Home Assistant : in wall thermostaat (zonder knop)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 14:53
Misschien een rare vraag

ik wil mijn analoge thermostaat vervangen door een smart thermostaat.

Ik heb zelf al HA en een dashboard en wil eigenlijk een tablet met de HA dashboard erop om de thermostaat te regelen.

Nu kan ik wel een Nest thermostaat op de plek zetten waar nu de huidige analoge draai knop zit en dan erboven de dashboard.

Maar eigenlijk wil ik die knop niet, maar een slimme regulator die in de muur dan zit waar ik op kan connecten, de gat dicht maken en de dashboard er tegen aan.

De vraag is dus meer, is er uberhaupt soort regelaar?

Ik zag wel zoiets :

https://sonoff.tech/product/central-control-panel/nspanel/

die kan gepatched worden om HA dasboard te laden. Maar kan die socket mount ook gelijk de thermostaat bedienen?

Beste antwoord (via thalyric op 04-05-2023 22:06)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 16:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

JW te R schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:20:
Die thermostaat voert de temperatuurmetingen uit waarmee de ketel geregeld wordt, dus als je hem bij de ketel hangt voorspel ik interessante effecten in de woonkamer.
Dat is een goed punt, ben ik vergeten erbij te vermelden. Nest verkoopt externe temperatuursensoren die je kunt koppelen aan de thermostaat. Die zou je dan in de woonkamer zetten.

Alternatief is om een Zigbee/Wifi temperatuursensor in je HA op te nemen en de stooklogica ook in HA te programmeren (bijvoorbeeld met Node Red). Maar dan heb je geen Nest nodig, zeker als de oude analoge thermostaat alleen maar "aan" en "uit" kent. Dan is een simpele ESPHome schakeling met een relais voldoende.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Om de CV te bedienen zou je hier naar kunnen kijken.

De NSPanel v2 integreert inderdaad met Home Assistant. Beter nog is om dat ding te hacken (het is in essentie gewoon Android) en de HA companion app erop te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
hmm ok ok .. ja dan denk ik dat het toch een Nest controller wordt en dan de dashboard ernaast

nog bedankt in iedergeval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik heb ook lang een Nest gehad, die kun je via Google Cloud relatief makkelijk koppelen aan Home Assistant. De daadwerkelijke ronde thermostaat hoeft natuurlijk niet in de woonkamer te hangen als je dat echt niet wil, die kan bij wijze van spreken ook naast de ketel. De Nest thermostaat moet wel aan staan, want de controller communiceert niet met je Wifi en kan dus niet zelfstandig bediend worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 19:53
DexterDee schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:47: De daadwerkelijke ronde thermostaat hoeft natuurlijk niet in de woonkamer te hangen als je dat echt niet wil, die kan bij wijze van spreken ook naast de ketel.
Die thermostaat voert de temperatuurmetingen uit waarmee de ketel geregeld wordt, dus als je hem bij de ketel hangt voorspel ik interessante effecten in de woonkamer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

JW te R schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:20:
Dat is een goed punt, ben ik vergeten erbij te vermelden. Nest verkoopt externe temperatuursensoren die je kunt koppelen aan de thermostaat. Die zou je dan in de woonkamer zetten.

Alternatief is om een Zigbee/Wifi temperatuursensor in je HA op te nemen en de stooklogica ook in HA te programmeren (bijvoorbeeld met Node Red). Maar dan heb je geen Nest nodig, zeker als de oude analoge thermostaat alleen maar "aan" en "uit" kent. Dan is een simpele ESPHome schakeling met een relais voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT6y-JbJFpO4inbowagw0wEnEY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmGYEjZgbuD9uKf8G3tVueBX.jpg?f=fotoalbum_large

dit heb ik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Okay, die thermostaat is niet analoog overigens ;)

Dan heb je wel iets nodig dat het OpenTherm protocol spreekt en dan blijft de OpenTherm Gateway denk ik een van de beste manieren als je perfecte HA integratie wil. De kit hiervoor kun je o.a. hier kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
aha ... ja fysieke draaiknop .. dus ik dacht analoog hahaha
Pagina: 1