[Aankoopadvies] Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:46
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe setup voor mijn thuisnetwerk.
Ik gebruik nu een TP-Link archer C230 en een oude TP-Link TL-WDR4300 die ik ingesteld heb als AP op zolder.
Reden voor een nieuwe aanschaf is dat ik merk dat ik niet overal genoeg dekking heb. Zelfs op zolder heeft m'n laptop moeite met verbinden met de AP, het wifi-netwerk lijkt daar soms weg te vallen
Daarnaast wil ik wat future-proof apparatuur aanschaffen. Ik heb een Synology NAS met daarop o.a. Home Assisant waarmee ik steeds meer probeer te atomatiseren in huis (Tado, Philips Hue, Roborock, toekomst meer sensoren, enz.)
Ook in mijn woonkamer verliest de Roborock vaker WiFi-verbinding.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik kreeg advies van kennissen om over te gaan op Ubiquiti, maar ik zou niet goed weten wat ik dan aan moet schaffen (moet ik daarvan ook een router hebben, want ik las dat daar de ondersteuning nog niet goed voor is?)
Bij mijn zoektocht naar info over Uibiquiti stuitte ik ook op TP-Link Omoda, maar zou ook daar niet weten welke apparatuur ik nodig heb.

Verder leek mij een standaard Mesh-set bestaande uit 3 zenders misschien wel voldoende om goede dekking te geven, maar ik weet niet of daar al mijn wensen voor functies in zitten.

Mijn wensen:
- Goede, stabiele WiFi-verbinding op 3 verdiepingen (woonoppervlak 150m2) en een kleine tuin.
- Voorbereid op toekomst, dus misschien al WiFi 6?
- Op elke verdieping ligt een CAT5 kabel, dus ik kan ze bedraad aansluiten (voor een goede backhaul)
- Mogelijkheid tot inzetten van een VPN om van buitenaf te verbinden met m'n NAS
- Misschien voor de toekomst mogelijkheid om een VLAN op te zetten om mijn IoT devices op te zetten (heb zelf beperkte netwerk kennis, dus ik weet niet of ik hier aan moet beginnen..)

Duidelijk budget heb ik nog niet, maar ik hoop dat ik niet meer dan €400 kwijt zal zijn.

Graag hoor ik tips en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 22:28
Als ik jou verhaal zo lees, mis ik nog wat info.
Waar staat/hangt het modem, waar staat de TP-Link archer C2300 en hoe heb je alles geschakeld / aangestuurd / aangesloten?

Als het modem zich in de meterkast bevindt, kan het zijn dat je hier al aan het begin signaalverlies hebt. Het is raadzaam om het modem uit de meterkast te halen en in de hal te plaatsen. Hang deze op een vrije, centrale- en hoge plaats, zodat alle apparaten het modemsignaal goed kunnen oppikken.
(Sinds dat ik mijn modem uit de meterkast heb gehaald, heb ik een gigantisch goed signaal door mijn hele huis. Ik ben van 1 á 2 streepjes wifi naar 5 streepjes wifi gegaan en geen haperingen- of uitval meer. Overal maximale wifi !) :)

Probeer het bovenstaande eens uit met je huidige apparatuur en wie weet hoef je geen nieuwe apparaten aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:46
Toch maar even deze post weer actief maken, door drukte afgelopen halfjaar hier niet aan toe gekomen maar wil nu echt m'n netwerk verbeteren.
jovadca schreef op zondag 7 mei 2023 @ 06:17:
Als ik jou verhaal zo lees, mis ik nog wat info.
Waar staat/hangt het modem, waar staat de TP-Link archer C2300 en hoe heb je alles geschakeld / aangestuurd / aangesloten?

Als het modem zich in de meterkast bevindt, kan het zijn dat je hier al aan het begin signaalverlies hebt. Het is raadzaam om het modem uit de meterkast te halen en in de hal te plaatsen. Hang deze op een vrije, centrale- en hoge plaats, zodat alle apparaten het modemsignaal goed kunnen oppikken.
(Sinds dat ik mijn modem uit de meterkast heb gehaald, heb ik een gigantisch goed signaal door mijn hele huis. Ik ben van 1 á 2 streepjes wifi naar 5 streepjes wifi gegaan en geen haperingen- of uitval meer. Overal maximale wifi !) :)

Probeer het bovenstaande eens uit met je huidige apparatuur en wie weet hoef je geen nieuwe apparaten aan te schaffen.
M'n modem staat in de meterkast, de wifi daarvan heb ik uitgeschakeld.
De C2300 staat ook in de meterkast. Ik heb op dit moment geen bedrade oplossing in de woonkamer of hal, dus kan die niet verplaatsen. Kan wel mogelijk de oude COAX-kabel in m'n woonkamer vervangen door een UTP kabel te gaan trekken.
De andere TP-link heb ik ingesteld als AP via de UI. Die staat vrij op m'n bureau op zolder. Als ik daar 1m. vandaan zit heb ik geen signaal.

Verder nadeel is dat bovenstaande setup geen device tracking in Home Assistant ondersteunt.
M'n ouders en schoonouders passen een aantal dagen in de week op en ik zou graag op basis van hun aanwezigheid (c.q. of mobiel verbonden is met ons WiFi) een aantal automations laten draaien.
Als ik dit echt wil, kom ik volgens mij automatisch op Unify of Omada spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:33
Interessant topic, want ik heb iets vergelijkbaars.
Ik wil de boel eigenlijk ook wel een upgrade geven. In eerste instantie de wifi, als mesh of losse AP's. Verder zie ik voor ons thuisnetwerk nog geen reden om naar 2,5/5/10Gbit de boel op te waarderen.
Wat ik wel makkelijk zou vinden is dat ik ze units ook als zigbee node kan gebruiken om mijn zigbee mesh fijnmaziger en nog robuuster te maken.

we hebben een 1Gbit glasvezel, Fritzbox in de meterkast, maar wifi loopt bedraad via een vijftal super wifi punten in huis en eentje in de garage. Ik zit meestal rond 160Mbit up/down voor de wifi.

[ Voor 13% gewijzigd door Mk23 op 26-01-2024 09:38 . Reden: Zigbee wens toegevoegd. ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:33
Even een update.
In huis nu alle 5 super wifi punten vervangen door 2 U6+ van unifi, eentje voor de beneden verdieping en eentje in het trapgat naar zolder die 1e en 2e afdekt. heel misschien plaats ik toch nog een 3e AP op de 1e.
Mijn voornemen om een Pro versie te nemen heb ik even geparkeerd, want ik heb die extra capaciteiten vooralsnog niet nodig.
In de garage nog een buiten AP van Unifi. Uiteraard alles bekabeld en met hoge download snelheden. De controller draait op mijn NAS.

Om het zigbee netwerk wat te versterken op strategische plaatsen een paar zigbee stekkers bijgeplaatst.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517