Infrezen of droogbouw (begane grond tussenwoning 2014)

Pagina: 1
Acties:

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11
Dag Tweakers,

Vanwege de aanschaf van een warmtepomp zit ik met de keuze tussen het 1. infrezen van vloerverwarming in mijn dekvloer of 2. droogbouw (legplaten etc.) toe te passen om zo middels LTV te verwarmen (enkel begane grond).

Betreft een tussenwoning uit 2014 die nu nog met radiatoren is uitgerust.

Nu 2 aannemers langs gehad die beide met het voorstel komen om de leidingen voor vloerverwarming middels frezen aan te leggen.

Echter zou droogbouw ook kunnen (gezien de hoogte van de deuren en kozijnen). Wel een duurdere optie begrijp ik, maar mijn vraag is of deze keuze wellicht wel zorgt voor lagere warmtevraag? Ik kan mij zo voorstellen dat er ook warmte lekt doordat het gehele betonnen woningskelet opgewarmd wordt door de ingefreeste buizen waarbij met droogbouw nog een (extra) isolatielaag wordt gegeven tussen het woningsskelet en de warmteafgifte naar de vloer (en daarmee een lager energieverbruik)

Iemand tips/ ervaringen?

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:51

Wuursj

want worst is al bezet

Allebei kan maar ik zou infrezen kiezen. Je vloer wordt een buffer waardoor je wat beter kan spelen met de tijden dat de warmtepomp aan gaat. Dus bijvoorbeeld een deel van de nacht uit als de COP laag is door lage buiten temperatuur en die vloer dan weer opstoken als het buiten weer wat warmer is. Soort accu.
Echter even snel je huis opstoken is er niet meer bij dus niet te veel verlagen.

Uiteindelijk wordt toch je hele betonnen constructie opgewarmd tot de omgevingstemratuur, ook bij droogbouw. Met een huis uit 2014 (en dus bouwbesluit 2012 van toepassing) mag je wel aannemen dat de isolatie schil om die vloer heen ligt (>RC3,5 onder de vloer). Alleen is de delta T tussen de vloer en omgeving wat groter bij infrezen en verlies je een beetje meer omdat de bovenste laag van de vloer ~30 graden wordt ipv dieomgevingstemperatuur. Maar aan de andere kant zal er geen enorme isolatie tussen de droogbouw en het beton gaan zitten.

Ikzelf doe het helaas met droogbouw maar had graag voor infrezen gekozen als dat hier kon.

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 03-05-2023 16:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• nDust
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10-2025
Infrezen om bovengenoemde redenen. Scheelt ook weer opbouwhoogte.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-01 15:46
Mee eens met bovenstaande :) Op de begane grond zou ik infrezen, boven is droogbouw prima.
Wij hebben een L/W WP en zetten hem ook uit om 10 uur in de avond ongeveer hartje winter.. Doordat de vloer nog lang warmte afgeeft blijft de woonkamer aangenaam, terwijl het zelfs buiten vriest..

Daardoor kan je de WP makkelijk 's nachts uitzetten (wanneer de cop het laagst is) zonder dat je in een ijskoude kamer terecht komt na het slapen :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 15:07
Als je voor droogbouw gaat, zal je een buffervat moeten toevoegen om pendelen te voorkomen. Bereken eens hoeveel liters dat zou zijn (totaal niet onderbouwde gok: 250 liter), en kijk of je plek hebt om dat vat ergens weg te werken. Dat is een belangerijke factor die grote impact heeft op de WAF.

En met de anderen: in een goed geïsoleerd huis zal de vloer sowiezo kamertemperatuur worden als je binnenin verwarmt; wat je erboven verwarmd wordt in de uren erna afgegeven aan de kamer. Er is nauwelijks extra energieverlies (omdat je de vloer naar 28° opwarmt in plaats van 20°; is maar 8° verschil wat nauwelijks extra energieverlies geeft door isolatie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11
Qua L/W wp heb ik een NIBE S735 op het oog. Volgens mij is het buffervat 170 liter. Qua WAF past deze mooi in ons CV hok van 1m x1m.

Dank voor de reeds gegeven adviezen en hopelijk relevant voor meer tweakers.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 15:07
Dat is het vat voor sanitair warm water; ga je voor droogbouw komt er op de CV kant een extra vat. Is daar ook nog plek voor?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1