Zelf een geïsoleerd kiepraam maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Plaatjes met wat tekst aangevuld zegt soms meer dan een allee. heel verhaal.... dus een combi.

We hebben 2 klepramen in ons huis,
  • 1x boven de achterdeur (met dezelfde kozijnbreedte als die deur, ca 800x400mm dagopening)
  • 1x boven de draaibare raam aan de voorzijde (idem breedte), ca 550x400mm dagopening
Beiden zijn weliswaar qua m2 niet zo groot, maar het blijven echt koude stukken gevel, heel goed te zien bij een warmtewandeling in onze wijk. Dus ik wil ze zelf maken en vervangen, heb nu wat meer tijd, heb inmiddels al glas isolatie ervaring en mijn inschatting is dat het maken van het raam frame me lukt. Heb links en rechts mijn licht al opgestoken en omdat het toch hoog zit maak ik het net zoals het nu is weer van watervast multiplex, maar dan met glas erin zodat we van het extra licht daar ook profijt wat van hebben. En we vinden het mooier.

Onderstaande foto's geven weer wat er in ons wijkdeel te zien valt en rechts daarvan ons plan.
We willen de look van het raam er onder aanhouden om dat boven toe te passen.
We vinden de overige oplossingen vaak niet mooi en heel erg duur (gehard glas met een zwarte rand, lijkt net een "overlijdenskaart" boven je raam of deur, OK een n=1 mening...).

Het hang en sluitwerk laat ik er nu even buiten, dat komt wel goed.
Lees verder de tekst bij het plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVG8oZ2m1EMXCxl5NyDI1j_e6kI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVGQS4nvkNMemdo3mmbSUaU2.png?f=fotoalbum_large

De constructie heb ik apart in Ubakus gesimuleerd en in een plaatje met het triple glas samen gebracht.
Het klepraam en dus de opdek latten zitten hoog en droog (we hebben flinke overstekende dakgoten) en met de gemaakt keuzes zie ik in Ubakus geen problemen. Heb wel voor de zekerheid alu-folie onder de binnenste deklatten geplaatst, mss overkill, maar het lijkt me prima, want dan loopt die alu-folie ook door de de plaatsen waar de spelingsruimte van het glas zit, waar dus de R waarde daar op een maar kleine breedte van een aantal mm's uiteraard lager is. Met die alu-folie ziet Ubakus daar apart gesimuleerd geen vocht probleem. De tussenlaag met PUR wordt geflankeerd met een massieve lat die via 2-zijdige verlijming voor de montage van de buitenste en binnenste multiplex platen zorgt. Dat durf ik niet aan de PIR-plaat over te laten, heb hier met Frencken (lijmfabrikant) over gebeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRx6pkNFO8kI-x2ZviSeiUFpgag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VF2unwabrBTUR0oXtxWVhanS.png?f=fotoalbum_large

Ik bestel het glas pas als het frame OK is. Dus ik begin dus me het raam frame en kijk hoe dat wordt.

Mocht het uiteindelijk allemaal tegenvallen, om wat voor reden dan ook dan is er een backup plan:
Waar in de tekening nu dat glas zit... .vervalt het glas en trek wordt het hele systeem een sandwich samenstelling van 2 platen multiplex met daartussen een 20 mm dikke PIR/alu-folie isolatie.
Dan ben ik met vnl. die onderdelen verlijmen al klaar.

Vraag: Suggesties voor het verbeteren van dit concept zijn welkom.
Tnx (y)

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 07-05-2023 15:28 . Reden: kiepraam=klepraam Alleen de titel is niet aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

Interessant topic! Ik zit voor ons wc raam te denken om ook zelf een frame te maken.

Ik heb een beetje moeite om in de tekening de materiaalopbouw van het frame te lezen. Bestaat je frame nou uit een PIR plaat die gesandwiched tussen twee platen hout zit, of zit het hout in een U-vorm waar een PIR plaat in zit? Of zie ik het verkeerd en is het iets totaal anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het frame bestaat inderdaad (grotendeels) uit in feite los een losse PIR plaat die geklemd/gesandwiched tussen twee platen multiplex, waarvan het "centrum" weg is want daar zit het glas.

