Peugeot 308 SW (diesel) heeft geen vermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
Ik heb een Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI 120 (station) uit 2014. Handgeschakeld.
Brandstof: Diesel.

Sinds een week of 2 heeft de auto in de meeste gevallen geen vermogen om vooruit te komen.
Maar eenmaal op snelheid blijft die wel constant.
Op de snelweg is de snelheid auto op moment van invoegen < 80 km/u, met plankgas. Voelt niet fijn en kan gevaarlijk zijn.
Toerental komt niet boven de +/- 3300 toeren uit. Snelheid ook niet boven de +/- 115 km/u. Even inhalen of "vlot" wegrijden is er niet bij.

Onder de 2500 toeren wil het nog wel enigzins - maar ook niet zo vlot als voorheen, maar daarboven lijkt die elektronisch(?) tegengehouden te worden.

De oorzaak kan maar niet gevonden worden, en de onderzoeks kosten lopen aardig op.
Ik heb het volgende onthouden - maar ben geen monteur, dus er kan nog meer uitgezocht zijn.
Wellicht heeft iemand hier een idee.

Het volgende is getest/uitgesloten:
* geen storingen (op dashboard of in boordcomputer) zichtbaar
* geen storingen bij uitlezen
* roetfilter in orde (kan nog 126.000 km mee) en is
1,5 jaar geleden vervangen
* turbo in orde (druk blijft in orde). Turbo reageert op vraag
* inlaatspuitstuk in orde
* koppeling. sensor en pedaal uitslag goed gemeten door auto
* egr klep in orde
* geen rook uit uitlaat
* auto rijd niet schokkend

Er staan geen terugroepacties open.
Er wordt niet gesproken over een noodloop (daar leek dit probleem toch niet op)

Na het loskoppelen van de boordcomputer leek het probleem even opgelost, maar dat was van korte duur.

De snelheidsbegrenzer en ECO-stand staan uit.

Wat we merken is dat als de auto start en in beweging komt, voordat het controlelampje uit is(!), er regelmatig wel over het volledige vermogen beschikt kan worden.
Totdat de snelheid weer 0 (of nagenoeg 0 is) - bijvoorbeeld rood verkeerslicht of stoppen voor kruising/rotonde.

Het lijkt alsof de auto besluit om de snelheid/toeren te begrenzen.

Auto heeft de afgelopen 2 jaar al behoorlijk wat kosten opgeleverd (adblue pomp, roetfilter, koelventilator, waterpomp + distributie & multiriem). Ik zit niet te wachten op nog meer grote kosten posten eigenlijk.

Iemand een idee _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Dat CE controlelampje wordt wel even aangezet bij het testen, dus die doet het wel? Hoe weet men dat de EGR klep in orde is eigenlijk? Alles sensoren schoongemaakt en nog functioneel? LMM, turbodruk etc.

Begin eens met hem zelf uit te lezen als het probleem zich voordoet. Passagier met Torque op zijn telefoon met een ELM bluetooth adapter.

Is die uitgelezen door de Peugeot dealer zelf? Er moet bijna wel iets uit te lezen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 03-05-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 18:39

The Wizard

Moderator Mobile
Slechte injectoren of hoge druk pomp?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
cenix schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:47:
Ik zit niet te wachten op nog meer grote kosten posten eigenlijk.

Iemand een idee _/-\o_
Ja. Inruilen.

Ik weet niet wat de auto gelopen heeft en wat je er nu al in hebt gestopt aan diagnosekosten, maar als ik je lijstje zo zie dan is dat al aanzienlijk. Een Peugeot 308 SW diesel uit dat jaar is vragen om problemen en een potentiële bodemloze put. Diverse collega’s hebben er zo een gehad en ze stonden meer bij de dealer dan bij de berijder. Door terugroepacties en/of reparaties, maar zelden voor regulier onderhoud.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:38
MAF/MAP sensor. Typisch zo'n probleem dat geen foutcode geeft en wel jou beschreven problemen oplevert.

Zeer makkelijk te testen door hem even los te koppelen en zien of je vermogen beter is.

De noodloop is beter dan een MAF/MAP die verkeerde waarden doorgeeft.

[ Voor 118% gewijzigd door XelaRetak op 03-05-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
Zijn al die dingen (turbo, egr, roetfilter etc) allemaal ook echt gecontroleerd, of zegt de uitleescomputer dat er geen storingen zijn?

Hoe is de druk die uit de uitlaat komt? Blaast nog goed?

Vind het eigenlijk ook moeilijk voor te stellen dat er niets uit te lezen is. Zo iets moet toch voor een foutmelding zorgen.
Heeft er al eens een monteur mee gereden met een data log? Of tenminste actieve data?
Dan kan je zien als er een sensor ineens rare waardes gaat geven etc.

[ Voor 42% gewijzigd door WEBGAMING op 03-05-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
De monteur erkent het gedrag van de auto (als ondermaats presteren).
Ze hebben met de uitleescomputer aangekoppeld rondgereden, en diverse dingen bekeken (vandaar de opmerkingen in de originele post). o.a. de roetfilter is losgekoppeld, diverse dingen schoongemaakt (kan zo niet exact aangeven wat). Er is dus meer gedaan dan alleen uitlezen.

