Vraag

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 20:56
Beste Tweakers,

Ik sta op het punt om een warmtepomp te bestellen en was als laatste check nog eens door de geluidsberekening en handleiding van de Rijksoverheid aan het lezen. In mijn geval komt de buitenunit op een aanbouw te staan, zo'n 4m van de erfgrens met de buren af. Zijgevel van de aanbouw staat strak tegen de erfgrens en loopt grotendeels parallel aan de zijgevel met de buren.

In de handleiding staat als volgt onder 3.2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULlKVF0L6Bnk5-W6KomJrv0DtF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZsVK5mGtozF07OCcik3MiHb.png?f=fotoalbum_large

Dit lezende vroeg ik mij af of ik nu wel of niet een toetspositie moet nemen, 1,5m hoog gerekend vanaf het dak van de aanbouw (3m hoog), dus in totaal 3m + 1,5m = 4,5m hoge toetspositie op de erfgrens.

Onder 3.4 wordt gesteld dat de toetspositie 1,5m boven maaiveld ligt op de erfgrens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EofI6ILZsRBL3DwtTc4Dvoy-bYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYf2a5RpWBLhRGv1aLJN4auI.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een bewerkt plaatje uit het handboek van onderdeel Gg2 (buitenunit op aanbouw tegen woning) die mijn situatie weergeeft. Voldoe ik met 1 toetspositie op 1,5m hoogt op de erfgrens, dus tussen mijn aanbouw en het huis van de buren in en die grotendeels wordt afgeschermd door mijn eigen aanbouw? Of moet ik ook de hogere toetspositie pakken? In het aangrenzende dakvlak van de buren zitten geen te openen delen. Pas op de kopgevels, die heb ik ingevoerd als toetspositie en die voldoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAW1PZ43gDsQHkV5RYrEY_ecbIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lamU28nVAvC1IIhzoVssXxX9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQA9aYrNf2FMr6JMYSiyhFMZL5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btFqSn8cnkrmrhSzqqkKvF5H.png?f=fotoalbum_large

De zin uit 3.2 maakt me aan het twijfelen of ik het allemaal wel goed heb begrepen. Of hoef ik die zin in het geval van de Gg2 situatie niet op die manier te interpreteren?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Beste antwoord (via KeFFeR1208 op 06-05-2023 23:14)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:36
Dit is helemaal goed gedaan zo. Het punt 1.5 meter boven de uitbouw op de erfgrens is geen toetspunt.

tenzij je buren een giraffe hebben natuurlijk..

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik ben hier geen expert in maar heb me er wel mee te maken gehad.

Volgens mij zit het als volgt.

1.5 meter boven de rand van je aanbouw is geen verblijfsruimte oid. Dat is dus geen toetspunt.

Afhankelijk van hoe groot de aanbouw is kan ergens in de voor of achtertuin van de buren op 1.5 meter boven de grond wel ergens een toetspunt liggen.

Stille modus zou ik niet mee rekenen. Tenzij de warmtepomp 2 maten te groot is zal de warmtepomp bij erg koud weer snachts niet genoeg warmte kunnen leveren in stille modus.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • Beste antwoord

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:36
Dit is helemaal goed gedaan zo. Het punt 1.5 meter boven de uitbouw op de erfgrens is geen toetspunt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
JBtL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 01:21:

Ik vermoed dat topicstarter graag ook de 'omdat' hierachter hoort.

Zelf vraag ik me af hoe dit in de toekomst zit. Dat dakvlak ziet eruit als een potentieel logische plaats voor een dakraam. Het standaard toetspunt 'beschermt' dat.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
@Rukapul
Logische gedachte maar er is mij niets bekend over rekening houden met de toekomst. Hier ligt een dakraam voor de hand, maar waar houdt het op?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
busscherski schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:16:
@Rukapul
Logische gedachte maar er is mij niets bekend over rekening houden met de toekomst. Hier ligt een dakraam voor de hand, maar waar houdt het op?
Dat vraag ik me dus ook af.

Ik zie hier namelijk dat door toevalligheden nauwelijks getoetst wordt. Terwijl er wel een buitenunit praktisch bij de buren op het erf gezet wordt.

Daarnaast is het goed om te checken wat de wet zegt. De tool is immers slechts een hulpmiddel.

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-11 20:56
busscherski schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:37:

Afhankelijk van hoe groot de aanbouw is kan ergens in de voor of achtertuin van de buren op 1.5 meter boven de grond wel ergens een toetspunt liggen.

Stille modus zou ik niet mee rekenen. Tenzij de warmtepomp 2 maten te groot is zal de warmtepomp bij erg koud weer snachts niet genoeg warmte kunnen leveren in stille modus.
Ja zo had ik het ook begrepen, dat toetspunt (in dit geval voortuin) heb ik bij benadering ingevuld en die lijkt ruim te voldoen!

Thnx voor de tip van de stille modus. Zal het tzt wel gaan gebruiken verwacht ik dus zie dan wel of het ‘s ochtends koude voetjes geeft of niet ;)
Rukapul schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:05:
[...]

Zelf vraag ik me af hoe dit in de toekomst zit. Dat dakvlak ziet eruit als een potentieel logische plaats voor een dakraam. Het standaard toetspunt 'beschermt' dat.
Op basis van artikel 5:50 BW moet een dakkapel of raam in dat dakvlak min 2m van de erfgrens af liggen. Dat maakt dat het een hoog raam wordt wat weinig toevoegt, dus ik verwacht niet dat ze dat ooit willen.

Hypothetisch gezien zouden ze op bijv. 2,1m een hoog dakraampje erin kunnen zetten en dan zou mijn warmtepomp ineens niet meer mogen ivm teveel geluid op een te openen deel. Ben benieuwd wie dan aan het langste eind trekt!

Iedereen bedankt voor het meedenken d:)b
Pagina: 1