Maar.... constructie technisch vind ik het te riskant om het multiplex frame op de PIR-Alu plaat te lijmen, als dat gaat werken scheurt de alu-folie en mogelijk ook de PIR. Immers hout werkt altijd wat, die Alu-folie vind ik het grootste risico (bijdrage aan dampdichtheid) dus neem ik het risico niet.

Dus met het centrum van de sandwich waar de PIR-plaat zit, moet zowel aan de binnen- als de buiten zijde een 20 mm dik latje geplaatst worden die via de onder en de bovenkant verlijmd gaat worden met de onderste en de bovenste multiplex plaat. Ik neem daar geen normale houtlijm voor maar een zgn D4 constructielijm, die ook voor buiten geschikt is. Er kan nog over overwogen worden om dit met dunne schroeven (voor het buitenkant deel) te ondersteunen. Ik lijm ze eerst op een multiplex plaat en dan test ik hoe goed ze vast zitten, eigenlijk verwacht ik geen probleem, maar het is altijd goed om de advocaat v/d duivel te spelen.... imho ga ik daar uitkomen.
Het middenlatje dat rechts van de PIR zit, heeft dezelfde functie. Ik weet nog niet of ik de schroeven van de glaslatten daar in door laat lopen, dan moet ik eigenlijk nog mee experimenteren, voorboren zal zo wie zo moeten, want ik wil zeker zijn dat de 20 mm balkje/latje niet barst.
Als het frame 60 mm breed is dan ga ik 30-40 mm over houden voor de isolatie, immers afhankelijk van de breedte van de 20 mm dikke latjes.

Waarom al die moeite? Op deze manier is toch minimaal de helft van de constructie met R~1,2 geïsoleerd, rand effecten houd je altijd, alleen hoe breder de constructie des te minder telt het aan.

Zou ik alleen 3 lagen multiplex (60mm) nemen dan gaat de R naar ~ 0,5 dus das een stuk lager.
Ik kan niet frezen, anders zou e.e.a. ook uit 1 blok gefreesd kunnen worden, maar dan moeten nog wel de 4 hoeken aan elkaar gezet worden.... nu komt het hele frame per laag uit 1 multiplex plaat waar het midden uit gezaagd wordt. En dit wordt zoals beschreven is met elkaar verlijmd, waarbij ik me totaal geen zorgen over de hoekconstructie/-verlijming hoef te maken, alleen zorgen dat "in het vlak van het hout" de verlijming OK is en dat is imho veel makkelijker te realiseren dan hoeken verlijming (doe ze vaak met vingerlassen... dat kan ik zelf niet maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiA-sZ2AYk0-f3y6W2GkCvpHoXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQ52M0DVaOiaIQtMgsxPfbZW.png?f=user_large

Alle franje weggelaten ziet het dan zo uit, voor het onderscheid hier even de 2 frames verschillende kleuren gegeven, de PIR zit er tussen die zie je niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3zh9BwHU4AL1xIFnM1vyXLUuuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NP9ZWcDZiA1daoVJOBdiDmQ0.png?f=user_large

Feedback blijft welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 04-05-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik zie op zichzelf geen evidente fouten in deze constructie, maar denk dat je wel netjes moet werken om te zorgen dat het frame netjes vlak is aangezien een kromming hierin zal zorgen voor een vervelende belasting op je glas.

Ook twijfel ik een beetje aan de constructiesterkte aangezien triple glas best zwaar is. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het per definitie niet sterk genoeg is, maar meer dat dit een puntje zou kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Waarom gebruik je niet gewoon standaard raamhout? Warmteverlies door het kozijn voor zo'n klein raam lijkt mij verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:03
Moet het raam per se nog open kunnen? Ik heb er een heel aantal dichtgekit, scheel enorm. Kon ook prima nadat de wtw geïnstalleerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

@Kurma Ik denk dat naar verhouding het warmtelek door het hout juist heel erg groot is aangezien hout geen goede isolator is. Of dit een probleem is is een andere kwestie, want alhoewel het relatieve lek groot zal zijn, zal het absolute lek niet groot zijn.

Ga je voor triple glas dan denk ik dat frame-isolatie the way to go is. Ga je voor dubbel glas dan zou ik voor hout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Managelorian schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:00:
@Kurma Ik denk dat naar verhouding het warmtelek door het hout juist heel erg groot is aangezien hout geen goede isolator is. Of dit een probleem is is een andere kwestie, want alhoewel het relatieve lek groot zal zijn, zal het absolute lek niet groot zijn.

Ga je voor triple glas dan denk ik dat frame-isolatie the way to go is. Ga je voor dubbel glas dan zou ik voor hout gaan.
Hout is niet de allerbeste isolator, maar nou ook weer niet heel slecht. Verder zal het in relatieve zin inderdaad een flink lek zijn, maar aangezien de energierekening een absolute waarde is zal mij dat persoonlijk jeuken.. En een kozijn beunen met multiplex plaatjes zie ik gewoon niet helemaal goedkomen. Als de boel niet stevig is gaat het kieren, met absolute en relatieve verliezen tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Managelorian schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:38:
Ik zie op zichzelf geen evidente fouten in deze constructie, maar denk dat je wel netjes moet werken om te zorgen dat het frame netjes vlak is aangezien een kromming hierin zal zorgen voor een vervelende belasting op je glas.
Er zit al een multplexplaat en die is nog kaarsrecht. De breedte voor achter is max 80 cm en voor max 58 cm. Dat scheelt imho ook t.a.v. doorbuigen. De verlijming is behoorlijk symmetrisch, de kans op onbalans lijkt me daardoor ook sterk afgenomen.
.... constructiesterkte aangezien triple glas best zwaar
Beiden worden weinig belast, hooguiot lichtje open zetten, tis geen deur die flink zwaait, een vast raam is overwogen, maar dan moet achter altijd alles met de deur gedaan worden (er is geen WTW).
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Tnx voor de input, ben ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Kurma schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:46:
Waarom gebruik je niet gewoon standaard raamhout?
Zie boven:
(doe ze vaak met vingerlassen... dat kan ik zelf niet maken)
Heb wel gezocht naar geschikte profielen voor deze situatie, maar vond ze niet. Maatwerk=-erg duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
route99 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Zie boven:
[...]
Heb wel gezocht naar geschikte profielen voor deze situatie, maar vond ze niet. Maatwerk=-erg duur....
Met een gewone pen-en-gatverbinding gaat dit prima, doet men al honderden jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@Anoniem: 538027 Zie boven. Kwam imho voor bij.

@Managelorian Tnx, daarom idd toch de sandwich benadering. Met 3x multiplex (3x20 mm) kom ik op Rd=0,5, tja ik vond het toch voor qua omvang/grootte zo'n overzichtelijk onderdeel dat het een mooie uitdaging is. Ik zie het ook als een pilot om te kijken wat ik er van kan leren, ben dus neo-pensionado, heb nu ook meer tijd.

De "energiewinst" daar reken ik me niet rijk mee, tis vooral comfort, het blijft nl wel een koudebrug waar koude lucht zakt. We zitten veel in onze woonkeuken en i.c.m. de achterdeur met afstand slechtste plek van de achtergevel. Op het huidige gasverbruik rond de 650m3 per jaar zal het erg lastig zijn om het te discrimineren. Mss als ik al die plekjes gedaan heb (incl de kierenjacht die ik al begonnen ben) dan mogelijk wel wat.

@Kurma Er zit nu al multiplex in. Edit: @Kurma Die pen-en-gatverbinding: Ik kan het gewenste profiel niet vinden, laten maken vind ik te duur. Door het multiplex in het midden van het vlak dat weg te zagen wat weg moet, zijn/blijven de WBP verlijmde hoek "untouched". Tot nu toe zie ik geen reden om naar iets anders te gaan, ik ga het gewoon testen hoe het zich als sandwich zich gedraagt.

Vergelijk Ubakus huidige situatie en ...................het plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ibw734aVy1M8Ne217swVzHtiv8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlYqfMgcRRaIDOxadFR7goXV.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRx6pkNFO8kI-x2ZviSeiUFpgag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VF2unwabrBTUR0oXtxWVhanS.png?f=fotoalbum_large

Het oude multiplex klepraam mankeert "verder" niks behalve het totale gebrek aan een redelijk isolatie...., de plaats waar ze zitten is redelijk beschut, maar tocht wel goed door.

Edit, vond nog een warmtecamera foto van het multiplex luik en het raam eronder.
Het oude raam eronder met dubbel glas uit 1981 (4-6-4) overwegen we met de rest van het oude dubbel glas (4-12-4) van het huis te laten doen. Het draaiende raam zou ik zelf nog wel kunnen doen, maar dan moet ik kijken of ik nog aan de 8m2 glas kom, hebben boven verder nl alleen maar Velux ramen (zelf geüpgrade naar HR++) . Wrs wel maar moet het wel 100% zeker weten dus meten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12zc2hoqowHh0egjV4KxCMXO1lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A3Xjm8onIkIG3kKJnl3aD417.png?f=user_large

De gevelplaat rechts er naast... mooi blauw op d foto zit vanaf de bouw meen ik 6 cm glaswol in. Redelijk dus.

Allen dank voor de input.

[ Voor 47% gewijzigd door route99 op 07-05-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hou je er rekening mee dat ook tripleglas geventileerd /ontwaterend geplaatst dient te worden?

Grappig idee maar de grootste winst van moderne kozijnen zit hem in de dubbele kierdichting, dat is waar ik op zou richten, overegens is hang en sluitwerk maken in de kopsekant van multiplex niet per defintie een verstandig idee, ik zou dat dus zeker direct meenemen in je ontwerp. persoonlijk zou ik gewoon volhout gebruiken ook als je het wil "vullen" met isolatie materiaal.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 05-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
twain4me schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:26:
Hou je er rekening mee dat ook tripleglas geventileerd /ontwaterend geplaatst dient te worden?
Ben er bekend mee, heb in 2019 bij de voordeur met enkel glas ook gedaan en dat daar toegepast.
Grappig idee maar de grootste winst van moderne kozijnen zit hem in de dubbele kierdichting, dat is waar ik op zou richten,
Niet in de tekening, maar ben al bezig om naast de Ellen XL nog een extra afdichting uit te zoeken.
overegens is hang en sluitwerk maken in de kopsekant van multiplex niet per definitie een verstandig idee, ik zou dat dus zeker direct meenemen in je ontwerp. persoonlijk zou ik gewoon volhout gebruiken ook als je het wil "vullen" met isolatie materiaal.
Ben me er van bewust. Het grootste klepraam gaat ca 9 kg wegen, de kleinere ca 6,5 kg. Het betreft niet de belasting van een achterdeur die zeer frequent en met een relatief hoge snelheid open gaat, daar is de belasting a.g.v. omtreksnelheid op het verste punt vanaf het ophangpunt best hoog.

Tnx voor de input!

Wat ook nog past bij eerdere opmerkingen van oa. @OskarK de constructie (het krom worden) daar maak ik me bij WBP multiplex me geen zorgen over (zie ook bij de volgende toevoeging 13:10 u).
En over de belastbaarheid v/h glas: Het glas moet eigenlijk toch afgezien van 2 steunpunten onder het glas spanningsvrij in de glasband (foam) en de kit "hangen".
Tja, doet moet uiteraard wel goed gebeuren, heb dat bij de voordeur veel aandacht gegeven, want dan zitten de steunpunten ook nog op een andere plek. Het is wel zaak dat men dit soort klussen adequaat uitvoert...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 07-05-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Bij heel veel raamkozijnen zie je dat het eigenlijk ook verlijmde onderdelen zijn, wel volhout maar dus wel verlijmd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik6rqhYNFv9WDTz3W8biyVYSAj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkZT1NxcXuS22DubXx4SZQiK.png?f=fotoalbum_large

Ik ga voor de hoogste WBP multiplex kwaliteit, de verlijming maak ik me totaal gaen zorgen over, zal bij gebruik van verlijmd volhout van de foto ook wel zo zijn.
En ik heb een bouwmaterialen zaak waar professionals en de meer ervaren DIY-ers graag komen: Het laten zagen is gratis en je betaalt alleen het materiaal dat je meeneemt. Per m2 zal het dus iets duurder zijn dan de gangbare bouwmarkten, maar ik vind de genoemde voordelen belangrijker.