Ik zal eens navraag doen of de MAF/MAP sensor daarbij ook bekeken is (vermoed van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:43

Part

Helemaal niets.....

Probleem is volgens mij identiek aan het probleem dat ik had bij een Volvo.
Bij volgas komt het toerental niet boven de 3000 toeren, ook niet zonder belasting (in zijn vrij). 
Bij het starten is even enkele seconde het volle vermogen aanwezig en valt dan plots weg.

Het probleem bij mij was de druksensor over het roetfilter. Vreemde is dat je daar geen foutmelding van krijgt.Ik zou hier even nakijken en eventueel ook de siliconen aansluitslangen naar de sensor bij het roetfilter zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:23
Denman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Ja. Inruilen.

Ik weet niet wat de auto gelopen heeft en wat je er nu al in hebt gestopt aan diagnosekosten, maar als ik je lijstje zo zie dan is dat al aanzienlijk. Een Peugeot 308 SW diesel uit dat jaar is vragen om problemen en een potentiële bodemloze put. Diverse collega’s hebben er zo een gehad en ze stonden meer bij de dealer dan bij de berijder. Door terugroepacties en/of reparaties, maar zelden voor regulier onderhoud.
Diverse collega’s? n=4? De 308 diesels uit die tijd zijn prima motoren geweest. Dit soort niet-onderbouwde indianenverhalen voegen niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:51

DaWaN

'r you wicked ??

Wat voor versnellingsbak heb je?
De computer van een automaat kan in sommige gevallen het motorvermogen limiteren.
Part schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:32:
Bij volgas komt het toerental niet boven de 3000 toeren, ook niet zonder belasting (in zijn vrij). 
Bij het starten is even enkele seconde het volle vermogen aanwezig en valt dan plots weg.

Het probleem bij mij was de druksensor over het roetfilter. Vreemde is dat je daar geen foutmelding van krijgt.Ik zou hier even nakijken en eventueel ook de siliconen aansluitslangen naar de sensor bij het roetfilter zelf.
Ja ook het roetfilter zou voor mij een verdachte zijn, omdat een verstopte uitlaat en/of roetfilter deze klachten kan veroorzaken.
De druksensor meet namelijk het druk verschil over het roetfilter met een set slangetjes, maar als bijvoorbeeld beide slangen lek zijn en/of verstopt meet de sensor geen verschil meer. Het roetfilter kan dan echter wel verstopt zitten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:05
Begon me eigenlijk ook af te vragen of het niet in de eventuele automaatbak zit, kan inderdaad ook wel dit soort dingen veroorzaken. (en dat zal je in een hoop uitleesapparatuur ook niet zomaar zien, als het wel kan zit dat ook in een ander menu)

En voor de rest vroeg ik me daarom dus ook af of die dingen echt gecontroleerd waren (volgens TS dus wel) en hoe de druk uit de uitlaat was. Als het roetfilter (of uitlaat ergens anders) verstopt zit komt er ook (bijna) niets meer uit de uitlaat.

[ Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 03-05-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
Schakelen doe ik handmatig (TS is daarop bijgewerkt).
De uitlaat is losgekoppeld vanaf de turbo (dus ook roetfilter). Volgens de garage kunnen ze daarmee de MAF/MAP ook uitsluiten.

Ik zal nog eens navragen of ze de uitlaatdruk nog willen nameten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:43

Part

Helemaal niets.....

cenix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:46:
De uitlaat is losgekoppeld vanaf de turbo (dus ook roetfilter). Volgens de garage kunnen ze daarmee de MAF/MAP ook uitsluiten.

De MAF en de MAP sluit je daar niet mee uit die meten namelijk over de inlaat.

Het drukverschil over het roetfilter moeten ze uitlezen via de ODB poort en niet werkelijk meten. Als deze in de hoek staat (wat ik denk) krijg je namelijk de problemen die je beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:38
cenix schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:46:

Als je garage aangeeft dat de MAP/MAF is uitgesloten doordat ze het bij de uitlaat hebben losgekoppeld is het hoog tijd voor een andere garage en zou ik toch ook serieuze vraagtekens zetten bij de rest van de kosten die je hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Ga naar de Peugeot dealer voor in ieder geval een diagnose. Dit lijkt nergens op.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 05-05-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
Update: Afspraak staat, maar helaas pas over aantal weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Denk dat je turbo slecht word / is en niet genoeg lucht levert. Dat zou wel een foutmelding moeten geven, maargoed.

Succes met de diagnose bij de andere garage.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 23:50

Stoney3K

Flatsehats!

Part schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:32:

Limiet op 3000 toeren is een noodloop. Dat zou ook een storingscode moeten opleveren.

Bij een defecte (of niet aangesloten) MAP/MAF gaat de motor ook in een noodloop, met storingscodes over verkeerde luchtmassa, turbodruk, of een foutmelding dat het DPF 'verstopt' is (wat in werkelijkheid niet zo is).

Wanneer je motorvermogen beperkt is terwijl je geen storingscodes ziet op het dashboard dan zit ie waarschijnlijk tegen de noodloop aan maar is het probleem nog niet erg genoeg om een noodloop te veroorzaken. Ik zou eerst eens beginnen met de obvious culprits zoals lucht- en brandstoffilters na te kijken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1