Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:55
Onlangs zijn bij mij zonnepanelen geïnstalleerd en er komt ook nog een warmtepomp. Nu heeft de installateur van de pv en wp een extra kast naast de bestaande groepenkast geplaatst. In de bestaande groepenkast zit een hoofdschakelaar, zie foto (van onder naar boven zie je de hoofdzekeringen, kwh meter en de bestaande groepenkast met linksonderin de hoofdschakelaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0YmLgkjjCYRqDQy10_lsDkGd4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj3ZRWu9lE4ht0wny4ivEAIT.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur van de pv&wp heeft nu dus een kast bijgeplaatst en daar een eigen hoofdschakelaar op gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUaQBdQRZssUk2VWjuaNS4jQjqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9Sy8ybqCOsXiidBgbLk7R5u.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eigen elektricien (die de originele kast heeft geplaatst) kwam langs om eea aan werkzaamheden te verrichten en constateerde dat de hoofdschakelaar van de nieuw aangelegde kast is afgetakt vòòr de originele hoofdschakelaar en hij vertelde dat dit niet juist gedaan is; nu is er dus niet 1 punt waarmee de gehele installatie af te schakelen is. Ik kreeg daarom het advies om contact op te nemen met de installateur van de pv&wp. Zo gezegd, zo gedaan. Daar kreeg ik het antwoord dat zij dit altijd zo aansluiten en dat er dus geen probleem is.

Ik ben een leek, heb geen idee van wat wel en niet mag maar ik heb nu twee tegenstrijdige conclusies. Wie heeft er in deze gelijk?

[ Voor 8% gewijzigd door EmTri op 03-05-2023 20:41 ]

Beste antwoord (via EmTri op 03-05-2023 20:05)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
In de nen1010:2020 is er in woningen geen verplichting meer om in één beweging de installatie volledig spanningsloos te maken.
Edit: voor de duidelijkheid, dit neemt de verplichting van een hoofdschakelaar voor huizen na 2005 of meterkasten die na die datum een “ingrijpende” aanpassing hebben gekregen niet weg. Een hoofdschakelaar is dus nog steeds verplicht voor meterkasten en ovk’s/pv verdelers. Alleen vervalt de verplichting om in één beweging de volledige installatie spanningsloos te maken. Deze verplichting blijft overigens wel weer voor bedrijfspanden/installaties.

Dus volgens de huidige norm is 2 hoofdschakelaars geen probleem. Echter is het wel onduidelijk en niet nodig in deze situatie om 2 hoofdschakelaars te hebben.

Ik vermoed dat de zonnepanelen installateur standaard uitbreidingskasten heeft klaarliggen met een hoofdschakelaar en een aardlekautomaat om sneller te kunnen werken.

Mooiste oplossing is om de 2e hoofdschakelaar eruit te halen, en als je dat niet wil de hoofdschakelaar op zijn minst na de huidige hoofdschakelaar te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Axewi op 03-05-2023 16:42 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:03
Gebasseerd op mijn eigen ervaringen met zonnepaneel-boeren, verwacht ik je eigen elektricien, maar dat is verder niet gehinderd door enige kennis ;)

Is het niet een idee om ze even met elkaar te laten bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
Ik ken de norm ook niet uit mijn hoofd.
Maar toen ik mijn WP op zolder had aangesloten in eigen kastje was daar alleen de alamat voldoende > lees 1 in handeling was de hele installatie daar uit te schakelen.
Nu moest daar een 2e automaat bij komen voor de extra zonnepanelen.
2 PV installateurs gaven aan dat het niet mocht met alleen een 2e automaat erbij, reden: het was niet in 1 handeling uit te schakelen.

Dus de boel veranderd in: 1 hoofdschakelaar > 2x 3fase alamat. Maar ik praat hier over een verdeler in een andere ruimte (zolder)
Bij jouw situatie zitten ze in dezelfde ruimte en zou alles achter 1 hoofdschakelaar moeten zitten. (lees in 1 handeling)
PV boer is niet per definitie verkeerd bezig maar nu dus wel omdat het in dezelfde ruimte is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe heeft de elektricien afgetakt zonder de zegel te verbreken? Onder spanning gewerkt?
Dát zou al aangeven dat het geen gewenste situatie is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 12:59
In de nen1010:2020 is er in woningen geen verplichting meer om in één beweging de installatie volledig spanningsloos te maken.
Edit: voor de duidelijkheid, dit neemt de verplichting van een hoofdschakelaar voor huizen na 2005 of meterkasten die na die datum een “ingrijpende” aanpassing hebben gekregen niet weg. Een hoofdschakelaar is dus nog steeds verplicht voor meterkasten en ovk’s/pv verdelers. Alleen vervalt de verplichting om in één beweging de volledige installatie spanningsloos te maken. Deze verplichting blijft overigens wel weer voor bedrijfspanden/installaties.

Dus volgens de huidige norm is 2 hoofdschakelaars geen probleem. Echter is het wel onduidelijk en niet nodig in deze situatie om 2 hoofdschakelaars te hebben.

Ik vermoed dat de zonnepanelen installateur standaard uitbreidingskasten heeft klaarliggen met een hoofdschakelaar en een aardlekautomaat om sneller te kunnen werken.

Mooiste oplossing is om de 2e hoofdschakelaar eruit te halen, en als je dat niet wil de hoofdschakelaar op zijn minst na de huidige hoofdschakelaar te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Axewi op 03-05-2023 16:42 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:55
Dank voor de geruststelling @Axewi, zoals het nu is aangelegd blijkt dus inderdaad volgens de norm te zijn.
Of het duidelijk en/of handig is; dat is een tweede. Ik kan me ook niet echt een situatie indenken waarin ik wel spanning op de pv&wp zou willen en niet op de rest van het huis. Maar goed, het hoeft van mij niet per se anders dan dat het nu is. Wanneer de warmtepomp geïnstalleerd wordt zal ik het er eens met de dienstdoende elektricien over hebben.

Dank aan allen voor het reageren.
Pagina: 1