Gezien de eisen die via de WBP gesteld worden is dat voor mij een groot pluspunt. Het materiaal zal dan onder de condities waar we in NL mee te maken krijgen, imho geen problemen opleveren.
Het is bepaald niet zo maar een multiplex plaat.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 05-05-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
route99 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:09:
Dus met het centrum van de sandwich waar de PIR-plaat zit, moet zowel aan de binnen- als de buiten zijde een 20 mm dik latje geplaatst worden die via de onder en de bovenkant verlijmd gaat worden met de onderste en de bovenste multiplex plaat.
Het was wel beschreven maar in de discussie over alleen maar volhout gebruiken i.p.v. WBP multiplex, had al, zie quote, bij de multiplex optie wel voor "20 mm dik latje" gekozen en die is van volhout, dat latje is te smal , dat kan niet van multiplex zijn dus.

Bij de ene Ubakus schets heeft dat latje ook een andere kleur, bij de andere schets daarvan had ik wat details voor het inzomen aangepast en vergeten daar die originele andere kleur weer te nemen. De correcte weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiA-sZ2AYk0-f3y6W2GkCvpHoXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQ52M0DVaOiaIQtMgsxPfbZW.png?f=user_large
Sorry voor mogelijke misverstanden, nu rechtgezet.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 06-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-06 22:18
Iets terzijde: het gaat hier niet om een kiepraam, maar om een klepraam.
Een kiepraam scharniert namelijk aan de onderzijde; een klepraam aan de bovenzijde.

[ Voor 0% gewijzigd door BBBvB op 09-05-2023 07:12 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
BBBvB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:51:
Iets terzijde: het gaat hier niet om een kiepraam, maar om een klepraam.
Scherp gezien, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
route99 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:10:
Bij heel veel raamkozijnen zie je dat het eigenlijk ook verlijmde onderdelen zijn, wel volhout maar dus wel verlijmd.
[Afbeelding]

Ik ga voor de hoogste WBP multiplex kwaliteit, de verlijming maak ik me totaal gaen zorgen over, zal bij gebruik van verlijmd volhout van de foto ook wel zo zijn.
En ik heb een bouwmaterialen zaak waar professionals en de meer ervaren DIY-ers graag komen: Het laten zagen is gratis en je betaalt alleen het materiaal dat je meeneemt. Per m2 zal het dus iets duurder zijn dan de gangbare bouwmarkten, maar ik vind de genoemde voordelen belangrijker.

Gezien de eisen die via de WBP gesteld worden is dat voor mij een groot pluspunt. Het materiaal zal dan onder de condities waar we in NL mee te maken krijgen, imho geen problemen opleveren.
Het is bepaald niet zo maar een multiplex plaat.
al zo vaak garantieplaat uit elkaar zien vallen na een paar jaar (ook bij het netjes de hoeken afronden en sealen) en in de corona tijd waren de platen helemaal slecht (goede winkel+ goede fabrikant) toen zat er overduidelijk spinthout in. uiteraard geklaagd en nieuwe platen gekregen, en ook de garantie mits geseald en afgerond krijg je na wat aandringen wel, maar dan krijg je een nieuwe plaat en moet je al het werk weer opnieuw doen.
misschien als je zou insmeren met epoxy ofzo maar ik zou multiplex (ook de wpb platen) niet vertrouwen voor een raam en gewoon massief nemen dan kan je zelf bepalen welk hout er in je raam zit buiten de glaslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@twain4me Dank voor je zorgen en de daarbij passende tips.
Op die plek zit nu al 42 jaar een 20 mm multiplex plaat als dicht klepraam, deels zijn die plekken ook nog beschermd door de zeer brede overstekende dakgoot). Ziet er nog perfect uit. Ik heb overwogen om die te gebruiken als basis om verder op te bouwen, maar dan mis ik al die tijd daar de klepramen, moet ik toch weer wat kopen en maken en ik gebruik de D4 lijm het liefst op kaal multiplex plaat, de oude zit redelijk wat verf in middels op (ziet er nog wel prima uit, geen scheutjes of zo), maar dat moet dan op de lijmplaats perfect schoon zijn, dat risico ga ik niet nemen, die D4 lijm werkt veel minder of amper op plaatsen waar nog verfresten zitten en krijg echt alles maar eens weg.

