willen hebben :) Ik zou het wel als aanleiding kunnen nemen voor een klacht, maar ik ben bang dat ze die dan alleen in behandeling nemen als ik al daadwerkelijk ben overgestapt naar zo'n leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik heb hier ook al meer dan een half jaar last van. Enexis belde me om te zeggen dat het kwam door het slechte bereik in mijn huis, waardoor de meter geen of moeilijk contact met de servers kan leggen. Vreemd, want het bereik in m’n huis is prima en de meter geeft twee streepjes bereik aan. Desondanks wilden ze de meter niet vervangen.

[ Voor 1% gewijzigd door kraanwagen op 05-05-2023 08:43 . Reden: Eneco verandert in Enexis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

kraanwagen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:24:
Ik heb hier ook al meer dan een half jaar last van. Eneco’s belde me om te zeggen dat het kwam door het slechte bereik in mijn huis, waardoor de meter geen of moeilijk contact met de servers kan leggen. Vreemd, want het bereik in m’n huis is prima en de meter geeft twee streepjes bereik aan. Desondanks wilden ze de meter niet vervangen.
Wat heeft Eneco ermee te maken? De netbeheerder (Stedin, Enexis etc..) is verantwoordelijk voor die meter.

Hier heb ik ook een meter gehad die niet uitgelezen werd, en die is netjes vervangen. De eerste gebruikte 3G, en nu is er eentje die LTE+ gebruikt. Wel bijzonder dat de hele meter van de meterkast af moest. Je zou zeggen dat die dingen zo modulair zijn dat ze enkel een contactmodule konden vervangen achter de zegel.

Later had ik ook weer last van dat de nieuwe meter niet uitgelezen werd, maar dat was na twee weken op afstand verholpen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 04-05-2023 22:30 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
AW_Bos schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Wat heeft Eneco ermee te maken? De netbeheerder (Stedin, Enexis etc..) is verantwoordelijk voor die meter.
Enexis bedoelde ik idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Inmiddels ook al sinds de oplevering van mijn woning (2 maanden geleden) storing met uitlezen. Enexis gebeld en die geven ook aan dat het automatisch opgepakt gaat worden. Heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Complex van 20+ appartementen waarvan minimaal 5 problemen hebben. Het heeft daar geen enkele prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Update, als vervolgstap hierop had ik een klacht ingediend bij Enexis op de website. Ik zal nooit weten of er een relatie tussen is, maar gisteren kreeg ik verbruiksgegevens te zien in de app van mijn energieleverancier. Al met al heeft dit dus bijna 4 maanden geduurd.

Pagina: 1