Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrsander
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo,

Ik weet niet zeker of dit de goede categorie is en anders hoor ik het graag.

Mijn vragen in het kort, is deze flex kabel gesoldeerd of gelijmd? Kan ik de flex kabel opnieuw bevestigen met die methode?
Is zo'n flex kabel ergens te koop?
code:
1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUSm7WyV9VWhosOAyPR0tn7tNOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05mKFUMbSg5L5O8jr1OVISIf.jpg?f=fotoalbum_large

Achtegrond,
Ik heb een 4k pc monitor (Iiyama G-Master GB2760QSU-B) die 1 dode verticale lijn van pixels had. Het viel onder de garantie en dus gratis reparatie. Het scherm is vaak over en weer gestuurd. Long story short, ze konden het niet repareren. Ik heb het geld voor de monitor teruggekregen maar mocht de monitor houden. Dat leek mij een goede deal want ik kon namelijk wel leven met 1 verticale lijn.

Uiteraard heb ik zelf wat lopen googlen en youtube filmpjes zitten kijken. Daar kwam naar voren dat zo'n verticale lijn soms door een flex kabel (?) die iets los zit, wordt veroorzaakt. Het kan soms al worden opgelost door er over te wrijven en aan te drukken.

De verticale lijn verdween inderdaad als ik een aansluiting van de flex kabel aandrukte.
Vervolgens leek mij het toen een goed plan om er wat hotglue op te doen, zodat die verhoging door de plastic kap druk zou zetten en dus hetzelfde effect zou hebben als mijn vinger die erop drukt. Dit bleek niet het geval, dus haalde ik het eraf en wilde er een stukje tape of plakband op doen. Bij het verwijderen (lees: eraf trekken) van de hotglue is de bevestiging op de printplaat wat losgekomen.

Deze stomme actie heeft het alleen maar erger gemaakt... Nu heb ik meerdere flikkerende verticale pixel lijnen en zijn er 2 kolommen van verticale pixela naast elkaar omgedraaid. Door er weer op te drukken dan verdwijnen de flikkerende lijnen gelukkig nog. Zie de foto's waar het beeld in de kolom soms hersteld is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0lN-Q15zVVuT_hMscmpmgVJSEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUGhFz4ph4dJhHP0aBFa2gc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ikveKOOSiGdkyhbZuQ5b9d1-l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnN2od9ZvzTf7JG1zasNS6mY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAs1LuuYhnXtoiE2YEWOL94QePc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDKpPxW37bt5QParlOwlOV4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1jiLK-vl5HtS9ncvx-DlF7gxZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u52E7cu5mhmPxEWkfgHaOtim.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnhXXxKA9hu6QYNai7pxpaIi_Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n8mRiVA6yVWsDGD9Ekzf5LZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb op de flex kabel al wat met de soldeerbout op de printplaat gedrukt, maar dat mocht niet baten. Nu zit ik eraan te denken om de flexkabel helemaal los te maken om het opnieuw te bevestigen. Maar ik weet niet op welke wijze de flex kabel bevestigd is. Is dat met lijm of is het gesoldeerd?

De verklaring voor de verwisselde kolommen is misschien een beschadiging in de flex kabel, zie foto. Maar dit kan ik pas uitsluiten als de bevestiging goed is en het verschijnsel zich nog voordoet... Zijn die flexkabels ergens te bestellen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-v06pyub-wEgdHkaYhVKUnIcCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd4RfgIRgj7Cxpa0cCnEhgIk.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Volgens mij zijn deze gesoldeerd. Maar als totale leek met enkel het kijken naar filmpjes op youtube als ervaring, denk ik dat je eens goed moeten kijken of je geen pads hebt losgetrokken. Aan de pitch te zien, zal dit ook niet eenvoudig zijn om te herstellen, vrees ik (zonder ervaring).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
Zit er nou echt een gaatje in je flexkabel? Hoe dan ook, voor mij ziet het er uit als een niet te verwaarlozen beschadiging van de kopersporen in je flexkabel; zou me niet verbazen als dat je probleem is.

Vervangen zou ik zelf wel aandurven, maar dan moet je dus wel een vervanger hebben én met de gedachte aan het werk gaan dat je toch weinig te verliezen hebt. Ik heb eerder succesvol vergelijkbare reparaties gedaan, maar ook zeker gefaalde reparaties (meestal kopersporen op de PCB beschadigd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
De flexkabel zit meestal gesoldeerd aan 1 kant, de andere kant zit rechtstreeks gemonteerd aan het TN-paneel.

Dit betekend helaas dat je de monitor niet kunt repareren, tenzij je een vervangend TN-paneel kunt verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 17:32
Dit is onderdeel van het panel en niet los te krijgen.

Je kunt met rubber ofzo druk uitoefenen op de kabel en de boel weer in elkaar zetten?
Of druk uitoefenen en ondertussen warm maken en hopen dat de lijm weer pakt.
Voorzichtig met de punt van de soldeerbout over de rand wrijven?