Ik zal er iig extra scherp op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het hout is net besteld, eind van de week afhalen.
Heb er, zoals men vaker eindigt... een compromis van gemaakt.
Onder een (gedraaid) plaatje van een kant van het staande kozijn, de rest die op andere delen van het kozijn aansluiten, worden qua vorm identiek.
Het compromis:
  • Buitenplaat blijft multiplex, waarmee een voor zo'n klein raam er een stabiele basis is, de rest wordt er met constructielijm (D4) op vast gezet.
  • De overige 2 lagen worden 19 mm hardhout latten ipv multiplex plaat. Om meerdere redenen:
    • Als ik dat kleine beetje isolatie weglaat dan heb ik op de volle breedte van het midden stuk meer contact met de multiplex plaat
    • En als de binnenste lat ook van hardhout is, is het schroeven van de latere glaslatten minder kritisch dan ze op multiplex vast zetten.
    • Die punten overstijgen de rest van het gemak om multiplex voor de 2 binnenste lagen te nemen
Ik lever dus iets aan isolatie in voor het randhout. Dat was nl een onderdeel wat eerst de 20 mm tussenlaag was. Maar de isolatierand was maar max 4 cm breed helemaal rondom. Voor de zekerheid werk ik het randhout dan binnen af met alu-folie als damdichte folie en schilder dat met acrylverf over (alkyd kan niet, dat hydrolyseert op aluminium. Dampdichte PE-folie kun je amper overschilderen ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPDUM2lRjSP4x0X3K-JQ5qBDGjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r5jhZkecItWE9lLBpwzkEHlh.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 16-05-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ruim 3 weken geleden toen het overdag nog 15-17ºC was, prima lijmweer dat het niet te snel droogt, de eerste laag hardhout latten met D4-lijm op de op maat gezaagde watervaste multiplexplaat gelijmd en met de nodige kg'en geklemd. Heb voor de zekerheid beide zijden in de lijm gezet en ze op elkaar gedrukt en net zo lang bewogen tot de lijm aan alle kanten eruit kwam en toen stenen en klemmen erop. Met een steekmes de overmaat weg geschraapt en daar kijk je dan op de foto naar (de natte lijm is "uiteraard" de witte laag tussen de twee materialen). Bij een eerdere test bleek dat het na een halve dag vast zat maar nog wel los te tikken met een steekmes, na 1 dag moest er stevig hamerwerk aan te pas komen om het los te krijgen. De vulling van de lijm was prima en de hechting was uitstekend. Zoals te verwachten lag het breukvlak in de multiplexplaat, het hardhout gaf geen krimp (vergeten foto's te maken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B320mp_vmMyTvk962R8NZJ-sEaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QanK8pRKDzTZw6s9Um4a1CO.png?f=fotoalbum_large
Nadat de 1e hardhout laag erop zat was het precies tijd voor een weekje eruit en na nog een kleine week was er vandaag tijd genoeg om het binnenvlak van de multiplex plaat eruit te zagen. Ben begonnen met de cirkelzaag en dat ging best goed. De einde van de 1e zaagsleuf met de decoupeerzaag afgemaakt. Dat ging eigenlijk zo goed dat ik de andere zijden ook met de decoupeerzaag (met zijbegeleiding) gezaagd heb.
Vervolgens het vrijgekomen "tussen-kozijn" geschuurd. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuVQ3C4uGWQWGRxtYmNoIJSdCh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SWm1H6HcLaOYMgWgbsKHhD4L.png?f=fotoalbum_large
Links op de foto de erop gelijmde hardhouten latten zijde, rechts de multiplexplaat die rondom de bedoelde doorlopende constructie moet gaan worden in het gehele plaatje.
Ik ga deze week wrs nog een paar randjes/naadjes met 2K hout bijwerken, zodat er geen inbouwde "holtes" zouden kunnen ontstaan, nadat de 2e hardhout laag erop zit. Tot nu toe ben ik nog tevreden over het bereikte (tussen)resultaat.

