100% fan 0,39ghz op 40C cpu i5 6200u medion p6661

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:30
Mijn jongere broer heeft een Medion laptop met een vreemd probleem. De fan gaat op stand vliegtuig, het is super traag (CPU vast op 0,39ghz) maar de CPU is maar 40C. De nvidia GPU tikt 60C aan met 5% belasting.

Relevante software en hardware die ik gebruik
uitvoering: Medion Erazer P6661 (30020930)
Core i5 6200u
8gb ram
Gtx950M
Hdd dit jaar vervangen door een ssd ivm defect. Al eerder een 256gb m2 ssd in gezet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
HWMonitor alle sensors bekeken. Bios geopend maar die is zo kaal dat je er niks aan hebt.

Ik heb nu geen tijd om dat ding open te maken. Zou de koelpasta vervangen helpen of is het mogelijk dat de rpm sensor van de fan stuk is? De fan heb ik al een keer vervangen (2 of 3 jaar geleden uit mijn hoofd)

Beste antwoord (via Ricko1 op 19-05-2023 12:27)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kaal of niet, zet de bios eerst terug naar (optimized) defaults?
Haal de batterij er ook eens uit?
Dat de CPU vast zit op zijn laagste snelheid zal echt niet aan de koelpasta liggen.

Het is wel een bekend probleem blijkbaar?
Google: 0.39 GHz

Boost/overclock software eventueel verwijderen?
Medion Community: Fans not working Correctly
Previouslly my fan was stuck at 30% speed and i am able to manually click the fan boost button to boost fan speed to 100% when i need to do something CPU/GPU intensive.

After a windows update yesterday, my cpu speed was locked at 0.38 Ghz, the fan seems to spin at maximum speed. I removed Control Center Service from my notebook according to your link

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 15:06
Heel bijzonder. Ik kan me niet voorstellen dat het vervangen van de koelpasta gaat helpen, hoe zinvol dat trouwens ook is bij zo'n oldtimer. Verder een bijzonder probleem waar ik je niet zinvol bij kan helpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kaal of niet, zet de bios eerst terug naar (optimized) defaults?
Haal de batterij er ook eens uit?
Dat de CPU vast zit op zijn laagste snelheid zal echt niet aan de koelpasta liggen.

Het is wel een bekend probleem blijkbaar?
Google: 0.39 GHz

Boost/overclock software eventueel verwijderen?
Medion Community: Fans not working Correctly
Previouslly my fan was stuck at 30% speed and i am able to manually click the fan boost button to boost fan speed to 100% when i need to do something CPU/GPU intensive.

After a windows update yesterday, my cpu speed was locked at 0.38 Ghz, the fan seems to spin at maximum speed. I removed Control Center Service from my notebook according to your link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17
Haal de batterij en er eens uit. Al meegemaakt met defecte accu's in HP laptopd dat de cpu op hele lage snelheid bleef hangen. Ook een defecte adapter heeft dat vreemde probleem al eens veroorzaakt

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Bedankt voor de reacties. In dit geval loste het probleem zichzelf op.... het duurde 1 of 2 dagen.

Met een kale bios bedoel ik tijd/datum instellen, virtualization, secure boot, onboard- en usb/sata apparaten aan/uitzetten. Praktisch waardeloos. Dan zou een reset ook niet instelbare instellingen moeten aanpassen om een verschil te maken.

Ik heb het met hem besproken en advies gegeven over vervanging. Die laptop moet nog een jaar mee. Daarna is hij klaar met zijn school. Dan is een (gaming) desktop mogelijk en daarmee een veel betere prijs, prestatie en levensduur dan een laptop.

[ Voor 26% gewijzigd door Ricko1 op 19-05-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Ricko1 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:27:
Met een kale bios bedoel ik tijd/datum instellen, virtualization, secure boot, onboard- en usb/sata apparaten aan/uitzetten. Praktisch waardeloos. Dan zou een reset ook niet instelbare instellingen moeten aanpassen om een verschil te maken.
Inderdaad zijn de meeste standaard laptop biossen zeer beperkt met instellingen.
Toch heeft het simpelweg terugzetten naar default bij mij toch wel eens vreemde issues (laptop CPU bleef continue op 100%) opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
Medion is verschrikkelijk.
Het touchpad zat vast door vuil. Dat kon ik fixen na 20 schroeven.
De bevestiging moeren voor de cpu en gpu zijn gesoldeerd. Drie van die dingen hebben zichzelf gedesoldeerd/gebroken door hittestress. Dat is waarschijnlijk de reden voor de fan paniek maanden lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DARyE5wn135Uze_H-ruC_zsVZdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYsFS2UnL3HRf3BrGW2GvSZc.jpg?f=fotoalbum_large

Update 11-6:
Ik heb de moeren kunnen solderen met mijn Weller 1010 soldeerstation op 430 graden. De laptop werkt nu weer. De hoeveelheid SMD onderdelen rondom die gaten is behoorlijk. Ik heb geluk gehad dat er niks losgekomen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Ricko1 op 11-06-2023 12:34 ]

Pagina: 1