Zo heb ik wel eens displays van magnetrons gerepareerd maar dit was vaak maar tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrsander
Knappa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:55:
Volgens mij zijn deze gesoldeerd. Maar als totale leek met enkel het kijken naar filmpjes op youtube als ervaring, denk ik dat je eens goed moeten kijken of je geen pads hebt losgetrokken. Aan de pitch te zien, zal dit ook niet eenvoudig zijn om te herstellen, vrees ik (zonder ervaring).
Met pads bedoel je dan denk ik de aansluiting van de flexkabel met het tn paneel?
Er is zit wel qua lengte wat speling, dus ik denk niet dat die los is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrsander
Xi-s schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:37:
Zit er nou echt een gaatje in je flexkabel? Hoe dan ook, voor mij ziet het er uit als een niet te verwaarlozen beschadiging van de kopersporen in je flexkabel; zou me niet verbazen als dat je probleem is.

Vervangen zou ik zelf wel aandurven, maar dan moet je dus wel een vervanger hebben én met de gedachte aan het werk gaan dat je toch weinig te verliezen hebt. Ik heb eerder succesvol vergelijkbare reparaties gedaan, maar ook zeker gefaalde reparaties (meestal kopersporen op de PCB beschadigd)
Ik denk dat er echt een gaatje in de flexkabel zit en dat dan misschien ook wat kopersporen doorbroken zijn. Ik heb geen slechte ogen maar het is erg moeilijk te zien, zo klein dat die kopersporen zijn.
Mijn leken theorie is nu dat de verwisseling daar zijn oorsprong heeft omdat nu bij het aandrukken van de flexkabel op de printplaat alleen de pixels soms weer beeld geven en de kolommen nog geen 1 keer teruggesprongen zijn.

Ik heb nu inderdaad niets meer te verliezen. Dus ga proberen wat ik kan. Ik zie het vanaf nu ook als een leerproject en als ik het kan repareren naar de oude situatie met 1 verticale pixel lijn dan ben ik al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrsander
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:31:
De flexkabel zit meestal gesoldeerd aan 1 kant, de andere kant zit rechtstreeks gemonteerd aan het TN-paneel.

Dit betekend helaas dat je de monitor niet kunt repareren, tenzij je een vervangend TN-paneel kunt verkrijgen.
Ik ben daar ook een beetje bang voor. Ik krijg het ook nog niet voor elkaar om het verder uit elkaar te krijgen waardoor ik de verbinding van de flexkabel met het tn paneel kan zien.

Weet jij of iemand anders wellicht waar je de tn panelen kan bestellen? En naar wat voor serienummer of iets dergelijks ik moet zoeken voor het juiste paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrsander
ronnie vd schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:53:
Dit is onderdeel van het panel en niet los te krijgen.

Je kunt met rubber ofzo druk uitoefenen op de kabel en de boel weer in elkaar zetten?
Of druk uitoefenen en ondertussen warm maken en hopen dat de lijm weer pakt.
Voorzichtig met de punt van de soldeerbout over de rand wrijven?

Zo heb ik wel eens displays van magnetrons gerepareerd maar dit was vaak maar tijdelijk.
Ik heb met de punt van de soldeerbout over de rand gewreven maar het leek niets te doen. De verbinding leek alleen maar meer aan de kopsekant open te gaan staan.

Maar nu ik weet dat het wel gesoldeerd is, dan ga ik het nog eens proberen aan te drukken.
Misschien zoek ik nog een ijzeren balkje om te verwarming waarmee ik dan de hele koperen aanhechting kan verwarmen en aandrukken.

Ook ga ik kijken of ik een massief stukje plastic of rubber ofzo kan vinden die ik erop kan drukken. Als dat werkt dan kan ik die misschien op de printplaat lijmen... (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 23:04
Dhrsander schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Ik ben daar ook een beetje bang voor. Ik krijg het ook nog niet voor elkaar om het verder uit elkaar te krijgen waardoor ik de verbinding van de flexkabel met het tn paneel kan zien.

Weet jij of iemand anders wellicht waar je de tn panelen kan bestellen? En naar wat voor serienummer of iets dergelijks ik moet zoeken voor het juiste paneel?
Soms staat er achterop het paneel een sticker met daarop een productnummer. Als je daarop zoekt kun je heel soms nog iets vinden. Maar ik acht de kans helaas zeer klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:26

empy

Rijdt rondjes

Het nummer dat je zoekt is: M270DTN01.3
Gooi die in Google en kijk of je tegen een betaalbare prijs een vervangend panel kan krijgen. 27” is alleen niet goedkoop qua shipping en ik vraag mij af of een compleet nieuw display niet goedkoper is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 00:51
Proberen of je door druk contact kunt maken en dan met een stijf rubberblok/gum stevig vastzetten.
Ik vrees dat het een tijdelijke oplossing blijft dat ook door trillingen weer storing zal geven.

Dit soort flexlinten zijn met (al of niet verwarmde) geleidende lijm met daarin (zilver/koolstof) vastgezet.
Doorgaans een nauwkeurig werkje dat thuis niet te doen is.
O ja, die dingen zijn dus niet (traditioneel) gesoldeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door PtrO op 05-05-2023 21:00 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1