Wel nu even wachten tot deze hitte over is, anders droogt me de lijm te hard en dan de 2e laag hardhout latten erop zodat het eind-kozijn zou moeten ontstaan. De 2e laag hardhout latten zal de "naden" van de 1e laag afdekken en dan lijkt de constructie net als het raam & deur eronder. Tis echt met geduld uitvoeren, geen haastklus. Wordt (hopelijk) vervolgd.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 13-06-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
De verf moet nog meer uitharden en dan kan het raam in het kozijn.
Heb hem nu binnen zo vrij tussen twee simpele workmate hangend aan de scharnieren geschilderd. Dan kun je beide kanten direct na elkaar schilderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRryOqaA-lCiRx5PbyPrjqjjCiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/poRpFZWc3CicXw9oPl5Gs0AE.png?f=user_largeDe bestel sticker is even digitaal "afgeplakt"...

Heb uiteindelijk voor HR++ gekozen, dat is al zoveel meer dan 18 mm multiplex plaat "als isolatie"....
De glaslatten binnen zijn vlak en de opdeklatten van buiten dekken de 5 mm sponning ruimte die over was af. Het glas "hangt" gesteund m.b.v. rondom 9x5mm glasband en het is afgekit met overschilderbare hybridseal 2PS.

Er zijn altijd wel verbeterpunten... o.a. ik kit te weinig, meer de slag er van hebben zou helpen...
Constructie technisch ben ik qua concept zeer tevreden, heb er het volste vertrouwen in.
Door het super watervaste multiplex als basis te gebruiken en daar de rest (het hardhout) er op te lijmen, heb ik me totaal geen zorg over dimensie stabiliteit te hoeven maken. Daar waar ik voor de scharnier hout moest uitbijtelen heb ik om schade aan de multiplex te voorkomen, parallel tijdelijk een recht hardhouten latje zodat de buitenrand van het raam waar de multiplex zit, netjes blijft. De scharnierruimte heb ik eerst grotendeels gereedgemaakt met de scharniermal van Koos de timmerman. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAmyU6HwxOHGZew7cWvmH3rJ1GQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MWVgY15spOkhqQ0eKCUqahAV.png?f=fotoalbum_large
Voor 1 raam heb je 4 van die vlakken die je moet uitbeitelen en ik heb dat maar heel weinig gedaan. Het werkt imho prima met deze tool. En het 2e raam moet nog (het gelijmde casco is al klaar), dus totaal 8 van die uitbeitel vlakken.

Nog wat details:
  • Afwatering van het hout bij regen beter door een 3 mm schuin verloop dat de voorkant dus "langer" is tov de achterkant (tip van mijn collega, die ooit uit de houtsector kwam), zie foto onder.
  • Er zijn 3 ruime gaten onder het glas geboord die voor mogelijk condens water onder het HR++ glas zou kunnen ontstaan (foto onder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHTdcfh76UE2RBgNCOXH_v0-6vY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQWQEjGXiw4vda7dLIfQPa45.png?f=fotoalbum_large

Een van de 3 gaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijJ0lJHYV4bH-ASi5KuFS2GySLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVC5yXhg7xYHbs1dHwJWurYG.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 06-09-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Managelorian schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:53:
PIR plaat die gesandwiched tussen twee platen hout zit, of ......
Omdat ik op HR++ overgegaan was vervalt die tussenlaag PIR bij het hout.

Wat houdt dan het compromis in mbt de R, de isolatiewaarde?

Met een zichtbare hout is nu 2x zo dik hout dat er eerst was, dus de R gaat voor de rand van ~0,27 naar ~0,35. Op de plaatsen van de opdeklatten zegt Ubakus 0~,52 en daar waar het glas tussen de glaslatten ingeklemd is, is het hout+glas=0,34+0,9 naar beneden afgerond is dat 1,2 (ivm rand effecten).
In het centrum zit alleen het HR++ glas was dus 0,9 (de R=1/Rg dus 1/1,1) is.
Ik zou het nog een keer nauwkeuriger uit moeten rekenen maar globaal wordt de R~0,82 en het was eerst met een 18 mm multiplex plaat 0,27.
==>Dat is een factor 3 beter dan eerst alleen 18 mm multiplex.

Aftertalk:
Dat was met triple glas geen factor 4 geworden daar is de hoeveelheid rand te groot voor.
En dan nog de risico's dat ik die PIR en niet helemaal en ook niet goed genoeg er tussen zou krijgen, dat gaf ook de doorslag naar HR++ te gaan.
Voor veel grotere ramen kan triple glas wel wat betekenen.
Pagina: 1