Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 22:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik zoek een Asus AX router ter vervanging van mijn Asus RT-AC66U_B1

Ik had tot voor kort Ziggo internet via de kabel. De modem had ik in bridge laten zetten, dus ik gebruikte mijn Asus RT-AC66U B1 om mijn netwerk te beheren. Ik heb sinds kort 400/400 Mbps glasvezelinternet via T-Mobile. Via een hulpvaardige tweaker werd ik er op gewezen dat ik de meegeleverde Zyxel modem volledig kon negeren als ik bij de instellingen van mijn Asus VLAN 300 instelde. Zo gezegd, zo gedaan, en nu draait mijn Asus RT-AC66U B1 in combinatie met twee Asus Lyra Trio accesspoints (bedraad aangesloten) een mesh-netwerkje en hangt de Zyxel er ongebruikt naast voor het geval ik die alsnog nodig heb.

Ik heb de meegeleverde Zyxel T-54 wel even geprobeerd, o.a. met de Guidion monteur die de boel kwam aansluiten. Zowel op mijn telefoon als PC en laptop haalde ik makkelijk de 400 Mbps, zowel up als down.

Als ik de RT-AC66U B1 gebruik, kom ik echter nauwelijks boven de 150 Mbps uit, waarbij de belasting van beide CPU-cores gelijk naar >95% schiet en daar blijft tot de poging om snel te downloaden is afgelopen.

Ik ben dus aan het kijken of het zinvol is om mijn router te vervangen door een nieuwer exemplaar die WiFi 6 doet. De Zyxel kan AX6000, maar de Asus tegenhangers daarvoor (o.a. RT-AX88U) vind ik al flink prijzig. Ik richt me dus voorlopig op AX3000. Dan hou je nog heel veel opties over, onder andere deze

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersASUS RT-AX56U€ 99,90€ 99,90
1Modems en routersASUS RT-AX57€ 103,90€ 103,90
1Modems en routersASUS RT-AX58U V1/V2€ 119,-€ 119,-
1Modems en routersASUS RT-AX86S (90IG05F0-MO3A00)€ 172,69€ 172,69
1Modems en routersASUS RT-AX86U€ 265,-€ 265,-
1Modems en routersASUS RT-AX88U€ 179,-€ 179,-
1Modems en routersASUS TUF Gaming AX3000 V2€ 109,-€ 109,-
Totaal€ 1.048,49

Wat is je budget?

Ik mik op < € 150. Ik zie dat de eerste drie genoemde routers hieraan voldoen, maar er zijn er nog meer met licht andere features (Asus heeft nogal veel producten)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik wil graag een Asus, aangezien ik daar nu ook een mesh setje van heb en zo mijn oude router nog als Aimesh punt kan gebruiken en die er in de reviews (o.a. hier en op HWI) goed uitkomen. Ook kan ik inmiddels goed mijn weg vinden in de firmware, en is er vaak mogelijkheid om deze te vervangen door Merlin firmware.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Glasvezel komt binnen in de meterkast. Hier is dus ook de GPON, en die heb ik nu verbonden aan de WAN-poort van de RT-AC66U B1.
Ook zijn hier op aangesloten:
  • Synology DS218+ NAS
  • Philips Hue bridge
  • Kabel naar PC
  • Kabel naar Lyra Trio 1
Naast de meterkast is mijn thuiskantoor met o.a. PC (bedraad 2.5 Gbps / WiFi AX), laptop (LenovoYoga S740-IRH met Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 160MHz), 2x Denon Home 150, HP printer (Wi-Fi)

De genoemde Lyra Trio hangt in de voorraadkast in de woonkamer, en is verbonden met een tweede Lyra Trio op zolder. In de woonkamer zijn o.a. een LG C1, Nintendo Switch, nVidia Shield 2019 en Denon AVR-X2700H en een paar telefoons actief op WiFi. Als ik alleen de Zyxel aan heb, hebben bijvoorbeeld Netflix, YouTube en Amazon Prime moeite om genoeg bandbreedte te houden voor fatsoenlijk streamen omdat ze maar net verbinding kunnen behouden.

De RT-AX53 valt af omdat hij maar 3 netwerkpoorten heeft. In mijn zoektocht heb ik in eerste instantie de RT-AX56 en RT-AX58U (of in andere behuizing TUF AX3000 v2) gezien, maar vandaag stuitte ik ook op de RT-AX57. Als ik deze hier of op de Asus site vergelijk, begint het me echter een beetje te duizelen. De prijzen en features zijn op het eerste gezicht vrij vergelijkbaar, maar de ene heeft meer/snellere CPU (AX57), de andere meer RAM/flash geheugen (AX58U). De AX56U lijkt wat langzamer dan de andere twee (AX1800 ipv AX3000).

Wat is nou wijsheid? Ik zou graag wat makkelijker gebruik maken van meer snelheid dan de RT-AC66U nu laat zien. Is hier nog wat te halen met Merlin firmware van de RT-AC68U, of is het beestje aan een opvolger toe en mag hij bijvoorbeeld één van de Lyra's vervangen?
En wat zou een goede vervanger zijn? In de review van de RT-AX58U van @rikster geeft hij aan dat die al prima presteert, en er eigenlijk weinig redenen zijn om de duurdere RT-AX88U te kiezen.
Ik zie dat de RT-AX57 nieuwer is dan de RT-AX58U, maar is het daardoor of door betere componenten ook de betere keus of zou ik beter de RT-AX58U of iets anders kiezen?

Een andere optie zou een (setje) AP's zijn die in mesh kunnen met de T-Mobile modem, maar dan ben ik gebonden aan de erg beperkte firmware van de Zyxel T-54. Ook heb ik begrepen dat je niet zomaar ieder easymesh apparaat kan koppelen, maar dat deze door T-Mobile goedgekeurd/geleverd moet worden. Ik heb geen behoefte om hier maandelijks voor te betalen; dan koop ik liever zelf een alternatief.

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 03-05-2023 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:30
Ik heb een ASUS AX86U en draai zonder problemen 1000/50Mbps van Ziggo. (Modem Ziggo in bridge).

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw